Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 6.200 km |
De eerste kilometers!
- 400 km
Na lang wikken en wegen dan toch besloten om voor een belasting- en BPM vrije diesel te gaan.
Lang wikken en wegen omdat de Saab 9-3 (2005, 1.9 TID) eigenlijk gewoon heel goed beviel. Het totale kostenplaatje beviel alleen wat minder. In mijn beleving konden de BPM vrije modellen niet tippen aan het comfort en de beleving van mijn Saab, dus was ik lange tijd bereid extra te betalen voor deze auto. Maar na een rondje langs de dealers en ervaringen van anderen gehoord te hebben was ik toch positief verrast en heb ik de knoop doorgehakt.
Eisen waaraan de nieuwe auto moest voldoen: Airco, cruisecontrol, navigatie, handsfree bellen en vooral; beenruimte. Met mijn lengte van 1,97 niet onbelangrijk.
Ik heb proefritten gemaakt in de VW polo, de Fiat Punto en de Opel Corsa. Ook nog wezen kijken naar de Kia Rio, maar de dieselversie daarvan zou pas in januari leverbaar zijn, en dan moest er besloten worden zonder een proefrit te maken. Geen optie dus. De verkoper van dienst leek overigens ook niet echt zin te hebben een auto te verkopen. Wat een verschil in dealers. De stoelen in de Rio hebben overigens een erg korte zitting!
De Punto Evo viel voor mij eigenlijk meteen weer af. Hoewel hij prima rijdt en het interieur voldoende ruimte biedt, voelde voor mij het interieur plastic-achtig aan. Verder vooral een kwestie van smaak; voor mij mag het interieur gewoon wat zakelijker en ook de buitenkant vind ik gewoon minder mooi. Toch even een offerte laten maken, je weet maar nooit en het kan gunstig zijn voor onderhandelingen.
De Polo (of Ibiza) vielen mij tegen qua prestaties. Hoewel ik het interieur van de Polo het mooiste vind in deze klasse, kan ik me niet over het 'zeikerige' driecilinder geluid heenzetten. Ook de Rio diesel is een driepitter, met zelfs maar een inhoud van 1100 cc. Je kunt in deze auto's voelen dat de motor grote moeite heeft de boel in gang te trekken. Het veel gehoorde commentaar over de prijs-kwaliteit van de VW kan ik mij niet in vinden, een Corsa met vergelijkbare opties kost ongeveer evenveel.
Dus de keuze is gevallen op de Corsa. Het is uiteindelijk 1.3 CDTI Connect Edition geworden (95 PK, 4 cilinders). Van binnen een fractie meer ruimte dan in de Polo, qua in- en exterieur niet zo zakelijk als de Polo maar niet zo speels als de Punto. De Corsa heeft door de facelift ook een stoere neus heeft gekregen.
Het gereden model voldeed aan alle eisen, cruisecontrol, airco, navigatie (touch&connect)
Het eerste punt waar ik naar kijk is door mijn lengte toch de beenruimte…en die heeft de Corsa zat! Ik kan er comfortabel in zitten en dat blijft ook langere tijd zo. De 1.3 motor heeft voldoende vermogen om je niet het gevoel te geven dat je alleen maar in de auto rijdt omdat hij zuinig en goedkoop is.
De eerste kilometers in mijn Corsa hebben mijn verwachtingen overtroffen. Ik was bang dat er toch een gevoel van achteruitgang zou zijn ten opzichte van de Saab, maar ik kan zeggen dat dat hard meevalt. Als dat veranderd dat meld ik dat hier zeker.
Op de snelweg maakt de motor door de lange 5e versnelling bij 120 km per uur ongeveer 2200 toeren. Het motorgeluid blijft bij deze snelheid zeer acceptabel; iets waar ik vooraf bang voor was. Je hoeft zeker niet te schreeuwen tegen je passagiers en hoewel je zeker wel een dieselgeluid hoort stoort dat op geen enkele manier. De Touch&Connect werkt ook naar volle tevredenheid. Misschien niet het belangrijkste maar het draagt zeker bij aan het totale comfort-gevoel dat ik inmiddels bij deze auto heb.
In de kofferbak is de ruimte ook prima, de dubbele bodem en de verstelbare leuning van de achterbank zorgen ervoor dat je je bagageruimte enigszins creatief kan indelen.
De zittingen zijn wat hard, maar tot nu toe ervaar ik dat nog niet als vervelend. Na mijn eerste lange rit ben ik net zo fris uitgestapt als in mijn Saab het geval was. Ook de achterbank zit fijn heb ik begrepen, zelfs achter mij kan een persoon zitten.
De wegligging voelt heel prettig aan. Comfortabel met een sportief tintje. Comfortabel omdat je niet elke oneffenheid voelt en sportief omdat je toch te allen tijde het contact met de weg blijft voelen. Ook bij bochten gaat de auto niet overhellen, en bij wat steviger remmen duikt de neus niet naar de grond.
Over het verbruik kan ik nu nog niets zeggen, zodra ik de eerste volle tank getankt heb zal ik de verbruiksmonitor gaan bijhouden. De schakelindicator en boordcomputer nodigen uit om te proberen zuinig te rijden in elk geval.
Ik heb altijd met veel plezier en succes gebruikt gemaakt van dit forum bij de aanschaf van mijn nieuwe tweedehands auto’s. Ik zal in de toekomst deze review blijven updaten met nieuwe ervaringen in de hoop dat andere mensen hier iets aan hebben…als je vragen hebt dan hoor ik het graag!
Verbruik
- 1.715 km
De eerste volledige leeg gereden tank heeft als resultaat 1:22,6. Volgens mij kan het alleen maar beter worden en ik ben hier dan ook zeer tevreden over! Het betreffen wel voor 75% snelwegkilometers met de cruisecontrol op 120. Overigens is dit het werkelijk gemeten verbruik aan de pomp, niet het verbruik volgens de boordcomputer.
Touch&Connect
Misschien hebben andere Corsa rijders hier ervaring mee: Als ik bel of gebeld word hoor ik de ander prima via de speakers, maar aan de andere kant schijnt alleen maar een ruis hoorbaar te zijn. Aan de instellingen kan het volgens mij niet liggen...
Foto's toegevoegd!
- 3.200 km
Eigenlijk valt er voorlopig niet zoveel te updaten. Ik kan u melden dat het verbruik blijft schommelen rond 1 op 22/23, een beetje afhankelijk van het soort ritjes die ik maak.
Het probleem met het handsfree bellen word ook opgelost; er was blijkbaar een niet-werkende microfoon ingebouwd en deze word binnenkort vervangen.
De euforie van het hebben van een nieuwe auto is inmiddels wat afgezwakt dus is het tijd om wat kritischer te gaan kijken naar de auto.
Echter auto functioneert nog steeds naar alle tevredenheid! Ik ben vooralsnog geen minpuntjes tegengekomen. Hoewel ik mijn vorige auto zo nu en dan voorbij zie komen en ik die toch even na moet kijken, heb ik geen seconde spijt gehad. Met name de stoelen ga ik steeds meer waarderen.
Oja, toch een puntje van kritiek en tevens een vraag aan andere Corsa bezitters:
Ik vind de ruitensproeier wat lullig overkomen. Hij sproeit niet verder dan halverwege de ruit en doet wat knullig aan. Delen jullie deze ervaring of moet ik er toch even mee langs de dealer?
Microfoon
- 6.200 km
Een kleine update:
Vorige week is dan eindelijk de microfoon van de carkit vervangen. Deze werkt nu naar behoren.
Zodoende heb ik nu kunnen testen hoe het gaat met bellen en gebeld worden via het Connect-systeem. Werkt super! Je kan er vrij weinig aan instellen en dus ook niks aan verknallen, het geluid is helder en zonder galm of iets dergelijks. Verbinding via Bluetooth is binnen enkele seconden na het starten van de auto tot stand gebracht. Ideaal!
Mijn verbruik is iets opgelopen en is nu rond de 1 op 20/21.
Vermoedelijk te wijten aan het koude weer en de korte ritten die ik de laatste weken maak voor mijn werk (+/- 10 km), icm het nog 'verse' motorblok. Over drie weken ga ik weer serieuze kilometers maken dus dan verwacht ik dat het verbruik weer terugloopt. Ik hou jullie op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.