en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
108 reacties
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In de zoektocht naar de beste elektrische hatchback kiezen Opel en Honda een totaal andere weg. Opel houdt de Corsa-e waar mogelijk gelijk aan de reguliere Corsa, terwijl Honda met de Honda E een compleet uniek, buitenaards ogend model op de wereld zet. Daarmee is dit niet alleen een strijd tussen twee auto’s, maar ook tussen twee zienswijzen.
Hoewel de Honda E ontegenzeggelijk retro-elementen heeft, valt in het straatbeeld vooral op hoe ontzettend futuristisch de auto oogt. Met zijn gladde koets, verzonken deurgrepen, ontbrekende buitenspiegels en ronde ledlichtunits ziet de auto eruit als een van de beursvloer ontsnapte designvisie voor het jaar 2050. Naast de Honda oogt zelfs de Corsa bijna verouderd, terwijl de zesde generatie van het model toch echt hagelnieuw is. Met een optioneel in contrastkleur gespoten dak, eigenwijze C-stijl en scherpe lichtunits heeft Opel heus zijn best gedaan om er wat van te maken, maar voor een EV oogt deze elektrische variant erg alledaags. Dat is een doelbewuste keuze van Opels moederbedrijf PSA, dat met Peugeot en DS dezelfde strategie hanteert. EV’s zijn hier bijna net zo gewoon als benzine- en dieselversies en krijgen hooguit een ander typeplaatje en eigen wieldesigns mee. Hoewel een brandstofmotor en een versnellingsbak uiteraard ontbreken, lijkt zelfs de technische opzet als twee druppels water op die van een benzine-Corsa. De krachtbron huist dus gewoon onder de motorkap en laden gaat via de klep die normaliter de tankdop verbergt. Deze opzet heeft als nadeel dat Opel de voordelen van een compacte en variabel te plaatsen aandrijflijn niet optimaal kan benutten, zoals Tesla dat bijvoorbeeld wel doet door bijna alle aandrijftechniek in de bodem te verstoppen. Het voordeel is echter dat een verstokte benzinerijder niet of nauwelijks aan de elektrische Corsa zal hoeven wennen. De Corsa heeft een normale sleutel, een alledaagse startknop en een ‘automaat- hendel’ die weliswaar modern oogt, maar ook in regulier aangedreven PSA-producten te vinden is. Het interieur is opgezet zoals we dat tegenwoordig gewend zijn. Het centraal geplaatste touchscreen is lekker hoog in het midden geplaatst en wordt bijgestaan door een digitaal instrumentarium. Dat rechthoekige scherm past optisch helaas niet zo mooi bij het afgeronde cluster. Uiteraard wordt het complete systeem gedeeld met de Franse concerngenoten. Het werkt ook grotendeels hetzelfde, inclusief de wat trage reactie op aanrakingen en de hier en daar wat opmerkelijke menustructuren. Ook is het opmerkelijk dat nergens een batterijpercentage te vinden is. Gelukkig heeft Opel nog wel de vrijheid gekregen om een fysiek knoppencluster voor de klimaatbediening toe te voegen.
Lezersreacties (108) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.