Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

autoreview

Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst107.000 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

wintersloffen staan klaar

  • 1 km

In oktober konden we pas echt kennismaken met de gewilde Corsa.
Na de proefrit was de keus gemaakt en kon het onderhandelen beginnen. Eind november waren we het eigenlijk eens, maar intussen was de door ons beoogde auto (uit de voorraad) al verkocht. Dit betekende dus wachten.
Ik heb nog getwijfeld om te wachten op model 2011 (met facelift). Tcoh heb ik gekozen voor ht "oude" model, omdat ik minimaal een jaar of 5 wil rijden en ca 250.000 km zal gaan rijden. Bij het inruilen zal het verschil niet groot meer zijn, verwacht ik. Zaterdag 19 feb kan ik de zwarte cosmo ophalen. Intussen staan de wintersloffen klaar op de oprit. Deze LMV en banden heb ik in Duitsland besteld en af laten leveren bij een montagestation. Voor rond de 600 euro heb ik winterbestendige LMV en de beste (uit de ADAC test gebleken) banden. Nu is het nog een paar nachtjes slapen en dan veel km maken.
Ik zal regelmatig reviews plaatsen, maar moet wel wat te melden hebben. Ik rijd per dag 70 km enkele reis, waarvan 65 km snelweg (zonder files) en verder 3 stoplichtjes.
Ik heb er zin in.

PS. mijn waarderingen zijn niet gebaseerd op feiten en/of ervaringen. Lees hier maar snel overheen

nog steeds de wintersloffen eronder

  • 3.000 km

Mijn 1e bijdrage na 3000 km.
Als 1e mijn conclusie: geen spijt.

Ivm 2e weken vakantie heeft mijn corsa even stil gestaan, maar verder zijn dagelijkse km gedaan.
Bijzonderheden: ja! Toen ik de auto kocht moest deze nog geproduceerd worden. Alle voorraad modellen waren op (krijg je als je te lang door onderhandeld). Toen ik in feb mijn auto ophaalde bleek ik toch model 2011 te krijgen. Ach niet verkeerd.
Opvallende zaken: alle issues die andere rijders noemen herken ik niet. Geen problemen met de remmen, geen geluidsoverlast vanuit de wielkasten, regenereren heeft ie nog niet gedaan (rijd alleen lange stukken).
Het verbruik had ik wat gunstiger ingeschat. In het begin zat ik op 1:19 en nu op 1:22. Ik rijd rustig, accelereer niet fel, cc op 110 (vlgs tomtom), geen files. Wel heb ik 195/65/15 winterbanden er onder liggen. Dit is qua maatvoering op het randje (ivm toleranties met ABS), maar de snelheid op teller is nu gelijk met de aanduiding van de tomtom. Over een paar weken de zomerbanden er weer op (iets smaller, minder rolweerstand), dan zal het verbuik ook wel iets stijgen.
Zijn er dan geen opvallende dingen? Ja, ik heb een 3-deurs en de gordel pakken vereist enige lenigheid en als je 'm losmaakt moet je 'm gedoseerd teruglaten lopen, anders klapt ie tegen de B-stijl. Ook de radio-ontvangst. Ik rijd in een gebied waar de dekkingsgraad lager is voor de meeste zenders (bv radio 538 tussen arnhem en eindhoven). Dan zwelt het geluid weer aan en dan zwakt ie weer af. Een automatisch volumeregeling zou prettiger zijn geweest.

Tot de volgende review

"saaie" auto

  • 9.000 km

Intussen weer de nodige kilometers achter de rug.

Waarom een saaie auto?

Dagelijks rijd ik een enkele reis van 75 km. Ik begin met 2 km binnendoor om de snelweg op te kunnen (1 verkeerslicht bij oprit) en rijd dan 70 km achtereen snelweg (A15/A50). De laatste 3 km bestaat uit 2 km 70 km weg en de laatste km door de bebouwde kom van Eindhoven is 50 km weg met 2 nog verkeerslichten. Al met al een ritje van ca 45 minuten zonder files en oponthoud.
Mijn corsa is in een cosmo uitvoering, dwz cruisecontrol en climat control, samen met een middenarmsteuntje, regensensor en automatisch licht e.d. Tja, dan is het 5 min werken (paar keer schakelen en een andere radiozender opzetten) en de rest is cruisen met 110. Kwestie van sturen en af en toe vrachtwagen inhalen en bij de les blijven natuurlijk.
Verder gebeurt er eigenlijk niets. Regenereren heeft ie nog niet gedaan (de uitlaatpijp is nog mooi blank metaal), alles doet het, geen lekkage, geen weigerende stuurbekrachtiging, geen trillende remmen.
's-Morgens in de auto lekker alvast de dag in gedachte doornemen en 's-middags mijn hoofd weer leegmaken. Thuis ben ik er weer voor de anderen.
Vreselijk saai allemaal, maar eigenlijk best lekker!

Op naar de volgende kilometers (gaap).

gr.
bert

PS ik ben tevreden over het verbruik, maar had wel wat zuiniger verwacht dan 1:21,7.

1e onderhoudsbeurt gehad

  • 32.517 km

De laatste dag van het jaar. Tijd om nog iets over de corsa te zeggen.
Hij heeft zijn 1e onderhoudsbeurt gehad. Er zijn geen zaken aan het licht gekomen op 1 detail na. Als service hebben ze de auto gewassen, en nogwel met de hand ipv wasstraat op mijn uitdrukkelijke verzoek. Helaas hebben ze toch een "vuile" spons/zeem gebruikt. Bij de laatste tankbeurt zag ik onder het strijklicht van de pompstation toch allemaal swirls in de lak. Ben er mee terug geweest en op de autostatus staat nu nadrukkelijk: klant wenst niet dat de auto gewassen wordt. Zelf kan ik in het voorjaar dus weer aan de poets. Overigens de beurt kostte 199 euro.
Maar dan de auto zelf. Na 32000 km rijd ik nog steeds met een big smile rond, behalve als ik moet claxoneren. Dat geluid is echt niet om over naar huis te schrijven. Het lijkt meer op een geluid van een ouderwetse fietstoeter. Maar ik zal 'm toch niet zo vaak gebruiken, want om nu het CJPD te spekken, nee.
Ik lees wel eens de opmerkingen over het verbruik dat door de boordcomputer wordt weergegeven. Vanaf het begin heb ik alles bijgehouden (zie ook mijn verbruiksmonitor) en kom uit op 4,5 l/100 km. Dit komt precies overeen met de boordcomputer (bij een gemiddelde van 73 km/u). Dit is dus 1:22.
Op naar de 60.000 km,

De 1e APK

  • 105.000 km

Eindelijk weer een ervaring.
Het lijkt saai, maar de afgelopen tig kilometers was er weinig te melden.
Nu was het tijd voor de 1e APK en gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de productverbetering te laten uitvoeren.
En zowaar! Een probleem. De claxon was defect. Overigens nog niet eens gemist. Deze is vervangen.
Kosten: APK en claxon tezamen € 96,77.

De productverbetering betrof dat er vocht onder in de holle ruimte van de motorkap kan blijven staan, waardoor er roest zou kunnen ontstaan. Dit is opgelost door het aanbrengen van een afvoeropening. Hieraan waren geen kosten verbonden.

Maar hoe bevalt de corsa na bijna 3 jaar?
1 Klacht!
De corsa is een fijne zuinige rijdersauto. 1:23 is realistisch. 99% van de tijd rijd ik alleen en nagenoeg alleen snelwegen, waarbij mijn snelheid niet boven de 110 komt. Boven de 120 ontstaat er een wat zwaarder sonoorder geluid, wat niet storend is, maar wel opvalt.
Alles functioneert nog als nieuw, maar aan 1 ding moet Opel wat doen, nl. de middenarmsteun. Als optie laten plaatsen, maar het is en blijft gewoon een after-sales artikel. Als je arm erop rust is er niets aan de hand, maar och, wat een gammel ding. 2 magere schroefjes houden de zaak op zijn plaats.

Maar voorlopig blijft deze auto nog mijn auto.

"1e probleem"

  • 107.000 km

Het kon niet uitblijven. Ook de Opel Corsa is niet onfeilbaar. Na 107.000 km heeft het linker dimlicht de geest gegeven.
Een nieuw lampje aangeschaft, motorkap open. Ik kon het dekseltje nog loskrijgen, maar toen kon ik niet verder. Geen ruimte voor mijn handen om de oude te demonteren en de nieuwe te plaatsen.
Op naar de Opel garage dan maar. Binnen kwartiertje was het gepiept. Ik hoorde de bedrijfsleider vragen aan de receptioniste of ik een vaste klant was. Dankzij haar bevestigende antwoord kon ik de auto meenemen zonder kosten. Garage Broekhuis in Elst: zo hoort het.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.