Opel Omega 2.5 TD Executive (2000)

autoreview

Opel Omega 2.5 TD Executive (2000)

Signalement

UitvoeringOmega 2.5 TD Executive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 172.000 km

In 2004 heb ik mijn Omega B1 B.j. 1997, ingeruild op de Omega B2
b.j. 2000 welke de disigne wijzegingen in de carrosserie mee-
kreeg deze is nog niet de Omega met de allerlaatste facelift.
De laatste noem ik dan gemakshalve, de Omega B3.

De eerste was al een geweldige auto, maar had wat minpunten,
zoals;

punt 1.; slap in de veren, met de huidige drempels lag de auto
al snel met de spoilerlip op straat en

punt 2.; er waren al voor de tweede maal vier nieuwe deuren
gemonteerd m.b.t. het roesten, hetgeen ik zeer beslist bij de
volgende Opel niet meer zou willen zien.

punt 3; condenser van airco defect/lek

Het interieur was ook als een huiskamer waar ik wel van hou en
ondanks de ruim 300.000 kilometer, was de rest van de auto tech-
nisch en opties in zeer goede staat, ook het met stof beklede
interrieur was nog erg mooi en de stoelen zaten nog geweldig.

Nieuwe draagarm-rubbers had deze auto inmiddels al en de banden
heb ik zelf laten vernieuwen, dus de rij eigenschappen van de
omega waren weer zo als deze behoorde te zijn.

Het roesten waarvoor ik weer naar de spuiter moest, was ik
spuugzat, hier hebben de mensen van Opel een cruciale steek
laten vallen anders had het nu nog gewemeld van de oude e-Kadet-
jes en oudere Omega’s, Rekords, Vectra’s, Senators en ga zo nog
maar even door,technisch waren ze vrijwel allemaal nog goed voor
dat deze auto’s naar de sloop gingen, huilen met de pet op!

Dus, geen roest maar toch weer een Opel?

De huidige Omega hebben we nu vier jaar en gaat om drie redenen
nog niet van de hand;
a.
ik heb de Omega j.l. voor het eerst in de was gezet, raad ik
u ook aan om te doen, mocht dit bij u van toepassing zijn, ik
was weer verliefd, wat een grandioze bak prachtige lijn mooie
originele 17’ Executive velgen en een paars achtige kleur wat
door het zonnetje benadrukt werd als een juweel van een heilige
koe. Ja... het klinkt overdreven, maar op dat moment voelde ik
het zo, de zielenknijper was overbodig geworden.

b.
Deze roest echt niet.

c.
Hij laat ons niet in de steek, buiten slijtage reparaties,
zijn er tot nu toe geen teleurstellingen en/of defecten geweest.

d.
Jongere auto´s van verschillende goede merken en zelfde klasse,
mee proef-gereden en vind dat de Omega absoluut nog zeer goed mee
kan met z’n kwaliteit en comfort.

Van de motor, heb ik mij laten vertellen door een plaatselijke
dealer is enkel het kale onderblok van BMW, deze is ontwikkeld
door, BMW en Styer te samen.
Deze is weer in de Omega beland door een ruilhandel, GM verruild
versnellingsbakken tegen onderblokken van BWM.

Is niets mis mee, ik ben met de motor zeer te vreden.

PROBLEMEN

  • 172.000 km

In 2004 kocht ik de auto bij Opel dealer Nefkens te Amersfoort,
het onderhoud was mijn inziens niet al te zorgvuldig verlopen,
of de vorige eigenaar, heeft niet te veel aandacht
aan deze Omega besteed, maar goed, ook dat ter zijde.

Opel dealer Merel te Heerhugowaard, werd mijn dealer voor al
de eventueel komende reparaties en het onderhoud hetgeen ik
veel waarde aan hecht, zodat de auto in een optimale conditie
blijft.

Deurpannel lag los bij bezichtiging en moest weer goed gemon-
teerd worden, dit was nog bij Nefkens.

Omdat de Omega nog maar 118000 kilometer op de teller had
staan, kreeg ik nog een jaar lang OK Quality garantie.

Inmiddels bij Merel...

De CD-speler werkte nog niet en werd opgestuurd, is gere-
pareerd en sindsdien geen problemen mee.

Ik vond de auto wat slecht starten, waardoor er een aantal
gloeibougies en de accu zijn vervangen, de accu heb ik laten
vervangen, omdat ik dit zelf wilde.

Het starten gaat momenteel nog niet lekker, bij het voor-
gloeien start hij direct, echter bij het starten zonder
gloeien (hetgeen ik niet zelf bepalen kan), kan het soms iet-
wat lang duren.

Nu heb ik mij laten vertellen, dat de diesel bij iedere start
opnieuw opgepompt moet worden, zelf weet ik het niet, wat ik
wel weet is dat er niets stuk is, dus?

+/- 2006 was van de bestuurderskant de bevestigingsplaat van
de deurdranger in de deur gescheurt, dit herstel zou met een
upgrade plaat bij de garage zo’n 400,-Euro kosten, het zou
een nogal intensieve klus zijn.

Dit vond ik zonde van het geld en omdat ik er zelf met behulp
van een paar kennissen handig genoeg voor was, heb ik beslo-
ten dit zelf te doen, voor honderd Euro was ik klaar, maar ben
inderdaad een dag bezig geweest.

Rond die tijd een keer zelf de diesel terugvoerslangen op de
motor vervangen, deze waren uitgedroogd.

Het deurslot aan de bestuurders zijde heb ik ook zelf een
keer gerepareerd, hiervan was het deur-opvang-rubber gescheurd
(hetgeen ook niet vreemd is met zulke zware deuren)
Ik heb dit hersteld en het slot weer gesmeerd, had intussen
wel een nieuwe besteld (80,- Euro), welke nu nog in de verpak-
king ligt..

Nu na vier jaar heb ik de eerste grote onkosten gekregen,
nieuwe draagarm rubbers, nieuwe schijven en blokken rondom
(rondom wilde ik zelf), vier nieuwe banden, middenpijp +
achterste demper van de uitlaat en 1. dashboardlampje.

Van de oude achter demper heb ik zelf een mooie demper gelast,
het oudbollige bochtje als eindstuk er van af, demper helemaal
leeg gehaald, 70mm dikke pijp er weer opgelast, goed voor-
behandeld en gespoten, chroom eindstuk en klaar.

Prachtige sound maar wel voor een veertigjarige als ik, dus
opties mooi en qua geluid ook, maar bescheiden.

Nog een oudbollig onderdeel verwisseld, de toeter, twee nieuwe
originele Opel Vectra (C) slakkenhuishoorntjes er weer op en
eindelijk een waardig toeter geluid.

Dit vind ik zaken, die de mensen bij Opel in 2000, al een keer
door zouden moeten hebben, maar goed.....

Dit is het, het meeste is toch gewoon door normaal gebruik en
het slijten daardoor versleten...
Kijk zo’n deur had niet gehoeven, dit zijn ontwerpfouten, waar
later ook upgrade onderdelen voor zijn.

Mijn conclusie, ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn
Opel Omega, ik hoop voor u, dat u dit met mij deelt.

Vriendelijke groet,
Rene Omega B

Na mijn echtscheiding kon ik deze auto mij niet meer veroorloven en heb de Omega tot mijn spijt moeten verkopen.
Gekocht met 118000km en na ruim 175000 kilometers nog steeds zeer mee in mijn sas, alleen de normale slijtage onderdelen vervangen en de beurten, de laatste en enige grote rekening voor deze zaken
is geweest €2000,- door rondom nieuwe schijven en originele harde
blokken, nieuwe accu en bijna gehele uitlaat met grote beurt, de schijven en blokken achter wilde ik zelf, was niet nodig...TOPPER van een wagen, een echte OPEL!

Update...

  • 175.000 km

Hallo....

Ik heb wederom geen problemen, echter de accu had het jl. begeven, na bijna vijf jaar...ben ik nog steeds erg tevreden....

Ik weet niet of ik het vermelden mag?...Na de echtscheiding.. ook jl., moet ik helaas afstand doen van de Omega, omdat hij voor mijn
inkomen alleen, veel te duur is en hier baal ik enorm van.....

Vriendelijke groet,
René

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.