Opel Corsa-e 11kW Elegance (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa-e 11kW Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 250 km |
KM-stand laatst | 36.500 km |
Inleiding van mijn Opel Corsa-e
- 400 km
Intro
Aangezien ik de auto woensdag pas heb mogen ontvangen, zal dit nog geen echte review zijn, die volgt wat later. Nu overal 4 sterren gegeven op basis van 2 dagen rijden. Vandaar dat ik nu alleen mijn verhaal vertel wat mij heeft doen besluiten om deze elektrische Opel Corsa te kopen. Ik ben van plan om 3 jaar met deze auto te gaan rijden (i.v.m. subsidieregeling) en hier alles bij te gaan houden positief en negatief, de kosten voor het laden, onderhoud etc. en de rijervaring. Dit ook voor mezelf om ooit nog eens terug te lezen. Aangezien ik zo’n 15.000 kilometer per jaar rijdt, wil ik om de +/- 5000 km de review gaan updaten.
Laten we beginnen ………
Auto verleden
Mijn 1e auto op naam kreeg ik van vaders toen ik 24 jaar was. Tussen m’n 18e en 24e studeerde ik nog, dus alles met OV of reed ik in de auto van m’n ouders. Hieronder het korte lijstje:
1. Kenteken DS-VX-03 (Opel Corsa 1.2 uit 1992) gereden van 19-05-2012 t/m 22-08-2012
2. Kenteken 31-JS-JD (Audi A4 Avant 2.0 op LPG uit 2002) gereden van 23-08-2012 t/m 22-03-2019
3. Kenteken 06-NTH-8 (Chevrolet Spark Bi-fuel uit 2010, ook op LPG dus) gereden van 22-03-2019 t/m 09-02-2022
4. Woensdag dus mijn elektrische Opel Corsa-E ontvangen (maar vorige week al op naam gezet, heeft te maken dat deze vanuit het Noorden van het land ingepland & geleverd moest worden naar het Zuiden des lands)
Nu ben ik dus net 34 en heb ik in al die tijd maar 3 auto’s op naam gehad, ik ken mensen die dat in hun eerste jaar nadat ze hun rijbewijs hebben al voor elkaar krijgen ?. De oude Opel Corsa was nodig voor mijn eerste werk, was in de zomer goed te rijden maar in de winter durfde ik daar toch niet mee te rijden vandaar toen voor de winter nog geswitched naar een Audi A4 Avant 2.0 op LPG uit 2002. Mijn 1e baan was toen aan de Belgische grens en kon op 2 kilometer van mijn werk voor toen nog €0,33 de liter LPG tanken …. Dat was toen nog echt goedkoop rijden voor zo’n relatief grote auto. Ik reed toen nog zo’n 20.000 a 25.000 km per jaar. Reden genoeg om op LPG te rijden dus.
In 2016 geswitched van baan waardoor ik maar maximaal nog 15.000 km per jaar ging rijden. De Audi had in 2019 meer dan 400.000 km op de teller staan maar reed echt nog perfect en had er in die 10 jaar eigenlijk vrij weinig kosten aan. Maar toch, met zo’n tellerstand weet je dat er groter onderhoud gaat komen in de toekomst, dus daarom maar verkocht. Aangezien LPG goed beviel en in verhouding tot benzine en diesel nog het goedkoopste was om te rijden voor mij overgestapt naar een zilveren Chevrolet Spark Bi-fuel met een leuk velgje er onder. Daar heb ik nu dus bijna 3 jaar mee gereden. Erg traag, geen sportieve auto voor een (nu) 34-jarige man maar erg goedkoop rijden / tanken hoewel de LPG-prijs ook flink is gestegen de laatste jaren, maar nog altijd een euro de liter goedkoper dan benzine. Snap nog steeds niet na 13 jaar op LPG gereden te hebben dat niet meer mensen dat doen. Vanaf zo’n 10.000 km per jaar altijd nog goedkoper dan benzine/diesel volgens mij. Dat was mijn korte autoverleden.
Waarom een andere auto?
Vanwege nek- en schouderklachten sinds 2018 en nu in 2022 wetende dat deze klachten niet zomaar verdwijnen besloot ik rond maart 2021 voor mezelf dat mijn volgende auto een automaat moest worden. Ik kan nog gewoon goed schakelen, daar niet van, maar ik merkte dat het voor mij wat prettiger reed en daardoor ook minder met de pijn bezig was.
Waarom elektrisch?
Zodoende begon ik me rond mei 2021 eens te oriënteren wat voor auto ik wilde en welk budget ik daarbij in gedachte had. Over het budget was ik snel klaar. Ik wou maximaal €15.000,- uitgeven van mijn spaargeld en verwachtte nog zo’n €3000,- terug te krijgen voor mijn Chevrolet Spark Bi-fuel als ik die zelf zou verkopen, dus niet als inruiler. Ik ging me dus oriënteren in de prijsklasse rond de €18.000,- voor een jong gebruikte automaat benzine of misschien hybride. Ik zocht in een straal van 30 kilometer vanaf mijn woonadres. Ik kwam uit bij de volgende auto’s toen:
- Ford Fiesta uit 2019 in Titanium ST-line uitvoering met 18.000 km op de teller
- Renault Clio uit 2019 (net het nieuwste model) in de Intens uitvoering met 50.000 km op de teller
- Audi a1 sportback S-line uit 2017 ook met zo’n 50.000 km op de teller.
Met de Ford Fiesta zelfs al een proefrit gemaakt en naar de Renault Clio in de showroom wezen kijken. In die showroom stond echter ook de elektrische Renault Twingo en de Twizy. Met de Twizy had ik ooit in 2014 eens mee gereden en dat had ik wel als “leuk” ervaren dat elektrisch rijden. Na in de Clio gezeten te hebben, maar niet gereden op de terugweg naar huis toch eens meer over dat elektrisch rijden nagedacht. Aangezien mijn baas me al eerder had gevraagd om te kijken wat de kosten van een laadpaal op de parkeerplaats zijn, wist ik er het een en ander al van. Toen ging ik me toch maar eens echt verdiepen in elektrisch rijden. De voordelen:
- Geen wegenbelasting t/m 2024
- Als ik in de toekomst op het werk kan laden, geen stroomkosten dus (vooral nu met de hoge prijzen)
- Een elektrische auto zou minder onderhoud nodig hebben de eerste jaren vergeleken met een benzine-auto
- Toen in 2021 nog €2.000,- subsidie op een gebruikte auto, maar die pot was binnen een paar maanden daarna leeg.
De nadelen:
- Nog erg duur voor een particulier met een modaal salaris met een budget van €18.000,-
- Actieradius: voor €18.000,- zit je in de tweedehands markt met een bereik onder de 200 kilometer. De Leafs en Zoe’s (met vaak ook nog huurbatterij)
Toch maar eens gereden met een VW E-up uit 2020 die in de buurt stond. Actieradius van 200 kilometer in praktijk maar net niet te krijgen voor die €18.000,-. Aangezien ik dagelijks (4x in de week) maar 50 kilometer hoef te rijden op N-wegen waar 80 km/u de max. is, was 200 km actieradius nog wel te doen. In juni 2021 heb ik voor mezelf dus besloten om toch voor een elektrische auto te kiezen vanwege de financiële voordelen en lekker snel met het verkeer kunnen meegaan aangezien ik nu een Spark gewend was die 18 seconden van 0 tot 100 deed.
Waarom de Opel Corsa-E
Vanaf juli 2021 hield ik autoweek en gaspedaal in de gaten naar de elektrische drieling E-up / Mii / Citigo of die aangeboden werden rond die €18.000,-. Mondjesmaat kwamen die er wel, maar op dat moment in juli / augustus was de subsidiepot van de overheid ook bijna leeg en vanwege een vertraging in de aanvragen durfde ik toch niet de knoop door te hakken aangezien ik wel gebruik wilde maken van deze €2.000,- subsidie. Toen las ik bij toeval iets op internet over Duitse import en de hoge subsidies die in Duitsland gegeven worden op elektrische auto’s. Zodoende ging ik kijken bij de Nederlandse import bedrijven die adverteren met Duitse auto’s. Toen bleek zo’n elektrische drieling wel goed voor die €18.000,- verkrijgbaar te zijn. Maar …. nu komt het ….. als autoliefhebber zag ik me eigenlijk niet in zo’n Up / Mii / Citigo rijden, maar ja … met dat budget en een range van 200 km elektrisch willen halen waren dat zo’n beetje de enige opties. Na veel wikken en wegen besloot ik mijn budget met €5.000,- op te hogen naar dus €23.000,- want via deze importsites kwam ik erachter dat je voor dat geld een Renault Zoe of Opel Corsa-E uit 2021 had met niet veel kilometers op de teller.
Voorbeeld: Op zo’n Zoe of Corsa-E wordt in Duitsland €9.000,- subsidie gegeven. Om zo’n auto naar Nederland te exporteren MOET deze minimaal 6 maanden op Duits kenteken geregistreerd staan. Als je zo’n auto daarna in 2022 gaat importeren met een aangevulde subsidiepot 2022 in Nederland, krijg ik hier in Nederland ook nog eens €2.000,- subsidie aangezien het dan een gebruikte auto is van 6 maanden oud. Kortom, na veel zoeken op Duitse websites en veel telefonisch contact te hebben gehad met het importbedrijf ging ik voor een Opel Corsa-E. Die was mooier dan de Zoe en de Peugeot E-208 was boven budget aangezien de vanafprijs gewoon een stuk hoger lag dan de Corsa-E op dat moment. Het zou dan dus wel “kopen vanaf een plaatje” zijn.
Uiteindelijk kwam ik uit bij de nu gekochte Opel Corsa-E in Elegance uitvoering met opties als donker getinte ramen achter, panorama dak, lane-assist, stoelverwarming, stuurverwarming, android navigatie, half-lederen bekleding en niet te vergeten een 11 kW-boordlader zodat je sneller kunt laden (die is hier in Nederland inmiddels standaard, maar in september kon je ook nog voor de 7,4 kW-boordlader kiezen die €1000 goedkoper was). Kortom, hier in Nederland een nieuwprijs van €36.000,- (cataloguswaarde RDW geeft aan €32.398,- geen idee waarom?) waar ik na aftrek van Duitse en Nederlandse subsidie en korting Duitse Opel Dealer €23.500,- voor moest betalen. €3.000,- kreeg ik nog terug voor de Spark, dus kostte me uiteindelijk netto nog €20.000,- aan spaarcentjes.
Deze Black Beauty Corsa-E is dus niet splinternieuw aangezien hij 6 maanden in Duitsland geregistreerd heeft gestaan, maar ook weer wel aangezien ie nu maar 250 kilometer op de teller heeft staan. Het was een demo bij een Duitse Opel dealer die net 3 proefritten achter de rug had toen ik hem kocht. Daarna is ie meteen aan de kant gezet totdat ie opgehaald mocht worden als ie 6 maanden oud was.
Zo …… een misschien te uitgebreid verhaal aangezien ik nog niks over de auto zelf heb gezegd qua rijden en zo. Wel moet ik nog vermelden dat toen ik definitief besloot om voor de Corsa-E te gaan, ik bij een Nederlandse Opel Dealer een proefritje heb gemaakt, dus wist wel wat ik qua rijden etc. kon verwachten.
Inmiddels wel thuis een 11 kWh EV-box laten plaatsen in de garage aangezien de laadpaal op het werk toch nog even kon duren en ik het met alleen een “thuislader” die 5 kilometer per uur laadt, het niet aan durfde. Zonnepanelen zijn vorige week geplaatst, dus dat wordt relatief goedkoop rijden. Zodra ik 5.000 km achter de rug heb kan en zal ik iets meer over het rijgedrag, positieve en negatieve punten vertellen.
Wat ik wel al kan vertellen over m’n Corsa-e
Na 2 dagen sturen en zo’n 100 km gereden te hebben hier in de buurt … de stand “sport” is TE pittig en de “motor” wil dan TE graag. Een beetje het pedaal indrukken en de Corsa wil te snel gang maken. Er zijn 3 rij-modus: Eco, Normaal en Sport. Eco is 82 PK en wat geknepen functies qua airco etc. Normaal is 109 PK en Sport is 136 PK. 82 PK in de Eco-stand bij een Corsa van 1550 kg zwaar klinkt bar weinig, maar ik kan je zeggen dat ik met die 82 een gemiddelde benzine-auto nog te snel af ben …. Heeft natuurlijk ook met het hoge koppel te maken, maar dan nog. Ik rijdt voorlopig dus in de Eco-stand nu, maar zal die andere 2 ook eens aan de tand voelen en kijken wat dat met de actieradius doet. De half-lederen stoelen zitten (ook gezien mijn klachten) erg goed, 10x beter dan bij de Spark. Auto is lekker stil, maar zal elke elektrische auto wel zijn. Na aangemeld te zijn via MyOpel, kreeg ik in het hoofdmenu meteen te zien dat er een terugroepactie open staat op mijn Corsa, iets met de richtingaanwijzers werd me door de Opel Dealer verteld die ik meteen belde en me daar maar meteen als klant heb aangemeld voor onderhoud. Afspraak eind maart ingepland, maar kon 2 a 3 uur duren, wordt ik volgende week nog over terug gebeld als ze daar meer duidelijkheid over hadden.
Outro
Ik hoop dat ik jullie niet heb verveeld met deze lap tekst en raadt iedereen aan om dus ook naar Duitse (elektrische) auto’s te kijken als je in de markt bent voor een elektrische auto. Zoals je ziet kan dat alleen op de aanschaf al meer dan €10.000,- goedkoper zijn dan dat je dezelfde auto hier in Nederland zou bestellen. Erg jammer voor de Nederlandse Opel Dealers uiteraard, maar ik moet ook aan mijn eigen portemonnee denken, vooral omdat een nieuwe elektrische auto voor Jan Modaal eigenlijk nog veel te duur is vindt ik persoonlijk. Maar, heb het uit eindelijk toch gedaan. Maar volgens mij geeft Opel (en andere merken) nu ook extra korting waardoor ze hier nu ook iets aantrekkelijker worden.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Wil en probeer ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Wordt vervolgt …………
De 5000 km maar net gepasseerd
- 5.001 km
Zo, we zijn ongeveer 4 maanden verder en passeren nu pas net de 5.000 km op de teller. Ik rij dus ook maar zo’n 15.000 km per jaar. Bij deze een review die iets dieper in gaat op het rijden, het verbruik en de min- en pluspunten.
Heb in de eerste dagen dus de 3 rij-standen goed uitgeprobeerd. Zoals in de 1e update al vermeld rijdt voor mij de SPORT-stand niet fijn. Auto wil TE snel gaan en dat heb ik op een 80-weg en zeker in de bebouwde kom niet nodig. De NORMAAL-stand is ook nog vrij snel en aangezien ik nooit snelweg hoef te rijden, is deze stand voor mij ook overbodig. Ik heb dus nu een dikke 4.000 km in de ECO-stand gereden. Voor mij het fijnste rijden in de bebouwde kom, maar ook gewoon op de 80-wegen. Als je het pedaal vol induwt in de ECO-stand om een tractor in te halen bijvoorbeeld, wordt je alsnog weggedrukt in de stoel, zo snel gaat ie dan toch nog. Moet zeggen dat in de ECO-stand tijdens de wat koudere dagen de verwarming dan ook amper werkt, dus gewoon de jas aan in de auto en even kort de stoelverwarming aan. De airco doet het in de ECO-stand trouwens wel goed, wordt gewoon snel koud als je ‘m aan zet. Maar airco probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, liever gewoon een raampje open als het kan. Het panoramadak is nog niet dicht geweest, ondanks het zwarte interieur is het dan nog lekker licht in de cockpit. Op de interieurdelen met pianolak is stof erg snel zichtbaar helaas, daarnaast weer gemerkt dat een zwarte auto amper netjes te houden is. Je ziet er echt alles op. Ik poets ‘m nu 1x in de 2 weken met de hand. Daar moet ie het maar mee doen.
Naast dat ik nu dus alles in de ECO-stand rijdt, rij ik ook alles in de regeneratie-stand. Oftewel bij het pedaal loslaten of cruise control uitzetten, remt de Corsa af op de accu en regenereert ie wat extra stroom (zegt men). Opel heeft ook maar 1 stand qua regenereren het is of WEL of NIET regenereren, meer keuzes heb je niet. Hij remt dan erg hard af op de accu en de remlichten gaan NIET branden. Ik heb dus wel gemerkt dat bestuurders die achter me rijden dit niet altijd door hebben en extra moeten remmen omdat ze niet in de gaten hebben dat ik (harder) afrem. Dat is dus wel een klein minpuntje vindt ik, remlicht had moeten branden op regeneratiestand.
Nog een klein minpuntje is dat de cruise control pas vanaf 40 km/u kunt gebruiken. Had van mij ook 30 km/u mogen zijn voor de 30-zones waar ik regelmatig rij. Daarnaast vindt ik de deuren + achterklep erg licht aanvoelen en erg blikkerig. Alsof zo’n deurtje maar 10 kg weegt, voelt een beetje goedkoop aan moet ik zeggen, maar kan ik mee leven.
Zoals gezegd en op de foto’s is te zien laadt ik thuis aan de 11 kWh-wallbox in de garage (snelladen of elders laden doe ik niet, heb ik ook geen pasje voor) Binnen 4 uur is ie volledig volgeladen van (bijna) 0% tot 100%. Maar ik de probeer de accu tussen de 20% en 80% te houden. Dankzij de zonnepanelen erg goedkoop “tanken” dus zolang de salderingsregeling nog actief is. Nu, achteraf gezien, blijkt dat ik een EV met een range van 200 km ook goed genoeg had gevonden. Maar ja, op het moment van oriënteren en geen ervaring met elektrische auto’s speelde ik op safe met een actieradius van 300km+. Een E-up had dus ook volstaan, maar zoals eerder gezegd een Corsa-e is toch gewoon iets meer auto en met wat meer leuke opties erop voor maar een paar duizend euro meer. De achteruitrijcamera gebruik ik eigenlijk niet, alleen als ik achteruit de auto in de garage zet, dan weet ik als het 1e gele streepje bij de deurmat is, de auto precies goed staat ?.
Verbruik:
Zoals jullie allemaal weten speelt temperatuur en snelheid een grote rol voor de werkelijke actieradius. Ik heb de auto 3x volledig tot 100% geladen en 3x tot 2% leeggereden in de 3 rij-standen.
- SPORT-stand: 242 km werkelijk gereden tijdens 15 graden. Ik ben geen snelle / agressieve rijden, dus gewoon normaal gereden.
- NORMAAL-stand: 269 km in praktijk tijdens 15 graden.
- ECO-stand: 279 km in praktijk met 10 graden (5 graden kouder dan bovenstaande 2 dus)
Maar over de hele linie gezien nu staat het verbruik over 3.725 km nu gemiddeld op 13,6 kWh per 100 km (zie foto). Met een 50kW accu komt dit dus neer op zo’n 360 km range. Dat is ZEER netjes te noemen als ik dat vergelijk met de overige Corsa-e en e-208 hier in de reviews op Autoweek. Maar die mensen zullen waarschijnlijk ook regelmatig snelweg rijden en niet alles op ECO, dus automatisch een veel hoger verbruik.
Een meting vandaag (zie foto) over 85 gereden kilometers met bijna 25 graden buiten gaf een verbruik aan van 11,6 kWh per 100 km, wat neer komt op 430 km range. Maar dat is in praktijk op een volle accu niet haalbaar, lijkt me onmogelijk. Bij deze laatste dus GEEN airco, alles in ECO-stand en constant regeneratie-stand AAN staan. Dus echt zo eco mogelijk rijden als maar kan met een gemiddelde snelheid van 42 km/u over die 85 km. De vraag is nu even of ik het verbruik moet rekenen met de 50 kWh accu of juist 45 kWh die gebruikt wordt wat ik vaker hoor op het internet? Want met 45 kWh zou de range met 13,6 kWh/u 330 kilometer zijn en dat is beter haalbaar dan die 360 km die ik zonet noemde. Als iemand het weet of ik met 50 of 45 kWh moet rekenen hoor ik dat graag!
Dan nog de Opel-app. Heeft redelijk goed gewerkt de laatste tijd, maar sinds 2 weken (volgens mij na een update van de app) kan ik niet meer verversen en zie alleen de laatste info van het moment dat ik de auto op slot deed. Ik had sowieso iets meer van de app verwacht zodat je kunt instellen hoe koel of warm je het wil hebben als je airco via de app aan zet. Je hebt eigenlijk geen idee wat ie gaat doen op dat moment. Daar moet ik bij vermelden dat ik deze functie in principe niet gebruik, was meer om te testen.
Conclusie: Ondanks een paar kleine minpuntjes ben ik echt super tevreden over de auto. Het elektrisch rijden is me zo goed bevallen dat ik eigenlijk ook niet meer terug wil naar benzine/diesel/lpg of zelfs (plugin)hybride, misschien ooit waterstof als dat “Het Ding” gaat worden wat iedereen zegt maar moet het wel betaalbaar worden. Ik stap elke keer weer met plezier in en rij met een grote glimlach langs het tankstation waar je dan +/- €2,40 voor een liter benzine ziet staan.
Op 3 augustus staat de jaarlijkse (kleine) beurt gepland bij de Opel Dealer en blijkbaar ook een 2e terugroepactie werd me verteld (iets met software update?). Ik krijg dan waarschijnlijk de Hyundai Kona EV mee als leenauto, nog nooit mee gereden, dus ben benieuwd.
Nou, volgens mij heb ik de meeste zaken wel besproken voor nu.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben, ik hoor ze graag.
De 10,000 km gepasseerd
- 10.042 km
Afgelopen maandag 21 november passeerde ik de 10.000 km en nam ik die avond laat een foto van het verbruik op de meters. Bij deze dus even een korte update over de afgelopen 5.000 km.
Op 9 augustus bij Opel Hekkert Venlo een jaarbeurt gehad inclusief toevoegen vloeistoffen. Kosten €139,55. Dat is inclusief €30,- van de leenauto die ik die dag mee kreeg. Alles was in orde en een software update was onder garantie ook meteen maar meegenomen. Dit zijn dus voor nu (t/m 26-11-2022) de enige kosten die ik sinds 2 maart (levering auto) heb gehad. Dat valt me dus zeer mee.
Poetsen, poetsen, poetsen blijft nog steeds een ding met een zwarte auto. Zondag gepoest, maandag een regenbui tijdens het werk, druppels opgedroogd en weer helemaal smerig van buiten.
De laatste weken is het wat kouder en moet de verwarming dus nu ook maar aan. Ik reed tot 1 maand geleden alles in de ECO-stand, de airco om te koelen werkt dan goed, de verwarming niet. Dus in moet in de NORMAAL-stand rijden en zet de verwarming de eerste 10 minuten op 28 graden. Na 10 minuten wordt het dan snel warm, ben ik halverwege richting het werk/thuis en zet ik de knop om naar de ECO-stand. Het koelt dan weer heel langzaam af in de auto.
Het verbruik volgens de teller op het dashboard is gedaald van 13,6 kWh/100km bij 3.725 km naar 13,4 kWh/100km bij tellerstand 8.766 km. Heb de tellerstand bij 1.276 km op 0 gezet vandaar 8.766 km i.p.v. de totaalstand 10.042 km.
Aangezien de temperatuur flink gaat zakken over 2 weken naar 4 graden overdag en 0 in de nacht, gaat het verbruik dus langzaam oplopen. Ik verwacht na de volgende 5.000 km rond de 14.0 kWh/100km uit de komen als ik de auto dan ongeveer een jaar heb. Daar teken ik voor als dat uit komt.
Want ik rij nu netto nog maar zo’n 200 km op een volle accu met 8 graden overdag en verwarming dus de eerste 10 minuten aan. Dat is dus ongeveer 1/3 minder dan dat ik in de zomer rijdt. Maar daar houdt je natuurlijk rekening mee en kan in principe elke dag thuis opladen als het moet.
Het rijden, verbruik, de aanwezige opties bevalt me nog steeds super. Dus nog steeds een zeer tevreden EV-rijder. Deze week kreeg ik wel een melding op het dashboard met “te lage bandenspanning”. Na thuis gemeten te hebben was de bandenspanning van alle 4 de wielen ongeveer gelijk. Dus waar die melding vanaf komt is me nog niet helemaal duidelijk. Heb ze nu alle 4 weer precies op 2,5 BAR gepompt, en gereset en ben benieuwd naar een eventuele volgende melding? Mocht dat nog een keer gebeuren dan bel ik de Opel dealer dan wel ff op.
Dat was ‘m weer voor nu. Als alles zo blijft zullen de updates dus ook korter gaan worden. Als er vragen zijn, stel ze gerust. Ik beantwoordt ze met alle plezier. Tot over +/- 5.000 km maar weer.
Korte update
- 12.505 km
Aangezien me onlangs een paar zaken opvielen, bij deze geen 5.000 km update maar een korte 2.500 km update.
Op 2 december 2022 keek ik naar m’n totaalverbruik (zie ook foto 2) die toen op 9.999 km stond en geen verbruik zichtbaar want streepjes. De laatste keer dat ik keek naar het totaalverbruik zal toen ongeveer 1 of 2 weken daarvoor zijn geweest. Toen stond het verbruik op 14.2 kWh per 100 km.
Iemand dit ook gehad dat na 9.999 km het verbruik dus niet meer gemeten wordt en je ‘m weer op 0 moet zetten dan? Ik heb de dealer of Opel Nederland hierover nog niet gesproken trouwens, vandaar eerst de vraag hier of iemand dat met de Corsa-e of misschien Peugeot e-208 ook heeft meegemaakt?
Aangezien ik benieuwd was daar de echte winterrange deze week, heb ik afgelopen zondag de accu tot 100% volgeladen en de rittenregistratie op 0 gezet. Vandaag 27 januari stond de voorspelde range nog op 14 km. Aangezien ik toch nog even boodschappen moest doen op deze vrije dag meteen daarna een ronde in de buurt gereden om te kijken tot hoever ik kon. Bij 8 km resterende range kreeg ik pas het eerste geluidsignaal dat de accu bijna leeg was en startte het rode balkje accu leeg te lopen. Daarna heb ik zo’n 6 kilometer gereden met 6 km range als actieradius op het scherm. Daarna nog 5 kilometer op 4 km range op de teller. Daarna ging ie van 4 km range naar --, oftewel geen voorspelde range meer zichtbaar. Inmiddels was de taal van mijn systeem naar Spaans/Portugees versprongen viel me ineens op, godzijdank wist ik van buiten hoe ik de taalinstelling kon aanpassen naar Nederlands. Toen de range naar 0 zakte dus, viel ook het vermogen weg. Zover had ik het nog nooit laten komen, want nooit meegemaakt. Maar ik moest dit gewoon testen. Op dat moment was ik nog zo’n 5 km van huis af. Bij thuiskomst (zie foto 3) stond de werkelijk afgelegde afstand deze week dus op 229 km met temperaturen rond het vriespunt.
Aangezien je bij de Corsa-e geen accupercentage ziet (tenzij ie aan de lader staat) heb ik bij thuiskomst op de Opel-app gekeken, die printscreen op foto 4. Daar zie je 7% staan met 4 km range terwijl ik al zeker 5 km gereden heb met 0 range op het dashboard toen. Dus bij iets minder dan 10% accu geeft de auto op het dashboard geen range meer aan, terwijl je dan ongeveer nog 20 km rijden schat ik zo in, de reservecapaciteit dus.
Auto 1 jaar in bezit
- 16.300 km
Op 2 maart 2023 had ik mijn Corsa-e precies 1 jaar in bezit. De tellerstand stond toen op 14.800 minus de 250 km bij aanschaf is 14.550 gereden kilometers. Dan zat ik met mijn schatting van 15.000 km per jaar dus aardig dicht in de buurt ?.
Het verbruik (volgens meetwaarde auto zelf) over deze 14.550 km is 14,7 kWh per 100 km. Dit mede door de zachte winters en ik mag mezelf gerust een ECO-rijder noemen. Over het totale verbruik ben ik ZEER tevreden. Vergelijk ik dit met de fabrieksopgave van 16,5 kWh per 100 km zit ik zelfs dus bijna 2 hele kWh eronder!!! Ik sta er zelf eigenlijk van te kijken. Dat is volgens mij vrij zeldzaam of zeg ik nu iets heel raars?
Ook het rijden is en bevalt me nog steeds zeer goed. Soepel en snel weg kunnen rijden en toch stil. Over de 16.050 gereden kilometers kan ik de volgende balans opmaken:
- Totale kosten over deze periode €139,55 bij de dealer (incl. €30,- leenauto). Stroomverbruik gaat bij mij via de zonnepanelen en wordt dus verrekend met de opbrengst hiervan. Aangezien ik meer opbreng dan verbruik, zal ik voor nu dus geen stroomkosten rekenen en er is altijd thuis geladen, nooit extern, dus die stroomkosten voor extern laden heb ik ook niet.
- Gemiddeld verbruik van 14,7 kWh per 100 km volgens opgave dashboard.
- Vanwege dubbele subsidie (BAFA en SEPP) in 2022 zeer aantrekkelijk geprijsd om ook als particulier te kopen. Zonder de Duitse BAFA subsidie had ik geen elektrische auto toen gekocht.
- Opel app had ik meer van verwacht, alleen goed om tijdens laden het oplaadpercentage te zien en resterende oplaadtijd te kunnen inschatten.
- Cruise Controle instelbaar vanaf 40 km/u, had voor mij 30 km/u mogen zijn voor in de bebouwde kom.
- Afremmen via de regeneratiestand heeft als nadeel dat bestuurders achter je geen remlichten zien terwijl de auto toch redelijk afremt.
- Probleem met de bandenspanningen (verslag 26-11-2022) heb ik gelukkig niet meer gehad, is dus maar eenmalig geweest.
- Software infotainment heeft soms last van een error. Scherm blijft zwart, auto uitzetten en 5 minuten wachten en auto weer AAN zetten en het is opgelost. Ergens in maart 2023 deed de volumeregeling het niet meer zowel op stuur als de grote knop in het midden. Zelfde verhaal, auto uitzetten, 5 minuten wachten en weer aanzetten … Opgelost.
- In Normale en Sport modus is het “gas”respons te snel. Je kunt hierdoor in de bebouwde kom niet rustig cruisen want een klein tikje te hard op het pedaal en je zit zo boven de 40 km/u. Ik rijdt daarom bijna alles in de ECO-modus. Behalve in de winter als ik wil dat de verwarming goed functioneert.
- Zolang de temperatuur boven de 15 graden blijft is 250 km range altijd mogelijk mits je normaal rijdt en de verwarming niet op 25 graden hebt staan uiteraard.
- Rond het vriespunt ligt mijn range rond de 200 km en als je in het rood nog even doorrijdt 229 km ? (zie verslag 27-1-2023)
Nou, dat was volgens mij alles. Ik denk dat ik een redelijk beeld heb kunnen schetsen voor jullie na een dik jaar rijden in de elektrisch Opel Corsa. Ondanks een paar minpuntjes ben ik een ZEER TEVREDEN EV-rijder. Ik zal vanaf heden alleen een korte update geven als er zich iets speciaals voordoet of als ik de kostenpost actualiseer.
2 jaar oud, beurt en terugroepactie
- 19.500 km
Kleine update:
Afgelopen zondag 23 juli werd mijn black beauty 2 jaar oud met toen 19.000 km op de teller. Nog steeds erg tevreden over en goedkoop aan het rijden.
Na een dag stil hebben te gestaan op het werk stond vanavond het volledige infotainment weer op Spaans. Dit had ik vorig jaar ook al een keer spontaan uit het niks. Gelukkig eenvoudig terug te zetten naar Nederlands aangezien ik de stappen daar naar toe van buiten ken. Maar blijft wel raar dat het uit het niks gebeurd. Zwart scherm heb ik dit jaar gelukkig niet meer gehad wel nog een keer dat de volumeknop het niet deed. Na uit en aan te zetten was dit ook weer opgelost.
Overmorgen krijgt ie zijn 2e beurt bij de Opel dealer. Geraamde kostenplaatje incl. leenauto is €324,12. Heb er de opmerking bij gegeven dat het raam aan de bestuurderskant de laatste 10 cm heel stroef dicht gaat, alsof het "motortje" het niet meer aan kan. Daar moeten ze ff naar kijken.
Dan kreeg ik gisteren onverwacht nog een brief van Opel binnen inzake een terugroepactie. Heb er al 2 of 3 achter de rug in 2 jaar tijd, maar dat waren naar mijn mening geen spannende zaken. Nu betreft het een terugroepactie:
Omschrijving defect:
De motor kan spontaan uitvallen tijdens het rijden door een storing in de communicatie tussen de electrische regeleenheid en de aircocompressor.
Materiële gevolgen:
De motor kan na het spontaan afslaan niet meer worden gestart.
Mogelijk gevaar:
Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel:
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. Deze zal de elektronische eenheid van de motor (eVCU) programmeren met verbeterde software.
Ik ga morgen met de Opel dealer bellen of ze dit euvel tijdens de beurt van overmorgen kunnen meenemen, anders moet ik 2x in Augustus terugkomen.
Ondanks dat ik zeer tevreden over de auto en actieradius ben, heb ik de inruilwaarde 2x opgevraagd op een elektrische Jeep Avenger, maar dat viel me heel erg tegen. Dealers zeggen dat sinds maart dit jaar de prijzen van gebruikte elektrische auto's flink zijn gezakt. Wil je er genoeg voor willen krijgen, moet je 'm dus zelf particulier verkopen. Maar de Avenger gaat niet door, ik rijdt nog zeker een jaar door met m'n Corsa.
Dat was 'm weer voor nu.
Onderhoud en kostenupdate
- 19.650 km
Vanmorgen auto dus naar de dealer gebracht en een mooie 2022 Geel/gouden Astra Ultimate automaat als leenauto meegekregen.
- Ramen zijn gesmeerd nu, dat zou de oplossing moeten zijn voor het stroef gaande raam.
- Terugroepactie is meteen uitgevoerd
- 1 band voor had nog 1,8 mm profiel doordat een aantal maanden terug bleek dat deze niet goed waren uitgelijnd en dus aan één kant van de band meer slijtage had dan de andere kant. Mijn vader heeft dit een paar maanden geleden dus al opgelost. Dealer raadde toch aan om de 2 voorbanden te vervangen. Voor nu niet gedaan aangezien ik een kennis heb in de bandenwereld die me dit goedkoper kan laten doen.
Vandaag afgetikt inclusief leenauto €364,37
Daar komen over een tijdje dus nog de kosten voor 2 nieuwe voorbanden bij.
Totale onderhoudskosten sinds 2 maart 2022 en 2 jaarbeurten verder €503,92
Raammechanisme vervangen + update verbruik
- 22.536 km
Vorige week woensdag toch naar de Opel dealer in Venlo geweest om het raammechanisme te laten vervangen aan mijn (bestuurders) kant. Aangezien de fabrieksgarantie in juli dit jaar is afgelopen zou ik normaliter 100% moeten dokken voor deze reparatie. Gelukkig had de dealer met Opel Nederland overleg gehad van tevoren en kreeg ik 80% korting omdat na 2 jaar en 2 maanden zo'n raammechanisme niet vervangen zou moeten worden. Inclusief de leenauto op die dag was ik in totaal €117,69 kwijt, dus dat valt reuze mee gelukkig.
Vandaag bereikte ik op de dagteller wederom de 9999 km met een verbruik van 13,5 kWh per 100 km, ruim onder de fabrieksopgave dus weer. Foto hiervan voeg ik ook even toe.
Verders nog steeds zeer tevreden over m'n Corsa-e.
2 nieuwe banden erop
- 27.850 km
Aangezien halverwege vorig jaar al bleek dat de 2 voorbanden niet goed genoeg uitgelijnd waren en dus aan de ene kant van de band meer af sleet dan de andere kant, heb ik deze nu maar laten vervangen. De slijtage vorig jaar was nog niet zo erg om ze meteen te moeten vervangen.
Kosten voor 2 nieuwe all-season banden inclusief uitlijnen + monteren etc.: €300,-
Sinds de laatste update in oktober geen bijzonderheden meer. Wel nog een lichte kras van een takje ontdekt aan de zijkant van zo'n 1,5 meter, maar die is niet zo diep en kunnen we er zelf uit polijsten.
De laatste kilometers........
- 36.500 km
Op 7 augustus heeft de Corsa nog een jaarbeurt gehad t.w.v. €293,- inclusief gebruik leenauto.
Ik ben nog altijd ZEER tevreden over deze auto en het rijdt echt geweldig. Ik heb 'm nu dus 2,5 jaar en kan zeggen dat het elektrisch rijden me erg goed is bevallen. Ik rijdt niet veel en ik kan thuis in de garage gewoon opladen tot 11 kWh per uur. Het enige en ook echt maar het enige waar ik achteraf spijt van had was de kleur zwart. Ik heb niks tegen het poetsen van een auto, maar deze moest ik wel zo vaak poetsen om 'm een beetje shiny te houden. Ik had toen dus beter een zilveren of rode kunnen kopen toen, maar ja.
Ik had m'n Corsa de laatste maanden al een paar keer online geadverteerd, maar je merkte dat particulieren lastig een gebruikte elektrische auto van een andere particulier durven te kopen. Daarbij is de markt voor elektrische auto's momenteel ook ingestort vanwege (o.a.) de wegenbelasting vanaf volgend jaar en de hoge gewichten van deze auto's.
Ik had dus al een maandje of 4 de nieuwe Dacia Spring in gedachten die rond oktober/november dit jaar leverbaar zou zijn. Die in een lichte kleur, veel lichter qua gewicht voor de wegenbelasting EN maar een paar duizend euro's bijleggen na de verkoop van de Corsa.
Alles liep net wat anders:
- particulier kreeg ik mijn Corsa niet verkocht ondanks een scherpe prijs van €17.000,-
- De Dacia Spring die ik in de Expression uitvoering zou willen gaat amper geleverd worden aangezien de Spring vanaf volgend jaar de China Tax waarschijnlijk niet gaat overleven. Via een dealer hoorde ik dat de Spring vanaf 2025 misschien helemaal niet meer verkocht gaat worden in Nederland tenminste!!!
- De slechte verkrijgbaarheid van de Spring en langere levertijden zouden wellicht ook consequenties hebben voor de mogelijke €2.950,- subsidie.
Zo zag ik op YouTube vorige week dus diverse video's over de Leapmotor T03 die in Polen gebouwd wordt nu. Niet moeders mooiste auto, maar t.o.v. de Dacia Spring die beter in z'n pk's en uitrusting zat voor praktisch hetzelfde geld. Dinsdag 1 oktober had ik toevallig vrij en heb ik de T03 bezichtigd bij Auto Wassink te Venlo. Los van het feit dat het niet de mooiste auto was heb ik toch besloten om 'm die dag meteen te kopen aangezien de inruilprijs van de Corsa nog redelijk was en subsidie op deze nieuwe T03 aan te vragen was. De order is richting Polen gestuurd en wordt in november verwacht bij mij op de oprit. Nog even afwachten dus.
Hierbij eindig ik dit topic dus over mijn trouwe Corsa. Ik zal in december een nieuwe review starten over de Leapmotor T03. Tot dan
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Corsa
Had je deze auto's al gezien?

Opel Corsa 1.2 GS Line 100 PK, Sport stoelen, Cruise, App connect, Navi, Airco, 16 inch Lmv.
- 2020
- 78.314 km

Opel Corsa 1.2 GS Line APPLE CARPLAY PDC LED CAMERA 130 PK
- 2019
- 87.135 km

Opel Corsa 1.2 100 PK GS Line | Parkeer Camera | Climate Control | Led Koplampen | Navigatie | Keyless Entry & Start | Afneembare Trekhaak |
- 2020
- 74.621 km