Opel Karl 1.0 Innovation (2017) #2

autoreview

Opel Karl 1.0 Innovation (2017)

Signalement

UitvoeringKarl 1.0 Innovation
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf73.000 km
KM-stand laatst118.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een "nieuwe" auto

  • 74.254 km

Zoals belooft, het vervolg na de Twingo. Onze nieuwe Karl.

Ons oog is gevallen op een Opel Karl Cosmo/Innovation uit 2017. Een nette en vrij jonge auto. Met toch aardig luxe.
Cruse, climate, elektrische ramen/spiegels, lichtmetaal, getinte raampjes achter en wat ik miste in de Twingo een DAB radio met Apple Carplay.
Tevens heeft deze auto een winter pakket met stuur en stoel verwarming.
Erg fijn allemaal!

Dit alles kwamen we tegen bij de Opel dealer in de buurt na een behoorlijk lange zoektocht. Dan merk je pas wat je hebt/had.

De Twingo was een diesel die vanwege een verhuizing echt niet meer bij ons paste. We zijn nu overgestapt op een benzineauto. Dat is wel even wennen van een 1.5 turbodiesel naar een 1.0 3 cilinder atmosferisch.

Maar met de 75PK van de Karl kom je echt goed mee in het verkeer. Ja het is natuurlijk geen strepentrekker, maar dat hoeft ook niet.
Het motor gedrag lijkt wel veel op een turbo of diesel blok. Boven de 2000 toeren komt er echt gang in. En bij 2500 schiet die ook echt vooruit. Aangekomen bij 3500 of 4000 toeren is het wel gedaan met de pret.
Maar aan de andere kant van het spectrum -c.a. 1200 toeren- kun je prima wegrijden zonder tegen sputteren.
Wel kun je merken dat bijvoorbeeld de koppeling echt van het type zeer goedkoop en licht materiaal is. Bij iets te veel gas in de achteruit laat deze zich even horen.

Voor de rest een fijn geveerde, volwassen auto. Je kunt wel merken dat deze auto met een budget is gebouwd. Bijvoorbeeld alles voorin is van redelijk goede kwaliteit en er is toch wel iets aan isolatie gedaan. Achterin is alle wat er nog op de plank lag gebruikt. Ook de isolatie is daar niet of nauwelijks aanwezig.

Als het kan gaan wij deze zomer weer op vakantie naar Noorwegen. Ik ben benieuwd hoe deze auto zich gaat houden in de bergen.

Wordt vervolgt.

Even terug naar de dealer

  • 77.239 km

Er zijn ons na een aantal kilometers een paar rare dingen opgevallen. Dus even terug naar de dealer voor de garantie.

Zo is er een kraakje te horen in de achteras als je over een flinke hobbel of kuil gaat.
De airco sist.
Het stuur staat net iets uit het lood waardoor ook de knipperlichten niet afslaan na het nemen van een bocht.
En sinds vandaag een code 22 op het dashboard gevonden. Dit zou iets met de dagrijverlichting moeten zijn, maar deze branden gewoon.

Auto gebracht en een Nissan Micra -nieuwe model- met 4000km op de klok als leenauto meegekregen. Wat een hondenbak. Niet iets wat ik zelf snel zou kopen. Ook al brengt deze iets meer ruimte dan een Karl.

Aan het einde van de dag de Karl weer opgehaald. Airco is bijgevuld, lampjes vervangen en stuur nul-punt is opnieuw afgesteld. Kennelijk hebben deze auto's een zeer gevoelig elektronische stuurbekrachtiging met zelfs nog een city stand.
De Karl stuurt ook heel licht. Hier moet je echt even aan wennen.
Het kraakje in de achteras was een steentje tussen een veer en plaat.

Op de rit terug de snelweg even op. Helaas stuur nog wel scheef. Nu de andere kant op. Kraakje is weg en airco doet het weer prima.
Bij thuiskomst ook weer een code 22. Beetje jammer.

Dealer van hetzelfde netwerk zat iets dichterbij voor ons in Heerenveen. Daar de volgende dag een nieuwe afspraak gemaakt.

Volgende dag blijkt dat de verkeerde dagrijverlichting is geplaatst en de auto is nu ook uitgelijnd. Op de terugweg staat het stuur naar onze mening nog niet lekker recht. Het maakt wel erg veel verschil op welk type wegdek je rijdt en of je bijvoorbeeld veel zijwind krijgt. Wist niet dat het zo gevoelig was.

Dus dag er op nogmaals uitgelijnd en met meerdere monteurs naar gekeken. Uitlijn rapport is inderdaad keurig. Maar het blijkt dan toch even wennen. Ook zitten er pas 4 nieuwe Michelin CrossClimate 185/55 r15 banden onder. Mogelijk nog even in slijten? Afgesproken dat we het even aankijken. Mocht er iets zijn dan kunnen we gewoon terugkomen voor garantie.

Zuinig maar geen vakantie dit jaar

  • 79.605 km

Even een update vanwege de vakantie.
We gaan dit jaar helaas niet naar Noorwegen met de Karl. Dat was op zich een mooie uitdaging geweest.

Tot nu toe voldoet de Karl ons erg goed. Het verbruik is ook prima. Wel even wennen aan die benzine prijs na een aantal jaren diesel. Je kunt ook "maar" 600KM op een tank rijden. Komt tevens door de "kleine" 32 liter tank.

Ik houdt het verbruik bij in Spritmonitor. Dat is op dit moment 5,53L/100KM ongeveer op 1 op 18 dus. Dit over een lengte 5745KM.
Naar mijn idee erg zuinig. Mijn rijstijl is niet super zuinig maar ook geen Max Verstappen, zover dat kan in de Karl. Beetje anticiperen helpt hierbij behoorlijk.

Zoals eerder gezegd is het sturen erg wennen. Zit niet veel gevoel in en het is allemaal wel erg bekrachtigd.
Misschien heeft het ook te maken dat je voor deze versie nog een paar opties had een lane keep assist, elektrische ramen achter en een zonnedakje.
De lane keep assist had misschien geholpen bij het sturen op de snelweg. Maar gelukkig zit er geen artificieel dood punt in het stuur. Een soort elektronisch kleef punt. En misschien is het er wel maar je voelt het niet. Dat scheelt erg op lange rechte stukken. Zo hoef je niet steeds bij te sturen.

We hebben een bagage net voor in de kofferbak besteld en een rubber mat voor de gleuf boven het dashboard kastje. Zodat je telefoon of bril daar blijft liggen tijdens een bocht.
Het bagage net is voor de gevarendriehoek en accessoires. Dit aangezien onze Karl nog een volwaardig reservewiel heeft en dus weinig ruimte voor de overige accessoires.

Even een paar pluspunten die opgevallen zijn.
+ Stille motor
+ Erg fijne stoelen!
+ Infotainment. Welke altijd en soepel/makkelijk werkt. Plus het DAB bereik. Gewoon overal storingsvrij.

Minpuntjes zijn er natuurlijk ook...
- Geen koortjes voor de hoedenplank. Deze valt ook niet zelf weer op zijn plek als je kofferbak dicht doet. Rijdt je ineens rond met een hoedenplank die verticaal blijft staan.
- Geluidsisolatie achterin. Misschien zelf nog eens een stukje plakken in de kofferbak. Hier komt echt veel geluid naar binnen.
- Geen speakers in de achterportieren.

Voor wie hier ook naar opzoek is.
De mat:
https://www.opel-accessories.com/nl-NL/opel/parts/42402540/vehicles/KARL

Het netje:
https://www.opel-accessories.com/nl-NL/opel/parts/95224529/vehicles/KARL

Update na 15000

  • 88.500 km

Een korte update na nu al 15000km.

Het was de bedoeling deze kilometers per jaar af te leggen met de Karl. Maar na wat onverwachte gebeurtenissen hebben we dit jaar heel wat extra snelweg kilometers gemaakt vooral in de avond.
Dan merk je wel dat de Karl 120 prima vindt maar 130 niet echt zijn ding is. Ook het verbruik gaat dan wel flink omhoog. We grappig is dat de Karl 120 leuker lijkt te vinden dan 100 of 110.

Nu het wat kouder is in de morgen merk je wel dat het interieur uit goedkoop plastic is opgetrokken. Vooral als alles koud is kraakt en piept er veel. Dat is echt wel een groot irritatie punt. En ondanks dat dit meestal bij andere (Franse) merken voor zou komen heb ik het in de Renault nooit zo ervaren en ook niet verwacht bij de Karl.

Het optionele winter pakket wat op onze Karl zit is een fijne optie waar ik niet meer zonder wil!

De eerste kleine beurt staat gepland. De olie is aan vervanging toe volgens de meldingen. Ook is er stationair een rateltje te horen. Denk zelf aan een los hitteschild… wordt vervolgd.

Even naar Noorwegen met de Karl

  • 95.071 km

Er zijn inmiddels alweer wat kilometers op de teller gezet. De auto is bij de dealer geweest in Heerenveen voor een kleine olie beurt met filters. Was met elkaar nog geen € 200. Dat viel me niet tegen.
De ratel die met stationair draaien te horen was. heeft zichzelf opgelost.

Vriendin lief is voor een aantal maanden in Noorwegen vanwege haar werk. Dus het wordt nodig tijd om de Karl Noorwegen te laten ontdekken.

Dag 1
Vandaag een mooi stukje rijden naar Frederikshaven om de nachtboot naar Noorwegen te halen.
Nog even gekeken of er nog een plekje op de ferry van Groningen naar Noorwegen was, maar die zat al even vol.
’s ochtends rond 10 uur maar eens rustig vertrokken. Na 3 uur rijden op onze oosterburen hun wegen was ik wel toe aan een benenstrek sessie.
Het rijden met de Karl is echt geen straf. Hij pak tussen de 120 en de 140 best rap op. Ook al merk je dat 120 wel het beste rijdt. Vooral 140 is de motor/auto niet voor gebouwd.

Na de rust pauze werd ik er even aan herinnerd dat Hamburg ongeveer zolang ik mij kan herinneren een bouwput is. Als het kan pak ik voortaan liever de boot vanuit Groningen. Alleen hierom al.
4 uurtjes verder zijn we net onder Aarhus. Hapje eten en het laatste stukje naar Frederikshaven waar ik ongeveer 8 uur ’s avonds aankom.
Opnieuw geen centje pijn. Die klein maar fijne Karl houdt zich geweldig. Het verbruik ligt natuurlijk iets hoger met deze snelheden. Zo ongeveer 1 op 16. In totaal 2x getankt met goedkope Duitse peut.
Snel inchecken op de ferry. Deze vertrekt om 10 voor 12.

Dag 2
Vandaag gaan we naar Steinkjer net boven Trondheim. Ongeveer 600km rijden. Deze gaan helaas niet zo snel in het toch heel andere terrein en verkeer in Noorwegen. Rondt Oslo liggen de snelheden nog wel eens rondt de 130 of 120, naar de rest van de reis is voornamelijk 80km p/u.
Na 2 stops en 8 uur rijden ben je wel helemaal gaar in dit echt geweldige landschap, maar opschieten wil hier zeker niet.
In de bergen soms even terug schakelen maar de Karl geeft geen kick. Het verbruik tikt de 1 op 26 aan. Wat overigens niet verkeerd is want de prijs voor benzine is hier nog 20 cent per liter meer dan het vloeibaar goud in Nederland kost.

Dag 4
Na deze korte vakantie het lange stuk weer terug naar huis. Toch maar besloten om het dit keer in 2x te gaan rijden.
Vandaag is het een relaxt stukje rijden naar Dombås. Ongeveer 350 km in (schrik niet) 5u en 40min.
Het is echt surrealistisch dat je op iets wat ze hier een snelweg noemen 2 uur rijdt en echt niemand tegenkomt. Prachtig landschap opnieuw.
Het hoogste punt tijdens de rit ligt op 2700m boven zee niveau en het laagste ongeveer 200m. Flink klimmen en dalen dus. Het verbruik ligt netjes op 1 op 19.

Dag 5 en 6
Vandaag weer terug met de boot. Een korte rit naar Oslo van 320 km. C.a 4,5 uur vandaag rijden. De boot vertrekt om 2 uur. Om 1.30 ’s nachts komt de ferry aan in Frederikshaven. Snel naar het hotel. En een korte nachtrust volgt om vervolgens 9 uur weer in de auto te zitten.
om 12 uur even een hapje eten en de beentjes strekken in Rødekro (net boven Flensburg)
Rond een uur of 4 in de middag zijn we over de grens en kan er weer goedkoop getankt worden.
Het verbruik in Noorwegen op de terugreis was ongeveer 1 op 21 en nu 1 op 18 in Denemarken en Duitsland.

Na wat file rijden door het mooie Hamburg ben ik redelijk vlot de stad weer uit gelukkig. Een hapje eten en de laatste 300 km naar huis.
De Karl treft geen blaam, maar na een halve nacht en c.a 1300km ben je behoorlijk gaar. Wel mooi om te zien is verschil in 1 week en verschil van klimaat. Alles is hier in Nederland ontploft en knal groen tegenover een kaal, dor en witte wereld in Noorwegen.

De Karl doet qua rijden niet onder voor een B segmenter. Wel is de geluidsisolatie natuurlijk echt een stuk minder dan sommige hogere klasse auto’s. Maar het meekomen op de Duitse en ook Deense snelwegen valt me heel erg mee. Ook het klimmen en ook dalen is meer dan prima in de Karl. De stoelen kan ik alleen maar loven. Deze rit heb ik een paar jaar geleden in een generatie 2 Twingo gedaan. Dan zit dit echt 100x beter.

Terwijl ik eerst erg moest wennen aan het stuur gedrag ben ik dit erg gaan waarderen. Zoals eerder genoemd zit er geen dood punt in de stuurbekrachtiging. Je hoeft ook niet steeds kleine correcties te maken. Dit is vooral op lange stukken erg fijn!

De trip voor de zomervakantie staat ook gepland naar Noorwegen. Maar dan wordt de Karl afgeladen met kampeer spullen. Ik ben benieuwd wat dat met de auto doet.

Verkocht

  • 118.000 km

Vandaag heb ik de keuze gemaakt om de Karl in te ruilen tegen heel iets anders. Mijn rijgedrag gaat veranderen omdat ik met een nieuwe baan toch wat meer snelweg kilometers ga maken.

Eindconclusie:
De Karl is een prima auto voor kleine afstanden ook al doet hij lange afstanden qua zitten meubilair heel goed. Wel merk je aan alles dat het een hoge auto is en toch na vergelijking het onderstel wel wat simpel is.
Qua onderhoud en verbruikskosten heb ik niets te klagen. Dealer grote beurt met APK was in totaal 350 euro. Dat vindt ik zeer schappelijk.
En qua restwaarde heb ik op het moment ook niks te klagen. Wij hebben er ongeveer 40000km bij gereden en het zelfde bedrag gekregen als inruil als dat wij betaald hebben bij aankoop.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.