Opel Meriva 1.6-16V Cosmo (2003)

autoreview

Opel Meriva 1.6-16V Cosmo (2003)

Signalement

UitvoeringMeriva 1.6-16V Cosmo
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf145.250 km
KM-stand laatst177.525 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers > en het vervolg

  • 177.525 km

08-11-2010 > 146.000 km:
Helaas moest ik opzoek naar een hogere auto doordat ik door mijn heup probleem niet meer fatsoenlijk in en uit mijn vorige auto kon stappen. De keus was heel beperkt omdat ik gedwongen ben om een automaat te rijden, en door dat ik zo'n 27.000 km per jaar rij moest het een G3 of Diesel worden. De prijsklasse waarin ik kon zoeken was tot 6.000 euro. Tijdens mijn zoektocht ben ik uitgekomen bij een Opel Meriva. Het was niet een model waar mijn hart sneller van ging kloppen maar de zit, hoogte en binnenruimte waren voor mij en mijn gezin oké. Over de inruilprijs waren wij het snel eens en de koop was gesloten.

Mijn eerste kilometers waren wennen. De automaat van de Meriva is een zogenaamde gerobotiseerde versnellingsbak. Soepel overschakelen zoals in de MB is niet meer. Maar ik mag niet zeuren want ik wist nu eenmaal dat ik een (flinke)stap terug had gedaan. Na zo'n 1.000 km ofwel 1½ week rijden ben ik inmiddels aardig gewend aan het schakelgedrag van de Meriva. Je kunt d.m.v. het spelen met het gaspedaal het overschakelen redelijk soepel laten verlopen.

En dan heb je nog de dodehoek bij de A stijl. Die blindspot is gigantisch. Ook hier moet je even doorheen. Ik heb hier al verschillende mensen over gesproken en iedereen geeft aan dat ook dit een kwestie van wennen is. Ben benieuwd.

De binnenruimte is voor zo'n auto gewoon goed. Met de flexibele achterbank indeling lijkt het wel of dat de achterpassagiers de beenruimte van een dure limo hebben.

De wegligging is prima, en voor een 1.6 kan hij goed meekomen met het overige verkeer. De zijwind gevoeligheid valt voor zo'n hoge auto reuze mee. De vering, vooral de achterkant, is wel stug. Helaas hebben wij in Nederland nogal wat drempels. Deze moeten echt rustig genomen worden want voor je het weet stuiter je er overheen.

Het tanken daarentegen is geweldig. 40L tank, 80% vulling is max. 32L tanken. Dit bij een verbruik van ± 1:12, heerlijk. Je staat wel wat vaker bij het tankstation (2x LPG t.o.v. 1x diesel), maar dat heb ik er wel voor over.

UPDATE 19-11-2010 > 147.090 km:
Zo, alweer 1000 km verder.
Ik moet zeggen dat het schakelen met deze automaat nog steeds enige gewenning nodig heeft. Het terugschakelen gaat de ene keer schokkeriger dan de andere keer.

Ben wel gewend aan de dodehoek van de A-stijl. Je moet iets anders kijken dan in een normale auto.

Verder heb ik een paar keer een storing gehad met de lpg installatie. Bij korte ritten in de stad springt hij op storing en kan er niet meer op lpg gereden worden. 's Morgen en 's avonds tijdens het woon/werk verkeer heb ik hier geen last van. Volgende gaat hij hiervoor naar de lpg specialist. Ben benieuwd wat hier uitkomt.

Het verbruik van 1:12 valt mij reuze mee.
Ik hoop volgende week meer te weten over de lpg storing en zal dit vermelden in dit verslag.

UPDATE 26-11-2010 > 147.560 km:
Vandaag bij de lpg specialist geweest voor de lpg storing.
Oorzaak was vervuiling in de injectoren, een vervuild drooggasfilter en een defect drukverschilsensor.
Kosten € 280,-. Ik had zelf op meer gerekend.
Vandaag weer gereden en het probleem is niet meer opgetreden.
Tot de volgende update.

UPDATE 30-12-2010 > 150.059 km:
Vandaag heb ik de thermostaat moeten laten vervangen omdat ik het interieur niet echt warm kon krijgen en dat is geen pretje met de huidige temperaturen. De motortemperatuur kwam niet boven de 80°C uit. Hierdoor werd er mogelijke een motorstoring veroorzaakt.
Een te rijk benzinemengsel?
Totale reparatiekosten € 140.00.
Prima service van Opel garage Bulters in Wijchen. Ik kon ook in deze laatste week van 2010 zeer snel (binnen 2 dagen)geholpen worden. Ik heb hierna verder geen grote afstand meer gereden om te zien of de temperatuur nu wel goed is. Volgende week weer werken en dan moet blijken of het probleem verholpen is.
Tot de volgende update.

UPDATE 24-05-2011 > 157.750 km:
De Meriva was toe aan een grote beurt en heb hem maar gelijk laten keuren. Scheelt weer in de kosten. Gelukkig zijn er geen problemen naar voren gekomen. Alleen de nummerplaatverlichting was defect. Totale kosten € 250.62.
Ik heb op dit moment wel een probleempje met de handel van de richtingaanwijzer. Deze wil niet altijd teruggaan in zijn 0-stand waardoor hij constant blijft knipperen. Ik heb gedemonteerd om te zien of deze losgehaald kon worden maar dit was niet mogelijk. Dan maar een paar druppeltjes WD-40 op het bewegende gedeelte gespoten. Als dit niet helpt dan zit er niets anders op dan een nieuwe handel te monteren. Wat een poppespul gebruikt Opel zeg. Ik heb nog nooit zo'n gammele kwaliteit gezien.
Het LPG verbruik valt mij mee. 1:11 rij ik nu gemiddeld en dat is voor deze zware Meriva een nette score.
Dit was het weer voor deze keer. Tot de volgende update.

UPDATE 24-02-2012 > 177.525 km:
Inmiddels weer 20.000 snelwegkilometers verder en buiten het monteren van een nieuwe handel voor de richtingaanwijzer en een tussenbeurt (olie verversen) geen bijzonderheden. De kosten van de tussenbeurt waren zo'n € 120.00. Geen storingen of andere dingen gehad. Wel veel rammeltjes in het interieur, veel hard kunststof :-(. Na het verwijderen van de 2 kleppen/plateau's die vastzitten aan de rugleuning van de achterstoelen is dit gelukkig wel minder geworden. Blijf voorlopig gewoon doorrijden met de Meriva. En, ... het lpg verbruik blijft, buiten de vorst-periode om, toch netjes 1:11. Het olieverbruik is ongeveer 1 ltr op 10.000 km.
Tot de volgende update.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.