Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Innovation (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 28.500 km |
KM-stand laatst | 66.400 km |
De eerste fundamentele indrukken
- 31.860 km
Sinds 2 weken heb ik een 2e hands Opel Insignia 1.5 Turbo in Innovation uitvoering.
Ik had hiervoor ook al een Insignia 1.6 Turbo uit 2009 ( Sport uitvoering met 180 PK, en ook een Insignia 1.6 Turbo uit 2017 in Edition uitvoering met 170 PK) zie eerder reviews
Beide voorgangers heb ik met veel plezier gereden maar de zoektocht bleef doorgaan naar uiteindelijk dit exemplaar:
Insignia 1.5 Turbo in Innovation uitvoering uit 2017:
Het is een auto met de uitgebreide innovation uitvoering met o.a.
- Matrix LED-verlichting
- AGR- stoelen voor
- ECC
- Luxe Chrome accenten binnen en buiten
- Electrische achterklep
- Electrische neerklapbare achterbank
- Deels leren / deels stoffen bekleding
De auto bevalt heel goed, in 2 weken al ruim 2.100 kilometer ervaring opgedaan. De auto is stil, comfortabel, erg ruim en opvallend snel "eigen" . Gelukkig zie je deze uitvoering niet zo vaak De meeste zijn zwart of zwart/blauw. De mijne is Olijf-grijs.. net iets anders. In de zon vrolijk licht, bij andere weersomstandigheden wat donkerder.
De 1.5 liter 165PK doet het goed maar houdt niet over. De 170 PK in mijn vorige 1.6 liter Insignia was wat pittiger en wat soepeler. Het verbruik van het nieuwere model is wat gunstiger, mede dankzij het lagere gewicht.
Plus:
- Enorm veel ruimte
- Matrix verlichting (subliem !)
- Mooi uiterlijk (subjectief)
- Heerlijke stoelen (AGR)
- Complete uitrusting … veel waarde voor je geld
- Relatief gunstig verbruik 7.8l/100km
- Over het algemeen zeer goede afwerking
- Nette verschijning
Redelijk:
- Afwerking op details
- 1.5 Liter niet heel spannend
Min:
- géén
Het is een heerlijke auto waar ik best wel wat bekijks mee heb ! Leuk !
Update
- 38.500 km
Na bijna 10.000 ervaring kan ik nog een paar zaken toevoegen:
Wát een heerlijke auto. Ik blijf enthousiast over het comfort, de (enorme) ruimte en de gebruiksmogelijkheden. Een ritje Ikea is prima te doen als er wat pax kasten moeten worden vervoerd. De achterbank klap je met een simpele handbeweging ( 2 eigenlijk voor de ongelijke delen ) omlaag en schuiven maar !
De EGR voorstoelen zitten heerlijk en zijn ruim instelbaar. In hoogte diepte en bij de lendenen, dat laatste evenals de hoogte elektrisch.
Motorisch voldoet de auto prima. 140 - 180 km/h cruisen is de wereld waar deze auto zich thuis voelt. Af en toe een kritische scherpe bocht is ook een klein feestje. Met een gemiddeld verbruik over 10.000 km van 7.6 l/ 100km ben ik dik tevreden.
Ik ga vrolijk door met deze fijne reiswagen !
Nog een update
- 40.100 km
Ik begrijp niet zo goed waarom mijn review zo slecht scoort bij het publiek.
Ik ben een man van weinig woorden maar ben echt goed te spreken over de Insignia. Het is mijn 27e auto en ik denk 23e Opel. Ik heb echt wel verder gekeken dan mijn Opel-neus lang is maar blijf tevreden en enthousiast over toch wel mijn voorkeur-merk.
De Insignia die ik nu heb is gewoon een heerlijke auto. De prestaties, soepele motor, prettige versnellingsbakverhoudingen, prima verbruik ( 7,5 l / 100 km over ruim 11.000 km ) en de betrouwbaarheid bevallen me prima.
Over het algemeen een comfortabele reisgenoot en verassend snel als het een keertje mag of moet.
Het zitcomfort met de AGR stoelen is prima. Ik kan een prima zitpositie vinden met mijn 1.85 m en 100 kg. Mijn vriendin ook (1.78 m en 70 kg). Haar kinderen van 20 en 16 hebben achterin voldoende ruimte voor benen en hoofd en genieten van de dubbele USB-aansluitingen en uitstroomopeningen van verwarming en airco achter. De hoofdsteunen ook achter zijn prima verstelbaar en de middenarmsteun is een welkome gast. Mede dankzij de geïntegreerde houders voor flesjes drinken.
De kofferruimte is meer dan voldoende voor de vakantiebagage van vier personen en is handig voor een bezoek aan de Ikea als er grote bouwpakketten moeten worden verscheept. De elektrisch neerklapbare rugleuningen zijn verrekte handig. Net als de elektrische te openen en sluiten achterklep.
Dan de Matrix-verlichting: Imponerend ! Nét op tijd terug van grootlicht naar de aangepaste versie ( afgestemd op de verkeerssituatie: aantal weggebruikers vóór en tegen, bebouwde kom of niet, hoe ver van mij af.. altijd alert en nimmer vervelend voor de andere weggebruikers. Altijd grootlicht als de verkeerssituatie het toelaat.
Over de ruimte binnen zoals aangegeven niet te klagen Overal ruimte in overvloed. In de lengte en in de breedte. De afwerking is over het algemeen prima in orde. Ik stoor me aan een krakende middenarmsteun voor en de materialen aan de onderkant van het dashboard en de deuren. Net als in mijn Astra K van 2017 in Innovation uitvoering. Voor € 40 k verwacht je iets meer.. De concurrentie met hetzelfde prijsniveau is niet beter overigens of minder ( Skoda en Ford )
VW is vergelijkbaar maar beduidend duurder. Het scheelt met vergelijkbare uitrusting al gauw € 5.000,- in de lease wellicht acceptabel over 48 of 36 maanden als privé koper doorslaggevend. Los van wat ik van de VAG-producten en importeur vindt.
Kortom: een auto die ik iedereen kan aanbevelen: ik zie hier (AW) eigenlijk alleen maar positieve reviews. Ook van een voormalig Volvo eigenaar ( net als ik ) De Opel doet het net zo goed of beter tegen een duidelijk beter financieel plaatje. Ook de (vergelijkende) tests hier op Autoweek, maar ook Autovisie en de Duitse pers ( Auto Bild, AMS en Auto Zeitung ) bevestigen mijn keuze..: een goede keuze !!
Update
- 55.800 km
Tijd voor een korte update
Sinds de uitbraak van het Corona virus werk ik bijna uitsluitend thuis. Weinig extra kilometers dus in de Insignia. Het blijft een heerlijke ruime auto die in mijn verhuisperiode ook veel extra waarde heeft toegevoegd: Veel verhuisdozen capaciteit, ook veel lengte in de bagageruimte.
Het blijft een heerlijk, stille, auto met ondanks de forse afmetingen een prima prestatieniveau en prima verbruik ( gemiddeld 7.4 l/100 km ) met veel ( nu ) stadsritjes.
Opel heeft een aantal jaren gelden in 2017 een werkelijk goed product op de weg gezet met deze Insignia. Ik kan het een beetje weten want heb 2 modellen van de vorige generatie in bezit gehad ( zie review GD-810-
K en NT-469-Z )
De vorige generatie was helemaal prima. De huidige nog een beetje beter!
Toch heb ik nog een Insignia van 2009 extra op de oprit.. Met massagestoel, leer 20 inch en andere leuke opties. Liefde roest niet....
Einde van een fijne ervaring
- 66.400 km
Ik heb lang getwijfeld. Aanhouden of vervangen. Na 40.000 km's met hele positieve ervaring heb ik tóch afscheid genomen. Reden is dat ik iets nieuwer en iets meer actueel wilde gaan rijden. De opvolger is een Insignia geworden ( bijna vanzelfsprekend ) met dezelfde motor als deze maar wél met automaat, panoramadak, iets betere AGR-stoelen en een wat moderner dashboard. Een review volgt als ik wat meer ervaring heb opgedaan. Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier met deze fijne en probleemloze auto !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia 165pk Turbo Executive | 1ste eigenaar | LEER | Camera | Dodehoekdetectie | AUTOMAAT | Navigatie | Stoelverwarming
- 2020
- 34.589 km

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Exclusive Automaat | Navi / Leder / Stoelverwarming
- 2018
- 106.982 km
![Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo OPC Bussiness Executive [ Navi Leder Stoelverwarming ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57659749/0-e8b018dbfb8f87996587b8301b22cd26.jpg)
Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo OPC Bussiness Executive [ Navi Leder Stoelverwarming ]
- 2020
- 37.527 km