Opel Kadett 1.3 S LS (1985)

autoreview

Opel Kadett

Signalement

UitvoeringKadett 1.3 S LS
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf1985
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het was 1985 toen me pa de kadett 1.3s nieuw kocht.
Sindsdien is de auto altijd binnen de familie gebleven.
Vakanties met de hele familie met de sleurhut, ook naar Oostenrijk waren geen probleem. De bergen op in de 2e versnelling iedereen voorbij rijdend met 80km/h ik weet het nog goed.
Kom ik meteen tot één van de sterke punten, de motor. Onverwoestbaar!
Ondanks de 4-bak liep deze zonder modificaties 182 echte GPS km/h op een recht stuk autosnelweg. (dik 190 volgens teller) Bergaf heb ik er een keer over de 210km/h (teller) op gehad. De acceleratie tijden zijn ook een stuk sneller dan af fabriek aangegeven.

Helaas/gelukkig(?) had deze auto geen toerenteller. Is achteraf maar goed ook, want ik denk dat ik slecht zou zijn geworden van het toerental bij snelheden boven de 210km/h.
Ik moet nog steeds denken aan een kennis van me. Die was stom verbaasd dat ik, een toendertijd 17jaar oude auto met 270DKM op de teller, regelmatig tot 90km/h in de 2 doortrok, 3 tot de 150km/h.

Opmerkelijk is overigens dat de koppeling tot bij afgifte nog steeds de eerste was en ook nog steeds prima functioneerde!
De auto heeft mij en mijn pa nooit in de steek gelaten. Sleutel omdraaien en starten. In de winter perfect in de zomer wat minder, want die automatische choke bij warmere buiten temperaturen (35C en hoger)was een regelrechte ramp. Maar achteraf zijn dat van die karakter eigenschappen waardoor je een auto juist meer gaat waarderen.

Door de gele koni gas dempers was de wegligging ondanks niet gewijzigde standaard veren buitengewoon goed. Je kon nog zo hard en onhandig de bocht ingaan, je draaide aan het stuur en hij ging daar naartoe waar je wilde. Als ik het overdreef kreeg ik eerst onderstuur, daarna iets was op een drift leek met de hele auto, geen overstuur, maar een zijwaartse beweging. Strakker insturen corrigeerde dit en zodoende kon je gas bijgeven en abnormaal hard door de bocht. Dat is iets wat ik bij me huidige auto nog het meeste mis: wegligging. Nadeel hadden deze koni dempers ook, ze waren snoeihard, elke oneffenheid werd doorgegeven. Hierdoor kraakte en rammelde het dashboard aan alle kanten.

Omdat de auto geen cent meer waard was en redelijk veel bodem afstand had af en toe offroad de bossen in :)

Nog enkele punten:
- Geen stuurbekrachtiging -> Inparkeren is een heel gedoe, hiervoor wel een zeer precieze en communicatieve besturing. Rechtdoorloop perfect.
- Remmen konden beter. Vooral bij hoge snelheden.
- Roest, roest en nog eens roest. Wielschermen achter vervangen, dorpels vervangen, en aan einde roest aan bevestigingpunt wielophanging. (reden tot aanschaf nieuwe auto)
- Vrij roemoerig bij snelheden boven de 140kmh.
- Zo zuinig of dorstig als je zelf wilt. 1 op 15 mogelijk maar ook 1 op 8
- Dure Super Plus

PROBLEMEN

Onderstaand alle defecten/problemen voor zover ik nog weet van 0km tot aan de dag dat deze bij +/- 300dkm weg ging.

- Lekke schokbreker rond de 140dkm. -> 4 nieuwe gele koni’s eronder
- Beiden wiellagers achteren vervangen i.v.m. bijgeluiden.
- Lager in versnellingsbak laten vervangen i.v.m. bijgeluiden.
- Defecte draaidop koelsysteem. Hierdoor aantal malen te warm gelopen. -> nieuwe dop
- Koppakking ergens rond de 220 DKM, vermoedelijk als gevolg van de defecte draaidop v.h. koelsysteem. (olie in watersysteem) -> zelf koppakking in middag tijd vervangen.
- Radiator vervangen ivm steenslag schade.
- Ivm roest dorpels + wielkasten laten vervangen.
- Olielekkage door slechte carter pakking -> niks aan gedaan
- Vastzittende remklauwen. -> schoon gemaakt, ’gesmeerd’ en opnieuw ingebouwd.
- Tikkende kleppen bij koude motor. (max 1 a 2 minuten na koude start) Nooit wat aangedaan.

Voor de rest helemaal niks! (buiten standaard gebruiksartikelen zoals remmen, accu’s, luchtfilters, uitlaat, lampjes etc.)

Opmerking:
Comfort matig ivm stugge schokbrekers

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.