Opel Vectra GTS 1.8-16V Temptation (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Vectra GTS 1.8-16V Temptation |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
ERVARINGEN
Deze Vectra Gts 1.8 Easytronic hebben we van maart 2008
Hij bevalt me heel goed. De wegligging/comfort/geluid/ruimte is goed.
Deze Gts uitvoering ziet er best sportief uit.
Vooral over de Easytronic versnellingsbak had ik heel wat negatieve opmerkingen gezien. Daarom had ik ook eerst 3 proefritten gemaakt. (1.6 Meriva, en 2x Vectra)
Met de 1.8 (140 pk) motor, valt het schakelen heel goed mee, je voelt de overgang van 1 naar 2 en 3 een klein beetje, naar vier en vijf zie je alleen aan de toerenteller. Je voelt het schakelen niet, door je voet iets te liften. Meestal doe ik dit zelfs niet.
Het voelt eigenlijk aan alsof je met een manuele vernellingsbak rijdt. Elke auto met (turbo)dieselmotor (manueel)schokt veel meer, tijdens het schakelen. Alleen weet je dit beter op te vangen, want je beslist zelf wanneer je schakeld. Na enkele weken weet je dit bij een easytronic overigens ook.
Meestal rijd ik heel rustig, maar als je tot 4000/5000 toeren gaat, trekt de auto sneller op dan je verwacht. Je kan lekker lang in een versnelling blijven doortrekken, het lawaai blijft altijd heel beperkt.
De logica van het schakelen is veel beter dan een klassieke automaat, van in de Vectra 1.9 cdti (150 pk) 6av. Bovendien is de wegligging veel beter, want de auto ligt niet zo log op de vooras (+180 Kg voor een diesel met automaat)
Het verbruik is bovendien slechts 0.1 Lt minder, want bij een klassieke automaat met een turbo diesel, wordt het enorme koppel uitgevlakt door de koppelomvormer.
Het schakelen gaat bovendien razendsnel. Als je de auto wat kent, kan je om in te halen, van 5e naar 4e schakelen en indien nodig verder naar 3e. Maar als je dit wil kan je ook onmiddelijk van 5e naar 3e. Je moet nooit wachten tot er geschakeld wordt, de motor houdt nooit in. Dit terugschakelen, kan je alleen al met je voet regelen. Je kan natuurlijk ook met het pookje schakelen, maar eigenlijk gebruik ik dit heel zelden.
Als de motor warm is, schakeld de easytronic 1.8 op een horizontale baan niet meer naar 1e, tenzij je stopt, of als je minder als min 5 KM/u rijd en plots veel gas geeft.
Als je weinig gas geeft wordt er bij 2000 toeren geschakeld, (file) en zit je bij 70 km/u in 5e. Bij 120 Km/u slechts 2.700 toeren/min
Als je bergop rijdt blijft, de motor tot 3000 toeren in een kleine versnelling
Bij het bergaf rijden blijft hij dus iets te lang in 1e en 2e zitten
Verbruik tss 6.3 Lt/km en 6.8 Lt/ km (60% Open weg, 25% autoweg, 15% stad) Vooral als je met een constante snelheid rijdt, kan je heel lage verbruikcijfers halen. 5.2 Lt/Km bij 90 Km/u en 6.2 Lt/Km bij 120 Km/u Als je een stoplichtsprinter bent loopt het verbruik snel op tot 10 Lt/Km) (6.6 Lt/Km na 6000 Km)
De auto heeft ook een regen- en lichtsensor, wat heel gemakkelijk is
Een turbo diesel met semi-automaat, schokt meer tijdens het schakelen en moet ook meer schakelen, omdat het toerental, waar er soms overvloedig veel koppel aanwezig is, veel beperkter is
(Citroën c4 Picasso 6V, en zelf een Volkswagen Touran TDI met DSG 6V)
(Ook testritten met gemaakt)
PROBLEMEN
Geen enkel problemen, tot heden, 29.000 KM
De auto kraakt of piept nergens.
Asbakje achter, sluit niet meer...
ALLES NAAR WENS
- 46.100 km
Heb deze auto ruim een jaar. Ondertussen 23.000 km gereden. Auto kraakt of piept nergens. Vind deze GTS nog steeds heel mooi. Rijden, sturen en remmen gaat als vanzelf. Auto is ondertussen ook voor een gewoon onderhoud bij een officiële dealer geweest. Geen enkel probleem.
Ben met deze auto naar Zwitserland gereden. (zonder caravan). Verbruik 6.4 L/100 Km
Omdat mijn vorige Vectra B parkeersensoren had,denk ik eraan om deze ook te laten plaatsen.
Verbruik liep in de winter periode bij vorst op naar 6.9 L/100 km. Ondertussen is dit weer gezakt naar 6.5 L/100 km. Dit vind ik nog steeds heel voorbeeldig voor een auto met benzine. Veel diesels halen dit zelf niet. Verbruik na 23.000 km 6.7L/100 KM. Dit komt voornamelijk omdat het verbruik bij een constante snelheid heel erg laag is.
De motor draait meestal aan heel lage toerentallen(tss 1.500 70 km/u, 2.000 90 km/u, 2.700 120 km/u 3.600 160 km/u) Daarom trek ik toch wel eens regelmatig op tot 5.500 o/m als de motor op temperatuur is. Kwestie motor niet sloom te laten worden
Over de easytronic ben ik nog steeds vol lof. Zeker in de file. Indien ik kon kiezen: voor mij nooit meer een klassieke automaat, want auto reageert te traag op het gaspedaal, om over het verbruik maar te zwijgen.
Begrijp eigenlijk niet hoe sommige mensen kunnen klagen over schokken van een easytronic. Zeker in kombinatie met de 1.8 (140 pk) schakelt deze bak heel goed (welliswaar met enig gevoel in je voet) Bovendien ken ik niemand die zo snel kan schakelen.
Deze motor/Versnellingbak combinatie valt nooit dood, zoals zoveel moderne diesels (lawaai maken of roken en stinken doet hij al helemaal niet)
Je kan altijd van 1000 o/min gewoon vlot met het verkeer mee accelereren. (zonder schokken)
Als je iemand wil inhalen, geef je gewoon wat meer gas, en de easytronic schakelt bliksemsnel 1, 2 of 3(kick-down) terug
Over het ingebouwde navigatie systeem (met kleurenscherm) ben ik ook heel tevreden
Dit heeft namelijk een aparte cd-speler
Tot mijn verbazing moet je bij sommige andere auto merken wisselen tss de cd-navigatie en cd-muziek. Terwijl deze "Luxe" merken, aanzienlijk duurder zijn.
Ook de ingebouwde bluetooth carkit werkt zonder problemen, met de stuur -en stem bediening
Je zou je bijna afvragen, hoelang gaat deze Opel blijven rijden zonder problemen....
Alles OK
- 55.000 km
Afgelopen zomer ben ik met deze auto naar Italië geweest. Alles verliep goed. Tijdens het aanschuiven voor een rotonde, is er wel een Italiaanse dame, achterop me gereden (zachtjes). Ter plaatse was er geen schade zichtbaar. Terug thuis zag ik wel enkele krassen in de bumper.
De laatste 20 km van Milaan naar Genua is een ongelofelijke kronkel autosnelweg. Je mag (en kan) er niet sneller dan 80 Km/u door de bochten (soms zelf 60 Km/u) Omdat dit 1 grote afdaling is kan je, je gewoon laten bollen. Je moet bijna geen gas geven of remmen. meestal rij je in 5e, een enkele keer ga je (automatisch)in 4e.
Kiest altijd automatisch de juiste versnelling, vooral in de kronkelige bergen is dit heel gemakkelijk
In mijn navigatiesysteem Cd/70 had ik vooraf alle belangrijke bezienswaardigheden opgeroepen. Dit werkte ter plekke, heel gemakkelijk, om van de ene plaats naar de anderen te rijden.
De airco had geen moeite om de auto lekker fris te houden, ook achteraan zijn er extra ventilatie monden.(5 personen aan boord)
Je kan trouwens nooit merken of de airco opstaat of af (bv tijdens het vertrekken of accelereren)(
Bij alle turbo diesels die ik ken is dit wel even anders...
Bij het verlaten van aan tankstation aan een autosnelweg, was er een korte invoegstrook met helling van +/-6%. Om dan met 120 Km/u te kunnen in voegen, dien je wel in 1e tot 4.000 tr/m en in 2e en 3e tot 5000 tr/m te acceleren
De standaard bluetooth telefoon carcit (cd70) heb ik met een Nokia 2630 ook kunnen uittesten. Het telefoonboek en lijst met laatste verbindingen staat netjes op het navi scherm. Alleen spijtig dat je het telefoon nr pas ziet als je al aan het bellen bent. De verbindings kwaliteit met België was meestal goed, in de bergen was er soms wel wat gekraak, maar de verbinding viel nooit uit.
Op de autoweg rij ik meestal 140 Km/u aan 3000 tr/m Zelf bij 180 km/u kan je best rustig met elkaar praten (4000 tr/m)
In de auto was ook iemand welke een Vestra 2.2 benzine 155 pk 5 v automaat heeft.(Wel in England want in België zie je zo geen auto) Hij merkte alleen een verschil als je file rijd in 1e naar 2e versnelling. Zijn verbruik ligt wel 1.5 Lt hoger.
Mijn verbruik na 4.000 Km was 6.4 Lt/100 km (ofwel 1 op 15.6 km)
Na 32000 Km ligt mijn gemiddelde nu op 6.6 Lt/100 km (ofwel 15.2 km) Voor een benzine van 140 pk met automaat lijkt me dat heel goed.
Dit komt natuurlijk vooral door de heel lange overbrenging in 5e. Dan is er natuurlijk niet veel trekkracht meer aanwezig, maar dat is ook niet nodig, want als je ietsje meer gas geeft ga je naar 4e of met nog iets meer dadelijk naar derde.
Naar 2e kan soms ook (kickdown)maar dan begin je wel aan 5000 tr/m
Hoewel ik al 27 jaar met diverse automaten heb gereden, vind ik deze gewoon heel goed
Na het verlof ben ik nog naar een officiële garage geweest: alleen nazicht + olie +filter +remolie +interieurfilter -> 130 Euro
Olie verbruik was trouwens 0 Lt sinds vorige beurt (16.000 km)
Verder was er geen gekraak, rammel, gepiep of inhouden.
ECC
- 65.000 km
Onlangs heb ik een grote beurt laten uitvoeren. Alles OK…
De dag voor die beurt, merkte ik echter dat de bedieningsknoppen van de “2 zone klimaatregeling” eventjes niet meer werkten. In de garage kon men geen fout in het geheugen vinden. De batterij werd eventjes afgekoppeld om het systeem te resetten en de contacten werden gereinigd. Eén week werkte alle normaal, maar toen viel het ECC steeds vaker uit. Diagnose dealer, ECC is defect, kostprijs +/-600€. Dat is wel even schrikken voor die 7 knopjes…
Gelukkig bestaat internet ook nog. Bij een Opel sloopbedrijf vond ik een ECC voor 150€ met 3 maand waarborg, dus heb ik dit maar gewaagd. (het 3e exemplaar werkte pas)
Verder heeft de auto alleen het normale onderhoud, bij een Opel dealer: olie, diverse filters en 1x achterste remblokken (blijkbaar normaal bij een Vectra C gehad)
Totaal kostprijs 802€. Dit valt goed mee na 65.000 km.
De banden zijn nog niet vervangen, maar voor en achter heb ik wel laten wisselen. Op +/-80.000 vervang ik ze alle 4, zo kan ik van maat 215/55/16 naar 205/55/16 gaan, in de winter, met sneeuw slipt dit minder.
Wat mij nog het meeste bevalt aan deze auto is de rust en stilte in alle omstandigheden (tot heden tss 0 en 190 km/u bij 4200t/min. De auto kraakt en piept verder ook niet. Koud of warm, geen verschil.
Als ik dat vergelijk met auto’s van familie en buren (waarvan sommige bijna nieuw zijn: Vw Touran 1.9 Tdi, Ford Mondeo Wagon 1.8 Tdci, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi, Volvo V40 1.9 Tdi) Het lijken wel versleten tractors. Je kunt soms geen normaal gesprek voeren, of naar muziek luisteren.
In stadsverkeer wordt je wagen ziek van de koppel reactie bij het schakelen!!
Van de easytronic versnellingsbak ben ik ook nog steeds heel tevreden, er is bovendien nog niemand ziek geworden van het schakelen…
Op vakantie in Normandië(foto), was er heel felle wind, je hoorde die wel, maar in de auto voelde je die niet!
In de winter is het verbruik opgelopen naar 7.2 Lt 100/km, Globaal staat dit nu op 6.8 lt
Geen probleem
- 94.000 km
Ondertussen 94.000 km en nog steeds heel tevreden over deze auto, met geen enkel probleem.
Op 75.000 een kleine beurt. Recent op 90.000 gewoon onderhoud. Op deze km stand ook 4 nieuwe banden laten plaatsen. De auto had bij de vorige eigenaar op +/- 15000 km, 2 nieuwe voorbanden gekregen. Als je een herstel kit gebruikt is dit blijkbaar het beste.
Na 94.000 zijn buiten olie enz. alleen de achterste remblokken vervangen op 34.000 km
en de ECC defect bij +/- 60.000 km.
Dit kwam vlgs mij van de temperatuur die meerdere nachten -18 c° was, hoewel deze auto normaal 's nachts binnen staat.
Telkens als ik in een moderne diesel (tractor) stap, valt mij de stilte op in deze Opel Vectra.
Het algemeen comfort en de goede wegligging, steekt boven dat van de nieuwste monovolumes, uit.
De easytronic, doet zijn werk nog steeds zoals het moet
Condensor Airco lek
- 97.000 km
De airco werkte niet meer (na 5 jaar)
Na het vullen van de airco, met contrast vloeistof, bleken er twee lekken te zijn in de condensor.
Dit kan van steenslag zijn, en/of insecten.
Op de plaats waar deze "grote insecten" inslaan, kan corrosie ontstaan (samen met het strooizout van afgelopen jaren)
De kwaliteit van deze condensors is er de afgelopen jaren niet op vooruitgegaan, volgens de monteur.
Best wel een dure grap, 800€
Verder geen enkel probleem.
Motor /easytronic loop, nog steeds feilloos, zonder schokken.
Thermostaat
- 120.000 km
Intussen 120.000 km, tijdens het jaarlijks onderhoud, thermostaat laten vervangen.
Motor kwam soms niet volledig op temperatuur. (bleef tussen 68°C en 90° C, terwijl dit, nu terug tussen 98°C en 106° C is).
Dit is dan het eerste defect in de aandrijflijn. Valt dus best mee
Op de APK keuring bleek wel dat de achterste schokdempers, net binnen de norm vallen… (Waarschijnlijk voor volgend jaar)
Easytronic blijft het ook goed doen. Verder geen problemen.
De buren worden nog steeds niet wakker als ik vertrek.:)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.