Opel Corsa-e 7,4kW Elegance (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa-e 7,4kW Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Opel Corsa E launch edition
- 7.866 km
Toen ik begin juni bij mijn dealer Opel Nijs te Someren was gaf deze aan dat hij nog aan een Opel Corsa E kon komen welke niet in gezet was als demo.
Ik was inderdaad op zoek naar een Corsa-E (electrisch) en heb toen meteen deze auto gekocht. Ook omdat deze dag bekent gemaakt was dat de subsidie er aan kwam dus dat was mooi mee genomen (als particulier)
Na ruim een week had ik de auto. Behalve een panorama dak had hij alle opties .
De eerste rit was een ervaring. Je start de auto en je hoort niets, heel apart. Het wegrijden gaat heel soepel.
De auto stuurt fijn en bied voldoende veercomfort. De auto reageert zeer goed op het gas(stroom)pedaal. Verder is de Corsa een redelijk stille auto.
Tot de 120 km/u blijven wind en banden(geraas) goed op de achtergrond. (de motor hoor je natuurlijk niet) Heb een tijdje geleden in de VW ID3 gereden en deze auto is misschien net iets stiller, maar groot is het verschil niet bovendien dit is een auto uit het C-sigment.
Als ik voorin zit ( mijn vorige auto was een Astra ) heb ik niet het gevoel dat ik nu in een kleinere auto rij. Uiteraard is het voor de achterpassagiers wel wat krapper en de bagageruimte is ook kleiner
Bij een inhaal actie gaat de auto er als een speer vandoor. En dit allemaal zonder motor geluid.
De auto heeft een accu van 50 kW waarmee je volgens de WLPT 330 km zou kunnen rijden. In de praktijk haal je dit niet natuurlijk.
Ik rij 80 km per dag voor mijn werk waarvan 38 km buiten de bebouwde kom, 33 km snelweg en de rest binnen de bebouwde kom.
Hiermee is mijn bereik in de zomer ongeveer 260 a 270 km. Dit is ongeveer 14.5 a 15 kW/100 km In de winter zal dit rond de 210 a 220 liggen denk ik (het is nog niet echt koud geweest).
Dit zal dan uitkomen schat ik op 16 a 18.5 Kw/100 km. Zal hier later op terugkomen. Het zomerverbruik is bij een zeer rustige rijstijl, anders loopt het verbruikt progressief op.
Omdat ik meestal maar 80 km per dag rij kan ik de accu tussen 40 en 70% houden. Je moet 100 % volladen en helemaal leeg rijden zoveel mogelijk proberen te voorkomen omdat de accu dan wat meer kan degraderen.
Tijdens het rijden heb ik de auto altijd in brake-mode (B-stand) staan. Je remt dan maximaal af op de motor. Als je defensief rijdt hoef je de remmen maar weinig te gebruiken.
Wat betreft de toeters en bellen : DAB radio werkt prima zo ook Apple carplay. De geluidskwaliteit van de radio vind ik goed. Zelfs iets beter dan van mijn vorige auto (Opel Astra 2016)
Navigatie werkt prima al had dit wat sneller mogen zijn.
T.o.v. van mijn Astra is dit systeem zeker niet sneller.
Op deze auto zit behalve lane keep assist ook geavanceerd lane keep assist. Wanneer je dit aanzet blijft de auto precies midden tussen de lijntjes rijden (geen ping pong effect). Dit werkt perfect behalve op de snelweg bij uit/invoegstroken waar de vierkantje blokjes liggen. Hier wil de Corsa soms (gelukkig niet zo vaak) een rukje aan het stuur geven en plotseling naar rechts sturen. Waarschijnlijk ‘’denkt’’ het systeem dat de blokjes het midden van de weg is. Zeer gevaarlijk deze stuurreflect. Apart dat PSA dit zo vrijgegeven heeft. Wat wel weer goed is van dit systeem is dat wanneer je bv. uit het midden van de weg wilt rijden , je stuurt b.v naar rechts vlak langs de doorgetrokken streep van de snelweg dan blijft de auto hier rijden,
Er zit dus een soort van leereffect in dit systeem.
De adaptieve cruise control werkt goed. In de file met stop en go. Je hoeft (ook in de file) het gasbedaal niet meer te gebruiken de auto doet alles automatisch. Dus in de file stoppen en weer aanrijden indien dit kan.
Verder heeft mijn auto 10 Inch scherm, Matrix verlichting, 17 Inch velgen en dode hoekdetectie.
De matrix verlichting werkt prima , geeft wanneer deze actief is ontzettend veel licht en dit zonder verblinding voor andere weggebruikers.
Jammer dat het aantal sigmenten beperkt is.
Nu het slechte nieuws. Deze electrisch Corsa heeft een app waarmee je de laadstatus kunt bijhouden tijdens het laden.
Ook kun je de verwarming en/of airco op afstand bedienen. Dat wil zeggen als het werkt.
Vaak werkt de app niet en dit is bekent bij PSA echter men is niet in staat om dit stabiel werkend te krijgen.
Via forums weet ik dat veel mensen hierover klagen. Triest dat ze dit niet kunnen oplossen.
Op mij vorige auto (Astra ) zat ook een app, Onstar en deze communiceerde uitstekend met de auto. Het kan dus wel.
Al vaak Opel klantenservice gebeld maar zij kunnen ook niets, zijn afhankelijk van PSA.
Ondanks deze (min) puntjes is het een feest om in de Corsa te rijden. Geen minuut spijt van gehad dat ik naar een electrische Corsa gegaan ben.
Ik denk dat ik in een benzine Corsa minder in mijn nopjes geweest zou zijn
Update 12000 km
- 12.000 km
Heb ondertussen de auto 12000km gereden (9 maanden) en ben tevreden met mijn auto.
Tijdens de koude periode (met nachttemperaturen kouder dan -10 C) viel de range wel wat tegen. Gemiddeld kwam ik tijdens die zeer koude periode op ongeveer 210 Km. In de zomer is dit voor mijn situatie ( woon/werk situatie) ongeveer 260/270 km. Als je maar 80 km per dag hoeft te rijden is dit natuurlijk geen probleem, maar erg veel is het niet. Diverse concurrenten doen het beter.
Het goede nieuws is dat de MYopel app sinds een week of 3 beter werkt, maar daar is ook alles mee gezegd, blijft bagger deze app, jammer gemiste kan van de Opel.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.