Opel Corsa 1.4-16V Sport (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4-16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 31.500 km |
KM-stand laatst | 63.000 km |
1e Review
- 63.000 km
In de zomer van 2009 heb ik de in origineelstaat, zilvergrijze Opel Corsa 1.4 16-V Sport op de 15 inch velgen met de wel zeer fijne extra optie: “Electronic Climate Control” uit eind 2002, met slechts 31000 kilometers, opgehaald bij een erkend Opel reparateur.
Binnen de garantie periode zijn vervangen,
* Homokineetkoppeling aan de aandrijfas linksvoor.
* Remtrommels achter (in verband met trilling bij het remmen).
Na een jaar, bij ongeveer 43000 kilometer heb ik zelf vervangen:
* De zwarte rubberen strip onder de voorbumper voor een zilvergrijze Irmscher front spoiler.
* De midden en einddemper van het uitlaatsysteem, (deze waren rot) de einddemper is vervangen voor een Sportdemper.
* De koplampunit rechtsvoor, hiervan was de hoogte stelmotor kapot.
* Het schakelmechanisme van de versnellingsbak. Nu een gemodificeerd mechanisme van het 2e Type Corsa C. (2003-2006)
Klein minpuntje is tot nu toe steeds krakende achterveren bij droog( koud) weertype…
Het mooie aan deze auto is het sportieve interieur, de combinatie van kunststof en stoffen bekleding, de witte wijzerplaten met rode naalden, de zilvergrijze accentjes op de handrem, deurgrepen, en de radio geven het oog iets extra. De sportstoelen geven het comfort, in combinatie met het in hoogte verstelbare stuurwiel voorzien van de radio bediening. In de Corsa zit je goed, en oogt hij toch niet heel goedkoop. Maar is ie wel lekker eenvoudig in gebruik!
De 45000 kilometerbeurt heb ik overgeslagen, en is de Corsa alleen voorzien van een jaarlijkse APK.
Bij de 60000 kilometerbeurt moesten er de nodige onderdelen vervangen worden, eventuele vloeistoffen, interieurfilter olie en brandstof filters, bougies, distributieriem, spanrollen, waterpomp, homokineetkoppeling aandrijfas rechtsvoor, voorband links en rechts, stofhoes stuurhuis linksvoor, stuurkogel en een schroefveer. Het meeste was me al bekend, dus had goed gespaard!
Dan is de Corsa na een heel zware operatie weer klaar om mee naar huis te mogen… Elk rammeltje… Elk bonkje… Wat geleidelijk en langzaam aan normaal was geworden tijdens het rijden, was toen allemaal spontaan weg… WOOoow!!!
Dat is wat er weer door me heen ging bij de eerste bochtjes, lekker sturen, strak op de weg liggen en uitnodigen om gas te geven en strak in te sturen!
En zodra de motor lekker op temperatuur was gingen we toeren maken. Bij 3500 toeren per minuut komt de Corsa pas echt lekker in z’n element, toeren, toeren en nog eens toeren maken. Dat wil de Corsa 1.4 16-V Sport!
Ook bij rustig rijgedrag gedraagt de Corsa zich keurig, stuurt lekker, ligt lekker op de weg, en wil best accelereren. Omdat het een Sport is maakt het mij niet heel veel uit, dat het verbruik wel wat aan de behoorlijk hoge kant ligt, Op de snelweg bereik je ook al snel de 4000 toeren per minuut… 1 op 10 is dan ook niet, nauwelijks of moeilijk haalbaar. Dus voor het verbruik had ie wel nog wat meer spierballen mogen hebben… Maargoed dat zal het verschil wel horen te zijn tussen een Sport en een GSI uitvoering, en het verbruik… Dat
weet je als je een Sport of GSI koopt, dat is geen 1.2 NJoy!
Slot:
Ik ben zeer blij met mijn goed onderhouden Corsatje, en ik als 2e eigenaar hoop er nog vele jaren zonder grote en gekker problemen lekker mee te kunnen cruisen, lange afstanden mee af te leggen … Soms even lekkere los trekken en bochtjes maken, goed remmen en weer uit accelereren….
En er is zeker geen probleem als ik wil inhalen op de snelwegen met een snelheid van 120 km/u, dan trekt het Corsatje gewoon graag door richting de 180 km/u… Absoluut een lekker karretje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.