Opel Vectra 2.0 DTi-16V Diamond (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra 2.0 DTi-16V Diamond |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ben een beetje een uitzondering in autoland. Wie koopt er nieuw een Vectra in 1998 en rijdt er 10 jaar later nog steeds mee rond? Ik dus!
Waarom nog steeds geen nieuwe? Afgezien van wat priveredenen zoals mogelijke verandering van werk, toekomstige woonlokatie wellicht in rechts-gestuurd land etc. is het antwoord: hij rijdt nog altijd prima!
Afgelopen jaar mee naar Kroatie, Ierland en Zweden geweest.
Zonder enige twijfels aan die ritten begonnen en ook onderweg geen problemen gehad.
Daarnaast had ik nog een overweging.
In dit door Superheffingen op autogebied geteisterde landje heb ik mij voorgenomen maximaal 2000 euro per jaar op mijn auto af te schrijven.
Tegelijkertijd wil ik een redelijk volwaardige middenklasser rijden.
Als het even kan met alle toeters en bellen.
Dus ja, dan wordt het passen en meten.
Toen ik hem nieuw kocht was hij erg modern voor zijn tijd.
Airbag, ABS, direct ingespoten turbodiesel, 4 kleppen per cylinder, automatische airco, radio-CD, het kon niet op.
Als optie nog gekozen voor boordcomputer, passagiersairbag, cruisecontrol en 16 inch velgen.
Naar huidige maatstaven een achterhaald autootje, maar heeft me gelukkig nog nooit in steek gelaten. Verbruik totale periode 1: 17,5.
Rijstijl: gemiddeld, soms op Autobahn 180, in NL. gezapig met verkeer mee.
Eerste 15 km. na koude start altijd onder 2000-2500 tpm.
PROBLEMEN
Twee uitzonderlijke dingen heb ik gehad:
Een lekkende oliekeerring (afdichting motor-versnellingsbak).
Keerring kost een schijntje, arbeidsloon des te meer.
En een lekkend stuurhuis. Is een nieuwe in gekomen.
Ook daar zaten weer flink wat manuren in.
Beide reparaties waren boven de 1000 Euro.
Verder ooit een loszittende dakhemel en last van roestvorming rond slotvanger LA-portier gehad.
Voor de rest het gewone onderhoud. Schokdempers 1 maal, remblokken en schijven wat vaker, radiateur en thermostaaat ook 1 maal. Koppeling nog steeds met de eerste bezig.
Olieverbruik: In het begin 1:5000. Na een jaar zakte het terug naar 1: 10000.
Is daarna steeds zo gebeleven. Ik gebruik 5W50, halfsynthetisch.
Gelukkig heb ikzelf niet zoveel meegekregen van de beruchte olieboot-verhalen, die horen bij dit type motor.
Konklusie: geen kwaliteits-topper, maar er valt erg goed mee te leven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren