Opel Corsa-e 7,4kW Edition (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa-e 7,4kW Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 9.400 km |
KM-stand laatst | 41.500 km |
Van Zoe naar Corsa
- 10.700 km
'Van Zoe naar Corsa'. De titel is duidelijk: recent ben ik geswitcht van de Renault Zoe naar een Opel Corsa-E. Hieronder het hoe en waarom, alsmede een indruk van de eerste duizend kilometers met de Corsa-E. Ik vermoed dat dit autootje als occasion de komende jaren vrij belangrijk kan worden, dus het voelt als een soort morele verplichting om er een review over te schrijven. Enjoy :)
Voor de vorige auto, check: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/renault-zoe-r90-life-2017/
-- Context
Mijn autoverleden bestaat uit veel Renault's in korte tijd: - een derdehands Clio II diesel van 2016 - 2018, die ten einde kwam na een lullige kopstaartbotsing op de A10 (mijn schuld);
- een tweedehands Twingo II diesel van 2018 - 2020, een geweldig snel en zuinig smijtijzertje;
- een tweedehands Twingo II benzine robot-automaat in 2020 toen ik minder kilometers ging rijden vanwege Covid. Wat een schijtauto was dat;
- een tweedehands uit Duitsland geïmporteerde Renault Zoe van 2021 tot 2022, de eerste stap in het elektrische rijden.
En nu dus een Corsa-E. Niet omdat de Zoe niet beviel, integendeel. In mijn vorige review kun je er alles over teruglezen. De belangrijkste reden om de Zoe te verkopen was heel lullig: ik ben recentelijk vertrokken naar Noorwegen en de Zoe wil daar niet opladen. Dat komt omdat de Zoe een boordlader heeft die controleert op een bepaald type aarding (TN-aarding) en van vrijwel alle Europese landen heeft alleen het Noorse stroomnet dat type aarding niet. Ik kon hier dus alleen aan bepaalde publieke laadpunten laden, en dat maakt de bruikbaarheid écht een stuk minder. De workaround van Renault was een soort transformator die het geluid maakt van een bouwstofzuiger - daarmee maakte ik de buren niet per sé blij. Het tweede punt is het ontbreken van de CCS-aansluiting, die in Noorwegen redelijk als gemeengoed geldt. Langs de snelweg vind je enorme legbatterijen aan CCS-laadpalen met één lullig Type-2 laadpaaltje die dan kapot is.
Aangezien vrouwlief en ik geen kinderen hebben hoeft de auto niet groot te zijn. Het liefst wel zuinig. En we willen er Noorwegen een beetje mee kunnen ontdekken. Dus hij moet wel een beetje kunnen snelladen. Tweedehands aub, niet te duur (natuurlijk relatief, elektrische auto's zijn per definitie duur), niet te groot, kunnen snelladen. Een brandstofauto hebben we niet eens meer overwogen - wie elektrisch rijden heeft geproefd wil niet meer terug.
Met bovenstaande eisen komt de Corsa-E hoog op het lijstje. We hebben ook overwogen:
- Renault Zoe R110/R135, tsja, ook de nieuwe Zoe laadt niet in Noorwegen dus no go, 50 kW snelladen ook wel net ff te beperkt;
- VW up! (Seat Mii/Skoda Citgo) met 37 kWh accu, was een stuk goedkoper maar toch net iets te weinig range en snellaadcapaciteit;
- MG ZS Electric, goede 'value for money', maar te groot voor ons.
- VW ID3, mee gereden, wat een spartaans hok is dat. Er zijn lijnbussen die van binnen luxer zijn. Bovendien greep de ACC continu overbodig in, deze auto slaat echt de plank mis als je 't mij vraagt;
- Peugeot e-208, de technische kloon van de Corsa-E, die viel af vanwege het veel te drukke en onconventionele interieur - die kleine stuurwieltjes van Peugeot - hate it or love it - I hate it.
De Corsa was een beetje de prima mix van betaalbaarheid, range, snelladen en zuinigheid. Dus, een lokale dealer gebeld, proef gereden, beviel ontzettend goed. De Zoe teruggebracht naar Nederland en daar verkocht.
Onze Corsa is een back-to-basics auto. Een versie 'met geen' opties anders dan lichtmetalen velgen. Dat betekent een 1-fase 7.4kW boordlader, het basis 7-insch scherm zonder navigatie, en geen ACC. Wel noodhulpsystemen als lane departure warning, dodehoekherkenning en noodremhulp.
-- Interieur
Ik begin met het interieur. Even wennen na de relatief hoge zit van de Zoe, de eerste kilometers voelen alsof je met je billen over het asfalt schuift. Maar de zitpositie is goed in te stellen, het stuurwiel is meer dan voldoende verstelbaar en de armsteun is een zeer prettige toevoeging. Materialen in het interieur zijn prima, het is zacht waar het zacht moet zijn en hard waar het hard mag zijn. Zelfs het dashboard is zacht uitgevoerd - waarom weet ik niet, ik ben niet zo'n dashboardkrabber. Het stuur is goed van formaat (kijkt u mee Peugeot??) en comfortabel met leer afgewerkt. Die knoppenwinkel aan het stuur is wel even wennen. Verder heeft de Corsa een aanraakscherm (7 inch in deze basisversie) met software die voelt alsof het in 1 dag in elkaar is gezet, maar 'het voldoet' en reageert voldoende snel. En er zijn FYSIEKE KNOPPEN voor de klimaatregeling. 10 punten voor Opel dat ze niet alles in het scherm geduwd hebben!
Er zijn voldoende vakjes voor slingerende spullen, zowel in de deur als de middenconsole als onder de armsteun. Praktisch. Het bakje achter de pook had een antislipmatje kunnen gebruiken. Ook het feit dat er maar één USB-A aansluiting is valt wat tegen. Maargoed, dan duwen we gewoon twee extra poorten in de sigarettenaansteker.
Voorin zit je als een vorst, achterin niet. De ruimte is beperkt en het is niet aan te raden om met vier volwassenen een lange rit te gaan maken. Kinderen kan prima, en beide stoelen achterin hebben Isofix. De achterbank is in 1/3e en 2/3e neerklapbaar, ook een voordeel ten opzichte van onze Zoe. De ruimte in de achterbak is oké. Er kunnen twee boodschappenkratten in, dan heb je het wel gehad.
Het zich is enigszins beperkt, de binnenspiegel neemt een flinke hap uit je voorruit en ook het zicht naar achteren is niet fantastisch te noemen. 'Oké', is de stempel die ik er op druk.
-- Rijden
Alle voordelen van een elektrische auto zijn natuurlijk van toepassing op de Corsa. Het accelereren is vloeiend, het koppel is direct volledig beschikbaar en hij ligt vanwege het lage zwaartepunt strak op de weg. De gasrespons is een beetje sponzig, om snel weg te kunnen moet je het pedaal ver in trappen, pas dan krijg je beschikking over alle pk's en al het koppel. De auto reageert iets feller in Sportstand en flink zompiger in de Eco stand. Maar, eerlijk is eerlijk, voor stadsverkeer en zelfs op de snelweg kun je met een beetje anticiperen prima in de Eco-stand rijden. De 'Normal' stand voldoet altijd.
De Corsa stuur direct en strak, maar is niet zenuwachtig op de snelweg. Dat hebben ze bij Opel goed voor elkaar. Ondanks het niet misselijke gewicht van de auto is voelt het onderstel goed uitgebalanceerd, het overhellen in bochten is beperkt. Daarvoor hebben ze de schokdempers en de vering wel op steroiden gezet, maar ondanks dat kun je ook op onregelmatig wegdek nog wel comfortabel rijden met de Corsa. In ieder geval is het onderstel beter op orde dan de Zoe, die bij elke drempel je wervelkolom een dreun gaf. Een week na levering viel hier de eerste sneeuw, dus ik heb nog weinig momenten gehad om echt het randje op te zoeken wat betreft bochten en accelereren, maar ik kan wel vertellen dat de voorwielen moeite hebben om de auto snel weg te trekken. Vol gas weg levert ondanks traction control spinnende wielen op.
Rijhulpsystemen zoals dodehekherkenning, lane departure warning, verkeersbordherkenning en cruise control werken allemaal naar behoren en zonder verrassingen. De noodremhulp heb ik uiteraard niet getest, en ga ik ook niet bewust testen...
-- Zuinigheid
Op dit moment kan ik zo'n 200 - 250 kilometer afleggen op een volle accu. Dat is vrij weinig, maar daarbij moeten de volgende kanttekeningen gemaakt worden:
- Ik rij nu vooral korte stukjes, waarbij het opwarmen van de auto relatief veel energie kost;
- Het is koud buiten (zo tussen de 0 en de -15 graden)
- Er liggen vaak sneeuwresten, ijzel of grindkorrels op de weg, waardoor de wrijving toeneemt;
- De auto heeft serieuze winterbanden en een aftermarket velgenset, dat zal de nodige procenten schelen.
Met die dingen in het achterhoofd is een gemiddeld verbruik van rond de 18 - 20 kWh/100 km nog wel goed te praten. Maar ik hoop wel dat we van de zomer betere cijfers gaan zien. De Corsa zou op goede dagen zo'n 13 á 14 kWh/100 km moeten kunnen halen.
Als de wegen weer droog zijn en het zonnetje weer schijnt komt er een nieuwe update.
-- Betrouwbaarheid / dingen die mij niet bevallen
Tot nu toe verdeeld over de betrouwbaarheid. Ja, dat auto doet alles wat hij zou moeten doen en er is nog geen wiel afgebroken ofzo. Maar... In de 1000 km die ik er mee heb gereden zijn er toch al wel een aantal 'dingetjes' geweest. De auto geeft na snelladen soms een foutmelding van het battery management systeem. Die verdwijnt dan opeens weer na een dag. Bij sommige CorsaE-rijders is deze melding veel serieuzer en kan de auto na het snelladen niet meer rijden. De lokale garage gaat hier binnenkort naar kijken, het is waarschijnlijk met een software update te verhelpen.
Tot nu toe is het 1x voorgekomen dat het instrumentencluster scherm tijdens het starten van de auto, en ook tijdens het rijden, op zwart bleef staan. Dan heb je dus geen snelheidsmeter, en dat is onhandig. De dag er na weer niks aan de hand. Het lijkt wel een Renault zou je zeggen...? (Ik weet dat dit een achterhaald beeld is, calm your tits)
De automatische regensensor is.... interessant. Bij motregen doet hij namelijk niets. Druppels herkent hij prima, maar bij motregen kan je hele voorruit langzaam wazig worden zonder dat er automatisch ingegrepen wordt. Dat kan echt beter.
Tijdens het koude weer en het hele rommelige wegdek - drempels, ijsresten, een kuil hier en daar - valt op dat het onderstel wel een beetje bonkig is. De auto is op glad asfalt heerlijk stil - maar bij oneffenheden kan het wel kraken in het onderstel. Dat merk je vooral op dagen dat de temperatuur onder de -10 duikt. Tsja. In Nederland zul je er een stuk minder last van hebben.
-- Samenvattend
Goede auto voor een acceptabele prijs, met dien verstande dat elektrische auto's nog steeds eigenlijk te duur zijn. Goed interieur, rijdt en stuurt soepel, maar is niet zonder technische 'hiccups'. Ben benieuwd wat de zomer brengt!
Drieduizend km verder
- 13.700 km
Na 3000 kilometers met de Corsa tijd voor een kleine update met positieve en negatieve punten.
Positief:
- Geluid. Ik heb de afgelopen tijd in een ID3, ID4 en een Tesla Model 3 gereden en het valt me op hoe stil de Corsa is. Zelfs met winterbanden. Ook is de audio-installatie die in onze bargain-basement editie aanwezig is van goede kwaliteit. Heerlijk cruisen.
- Het rijden. Zoals ik al had geschreven ligt de Corsa goed op de weg. Afgelopen weken waren de wegen tijdelijk wat schoner en de Corsa deinst niet terug van een sportief bochtje of een vlotte sprint.
Negatief:
- De app. De Opel app is een DRAMA. Het gebruik van de app kent een 50% slagingskans: in de helft van de gevallen lukt het je om de status van de auto op te vragen en de airco aan te zetten. De andere helft van de gevallen moet je opeens opnieuw inloggen, waarna je de melding krijgt dat je weer in de auto moet gaan zitten om de app opnieuw te koppelen. De app is bagger en doet zelfs onder voor een hobbyproject.
- Range-indicator. Het accupercentage is niet zichtbaar en de range-indicator is waardeloos. Het is hier koud in Noorwegen, dus je haalt de WLTP range niet, dat weet de auto ook verdomd goed, maar bij het starten krijg je doodleuk 300+km range aangeboden. Dat is dus gewoon gelul. Voor je de straat uit bent zijn het er nog maar 250. En uiteindelijk haal je rond de 200 km voordat je in het rood gaat. Dan heb je nog iets van 20 km, maar die laatste 20 km laat je liever met rust.
- Het niveau van de software/elektronica in de auto. Ik had in de vorige review al aangegeven dat het display een keer zwart bleef. Dit is niet meer voorgekomen, maar er zijn wel andere 'gebeurtenissen' voorbij gekomen. Vorige week was het infotainmentsysteem opeens in het Spaans. De radiozenders waren een keer compleet verdwenen. Ik krijg op random momenten een foutmelding van het TPMS systeem, soms 1000 km niks, soms elke 40 km.
- De B-modus (sterkere regeneratie). Opel (PSA) zegt dat je met de maximale remvertraging vertraagt waarbij de remlichten nog niet hoeven te branden. Nou, PSA, dat mag zo zijn, maar je maakt er geen vrienden mee. Bij gas loslaten duikt de auto behoorlijk voorover en je achterliggers schrikken terecht!! Voor mij de reden om de auto in D-modus te houden en dan maar bij te remmen - dat doet de auto immers ook grotendeels regeneratief.
Kortom, ik ben niet per sé laaiend enthousiast. Mijn gejammer heb ik aan de lokale dealer voorgelegd en die heeft in ieder geval voor het derde punt beloofd dat een software update uitkomst moet bieden. Nouja, laten we het hopen dan maar.
Een jaar verder
- 24.500 km
Ondertussen leven we een jaar met Corsa. Sinds de vorige update zijn er ruim 10.000 km op de klok bijgekomen. Dat betekent dat het tijd wordt voor een update.
Twee maanden geleden heeft de auto een standaard onderhoudsbeurt gehad. Die had eigenlijk bij 12.500 km al moeten gebeuren, maar omdat ik hem met 9.000 km kocht mét onderhoudsbeurt heb ik die lekker gelaten voor wat het was. Bij 24.000 km werd het wel weer tijd. Bij de beurt zijn geen gebreken aangetroffen en is de remvloeistof volgens schema vervangen. De garagehouder gaf nog extra aan dat hij goed gekeken had of er geen tekenen van schade waren, aangezien de Corsa geimporteerd is uit Frankrijk. De beste man had het niet zo op 'utelandske biler', maar bevestigde dat met de Corsa niets mis was.
En zo rijdt het eigenlijk ook. Hij doet wat hij moet doen en zeurt niet. In de zomer rijdt hij keurig 13 kWh/100 km en is de 300 km range haalbaar in Noorwegen. Meeste wegen zijn hier 80 of 90 km/h dus dan zit je qua efficientie wel in de sweet spot. Afgelopen zomer zijn we met de auto in Noorwegen zelf op vakantie geweest (tussen alle gele platen....) en geen centje stress ervaren. Maarja, bij elke supermarkt staat een snellader. Dus met een halfuurtje boodschappen doen ben je weer van 40 naar 250 km range. Heerlijk.
Maar in de winter is het een ander verhaal. De Stellantis auto's staan slecht bekend en de Corsa maakt die reputatie waar. Het batterijpakket heeft alleen koeling, en dat systeem wordt niet gebruikt om de accu te verwarmen als het koud is buiten. Met korte ritten (heen en weer naar werk) slokt de Corsa rustig 25 kWh/100 km naar binnen... Als je langer gaat rijden warmt de accu wel op, maar in de winter halveert je range eigenlijk. Ik kan gratis laden op het werk dus het verbruik boeit mij dan niet zo, maar het is wel gewoon treurige performance te noemen.
Er zijn in de Autoweek commentsectie wat notoire jammeraars die EV's ellendig vinden en dat bij elk topic moeten roepen. Er zijn ook jeh-EV-a getuigen die overal roepen dat EV-rijden fantastisch is. Ik probeer realistisch te zijn. Er zijn voordelen, en ik zou nooit meer terug willen, maar als je niet het budget hebt voor een Tesla, en genoegen moet nemen met een auto met mindere accu-kwaliteiten, dan is range in de winter wel echt een nadeel.
Voor de rest... Weinig op aan te merken. Behalve de app. Die is nog steeds waar-de-loos. Het enige wat ik wil is de airco aan kunnen zetten. De Renault Zoe had daarvoor een knop op de sleutelkaart, die zou ik graag terug willen. Want de Opel app is eigenlijk een reden om de hele Stellantis groep auto's te laten staan. Dit kan echt niet meer in 2023.
Afgezien van de app en de range in de winter is de Corsa nog steeds een heerlijke rijders auto. Stil, comfortabel, zuinig in de zomer, goed geluidssysteem en zit goed in zijn spullen. Een occasion biedt (relatief voor EV's) veel waar voor je geld. Snelladen is voor zo'n kleine accu méér dan voldoende vlot. Maar ik weet niet of de auto nog vele jaren in ons bezit zal blijven. Een EV met iets langere adem zou wel lekker zijn.
Weer een jaar verder
- 41.500 km
We zijn ondertussen een jaar verder en over de 40.000 km heen.
Een aantal dingen zijn het vermelden waard:
- Bij een grote beurt bij 39.500 km is een van de fuseekogels vervangen omdat er speling op zat. De auto was net een paar maanden buiten garantie dus die kwam voor eigen rekening. Geen enorme reparatie, maar bij 40.000 km een fuseekogel moeten vervangen lijkt mij toch hoogst ongebruikelijk.... Betekent weinig goeds voor de rest van de dragende constructie. Bijna een halve ton overgewicht ten opzichte van het benzinebroertje lijkt toch nu al zijn effect te hebben.....
- Na een weekje vakantie weigerde de interieurventilator dienst. Dat is vervelend als het buiten koud is en de ramen beslaan, zodat je met open ramen moet rijden... Na een lange rit kwam de ventilator plots weer tot leven. Als ik wat rondlees op forums ben ik niet de eerste. Ik wacht nog even af hoe dit zich ontwikkelt.
- Nu de Noorse winter weer invalt valt het mij opnieuw weer tegen hoe gruwelijk onzuinig de Corsa is. Zelfs bij temperaturen die rond het vriespunt schommelen (en dat is hier niet echt koud) moet je rekenen op niet meer dan 200 km range in stadsverkeer (max 80 km/u).
- De app is nog steeds dramatisch. In november heeft de app twee volledige weken stilgelegen, en je hoort niets, en als je mailt krijg je gewoon geen antwoord. Stellantis heeft dit niet op orde.
Ik vrees een beetje voor de auto. Ik heb het gevoel van "impending doom" en wil er graag vanaf, het liefst ten gunste van de nieuwe Hyundai Inster. Maar financieel zit dat er nog even niet in. Op diverse fora gaan horrorverhalen rond over kapotte accu's, elektromotoren en aircocompressoren met hoge kosten en - erger nog - lange reparatietijden van enkele maanden. Ik houd mijn hart vast....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Corsa
Had je deze auto's al gezien?

Opel Corsa 1.2 GS Line
- 2023
- 48.785 km

Opel Corsa 1.2 100PK Edition | AUTOMAAT | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming | Parkeersensoren achter | Connected services | Achteruitrijcamera | Connected services | Cruise control
- 2021
- 71.374 km

Opel Corsa 1.0 Turbo Online Edition *Navigatie*Parkeersensoren*LM.Velgen*Cruise Control*Nette auto!
- 2019
- 96.679 km