Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Business Exe (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Business Exe |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 45.234 km |
De eerste indruk
- 425 km
Autohistorie van berijder;
Ford Escort 1.4 1987 (2e eigenaar) 100.000 km
Peugeot 205 1.9 GTI 1992 35.000 km
Peugeot 106 1.4 Le Mans 1994 20.000 km
Peugeot 306 1.6 Roland Garros 1996 30.000 km
Suzuki Swift 1.5 exclusive 2007 10.000 km (lease)
Toyota Avensis 2.2 DCAT 177 pk station 2007 45.000 km (lease)
Opel Astra station 1.7 CDTI 2007 35.000 km (lease)
Toyota Corolla Verso 2.2 DCAT 177 pk 2008 35.000 km (lease)
Opel Astra station 1.3 CDTI 2008 40.000 km (lease)
En de VW Passat 1.9 TDI 1998 200.000 km
Opel Astra station 1.7 CDTI 2013 75.000 km (lease)
Opel Insignia hatchback 2.0 CDTI okt 2014 125.000 km (lease)
De zoektocht;
De huidige leaseauto liep tegen haar kilometers en looptijd aan en deze mocht dus vervangen worden.
Ik mocht dus weer op zoek naar een nieuwe leaseauto en dat vind ik altijd erg leuk om te doen. Lekker het internet op en zoeken naar de juiste informatie om een keuze te maken.
Waar moet de nieuwe auto aan voldoen?
- De auto moet minimaal een aanhanger van 1.800kg mogen trekken.
- Ingebouwde navigatie met touchscreen.
- Ergonomische stoelen.
- Verwarmde stoelen.
- Verwarmd stuur.
- Verwarmde voorruit.
- Minimaal xenon verlichting, maar liever led of led-matrix.
- Qua binnenruimte minimaal net zo groot als de huidige auto.
- Fiscaal niet hoger dan 50k.
- Hatchback of station.
Shortlist;
Dan ga je naar autoweek.nl, bij de autovergelijker zet je diverse filters aan en dan komt er een lijst van 29 modellen uit. Wegens het leasebeleid vallen er meteen 16 modellen af. Door mij eigen voorwaarden ontstaat er uit eindelijk de onderstaande lijst van 5 modellen;
- Volvo V60
- Mercedes C-klasse Estate
- Opel Insignia Grand Sport of Sports Tourer
- VW Passat Variant
- Skoda Superb hatchback of station
- Volvo V60
De V60 in een Sport Business uitvoering vind ik de mooiste van de 5. Alleen is deze niet super ruim en de binnenzijde is heel erg gedateerd. 4 jaar geleden heb ik een proefrit in een V40 gemaakt en deze heeft hetzelfde dashboard en dat vond ik 4 jaar geleden ook al gedateerd.
Volgens mij gaat de V60 ook al een jaartje of 7 mee en komt er in 2018 een vervanger.
De V60 valt af.
- Mercedes C-klasse Estate
Deze C-Klasse gaat ook al een tijdje mee en ik vind dit niet echt een mooie auto. Daarnaast is deze ook niet super ruim. Binnen budget viel alleen de 200d, deze heeft 136pk en dat houdt niet echt over. Dan zou het een 220d moeten worden, maar dat liet het budget niet toe.
De C-Klasse valt af.
- Skoda SuperB
De SuperB vind ik eigenlijk alleen in de Sportline uitvoering mooi. Daardoor werd het meteen ook een auto die fiscaal over de 50k heen gaat. Daarnaast zijn er in de SuperB geen ergonomische stoelen leverbaar.
De SuperB valt af.
- VW Passat Variant
Ik heb gekeken naar de Business R-line uitvoering. Mooie auto, niet echt spannend, gewoon degelijk. Ik heb deze auto ook door de leasemaatschappij laten offeren. Voldeed aan de voorwaarden, maar door de gewenste opties werd dit toch weer een dure auto. Daarnaast gaat het huidige model ook al weer bijna 4 jaar mee.
De Passat valt af.
- De Opel Insignia
Toen ik vorig jaar de nieuwe Insignia op de foto’s zag, was ik niet overtuigd. Op de ene foto vond ik hem mooi en op de andere weer niet.
Bij de vorige had ik dat juist niet, die vond ik meteen mooi.
Ja, wat moet je dan met zo’n model? Eerst maar eens bij de dealer gaan kijken. Daarna maar eens de nodig reviewfilmpjes op het internet bekijken. De nieuwe Insignia voldoet wel aan alle voorwaarden en ik ben erg tevreden over mijn huidige Insignia. Uiteindelijk de knop doorgehakt, ik ga voor de nieuwe Insignia.
Ook deze keer ben ik weer voor een voorraad auto gegaan. Ik ben slecht in wachten…
De leasemaatschappij had deze Insignia op voorraad staan en daardoor konden zij deze voor een gunstiger tarief aanbieden. Ik heb de auto dus letterlijk van een plaatje gekozen. Dat is op zich niet zo heel spannend, totdat de kleur iets anders uitvalt dan je verwacht.
Ik noem het een wenkleur, een kleur waar je aan moet wennen.
Op de foto’s van de leasemaatschappij leek de auto meer zilver, in het echt is hij veel blauwer. Er zit een soort van ijsblauwige gloed doorheen. Ligt er ook heel erg aan in welk licht hij staat.
De configuratie;
Wat is het dan uiteindelijk geworden?
- Opel Insignia Sports Tourer 2.0cdti business executive 170PK
- Handgeschakeld
- 18" Lichtmetalen velgen -" 15-spaaks bi-color (RD1)
- ADVANCED SIGHT PAKKET
Hier zitten o.a. de led-matrix koplampen en head-up display in.
- EXECUTIVE+ PAKKET
Hier zit o.a. de achteruitrijcamera in.
- Lederen bekleding Siena II, Jet Black, geperforeerd
Hier zit o.a. de ergonomische stoelen in.
- Kleur: Magnetic Silver metallic
- WINTERPAKKET
Hier zitten o.a. de verwarmbare stoelen, achterbank, stuur en voorruit in.
Ik heb nu 425 km met de auto gereden en ik zal proberen uit te leggen hoe ik de auto ervaar, maar ook hoe ik de auto ten opzichte van het vorige model ervaar.
Oud & nieuw;
Hieronder de verschillen op papier van beide modellen.
van 140 naar 170pk
van 350 naar 400NM
van 1.513 naar 1.533kg eigen gewicht
van 1.700 naar 1.950kg maximaal aanhanger gewicht
van 99 naar 137gr uitstoot
van 70 naar 62 liter tankinhoud.
De eerste ervaringen;
De nieuwe Insignia is qua vering en demping iets soepeler.
De auto beweegt en rolt iets meer, maar dat is maar marginaal.
Hij is iets stiller.
Ondanks dat de motor helemaal nog niet is ingereden, is de motor wel al veel krachtiger. De motor draait ook veel soepeler en gaat levendiger rond, ook met minder trillingen. Bij de vorige Insignia had de motor echt ruim 5.000km nodig om los te komen, zuiniger en krachtiger te worden. Als deze motor het zelfde gaat doen, ga ik heel blij worden. De motor draait wel meer toeren bij de zelfde snelheid. Hierdoor is hij natuurlijk wat alerter, maar ook wel minder zuinig denk ik. Met de kleinere tankinhoud zal ik dan helaas ook vaker bij de pomp staan. Ik ga het in de gaten houden.
De versnellingsbak schakelt veel soepeler en de slagen zijn korter, erg fijn.
In de nieuwe is het stuur dunner, wat ik persoonlijk minder fijn vind.
De stoel- en stuurverwarming doen er langer over om op temperatuur te komen, wat ik persoonlijk minder fijn vind.
Het nieuwe infotainment systeem (intellilink) is veel sneller. Dat is natuurlijk erg prettig. Voor de rest is dit veelal het zelfde als het vorige systeem. Toch is de snelheid en de gebruiksvriendelijkheid bij een systeem van VW beter.
Leuk dat er naast de koelwatertemperatuur ook een olietemperatuur meter aanwezig is. Ik moet zeggen dat ik de olietemperatuur ook wel echt gebruik. Tevens is er voltmeter voor de accu aanwezig. Dit is allemaal wel lekker oldskool. Dit is net zo oldskool als de turboD op de achterzijde van de auto. Heerlijk!
In de “oude” zaten Adaptive Forward Lighting (AFL) met bi-xenon koplampen. Vooral het meedraaien van de koplampen in de bochten vond ik super.
In de nieuwe zit intellilux LED matrix, dit is nog veel beter! Veel meer licht, het licht schijnt veel verder en je kan met grootlicht kunnen rijden zonder dat je medeweggebruikers verblind. Het werkt supersnel, hier ben ik echt enthousiast over.
De eerste ervaringen zijn dan ook dat de nieuwe Insignia op zo goed als alle vlakken beter is.
Binnenkort gaan we een reis richting de sneeuw maken, dan zijn er wat meer kilometers gereden en zal ik mijn bevindingen hier weer neerzetten.
Eerste echte kilometers gemaakt
- 4.700 km
In de afgelopen weken zijn er zo’n 4.000km bijgekomen. Hier zit ook een retourtje wintersport richting Oostenrijk in (foto van de auto in de sneeuw toegevoegd). Ik kan dan ook meteen zeggen dat dit een heerlijke reisauto is. Met 4 volwassen en 1 kind van 5 jaar zit je super in de Insignia en heeft niemand ruimte te kort. Vooral de beenruimte achterin werd als erg prettig ervaren. Samen met een 500 liter skibox op het dak en de kofferbak helemaal vol kom je met deze manier van reizen ontzettend makkelijk op je bestemming aan. De kracht van de 2 liter diesel is ook ruim voldoende om dit allemaal op hoge snelheid voort te stuwen, erg lekker. Met een snelheid van tussen de 160 en 170 liep de auto 1 op 10. Tevens zijn de voorstoel-, achterbank-, stuur- en voorruitverwarming echt heel lekker met de lage buitentemperatuur en gewaardeerd door alle reisgenoten.
De eerste 1.000km heb ik op de zomerbanden gereden en toen vibreerde de auto nog al. Met de winterbanden is het weg. Er bleek een hoogteverschil in 1 van de achterbanden te zitten.
Wat is mij de afgelopen 4.000km allemaal opgevallen?
Stationair trilt de auto meer dan ik van de vorige Insignia gewend ben, maar ook van andere auto’s waar ik weleens rij. Daarnaast draait de motor verder veel mooier en gretiger rond dan het oude blok. Waar bij het oude blok meer als een tractor klok en op toeren veel meer resonantie veroorzaakte, voelt deze nieuwe motor veel moderner.
Zoals eerder gemeld is deze auto ook veel sneller in de acceleratie. Hij zit ook bijna 2 sec. sneller op de 100.
Het autofiguurtje in de diverse menu’s is het vorige model, gemiste kans denk ik.
De auto is voorzien van botsdetectie waarbij de auto een signaal geeft als je ergens bijna tegen op gaat rijden. Dit kan een ander voertuig maar ook voetgangers en fietsers zijn. Eerst krijg je een waarschuwing met een groot rood vlak in het headup display, als je dan nog niet reageert, gaat de auto zelf remmen. Echter krijgt je vaak onnodig het rode vlak met de waarschuwingsgeluiden te zien en te horen. Ik ben er ondertussen aangewend, maar in het begin zit je af en toe echt te kijken wat er gebeurd.
De vering is op korte richels wat straf, terwijl op lange glooiingen is hij weer heel comfortabel.
Ik heb het idee dat de dempers straffer zijn dan de veren. Je merkt dat er bij het nemen van bochten meer beweging in de auto zit. Ik vind daardoor ook de oude beter en lekkerder sturen, misschien ligt dit nu nog aan de winterbanden waarop hij staat. Binnenkort komen de zomerbanden er weer onder en zal ik het in de gaten houden.
Deze Insignia heeft een DAB radio, af en toe valt het radio geluid voor een 1 sec. uit.
Het banden geluid valt mij toch tegen. De auto staat op 18 inch, maar toch zijn er andere auto’s die beter geïsoleerd zijn.
Wat ik echt mis is de elektrische achterklep. Op de oude had ik het ook niet, maar ik merk dat ik het op deze wel echt mis. Helaas, dat is het nadeel van een voorraadauto.
Headup display vind ik echt helemaal super, ik kijk bijna nooit meer op het dashboard.
Naast de snelheid, kan je ook het aantal toeren van de motor, navigatie en radio er op weergeven. Echt super!
Ik merk dat de auto bij redelijk stevig accelereren in de 1e, 2e en 3e versnelling, snel de grip op de banden verliest.
Dit kan natuurlijk komen daar het koppel van 400nm, mijn rechtervoet, maar ook door de buitentemperatuur. Het gebeurt zowel met de winter- als zomerbanden. Ik zal het de komende periode in de gaten houden met wat hogere temperaturen. Voordeel is wel, als de banden dan door spinnen, deze mooi rond blijven draaien zonder dat deze heel lomp in de vering gaat slaan.
Automatisch inparkeren is een leuke gadget maar ik gebruik het nooit meer. Als je het gebruikt werkt het wel echt heel nauwkeurig en staat de auto netjes op zijn plek.
Elektronisch neerklapbare achterbank ben ik echt een fan van. Al heel veel gebruikt en het werkt super. Lekker lui.
Het verbruik is nog wel hoog, met de eerste tank gaf de boordcomputer een actieradius van 730km aan. Op dit moment zit dat op 950km. Mijn vorige deed met een 8 liter grotere tank tussen de 1.200 en 1.400km, dus dat verschil vind ik nog wel groot.
Het klinkt misschien allemaal iets negatief en kritisch om kleine dingen, maar ik ben echt heel erg blij met de auto. Ik rij veel snelweg en daar is deze auto echt top. Stabiel, lekker geveerd en krachtig.
Binnenkort begint het raceseizoen weer en zal ik regelmatig met een trailer en een raceauto erop onderweg zijn. Eens kijken hoe dat met deze auto bevalt.
9 maanden en 30k verder
- 29.456 km
In de afgelopen 9 maanden zijn er bijna 30.000km onder de Insignia door gevlogen.
De Insignia is nog steeds een hele fijne reisauto om kilometers te verslinden. We zijn met z’n tweeën en dan is ook de beschikbare ruimte enorm prettig wanneer je onderweg bent naar je vakantiebestemming. Daarnaast ligt wegens de verbouwing de kofferbak met regelmaat vol en als er lange elementen in moeten, gaat dat ook enorm makkelijk. Even de banken plat en alles verdwijnt in de Insignia.
Vanwege zijn lengte moet je met parkeren soms iets langer zoeken naar een geschikte parkeerplek.
Ik heb nog wel steeds last van trillingen rond de 130km/u. Al meerdere malen uitbalanceren, het schoonmaken van de naven, als 2 nieuwe banden heeft het euvel nog niet verholpen.
Binnenkort gaat de auto weer op de winterbanden, eens kijken of dat toch een verschil maakt.
Wat echt irritant is, is dat de auto al heel snel aangeeft dat de Insignia denkt dat je ergens tegenaan gaat botsen. Ook wanneer je de afstelling op het minst gevoelig of de kortst mogelijke afstand zet. Het irritante hieraan is dat de auto een groot rood vlak in het headup display weergeeft en de radio kortstondig uit zet. In sommige gevallen zelfs met een remingreep.
1. je schrikt ervan (is op zich we de bedoeling van zo’n systeem, het moet je tenslotte scherp houden),
maar vooral 2 dat ik het onnodig vind, omdat er naar mijn mening niks aan de hand is.
De verademing zijn toch wel de 400 beschikbare newtonmeters. Deze hebben zich wel bewezen in de heuvels en bergen van de Eifel, Zwitserland, Noord Italië en Toscane. Alles gaat zo gemakkelijk! Ook op de Duitse autobaan weet de Insignia zijn mannetje te staan.
De opgegeven topsnelheid van 225km/u wordt dan ook prima gehaald, waarbij ik zelf het idee heb dat de Insignia begrensd is omdat de Insignia overal 225 loopt. Hij doet dat op een vlakke weg, heuveltje op, heuveltje af, met ¾ gas ingedrukt, volgens mij zit er meer in. Het verbruik met snelheden boven de 200 in Duitsland blijft netjes 1 op 10.
Bij het uitzoeken van een andere auto heb ik ook gekeken naar de tankinhoud. De oude Insignia had 70 liter inhoud, wat resulteerde in een tankbeurt tussen de 1.100 en 1.400 kilometer. Ik vind dit erg aangenaam. Ik wist dat deze Insignia maar 62 liter inhoud had. Een 150 km mindere actieradius is acceptabel, echter de praktijk is iets anders; de inhoud van 62 is verdeeld in 52 liter diesel en 10 liter Adblue. Aangezien deze auto minder zuinig is, vertaald dat zich in een 400 km mindere actieradius. Dat vind ik echt erg onplezierig.
Op het moment dat je Adblue begint op te raken, geeft de boardcomputer een melding dat er binnen 2.500km bijgevuld moeten worden. Deze melding geeft de auto iedere keer als je start. Dat is best vervelend. Wanneer je nog maar 1.000km hebt, komt er continue een melding in beeld dat je moet bijvullen en dat anders de auto niet meer kan starten. Deze melding is dus continue knipperend in beeld en die kan je die niet wegklikken, waardoor je de rest van de boardcomputer ook niet kan gebruiken. Dat is echt enorm onhandig.
In de vorige update had ik het over gebrek aan grip van de banden bij stevig accelereren. Met de warmere maanden heb ik hier helemaal geen last meer van gehad. Super!
Binnenkort de winterbanden eronder en voor de eerste beurt.
Gaspedaal en Koppeling kapot!
- 45.234 km
Zoals de titel al aangeeft zijn er zaken stuk gegaan.
Het begon met melding die de auto gaf over het inhouden van het motorvermogen. Maar het bleef natuurlijk niet alleen bij een melding, het motorvermogen werd ook daadwerkelijk ingehouden.
Accelereer je net door naar de 140km/u om iemand op een 4-baansweg in te halen, gaat de auto in de noodloop en kan je niet harder dan 100km/u. Ik kan je vertellen dat andere weggebruikers je behoorlijk moeilijk aan zitten kijken als je net na een inhaalactie dan met 100 van de 1e naar de vluchtstrook wilt.
Een restart van de auto deed het euvel weer verdwijnen voor enkele kilometers. Na diagnoses, blijkt het gaspedaal vervangen te moeten worden, echter de levering van een nieuw exemplaar zou even gaan duren omdat er maar liefst 300 gaspedalen in backorder stonden! Blijkbaar was ik niet de enige die er last van had. Gelukkig kreeg ik voorrang en kon ik weer snel opweg.
Helaas kreeg in enkele weken geleden een nieuwe melding op het dashboard; "motorprestaties beperkt, gebruik minder koppeling", maar ik gebruik de koppeling helemaal niet! Helaas slipte de koppeling door, indien de auto constateert dat er slip optreedt, wordt het motorvermogen tijdelijk beperkt. Na diagnose moest er naar 44.000 km een nieuwe koppeling in.
Voor de rest doet de auto het nog fantastisch en ben ik nog net zo blij als eerst.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo EcoTec Online Edition
- 2018
- 141.072 km

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Bus. Exec. 12MND BOVAG GAR | NAVI | ECC | CAMERA | TREKHAAK | APPLE/ANDROID
- 2019
- 165.799 km

Opel Insignia Grand Sport 1.5 TURBO 165PK INNOVATION+ / NAVI / CLIMA / LED-MATRIX / LEDER / AGR / 18" LMV / KEYLESS / CAMERA / SCHUIF-KANTELDAK / BLUETOOTH / CRUISECONTROL !!
- 2019
- 147.620 km