Opel Tigra TwinTop 1.8 Cosmo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tigra TwinTop 1.8 Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 48.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
ERVARINGEN
Ik ga voor een half jaar een Opel Tigra twintop rijden als leaseauto. Mijn vorige lease auto zat aan de kilometrage maar er stonden nog wat auto’s op de parkeerplaats van het bedrijf waar ik werk, dus werd gevraagd eerst die leasecontracten nog ’op te rijden’.
Ik rijd 60000km per jaar, dus verwacht ik het komende half jaar toch minimaal 25000 te gaan rijden in de Tigra. Ik, en wellicht velen met mij, zijn erg benieuwd hoe dat zal gaan bevallen omdat het niet echt een auto is voor veel kilometers. Ik heb voor de Tigra gekozen (had ook de keuze uit diverse ruimtewagens (Scenic, Mazda5, Traject, etc) maar voor een half jaar is het natuurlijk ook erg leuk om cabrio te rijden: Laat de zomer maar komen!
Mijn eerste bevindingen zijn dat de Opel klein is. Het parkeert overigens erg makkelijk, los van de onoverzichtelijke achterkant. Daarbij valt me ook meteen op dat de Opel veel verbruikt. Ik mag blij zijn dat ik 1 op 11 haal bij een normale rijstijl. De auto is redelijk pittig en verleidt je makkelijk tot wat sportiever rijgedrag, zeker nu ik de auto nog dicht rijdt. Dit leidt meteen tot een hoger verbruik, dus dat wordt met een 45L tank de benzinepomp vaak bezoeken. Echter ga je niet heel erg hard rijden, omdat je het gevoel telkens hebt dat je harder rijdt dan dat je daadwerkelijk rijdt.
De kofferruimte is redelijk te gebruiken, ook in zomerstand. De electrische achterklep is wel geinig maar niet echt praktisch, zeker niet als het regent: je moet de knop vast blijven houden tot de klep helemaal gesloten is. Het interieur mist wat praktische opbergmogelijkheden, alhoewel je redelijk wat kwijt kan in het vak achter de voorstoelen. Je wordt je echter wel bewust hoe makkelijk je normaal wat op de achterbank neergooit (wat nu dus niet gaat).
De stoelen zitten prima (ik ben 1,84) en geven voldoende zijdelingse steun en ze zijn prima te verstellen.
Wat me opvalt t.o.v. de Mazda is de goede ontvangst van de radio. Nu ervaar ik pas echt hoe slecht die was in mijn Mazda.
Leuke detail zijn de follow me lights: de verlichting blijft na verlaten van de auto nog 30 seconden branden. Ook praktisch is de per seconde (tot 14 seconden) in te stellen variabele interval op de ruitenwissers.
Jammer dat de auto stil moet staan, in zijn vrij en op de handrem voordat je (makkelijk en snel) het electrische vouwdak open kan doen. Ik denk wel dat ik vaak met open dak ga rijden, want ik merk nu al bij een paar stralen zon, dat het open rijden met windscherm echt prima te doen is.
Kortom: waarschijnlijk gaat het een leuk half jaar worden, will be continued!
PROBLEMEN
Nog geen
een halve ton verder..
- 100.000 km
De Tigra is langer gebleven dan gepland. En dat op eigen verzoek.. wie had dat een jaar geleden gedacht.
De Tigra is me uitstekend bevallen, beter dan dat ik ooit had kunnen denken (als niet echt Opel liefhebber). Ik heb erg veel plezier aan de auto gehad. Het is een auto met een hoog fun gehalte.
De auto is sportief te rijden, maar zeker niet oncomfortabel. Ik heb er in 9 maanden een 50000 km mee gereden en dat is alles behalve tegen gevallen. De stoelen zijn prima voor langere afstanden, waarbij het wel een groot verschil maakt of je rijdt of meerijdt. Voor de rijden zijn de stoelen prima, goede zijsteun; om mee te rijden zijn de stoelen niet comfortabel genoeg en kunnen ze door de kleine 'cabine' niet ver genoeg naar achter/schuin.
De auto is de gehele periode veel blijven verbruiken, tussen de 1 op 11 en 1 op 12, zeker gezien het formaat van de auto. De auto is sportief en rustig te rijden.
Wat minpunten:
Wat ik miste in de auto is airco en een midden-armsteun. Ook is het niet prettig dat je in de display van de radio (die erg ouderwets oogt) niet kan zien wat het volume van de radio is. De bekerhouders tussen de stoelen zijn te laag en 'houden dus geen bekers'. De zonnekleppen zijn gemaakt van te hard plastic en zijn lastig neer te doen of te draaien. Het stuur is gelukkig wel van leder gemaakt, maar dat heeft slijtplekken: het leer laat los.
De auto maakt als hij koud is veel geluid qua rammeltjes en kraken. Als de auto warmer is, wordt het minder, maar hij is nooit kraakvrij (zou een auto kunnen breken als je een drempel afrijdt? ;-)
De electrische kofferbak is een overbodige luxe. Het duurt lang, je moet wachten tot ie helemaal dicht is, hij weigert wel eens en het trekt bekijks.
De beugels van het dak gaan zwaar open en hebben gemene haken waaraan je gemakkelijk je hoofd kan stoten. Bij veel regen laat de rechterhaak soms wat druppeltjes water door die op het rechter portier vallen.
De auto is erg onoverzichtelijk, zowel achterzijde als de grote dode hoeken.
Wat pluspunten:
De auto geeft je veel plezier en is makkelijk en vaak open te rijden, zeker met windscherm (wat je nooit hoeft te verwijderen omdat het nooit in de weg zit). Het dak gaat ook snel open zodat je voor een verkeerslicht de grote dak-verdwijntruc kan doen.
De auto heeft een grote bagageruimte die ook met open dak goed toegankelijk is.
De cruisecontrol van de auto werkt erg eenvoudig en heb ik ook veelvuldig gebruikt. Ook de verwarming werkt meer dan prima: in no-time heb je de kleine cabine warm en ook met open dak hoef je het niet koud te hebben, ook niet bij lage temperaturen.
Het vak achter de stoelen is praktisch omdat je daar uit het zicht makkelijk spullen kan bewaren die je ook tijdens het rijden door het elastische net nog aan kan.
Wat me erg opviel, is dat de 10 spaaks velgen erg makkelijk schoon te maken/houden zijn.
Qua onderhoud heb ik geen bijzonderheden. De auto heeft zijn reguliere beurt gehad en daarbij waren er geen bijzonderheden. Ik heb verder ook geen pech of stukken gehad, dus de auto is op mij erg betrouwbaar overgekomen.
Al met al heb ik een erg leuke tijd met de auto gehad en kan ik de auto ook aanbevelen. Je hebt een apart autootje, je gaat steeds meer aan het model wennen en open oogt ie zeker goed, je krijgt veel bekijks en complimenten! (en ja, ik heb het nog steeds over de Tigra TT). De auto heeft een kart en fun faktor en is goed dagelijks te rijden. De paar minpunten zijn meer op praktisch gebied en de pittige motor doen je snel de minpunten vergeten.
En nu als volgende auto voor een half jaar een Renault Megane 1.6 C-C. Ook open, maar wat langzamer.. en niet te vergelijken met de Opel. Keep you posted!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.