Opel Corsa-e 7,4kW GS Line (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa-e 7,4kW GS Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 39.686 km |
Introductie
- 9 km
Mijn eerste lease-auto!
De afgelopen jaren heb ik gereden in een Mercedes E300 Bluetec Hybrid uit 2013, de facelift W212. Voor mij één van de mooiste Benzen ooit gemaakt. Ik ben altijd gek op techniek geweest en het idee van de dikke diesel met elektro-kracht sprak mij erg aan.
Toen de dieselprijzen bleven stijgen heb ik op mijn werk te kennen gegeven dat de kilometervergoeding die ik ontving steeds meer uit de pas ging lopen met mijn daadwerkelijke kosten. Flinke wegenbelasting, afschrijving (een zware diesel werd heel rap minder interessant) en hoge dieselprijzen maakten dat, ondanks dat het een hobby was, het elke maand een flinke kostenpost werd.
Op mijn werk hadden wij nog geen lease-auto's maar ze stonden er wel voor open. Ik mocht gaan rondkijken naar een leuke auto en prijzen opvragen. Eén van onze klanten is o.a. een autobedrijf welke regionaal goed bekend staat. Zij hebben een aantal huur-/deelauto's, waaronder een Opel Corsa-e. De verkoper gaf mij de sleutel en zei; "probeer dit maar eens". Na een uitgebreide proefrit had ik het gevoel dat ik mij hier wel een paar jaar mee kon vermaken. De overgang naar een elektrische auto leek mij ook wel uitdagend.
Lang verhaal kort; op het kantoor waren ze tevreden over de kosten en ik wist welke uitvoering en opties ik het liefste zou hebben. Omdat ik graag z.s.m. afscheid nam van mijn Benz gingen we op zoek naar voorraad-auto's. We konden eentje vinden bij een dealer die nog nieuw (9 km) was en een paar maanden op kenteken stond. Waarom is deze niet verkocht? Volgens de verkoper omdat dit geen 3-fase uitvoering was. Na bij mijzelf te rade te gaan over hoe ik kilometers afleg was ik ervan overtuigd dat ook met 1-fase laden ik mij red. Of je nu een 1-fase of 3-fase uitvoering hebt; snelladen kan altijd met 100kW, dus langs de snelweg ondervind je hier verder geen hinder van.
Het bij ons bekende autobedrijf heeft deze auto toen overgenomen en afleverklaar gemaakt; ik kon op pad!
Ik wou graag een GS-line. Deze heeft wat anders gevormde bumpers, geblindeerde ramen, 17" velgen, sportstoelen en zwarte hemelbekleding. Daarnaast loopt er in de breedte over het dashboard een lijn in de exterieurkleur van de auto wat ik speels vind. Daarnaast is de auto voorzien van o.a. LED-verlichting rondom, het grotere infotainmentsysteem en het parkeerpakket (camera en automatisch inparkeren). Mis ik ook nog wat? Ja, stoelverwarming. Het autonoom rijden vind ik niet erg dat dat er niet op zit, echter stoelverwarming scheelt in kilometrage op koude dagen. Wat ik ook mis is sfeerverlichting. In mijn Mercedes zat dit en in de concurrent Peugeot E-208 zit dit ook. Het zou het interieur naar een wat hoger plan tillen naar mijn mening. Nog even doorzeuren; het digitale dashboardje.. Als je dan een auto ontwikkelt met Peugeot en je ziet hoe zij dit digitaal neerzetten dan kun je als autofabrikant hier toch geen genoegen meenemen? Menig moderne motorfiets heeft al een fraaier digitaal 'klokje' dan wat Opel heeft geplaatst.
Natuurlijk is van een E-klasse naar een Corsa een behoorlijke overstap, vooral qua ruimte. Echter zijn wij thuis met z'n tweeën en gezien de besparing per maand waren wij bereid deze keuze te maken. Wij hebben daarnaast nog een tweede auto met brandstofmotor voor eventuele vakanties. Hadden wij die mogelijkheid niet dan was de beperkte ruimte en actieradius van de Corsa wel een groter struikelblok geworden.
Nu eerst; kilometers maken! Ik ben voornemens om bij 12.500 kilometer weer een update te doen, na de eerste inspectiebeurt. Dan zal er vooral wat meer praktijkervaring opgedaan zijn. Ik zal dan ook de 'scores' aanpassen, ik vind deze nu nog niet vertegenwoordigen.
Eerste inspectie en ervaringen
- 17.895 km
Zoals toegezegd zou ik na de eerste inspectie weer een update doen. Eerst over de inspectie:
Deze moet bij 12.500 kilometer of na één jaar. Dit houdt in dat de interieurfilters (ja, twee) worden vervangen en daarnaast een algehele inspectie. In mijn geval heb ik ook gevraagd om nieuwe ruiterwissers, dit leek het originele setje nog te zijn (anderhalf jaar oud) en deze streepten behoorlijk. Daarnaast stond er een terugroepactie open voor mijn Opel, deze is ook uitgevoerd. Ik laat het onderhoud uitvoeren bij een universele garage waar ik meer dan goede ervaringen mee heb (Autoservice Jarno Vaartjes te Steenwijk). Hier wordt er ook voor gezorgd dat het digitale serviceboekje bijgewerkt wordt.
In de app echter staat nog steeds dat mijn auto een inspectie moet hebben, ondanks dat dit al tweemaal bij de dealer is aangegeven. De laatste keer ben ik ook mee geweest, echter schijnen de dealers het vrij ingewikkeld te vinden.
Wanneer de Opel toe is aan een inspectiebeurt dan gaat er een oranje sleutel branden ter grootte van een motorstoringslampje. Dit lampje blijft dan ook de gehele tijd tijdens elke rit branden. Voor mij een irritatiefactortje.
Inmiddels dus ruim 17k kilometers gereden en hoe ervaar ik dat?
- Rijden: Nou, heerlijk eigenlijk. De geluidsisolatie is voldoende, het rijdt mooi stil maar nog even ervaren hoe dat gaat met meer versleten banden. De stoelen zitten mij goed (ik ben 1.80m), ook voor wat langere tijd. Zoals iedereen over elektrische auto schrijft; het lineaire vermogen, dat rijdt prachtig. De auto is ietwat stug, mede door de 17" velgen denk ik. Op klinkers of andere oneffen wegen wil het wel eens wat stuiteren. In de 'B'-stand van de automaat remt de auto vrij fors wanneer je het gas loslaat. Opel heeft ervoor gekozen om de remlichten dan niet te laten branden (de vertraging valt net binnen het wettelijk maximum voordat remlichten moeten branden). Dit zorgt nog wel eens voor wat verbaasde rijders achter mij omdat ze ineens wel vlot dichterbij komen als ik gas loslaat voor bijvoorbeeld een rotonde. Al met al vind ik de auto volwassen aandoen, voelt mij als een klasse groter. Besturing is wat gevoelloos maar sturen gaat fijn en het dikke stuurtje ligt ook prettig in de hand.
-Opladen: Thuis laad ik op 1x16A en ik heb nog geen problemen daarmee ervaren. Als ik laat thuis kom en de accu dan is flink op dan is deze 's ochtends niet helemaal vol. Toch red ik mij dan altijd prima maar daar is mijn werk ook naar. Ik heb incidenteel geladen bij Fastned en Shell Recharge en dat werkt prima. Hierbij geldt wel; Opel belooft een laadsnelheid van 100kW, echter is dat alléén tot 25%, daarna zakt het naar zo'n 80kW tot 50% en dan laad je met 60kW tot zo'n 80%. In de praktijk rijd ik tot zo'n 20% en haal dan een bak koffie. Heb ik deze op dan rij ik vaak met zo'n 70% weer weg.
-Actieradius/verbruik: Ik rijd eigenlijk altijd in Eco, maar hou af en toe wel van flink optrekken en wil dan ook de Sportstand wel gebruiken. Daarnaast doe ik niet aan hypermilen (90km/h op de snelweg o.i.d.) en dat resulteert in het volgende:
Mei 6.5 km/kWh bij 57 km/h gemiddeld over 2460 km.
Juni 6.3 km/kWh bij 61 km/h gemiddeld over 1374 km.
Juli 6.8 km/kWh bij 69 km/h gemiddeld over 2810 km.
In de praktijk red ik zo'n 290 kilometer op een volle accu met gecombineerd stad/buitenweg/snelweg. Op de snelweg echter is het met 130 km/h een stuk sneller klaar, 200 kilometer is dan voor mij wel het maximum. Doe ik echt mijn best dan red ik op een mooie dag 330 kilometer.
-Bijzonderheden: Tweemaal leek het dashboard (tellers) opnieuw op te starten. Het schiet héél even op zwart en is er ook zo weer. Dit gaat snel en omdat je op de weg let zie je het vanuit je ooghoek, maar gek is het wel.
De app is ronduit slecht, hier is al veel over gezegd. Connectie maken gaat de helft van de tijd goed en dan staat de juiste resterende kilometerstand maar op afstand de airco/verwarming aanzetten kan soms twee minuten duren. Ook registreert de app je ritten, als je dit wilt, maar ook ruwweg de helft wordt geregistreerd en de andere helft staat er als: 'één of meerdere ritten konden niet worden geregistreerd'. Je kunt de ritten dan zelf een label geven (bijv. privé, woon-werk, zakelijk, partner) en dat leek mij leuk maar dat heeft dus weinig zin.
Daarnaast loop ik af en toe wel tegen de wat beperkte ruimte aan. De voorpassagiers hebben het prima voor elkaar maar achterin is het wel krap, zelfs een half uur met vier (laat staan vijf) mensen op pad is wel behelpen. Ook de kofferbak is voor dagelijks gebruik prima maar kijk hier van tevoren wel even goed naar. Een boodschappenkrat kan er eigenlijk alleen in de breedte in, ik heb een krat (laadkabels en werkspul) in de lengte maar dan moet je eerst de bank plat leggen en dan klem je deze als het ware vast.
Het navigatiesysteem van TomTom werkt goed, vergt wel een beetje gewenning. Je kunt ook instellen hoe deze de routes moet berekenen (snel, kort, compromis, eco) en ik gebruik compromis meestal. Wel krijg je dan af en toe wat rare weggetjes, maar goed daar kies je voor denk ik dan. Verder kent deze trajectcontroles en krijgt hij keurig verkeersinfo door en is daarin een fijne partner. Scherm is duidelijk, gesproken instructies heb ik altijd uit staan dus daarover kan ik niet oordelen.
Ook de geluidsinstallatie vind ik prettig, ik hou van Hi-Fi. Nu is het geen hoge kwaliteit echter voor zijn klasse vind ik het bovengemiddeld. Basweergave is aanwezig en redelijk gecontroleerd, midden- en hoge tonen zijn in balans. Detaillering is matig maar al met al; prima. Mocht je nou nooit spelen met geluidsinstellingen, probeer dan toch eens het volgende; zet 'loudness' uit en de bas op +7, middentonen op -3 en hogetonen op +3. Vervolgens in het volgende tabblad kiezen voor profiel 'Bestuurder'. Gegarandeerd dat je je verbaasd wat een verschil dit maakt met de behouden standaardinstelling. Uiteraard smaakgevoelig.
Al met al ben ik flink tevreden met 't Corsaatje. Ik krijg af en toe complimenten over de auto, mensen vinden het een leuk ding om te zien. De scores heb ik dan nu ook bijgewerkt. Ikzelf stap graag in, ik vind het positief dat ik 'zin heb' om ermee op pad te gaan. Ik ben van plan elke maand een update te doen met verbruik en andere noemenswaardige dingen. Uiteraard wordt ook elke beurt toegelicht.
Augustus 2023
- 21.475 km
6.6 km/kWh
64 km/h gemiddeld
2889 kilometer afgelegd.
- In de Eco-stand wordt de airconditioning beperkt en dat is met 30+ graden niet prettig. Op warme dagen betekent dat rijden in 'Normal' om het binnen comfortabel te houden.
- Bij een Shell Recharge wou ik snelladen maar kreeg ik een foutmelding; Vehicle Problem. Doorgereden naar de volgende snellader, een Fastned, en hier geen probleem.
September 2023
- 24.144 km
6.6 km/kWh
63 km/h gemiddeld
2667 kilometer afgelegd.
- Wanneer je het navigatiesysteem een heftige opdracht geeft, bijvoorbeeld Zuid-Duitsland, dan is deze ontzettend lang bezig met het berekenen van een route. Dit kan zo een kwartier duren.
- Deze maand is een update uitgebracht van het besturingssysteem van de infotainment. Lijkt wat vlotter en als extraatje; in de navigatiestand is nu een overzicht met waar je kunt komen met je huidige accu-status (cirkel rondom je huidige positie). Iets wat Audi al jaren heeft, maar vooruit. Wel ontbreekt op internet elk spoor van een 'changelog', m.a.w. wát er nou precies verbeterd of toegevoegd is, is gokken.
Updates uitvoeren in de Opel is teruggaan in de tijd; Downloaden op je computer, USB-stick formatteren en bestanden kopiëren. Vervolgens moet je, volgens Opel, de auto laten draaien en in de auto zitten met deuren dicht en de riem om. Let wel, bij navigatie-updates duurt dit zomaar een uur. Belachelijk, helemaal wanneer je een verbrandingsmotor hebt. Je kunt wel rijden, maar verre van milieubewust.
Zelf ben ik in de gelegenheid op mijn kantoor de auto naast de deur te zetten, auto op 'Ready', gordel inpluggen in bestuurdersstoel en raam open. En elk kwartiertje even heenlopen en waar nodig de auto weer in de Ready-stand zetten.
Dat autobouwers hun software allemaal zelf willen ontwikkelen vind ik een kwalijke trend. Softwareontwikkeling is een vak apart en ondanks dat automerken hele afdelingen optuigen lijkt het mij toch een 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Mijns inziens gaat er teveel mis met software in auto's.
Oktober 2023
- 27.939 km
6.3 km/kWh
65 km/h gemiddeld
3741 kilometer afgelegd
-Deze maand het meeste gereden met mijn auto tot nu toe, relatief veel snelladers gebruikt en dit ging probleemloos. Alleen Shell Recharge laat mij af en toe wat in de steek met een kapotte lader, maar Fastned werkte altijd.
-Een wat gekke observatie, maar ik vind de ruitenwissers maar matig. Vanaf dat ik de auto heb vind ik dat de de ruit niet goed schoonmaken, vooral linksonder lijkt hij een stuk 'over te slaan'. Ook na nieuwe ruitenwissers vind ik het wisgedrag matig. Nooit gedacht dat dit iets is waar ik over zou vallen, maar bij deze.
November 2023
- 29.506 km
5.4 km/kWh
55 km/h gemiddeld
1580 kilometer afgelegd
-Ondanks de lagere gemiddelde snelheid toch een stuk hoger verbruik. Hier doet natuurlijk de temperatuur een duit in het zakje. Met deze kou ben ik erg blij met de 'standkachel'. Elke ochtend ontdooit en lekker warm.
-Deze maand is een flinke update van de app geweest, op forums zie ik dat niet iedereen deze tevreden stelt. Echter bij mij werkt de app een stuk betrouwbaarder (krijgt nog wel steeds een onvoldoende).
December 2023
- 32.132 km
5.3 km/kWh
64 km/h gemiddeld
2668 kilometer afgelegd
-Sinds een paar maanden ben ik aan het experimenteren met de apps 'A Better Route Planner' en 'Tronity'. Tronity lijkt aan de 'achterzijde' te koppelen aan Opel, en via hun servers jouw eigen verbruik te monitoren. Ook ziet deze hoeveel er geladen wordt en houdt bij hoeveel je AC/DC laad. Nog mooier; hij kan vergelijken met dezelfde types om te zien hoe jouw accu/actieradius in verhouding staat tot rest.
-A Better Route Planner is mijn vaste navigatie-app nu. Deze is weer gekoppeld aan Tronity; hij berekent de route op basis van jouw (historische) verbruik. Ook bij verder weg rekent deze keurig uit waar je hoe lang stil moet staan, iets wat ik ontzettend mis in de software van Opel zelf. Deze app werkt met Carplay.
-Over Carplay gesproken; treurig dat dit nog altijd bekabeld moet. Er zijn oudere auto's die het al draadloos kunnen.
Al met al, deze twee apps maken het mij als elektrisch rijder een stuk makkelijker en laten je 'range anxiety' ontzettend afnemen.
Q1 2024
- 39.686 km
17.4 kW/100km
60 km/h gemiddeld
7525 kilometer afgelegd
Vanaf nu houd ik deze review elk kwartaal bij. Ik merkte dat maandelijks niet al te veel te vertellen was behalve verbruik. Vanaf heden hou ik het verbruik ook bij in kW/100km i.p.v. km/kWh. Ik blijf laatstgenoemde logischer vinden, echter omdat fabrikanten gegevens per 100km opgeven lijkt het mij handiger om het op deze manier in perspectief te plaatsen.
Inmiddels een tweede onderhoudsbeurt gehad, interieurfilters vervangen en remvloeistof ververst. Als advies gekregen mijn voorbanden in de gaten te houden, zitten op zo'n 3mm. Nog steeds het originele setje, hierna gaan we over op vierseizoens. Zijn er al Corsa-e of E-208 rijders met deze ervaring?
Verder nog steeds erg tevreden met de auto, het blijft fijn om met 100 km/h over de snelweg te zoeven in relatieve stilte. Ik blijf complimentjes krijgen over de kleur en de uitvoering (17 inch en zwart dakje/ramen maken 'm ook gewoon stoer!).
Snelladen doe ik voornamelijk met Shell Recharge en tegenwoordig ook steeds vaker bij Tesla. Als ik de gegevens van Tesla analyseer concludeer ik dat het over het algemeen 1 kW per minuut laad. Dit vertaalt zich naar van 20% naar 80% laden (27kW bij netto accupakket van 45 kW) in net geen half uurtje. Daar krijg je dan zo'n beetje 180 kilometer voor terug. Oftewel.... Bij 100 km/h ongeveer elk uur en drie kwartier een half uur laden bij matige weersomstandigheden.
Opmerkingen:
-De Corsa is zuinig met z'n ruitensproeiervloeistof. Het valt mij op dat een vulling (het is geen bijzonder groot tankje) lang gebruikt kan worden. De vernevelaars over de voorruit werken keurig en dus vrij zuinig. Wel blijf ik de wisprestaties zelf onder de maat vinden.
-Een pietluttig punt misschien maar ik vind dat de voetenmatten, zeker die van de bestuurder, maar lastig te stofzuigen zijn.
-Momenteel heb ik ABRP en Tronity weer opgezegd en deze vervangen door E-routes, de app van Stellantis zelf. Het is een stuk goedkoper echter ook hier verliest de auto af en toe verbinding en geeft zo z'n SoC niet door. Ik hoop dat dit met updates nog beter wordt. De app zelf lijkt verder erg op ABRP, ook in gebruik. Werkt prachtig met Apple Carplay.
-De dode hoek bij de A-stijl is aanzienlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Corsa
Had je deze auto's al gezien?

Opel Corsa 1.2 Level 3 100pk | Navigatie by App | Nieuwstaat! | Full-LED | Apple Carplay | Android Auto | 16"LMV | Cruise Control | Dealeronderhouden | !!
- 2023
- 38.126 km

Opel Corsa 1.2 Edition | Navigatie by App | Cruise Control | Airco | Eerste eigenaar | Dealer onderhouden | Lichtmetalen velgen 16"
- 2022
- 46.917 km

Opel Corsa 1.2 Level 3 100pk | Navigatie by App | Full-LED | Apple Carplay | Android Auto | 16"LMV | Cruise Control | Dealeronderhouden | !!
- 2023
- 50.057 km