Opel Omega Stationwagon 2.5i-V6 Sport (1999)

autoreview

Opel Omega Stationwagon 2.5i-V6 Sport (1999)

Signalement

UitvoeringOmega Stationwagon 2.5i-V6 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf270.000 km
KM-stand laatst299.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Omega 2.5 V6 Stationwagon

  • 287.000 km

Ik heb deze auto meer met mijn emotie gekocht dan met mijn gezond verstand, maar goed...je leeft tenslotte maar één keer. Niet dan? Al toen ik nog de Mondeo reed keek ik met regelmaat op allerlei websites naar "andere" auto's (nu nog steeds) en viel mijn oog telkens op de 6 cilinder uitvoeringen van de Opel Omega. Alleen die auto's welke uitgerust waren met een G3 installatie, aangezien ik op LPG zowat mijn hele leven rijd. Althans, vanaf dat ik mijn rijbewijs heb dan. Zo'n 28 jaar geleden.

Ik zag deze Omega te koop staan op het moment dat ik met spoed een andere auto zocht. De Ford was nl. afgekeurd op diverse punten en aangezien hij dicht tegen de 4 ton (!) zat, leek het mij een goed moment voor vers "bloed".

En voila, een Omega Station 2.5 V6 Sport (full options!) met een G3 installatie stond aldaar op het net. En de prijs was niet eens zo verkeerd en wat stond de auto er mooi bij, ondanks zijn leeftijd van 10 jaar. Uiteraard meteen gebeld en een afspraak gemaakt om de auto te bezichtigen. Hoewel het in het zuiden des lands was (ik woon zelf in de hoofdstad van Overijssel), draaide ik daar mijn hand er niet voor om. Ook niet om hier speciaal een verlofdag voor op te nemen bij mijn werkgever.

Goed, de afspraak gemaakt met een zeer beleefde jongeman (goede indruk!) en toen moeders de vrouw weten te overtuigen van de "noodzaak" waarom juist deze auto de juiste was. Uiteraard ging ze overstag, want ik moet de eerste vrouw nog tegenkomen op deze aardbol die echt verstand van auto's heeft...

Enfin, ik heb de auto bekeken op de bewuste dag en was eigenlijk bij de eerste aanblik meteen verkocht. Wat een prachtkar vind ik dit en werkelijk zeer imposant. Ik gaf de verkoper te kennen dat ik de auto wilde kopen (uiteraard nadat ik een testrit had gemaakt) en ik bleef zeker een kleine twee uur nog "hangen" om over auto's te praten. Echet liefhebbers zijn toch nog vrij schaars in dit kleine landje... Goed, nadat ik de auto een week later had opgehaald heb ik er nu zo'n 17000 km mee gestuurd. Ondanks het forse gewicht (± 1700 Kg) is het toch nog een vrij vlotte auto.

Ik wist dat het onderhoud wat achterstallig was (tja) want ik heb onlangs een nieuwe distributieset, remblokken voor, wiellager rechtsachter en andere banden erop laten zetten. En nu de APK eraan komt moet de uitlaat ook nog vervangen worden. Maar, elke meter die ik erin rijd geniet ik nog steeds als een klein kind. En ik rijd zo'n 150 km per dag (woon/werk)...

Pluspunten:
Ruim, stil en comfortabel
Zeer snel
Zeer luxe
Imposant

Minpunten:
Reparaties en onderdelen zijn in verhouding duur
Verzekering en belasting vrij hoog
Verbruik in stadsverkeer vrij hoog
Minder strakke wegligging dan een Ford Mondeo
Wollige besturing
Ongemerkt rijdt je desondanks veel te snel

Onderhoud (uitgevoerd):
Banden voor en achter (225x55x16)
Remblokken voor
Distributieriem (complete set)
Wiellager rechtsachter
Nieuwe ruitenwissers voor en achter

Korte termijn planning:
Nieuwe uitlaat + sportdemper
Grote beurt + APK
Sportluchtfilter (57i kit van K&N=al besteld)

Lange termijn planning:
Nieuwe vering rondom
Nieuwe schokdempers rondom
Nieuwe remschijven voor

Verkoop Opel Omega

  • 299.000 km

Deze update is ietwat verlaat.
De Omega heb ik sinds vorig jaar November verkocht. Niet omdat de auto niet beviel, maar gezien de kosten die gemoeid waren bij mijn dagelijkse woon-werk verkeer. Ondanks de G3 installatie drukten de maandelijkse MRB, het onderhoud en het verbruik van deze geweldige auto teveel op mijn budget. Ik heb de Omega aan een liefhebber weten te verkopen die er zeer content mee was. Op het moment van verkoop had ik zelfs twee belanghebbenden op hetzelfde tijdstip voor deze auto. Vrij uniek, dacht ik zo.

Ik heb nu een Renault Megane Coupe op G3. Heel wat anders en daarover in een volgend verslag meer. Hoewel deze auto vrij behoorlijk rijdt mis ik de Omega nog steeds.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.