Opel Omega Stationwagon 2.0i GL (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Omega Stationwagon 2.0i GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze week nemen we afscheid van onze Omega Break. Hij wordt vervangen door een nieuwe Renault Grand Espace diesel.
Onze Omega was destijds een instapmodel zonder te veel opties. Misschien daarom dat nu na 12 jaar eigenlijk alles nog werkt. De display van de radio/klok/buitentemperatuur werkte niet goed meer bij aankoop maar daar hebben we dan netjes de TomTom overgezet zodat die meteen ook niet zichtbaar was van buitenaf. Verder zeer degelijke afwerking. Geen storend gerammel of gepiep van het interieur of zo na 12 jaar dienst. De motor heeft geen superkilometers gedaan maar verbruikt geen olie, draait nog gewoon goed en kan volgens mij nog makkelijk 100.000km mee. Geen roest en de metaalkleur is nog mooi na 12 jaar (de wagen heeft de laatste 2 jaar constant buiten gestaan).
Meteen na aankoop hebben we een Prins LPI-installatie laten plaatsen waardoor het een zeer goedkope auto is gebleken. Het verbruik loopt snel op tot 1 op 10 als je op benzine rijdt. Op LPG stijgt dit vlot naar 1 op 8, ook omdat je dan niet meer zo kijkt op een litertje meer of minderverbruik omwille van de goedkope LPG-prijs.
==> 20 euro voor 350-380 km
Het is een ruime gezinswagen, de koffer is gigantisch, meer dan voldoende ruimte voor grote mensen (ik ben zelf net geen 2 meter lang). Met de bestuurderszetel helemaal naar achter is er nog voldoende plaats voor de kinderen achteraan (dit was ook de reden waarvoor we onze Astra hebben ingeruild voor de Omega). Als je de achterste zetels plat legt, krijg je een vlakke laadvloer van bijna 2 meter lang.
De bagage (kleding, speelgoed, pampers, buggy, ...) voor 2 weken zomervakantie voor 2 volwassenen en 2 kinderen ging vlot in de koffer met het afdekscherm dicht !! De koffer van de nieuwe Grand Espace moet er zelfs nog net voor onderdoen.
Het enige minpunt voor me is het ontbreken van airco maar met een opengekanteld open dak en de achterste ramen een beetje geopend is dit meestal geen probleem behalve tijdens onze autovakantie vorig jaar (3 uur stilgestaan in de file bij 30° in de Zuid-Franse zon).
Sinds vorig jaar hebben we ook een caravan waar we jaarlijk 3-4x mee op vakantie gaan. De Omega trekt die zonder problemen maar het verbruik stijgt dan wel met zo’n 30-40%. Ook de iets steilere helingen haalt hij niet vlot dan. Je moet dan terugschakelen naar de 3de versnelling.
Dit gaf dan de doorslag om over te schakelen naar een nieuwe diesel.
Ik ben zeer tevreden van de Omega en had hem graag nog enkele jaren gehouden maar het gebrek aan airco en de jaarlijks geplande 5000-6000 km met caravan hebben me toch overtuigd om te veranderen. En een nieuwe Espace is nu ook niet meteen slechter ;-)))
PROBLEMEN
Display dashboard werkt niet goed meer (na plaatsing cd-mp3 radio werd die display toch overbodig)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren