Opel Corsa 1.3 NE Swing (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 NE Swing |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 127.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn eerste auto kreeg ik gratis van een kennis, omdat hij niet meer door de APK kwam. Na het monteren van een nieuwe uitlaat, tweedehands banden en wat kleine zaken als lampjes mocht ik de weg weer op. Ik schrijf dat bewust op, omdat het dus geen bewuste keuze van de Corsa sedan was, maar een samenloop van omstandigheden, waardoor ik hem al ruim 4,5 jaar heb.
Inmiddels ben ik ruim 80.000 km verder en hij loopt nog steeds als een zonnetje. Zijn sterkste punt is daarmee meteen vermeld: betrouwbaarheid. De auto heeft me nooit in de steek gelaten, terwijl ik er zware aanhangers mee heb getrokken, 190 over de autobahn gescheurd en mee naar Italie, Frankrijk en Engeland ben geweest.
Omdat de auto zo verschrikkelijk kaal en simpel is, kan er ook weinig kapot. Verder ben ik erg tevreden over de motor, in mijn geval de 1.3NB motor. Die levert 60 PK, maar in een autotje van 750 kg is dat best veel. Op de teller topt hij 184 km/h (195 heuvel af in Frankrijk), en de nul tot honderd lukt in 11 seconden, en dat is toch niet slecht voor zo’n klein oud karretje, nietwaar?
Comfort is niet slecht, wel veel geluid en rammeltjes, maar als je je auto goed opruimt en niet boven de 120 komt, valt er prima mee te leven.
Hoe handig een 2 deurs sedan is? Niet. Een hatchback ziet er beter uit, en als je toch een sedan wilt is een 4 deurs veel praktischer.
Het weggedrag wordt voornamelijk beïnvloed door een weke voorkant. Ondanks het feit dat ik alle schokbrekers heb vervangen, vraagt de auto eigenlijk om stijvere (verlagings) veren. De versnellingsbak is slecht, hij schakelt erg hakerig en de eerste versnelling is niet gesynchroniseerd, waardoor je rijdend alleen met tussengas kan terugschakelen naar zijn eerste versnelling. Het verbruik is ook niet erg indrukwekkend, als je de motorinhoud en het gewicht van de auto in ogenschouw neemt: 1 op 12 à 13. Alleen op lange (vakantie)ritten heb ik hogere waarden gehaald. Mijn beste score tot nu toe is 1 op 16,8 geweest.
PROBLEMEN
ROEST! Dat is het lastigste probleem. Voornamelijk onderaan de deuren, de randen van de achterwielkasten en onder de accubak. Je moet steeds blijven bijwerken en tegengaan.
De schokdempers heb ik vervangen voor en achter.
Ik heb de wiellagers achter ook vervangen, een echt rotklusje! Thermostaat ook vervangen omdat hij niet meer sloot en dus de motor koud bleef.
Update:
In december 2002 heb ik mijn remschijven en blokken ook vervangen en vervolgens begin januari 2003 weer een nieuwe APK gekregen, waarbij ze nix hebben gevonden!
Update 2:
Ook begin 2004 is hij weer zonder op- of aanmerkingen door de APK gekomen! Het succesverhaal gaat maar door... Hij lekt inmiddels wat olie uit de kleppendekselpakking en de koppakking. Misschien pak ik dat aan als ik de distributieriem ga vervangen. Onderhoudskosten afgelopen jaar: 0,318 eurocent per kilometer!
Update 3:
Ook in januari 2005 is mijn Corsa weer zonder opmerkingen door de APK gekomen! Alleen staat er een waarschuwing (AC) op de keuring ivm roest. Onderhoudskosten per kilometer: 0,30 cent per kilometer.
Update 4:
Eind december 2005 heb ik mijn eerste autotje verkocht. Hij zou ivm de roest niet meer door de keuring komen en had ook (bleek pas bij verkoop) een kapotte koppakking opgelopen. Hij heeft me nog 100 euro opgeleverd! Ik zal altijd met veel plezier terugdenken aan de 6 jaar met deze auto. Goedkoper rijden zal moeilijk worden...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.