Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Business Ex (2019)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Business Ex (2019)

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Business Ex
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst143.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste weken

  • 1.900 km

De aanloop

Nieuwe lease auto... de lijst met te kiezen auto's van het bedrijf waar ik werk is behoorlijk ingekort, Ik had een Passat variant, die ging ik uiteraard (..) niet nóg een keer vier jaar rijden. Dus die viel af.
Ik heb rekening te houden met twee zaken: er moet een caravan achter kunnen van 1400 kg, en er moeten kinderen op de achterbank passen van 180, 195 en 200 meter. Niet elke dag, niet elke week, maar wel regelmatig en zeker in de vakanties. De spoeling werd toen wel heel erg dun- namelijk Insignia of Insignia. De nieuwe 508 viel af wegens te klein, de Talisman viel af (voornamelijk door uitrustingsniveau icm eigen bijdrage), 2 Active Tourer, Grand Scenic- voldeed niet aan de eisen.

Uiteindelijk in de loop van januari een Insignia besteld, twee keer zelfs, omdat de accessoire- en prijslijst ineens veranderd was. Maar goed uiteindelijk gekozen voor de Insignia Sports Tourer Business Executive 121 kW automaat.
Opties zijn het Executive Plus pakket, Led Matrix verlichting , Bose premium audio, Winterpakket (en een trekhaak ;-) ) . En dan de kleur... binnen mijn budget moest ik de keus maken tussen een metallic kleur (zit vooral aan de buitenkant, merk je bij het rijden niet veel van) of een goede geluidsinstallatie (had ik in de Passat ook, wil niet meer anders). Of de kleur werd wit. Toch, voor mijn doen, nog lang over getwijfeld, maar het werd dus wit. Wit, bijna gratis kleur, op een hele lange auto... als dat maar goed gaat.

De aflevering en eerste kilometers.

Auto werd op 29 maart afgeleverd bij dealer Henri & Herman (wie verzint zo'n naam?) in Amersfoort. Stond netjes onder een doek, flesje prosecco erbij, prima verder.
En , eerlijk is eerlijk, ik was zeer aangenaam verrast over de kleur op de auto. Ik vond (en vind) het hem erg goed staan, net voldoende zwarte accenten, en hoewel een grote auto doet hij ook wat slanker aan dan een hoop andere auto's in dat formaat. Blij mee dus.

Eerste kilometers zijn natuurlijk even wennen, het was mijn eerste automaat (mijn vrouw heeft er wel een dus niet echt nieuw) , navi natuurlijk anders, maar alles was intuitief te bedienen. Connectie met Samsung smartphone ging erg makkelijk, Android Auto deed het direct dus so far so good.

Op de standaard Opel navi (dus niet Google) naar huis gereden, file info live aanwezig, alleen herkende hij de 'nieuwe' weg langs het kanaal (N279, ruim twee jaar open) van Den Bosch naar Veghel niet.... da's wel een beetje gek. Kaarten up to date, deler in gesprek (pas één keer gebeld overigens) dus daar moet ik nog even achteraan. Verder is de navigatie snel en biedt hij alternatieve routes bij druk verkeer.

Wat mij vooral opvalt is de lichtvoetigheid van de auto- hij volet, en stuurt, veel lichter dan de Passat. Hoewel (nog) langer heb je dat niet in de gaten (behalve in de parkeergarage bij de RAI ;-) ) . Automaat en motor (165 PK) is fijne combinatie, behoorlijk snel in de acceleratie, ben benieuwd hoe dat straks rijdt met de caravan erachter. Geluid van de Bose installatie is goed, denk zelfs beter dan de Dynaudioset in de Passat. Met name de bas is minder prominent aanwezig, het geluid is wat meer gebalanceerd. Het aantal instelmogelijkheden van het geluid is wel een stuk minder dan in de Passat.

Wat ik stiekem wel mis is de ACC- waar deze in de Passat niet altijd handig was vanwegde het beperkte vermogen, en dus de trage acceleratie, gebruikte ik hem veel en was er kennelijk al behoorlijk aan gewend. ACC is een optie van €990 , op de Passat en vele anderen ondertussen standaard.

Er goed zijn de comfortstoelen, met mijn lengte van 195m erg goed instelbaar. Fijn is voorruit- en stuurwielverwarming, afgelopen week (helaas) goed kunnen gebruiken. Verbruik is nu 8,2/100 km, enigszins aan het dalen. Sowieso sta ik wat vaker aan de tank dan voorheen.

Tot nu toe absoluut geen spijt, wordt vervolgd.

Bijna 20000 km

  • 19.500 km

Zo de eerste (bijna) 20000 km zit erop. Waaronder bijna 2000 km met een caravan van 1405 ;-) KG.
Tot nu toe geen echte issues , al vallen een paar zaken op, zowel in positieve als negatieve zin:
1. Combi motor/automaat is erg goed. Mijn eerste automaat dus lastig vergelijken maar mij bevalt het prima.
2. Goede caravantrekker. Stukken vlotter dan de 120 PK (diesel) Passat die ik hiervoor had. Raar dat het max trekgewicht 1405 KG is, hij heeft nog veel over voor mijn gevoel.
3. Bestuurdersstoel kraakt al zo'n 18000 km. Niet heel hard, maar wel hoorbaar. Even beetje verschuiven en het is even weg, maar het komt altijd terug. Niet irritant genoeg om naar de dealer te gaan.
4. Op de Poolse snelweg viel de navigatie uit.... meestal gebruik ik trouwens Waze maar had nog even geen bereik daar. Zeer onhandig, zeker in het buitenland.
5. Android Auto werkt fantastisch. Muziek keuze via Spotify/Jetplayer is ook zichtbaar op het infoscherm tussen de meters. En spraakbedienknop op stuur activeert de Google assistent. De gewone navi gebruik ik nooit meer.
6. De optionele Bose installatie klinkt prima. Subtieler dan de Dynaudio set in de Passat.
7. Infoscherm knippert af en toe (val soms even uit). Op zich gaat er niet veel mis behalve dat je blik er steeds naar toe wordt getrokken.
8. Enorm veel ruimte. Alles past erin, kinderen van 2 m zitten heerlijk op de achterbank. Zat pas in een nieuwe V60, dan is die toch wel erg krap...
9. Hij is erg groot, wil nog wel eens wat uitsteken op parkeerplaatsen.
10. Hoewel wit valt het me mee hoe snel ie vies wordt. Heb hekel aan autowassen dus nog niet gedaan maar je kunt nog steeds zien dat ie wit is...De velgen zijn al wel vanaf week 2 zwart ipv zilver ;-)

Mijn conclusie voor nu is dat ik zeker geen spijt heb van de keuze, het is een hele fijn auto.

Designmisser? Bijna 50000 km

  • 49.100 km

Tijd voor een korte update. Auto bevalt nog steeds prima, zeer comfortabel en ruim. Dit jaar met de caravan naar ZW Frankrijk gereden, en ik probeer altijd zoveel mogelijk Route National te rijden (dus tolwegen te vermijden) . Is een stuk interessanter qua omgeving en is een stuk leuker om te sturen. Maar ik heb dit jaar wel voor het eerst de benzine equivalent van laadstress meegemaakt- met caravan (en dakkoffer) verbruikt deze auto elke 7 km een liter benzine... dus na 350 km is de tank leeg. En fatsoenlijke tankstations zijn schaars in de Franse binnenlanden, en het is onmogelijk om met de auto-caravan combinatie (toch zo'n 12 m) bij een supermarkt (want daar zijn de tankstations naar toe 'verhuisd' ) te tanken. Dit heeft wat spannende momenten opgeleverd maar gelukkig is het net goed gegaan. In het vervolg tanken bij het eerste tankstation als ie half vol is!

Designmisser?
Zeer irritant, en eigenlijk pas opgemerkt vanwege corona. Ik rijd voor mijn werk A2, Den Bosch Utrecht vv. Voor maart dit jaar om 7 uur heen en rond 16:30 terug. Zon oost of west, geen probleem. Nu rijd ik vaak midden op de dag terug naar het zuiden, en dan staat de zon dus ook in het zuiden. Deze reflecteert op de zilveren omlijsting rondom de pook van de automaat en schijnt vervolgens recht in de ogen. Zeer vervelend, en zelfs een zonnebril helpt niet. Wel scheef zitten of een andere vreemde houding aannemen maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Onderhoud/storingen.

Piepende bestuurdersstoel is in tweede instantie opgelost. Het scherm tussen de wijzers in het dashboard valt nog steeds af en toe uit/knippert maar is door de dealer niet te reproduceren. Navigatie wordt vooral gebruikt door mijn vrouw en schijnt vreemde keuzes te maken, zelf gebruik ik Android Auto en Waze en dat werkt perfect.
Verder geen problemen, ben tevreden over deze auto.

Einde in zicht

  • 143.000 km

Hij mag nog één keer mee op vakantie en daarna is het gedaan. As weekend vertrekken we voor een vakantie van 3 weken richting Bratislava , met de caravan. Direct na de vakantie wordt de Insignia omgewisseld voor een Kia EV6 (verplicht elektrisch rijden). Dan komt er een eind aan ruim 4 jaar probleemloos rijden met de grote Opel. Gebruikt als caravantrekker, verhuiswagen, volgeladen met gereedschap, zelfs een grafsteen (zwaar!) is er mee vervoerd. Een allemansvriend, niet opvallend, wel altijd van de partij en betrouwbaar. In al die jaren eigenlijk geen problemen gehad, behalve een soms knipperend display tussen de klokken in het dashboard, maar daar hebben ze nooit iets op gevonden in de garage. Als ik op dit moment in de markt zou zijn voor een 'eigen' auto staat een Insignia zeker op de shortlist. Rijdt prima, zit goed, Bose geluid klinkt goed, kortom ideaal om mee onderweg te zijn. Ook als caravantrekker bevalt-ie uitermate goed.
En nu dan dus een EV in 'deep forest green' , chique auto. Ben benieuwd hoe dat straks gaat, zeker met het oog op de caravan. Wordt vervolgd!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.