Opel Tour 1.7 CDTi Enjoy (2006)

autoreview

Opel Tour

Signalement

UitvoeringTour 1.7 CDTi Enjoy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 2006 rijdt ik met een Opel Tour (in Belgie beter bekend als Opel Combo).
Het is een model met 1.7 cdti motor en uitrustingsniveau enjoy, in de kleur metro. Deze wagen is van mijn ouders (tweede wagen) en daarom maak ik er als student veelvuldig gebruik van tijdens vakanties en vrije tijd. Daarbuiten gebruikt mijn vader de wagen soms voor professionele doeleinden.

Deze wagen is aangekocht omwille van zijn praktische eigenschappen:
- veel binnenruimte, je kan er makkelijk met vijf volwassenen in, plus de bagage!
- volledig vlakke laadvloer als achterbank is neergeklapt
- schuifdeuren maken uitstappen van de achterbank zeer eenvoudig.
- meeste ruimte voor je geld binnen het opel-gamma.

We hebben deze wagen niet zelf samengesteld, maar gekozen uit de beschikbare stock. Toch was de 1.3 cdti geen optie, omdat 75pk voor een 1200kg wegende en niet hoge auto toch maar weinig is, zeker als je ook eens op de snelweg wil rijden. De 1.4 twinport (90 pk) was ook een optie mits we iemand kennen met zo een wagen en die rijdt toch ook redelijk vlot. Maar in Belgie is diesel zowat de standaard, dus deze was niet voorhanden. Dat het een opel werd was voor ons vanzelfsprekend mits we ook een vectra hebben en de dealer een uitmuntende service aanbiedt.
De dealer zei ons ook dat gelijkaardige wagens (Renault Kangoo, Citroen Berlingo...) weliswaar goedkoper zijn, maar duidelijk kleiner (modelreeksen van twee jaar geleden). En inderdaad, de opel is merkbaar groten qua binnenruimte, een Volkswagen Caddy biedt binnenin niet meer ruimte (wat niet wegneemt dat dit veruit de beste concurrent van de opel is).

-uiterlijk
deze wagen kun je moeilijk een spannende bolide noemen uiteraard, maar binnen zijn klasse vind ik persoonlijk dat hij er het beste uitziet, zelfs vergeleken met de nieuwe Kangoo en Partner. Dit is uiteraard persoonlijk, ik verkies gewoon de sobere lijn met de relatief gestroomlijnde front. Ons exemplaar is gewoon met wieldoppen uitgerust, maar lichtmetaal onder dit soort wagen maakt hem er niet echt mooier op, vind ik.

-interieur
binnenin zie je duidelijk de opel corsa-afkomst (vorige generatie) van dit model. Het interieur is donkergekleurd met in de kofferruimte zichbaar plaatstaal. Wel vindt ik de afwerking zeer goed, alles zit goed in elkaar en na twee jaar nog steeds geen rammels of kraakjes. De stoelen zijn zeer eenvoudig maar geven voldoende steun voor mij (ben 1.80m), ook op lange afstanden. De geïntegreerde radio is sober en modern, en past goed in het eenvoudige interieur.
Ondanks dat het een hoge wagen is, is de zitpositie zeer laag, net zoals in de corsa. Deze lage zitpositie vind ik een waar pluspunt: je hebt niet dat monovolumegevoel, en de zitpositie is net als in een gewone personenwagen. Hierdoor zal het zwaartepunt ook lager liggen dan bij voorgenoemde concurrenten. Een ander voordeel hiervan is dat je werkelijk veel binnenruimte hebt, waardoor dit een zeer ruime wagen binnenin is en ook zo aanvoelt.
De achterbank is een echte verassing: je kan met gemak achter jezelf zitten en 1000km rijden zonder vermoeid te raken! Dit was een doorslaggevend argument om deze wagen aan te schaffen.

-rij-eigenschappen
In tegenstelling tot mijn verwachtingen rijdt deze wagen nog een beetje prettig ook. Voor de duidelijkheid, vergelijk het niet met een golf of astra, maar het is toch beduidend beter dan een monovolume, mede door het lagere zwaartepunt vermoed ik.
Ook verassend is de goede wegligging, zeker op de snelweg bij 140-150 km/h is deze wagen nog steeds zeer stabiel, hij ligt zeer vast op de baan. Het spreekt wel voor zich dat de wind nogal efect kan hebben op het rijgedrag, maar ik kan niet zeggen dat de wagen ooit onstabiel aanvoeld, ook niet bij hogere snelheden. Misschien ook vermelden dat ons exemplaar voorzien is van Dunlop-rubber, en dat de typische Michelin Energy banden misschien anders reageren.
De ophanging is ook op zen duits, dus vrij stug en zeer direct. Liefhebbers van Amerikaanse of Franse wagens zullen dit daarom een zeer oncomfortabele wagen vinden, maar om te sturen is dit stugge net goed, je hebt echt een goed wegcontact.

-motor
De 1.7cdti (100pk, 250Nm) gaat al een tijdje mee in het opel gamma maar is nog steeds een prettige motor waarmee je vlot meekomt. Het is geen echte lage-toerendiesel, je mag er gerust eens mee boven de 3000 rpm komen en dan is het zeker een vlotte machine. Sommige mensen verkiezen liever een motor die niet boven 2000 rpm hoeft te gaan, maar ik duw net eens graag door.
Opel geeft een topsnelheid van 172 km/h op en deze is goed te behalen (180 op teller). De motor raakt vrij eenvoudig tot 150km/h, bij 3500 rpm en daarna moet je echt wel volgas rijden. Even belangrijk als die snelheden is de beleving ervan, en in deze wagen voelt 140-150 kmh prettig snel aan.
Deze motor kan ook langere afstanden eenvoudig aan. Vorige zomer is mijn broer ermee naar Polen gereden via de Duitse autobahn (1400 km) en ben ik ermee op vakantie geweest naar Atlantische kust (900 km op franse snelwegen) en deze wagen heeft zich als een perfecte reisgezel getoond. Rustig tegen 130-140km/h op de franse snelwegen. Bij deze rit was het verbruik iets minder dan 6l/100km, ik denk 5.8 ofzo.
Bij gewoon gebruik kom ik nooit boven de 6.5 uit, en dan mag je al eens af en toe volgas geven op de snelweg of aan een stoplicht. Ik vraag mij dan ook af of de 1.3 cdti echt minder zou verbruiken als je er dezelfde snelheden mee rijdt, want dan gaat die motor echt wel alles moeten geven.

idd, een gechipte 1.3 zal het waarschijnlijk ook zeer goed doen, het is een zeer moderne motor (multijet -techniek), en zal dus zuinig uitvallen. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat mijn rijstijl ook niet de zuinigste is.

-betrouwbaarheid
Deze wagen heeft zich tot nu toe zeer betrouwbaar getoond, op een defect na wat hieronder vermeld is.

PROBLEMEN

rail van een schuifdeur aan een zijde vervangen: de transparante beschermlaag bovenop de lak van de rail kwam los. De garage heeft dit keurig vervangen onder garantie, blijkt een bekend probleem te zijn. Het is dan ook een wagen zonder kwetsbare luxe-elektronica. Hierbij dient wel gezegd te worden dat de wagen nauwkeurig wordt onderhouden. Vanaf er iets aan is, laten we het direct herstellen. Jaarlijks is er het grote onderhoud en voor de vakantieperiode laten we een klein onderhoud doen.
Voorlopig heeft deze wagen ons nog geen enkele keer in de steek gelaten en daarom zijn we er zeer tevreden over.
De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat, voor we naar Opel zijn gegaan, onze vw’s en audi’s ons ook nooit in de steek hebben gelaten. Waarom dan veranderen van merk denkt u misschien: de vw-audi dealer heeft ons een paar keer serieus in de steek gelaten en daarom overgestapt naar een dealer met betere service in de buurt, en dit bleek dan Opel te zijn, mits we toch de voorkeur geven aan een duits merk, en mercedes en bmw liggen niet in het budget voor een tweede wagen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.