Opel Vectra (2006)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2006 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 265.585 km |
KM-stand laatst | 265.585 km |
Mijn eerste auto!
- 265.585 km
Maandagochtend 10 uur 22 september haal ik bij het gemeentehuis mijn kersverse rijbewijs op. Direct in de bus en trein afgereisd naar Leeuwarden (vanuit onderin Drenthe) om daar bij een gezellige hobbyist aan te komen. Daar had ik deze Opel Vectra gespot.
Schitterend in het zonnetje stond een toch beetje vieze auto. Hij was al een paar maanden niet gebruikt en was door de eigenaar van het autobedrijf (Adonis Leeuwarden) gebruikt als een soort noodauto. Hij had er in een jaartijd maar 5.000km in gereden.
Onder de motorkap zag alles er netjes en bijgevuld uit, na een proefrit was ik verkocht. Voor een zachtprijsje waarbij ik nog korting kreeg ook omdat het 'je eerste auto is', kon ik deze Opel meenemen.
Omdat hij al een 2 a 3 maanden stil stond waren vooral de remmen wat krakerig tijdens de proefrit maar toen ik op de terugweg was naar huis werkte de auto weer zoals je van een auto verwacht.
Deze Opel Vectra is uitgevoerd als GTS. Hij heeft een inwendig officieel Opel panoramadakje, stoelverwarming, cruise-control, multimedia systeem, digitale airconditioning en parkeerhulp (voor en achter). De vorige eigenaar heeft er ook een extra multimedia systeem ingebouwd met draadloze Apple CarPlay en Android Auto.
Ik kwam bij deze Opel uit omdat ik een liefhebber ben van sedans, ik ben zelf iets langer dan 2 meter en wilde ook een auto waar ik fatsoenlijk in pas. Daarbij had ik het geld om niet bij een 108, up, mii of iets dergelijks uit te komen. Toen ik deze voorbij zag komen was ik eigenlijk direct verkocht, mede door de diepblauwe metallic lak. Zelf vindt ik blauwe autos ontzettend mooi.
De eerste ervaring is ontzettend positief. Het blijft een auto van 20 jaar oud dus ja de echte moderne snufjes mis je. Ik zelf ben daar niet zo fan van en ben blij dat de auto van mijn stuur af blijft als ik te dicht bij de lijntjes kom en ben ook blij dat er op deze auto geen toeters en bellen zitten met betrekking tot snelheid en dergelijke.
De auto ligt ontzettend comfortabel op de weg, voor een auto van 20 jaar oud zit hij ontzettend goed. De zitpositie van de stoelen is sowieso subliem. Zoals gezegd ben ik wat langer dan de gemiddelde Nederlander en daardoor mis ik heel vaak net een stukje stoel onder mijn knieën. In deze auto heb ik daar geen last van en stapte ik na anderhalf uur rijden fris uit de auto.
Het bochtenwerk doet deze auto echt heel goed. Gas geven en remmen in bochten kan met 40 maar ook prima met 80 zonder het gevoel dat je de controle dreigt te verliezen of de grenzen op zoekt.
Dat je 140pk onder de motorkap hebt liggen merk je heel duidelijk. Allereerst omdat het motorgedrag (vooral bij optrekken) uitnodigt om harder te rijden. Hij reageert heel accuraad op het kleinste tikje op het pedaal. Cruisecontrol werkt ook heerlijk.
Dat brengt ook direct een klein nadeel aan het licht, vooral op de snelweg is er door het panoramadak een hele duidelijke ruis te horen. Het is niet perse storend maar wel aanwezig.
Ik was bijzonder verrast van het origineel audio systeem welke geen kraakje of enige vorm van raar geluid produceert. Hij geeft een heerlijk geluidje waar ik eerst nog dacht dat ik ze mogelijk kon vervangen door JBL stage 3 speakers. Maar dat is absoluut niet nodig. Door alle speakers rondom heeft het geluid ook een 3d effect.
Qua ruimte geen gebrek in deze auto, de kofferbak is loeigroot en ook voorin zit je ontzettend lekker. Met mijn lengte kan ik niet achter mijzelf zitten, als ik achter de passagiersstoel zit (die dan verder naar voren staat) zit je ook achterin heerlijk, wel heb je last van de aflopende daklijn en de kofferbak sluiting die recht boven je hoofd zit op de achterbank.
Over het verbruik kan ik nog niks zeggen.
Voor deze auto heb ik gereden in een Peugeot 5008 van 2018, een Volvo EX30 en een Peugeot expert van 2018. De Opel kan naar mijn mening de kwaliteit van deze autos prima evenaren en scoort qua ergonomie zeker hoger dan de Volvo. Hoewel het allemaal modernere autos zijn en de Volvo is een elektrische, en ondanks de stilte van het elektrisch rijden vindt ik persoonlijk de rijbeleving bij fossielrijden leuker en geeft het meer de kick van autorijden dan bij elektrisch.
Tot zover ben ik ontzettend enthousiast over de Opel en hoop ik dat hij mij niet in de steek zal laten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.