Opel Manta 1.8 S GT (1984)

autoreview

Opel Manta 1.8 S GT (1984)

Signalement

UitvoeringManta 1.8 S GT
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf88.460 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Opel Manta, een auto met een eigen identiteit. Tegenwoordig zie je ze niet zoveel meer maar als je er een ziet dan vallen ze ook meteen op. De Opel Manta, sportauto van de jaren 70 en 80!
De 1.8s GT heeft de lichtste motor uit de serie en met 90 pk onder de kap zijn de prestaties ook niet echt om naar huis over te schrijven (0-100 in 13/14 sec en een top van 190 km/h). Dit in tegenstelling tot de gsi met 110 pk, nu moet u dit wel relatief zien want we praten hier over 1984 en toen was 90 pk nog wat!
De 1.8s GT heeft een 4 cilinder lijnmotor welke in de lengte in het vooronder ligt en zijn vermogen via een 4 bak naar de achteras brengt welke op zijn beurt de 195/55/14 banden(optie) over het asfalt laat razen. Het rijden met een achterwielaangedreven auto is een genot, vooral in de iets wat snellere bochten kan men heerlijk driften en het kontje ’opbeuren’ bij het vlottere optrekken: heerlijk.
Het interieur daarentegen is minder heerlijk, de standaard gewone stoelen hebben maar matige verstel mogelijkheden (In de meeste Manta’s zitten sportstoelen van het merk Recaro welke heerlijk zitten tenzij je een niet al te grote derrière hebt want dan wordt het krap!), het iets wat saaie dashboard, het ontbreken van stuurbekrachtiging en airco en om het raam te openen moet je nog slingeren tot je een ons weegt maar je hebt dan wel een Manta.
Het jammere aan Manta’s en Opel in het algemeen is dat het roestduiveltje nogal is op bezoek komt. Daardoor zijn de meeste Manta’s jaren geleden al doorgerot en op de schroothoop zijn verdwenen. Af en toe zie je ze nog rijden met hun trotse eigenaar achter het stuur die vaak menig vrij uurtje in de auto heeft gestoken om zijn Manta mobiel te houden.

PROBLEMEN

Het roestduiveltje heeft mijn Manta ook gevonden en even flink aangetast. Zo erg zelfs dat deze toe was een een grondige restauratie. Wanneer je hier dan toch mee bezig bent pak je alle onderdelen maar meteen mee, zo ook de motor en de assen. Als alles klaar is en je hebt goed je best gedaan, dan is de auto als nieuw. Echter voordat het zover was heb ik wel eens een keer met de Manta aan de kant gestaan door vooral electrische problemen, maar goed je praat hier over een auto van bijna 20 jaar oud dan is dat natuurlijk ook niet verwonderlijk! Het is wel een auto voor de liefhebber en de ’doe-het-zelfer’, en niet echt een auto om moeders de boodschappen mee te laten doen!

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.