Opel Corsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (2013)

autoreview

Opel Corsa
Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel CorsaOpel CorsaOpel Corsa

Signalement

UitvoeringCorsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf39.915 km
KM-stand laatst148.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Just cruisin'

  • 44.776 km

Aanschaf
Sinds een paar maanden werk ik te ver om op de fiets te kunnen, en daarom moest er een andere auto komen. De vorige was een tijdelijk bakkie die toch wel erg oncomfortabel bleek op afstanden groter dan een paar kilometer. En benzine is duur.

Ik had becijferd dat ik ongeveer 35.000 km per jaar zou gaan rijden, en de dieselprijzen zijn best wel gestegen de laatste jaren, zodat LPG me de beste keuze leek. Het is ook nog een stuk schoner. Eigenlijk was de Mazda 2 mijn eerste keuze, maar de reviews op Autoweek deden me twijfelen. De klepzetels en kleppen zijn niet gehard en je moet bij zo'n kilometrage twee keer per jaar kleppen stellen, en na een paar jaar volgt misschien een koprevisie. Ik begrijp dat het wel erg van je rijstijl afhangt, maar ik vind dat een auto gewoon moet functioneren, ook als je regelmatig 140 rijdt.

Zo kwam ik bij de Opel Corsa bi-fuel, die heeft wel een aangepaste motor en zou daarom van extra onderhoud geen last hebben. En de driedeurs vind ik een mooi model. Bovendien ben ik ooit begonnen in een roestige Corsa A, misschien speelde dat in mijn onderbewustzijn ook nog een rol ;)

Het moest vervolgens een witte met een zwart dakje worden, het oog wil ook wat natuurlijk!

Bij de eerste auto waar ik mee proefreed tikte de motor toen ie warm was. Ik vertrouwde het niet, maar later kwam ik erachter dat dat de LPG-injectoren zijn. Als je de schakelaar op de middenconsole indrukt schakelt ie direct op benzine, en dan is het getik weg. Gelukkig, het is een 'feature' oftewel een producteigenschap.
De tweede waarmee ik proefreed (en die precies hetzelfde tikte) was jonger en goedkoper en ook nog met een lagere kilometerstand. Dat werd 'm!

Interieur
De Corsa voelt solide aan. De deuren en de klep sluiten met een solide plof, het dashboard is stevig, het stuur voelt stevig aan. Het dashboard ziet er met de gekleurde ringen (colour edition) fris uit.
De stoelen zijn gevormd en stevig. Let op als je wat korter van stuk bent (1.60): de wangen van de stoel kunnen in de weg zitten voor je schouders. Zelf heb ik daar met ca. 1.90 geen last van.
De beenruimte is prima, het stuur is axiaal verstelbaar over voldoende lengte, echt prettig. Alle knoppen voelen goed aan. De stuurhendels komen terug in de uitgangspositie, dus zowel de ruitenwisserschakelaar en de richtingaanwijzer. Da's wennen.
De cruisecontrol zit op een eigen pookje links achter het stuur, en ik gebruik 'm de hele tijd dus die had ik eigenlijk liever op het stuur gehad. Hij werkt wel erg fijn overigens.
De ruimte achterin lijkt me voldoende, maar die wordt doorgaans niet gebruikt. De bagageruimte is groot genoeg, en de dubbele bodem is echt perfect: alle koelvloeistof, motorolie, velgenreiniger, lampjes, sponzen etc. etc. uit het zicht en geen last van!

Rijden
Tja, het is eerder gezegd. Deze auto rijd je niet omdat ie zoveel pit heeft. Boven de 3500 toeren wordt het wat, maar daar kom je normaal niet zomaar. Het maakt weinig uit of je je gas half of helemaal intrapt, deze auto bepaalt zelf hoe hard ie optrekt. Ach, anticiperen en je niet druk maken dus. En doortrappen bij het invoegen (als de motor een beetje op temperatuur is). Het is overigens niet alleen de motor die gevoelsmatig wat te zuinig staat in het middengebied, het is ook gewoon een zware auto, 1063 kg leeg. De auto is lekker rustig van binnen, de motor is nauwelijks te horen, alleen een beetje bij het optrekken. Stationair en bijv. bij 30 in 3 hoor je de injectoren in de verte tikken als je op gas rijdt. En dat doe je natuurlijk, gas kost ongeveer 50-55 cent per liter op het moment. Sturen is fijn in de Corsa, hij heeft weinig dode ruimte rond de middenstand, en goed gevoel en grip in de bochten. Het hoge gewicht is dus niet zo merkbaar in de bochten. Het is bij voorzichtig op koers houden op de snelweg wel te voelen dat het stuur elektrisch bekrachtigd is, je voelt 'm een beetje tikken.
Het onderstel is stevig, eigenlijk mag het wel wat zachter van mij. Korte hobbels worden ruw doorgegeven.
Het bandenlawaai is redelijk binnen de perken, maar wel hetgene wat je hoort bij welke snelheid dan ook. Met andere woorden, bij regen wordt het allemaal een stuk rumoeriger en op slecht asfalt ook.

Kosten
Ik rijd ca. 1:14 op LPG, met 80% snelweg, 15% buitenweg en 5% stad (schat ik). 1:13 als ik langere tijd 120 of 130 rijd. De actieradius is dan net boven de 400 km.

Het benzineverbruik voor starten en wegrijden is niet hoog, een paar liter op 5000 km tot dusver. Maar de winter komt eraan, en ik heb begrepen dat het dan wat langer duurt voor er op gas wordt overgeschakeld bij koude motor.
Geen onderhoudskosten gehad tot dusver. Alles functioneert uitstekend.

Andere zaken
Ik mis een koelwatertemperatuurmeter. Vitale informatie! Zeker omdat deze auto nogal op z'n staart getrapt moet worden om vlot te kunnen invoegen...

Het zicht rechts achter is beroerd door de dikke C-stijl. Opletten voor fietsers bij het rechtsaf slaan.

Als je met één hand stuurt (wasbord) verandert de radio van zender. Grappig maar leer het zo sturen maar eens af...

De radio CD30 mp3 is eenvoudig te bedienen. De klank is... matig. Weinig heldere treble, weinig diepe bass. Misschien monteer ik nog wel eens andere speakers.

Mankementen
Net na de aanschaf (3 km!) ging de waterpomp stuk. Een euvel bij dit type, en een tijdrovende reparatie omdat het blok deels uit de steunen moet om erbij te kunnen. Vervelend voor de verkopende garage. Maar ze hebben het perfect opgelost.

Verder geen mankementen gehad tot dusver. We tuffen vrolijk door, 500 km per week.

Niets aan de hand

  • 53.000 km

Sinds de vorige review heb ik ca. 10.000 km gereden.

Een koplamp ging stuk, die heb ik bij de dealer laten vervangen, nadat ik gezien had dat het niet eenvoudig zelf te doen is.

Als het buiten vriest, duurt het zeker 10 kilometer voordat de auto op gas overschakelt. Dan rijd ik al een constante snelheid op de snelweg, met als gevolg dat ie hikt bij het overschakelen. Normaal voel je daar meestal niets van.
Het tikken van de gasinjectoren klinkt ook wat luider in de winter. Verder kraakt er iets rechtsvoor bij het wegrijden.

Ondanks deze kleine aanmerkingen, ben ik nog steeds erg tevreden met mijn Corsa. Het is een fijne auto om rustig en comfortabel van a naar b te rijden. Stuurt goed, redelijk stabiel op de snelweg, Zuinig en vooral heel goedkoop om te rijden tot dusver.

Wat me langzaamaan wel een beetje stoort is het gerommel van de banden op slecht wegdek (16" wielen met 195/55 banden). Het geluid lijkt veel meer via de constructie te komen dan bij mijn vorige auto's, en de lage frequenties klinken harder. Met winterbanden op 15" wielen is het wat minder.

Onderhoud LPG-installatie

  • 91.000 km

Hoog tijd voor een update.

*Onderhoud (59.000 km)*
Bij 59.000 heeft de Corsa bij de dealer een grote beurt gekregen. Eigenlijk niets aan de hand, alleen moest de ontstekingsmodule (bobine) worden vervangen, en dat is een duur ding: 300 euro. Het LPG-specifieke onderhoud is beperkt tot het vervangen van het gasfilter, inclusief arbeidsloon was dat 78 euro.

*Gestolen (en teruggevonden) (67.000 km)*
Tja, je vraagt erom he. Je auto een nacht op een verlaten parkeerterrein achterlaten... achteraf zie ik dan dat dit model in de top-5 van meest gestolen auto's van Nederland voorkomt. Kennelijk vonden de dieven het toch niet zo'n aantrekkelijke auto, want hij werd na drie weken aan de andere kant van de stad teruggevonden. Zonder braakschade; de politie noch de verzekeringsmaatschappij konden ontdekken hoe ze ermee weggekomen konden zijn, het contactslot is intact. De politie heeft me wel op kosten gejaagd door het deurslot eruit te halen, maar goed, ik heb mijn auto weer terug. De verzekeringsmaatschappij, waar ik inmiddels geen klant meer ben, wil niet uitkeren omdat er geen bewijs is dat de auto daadwerkelijk gestolen is. Ook mijn kosten voor een huurauto zijn niet vergoed. Ik heb snel, correct en te goeder trouw gehandeld, en ik doe geen zaken met bedrijven die zo slecht van vertrouwen zijn en ik heb ook geen zin om jaren te strijden voor iets waar ik recht op heb.
Aan de auto zelf is niets te merken, hij rijdt als vanouds. Het leek even dat de achterschokbrekers wat minder werkten, maar uiteindelijk denk ik dat er niets aan de hand is. Er ontbraken wat dingen uit de kofferbak en middenconsole, maar de waarde daarvan is beperkt.
Ook vergeleken met de verloren gegane tijd om alles te regelen, die ik anders ook had kunnen werken.

*Thermostaat vervangen (ca. 76.000 km)*
De dealer zegt dat ze niets abnormaals kunnen vinden: zodra het koelwater 40 graden is, schakelt de LPG-installatie zichzelf in. Dat klopt volgens mijn bluetooth OBD-dongel met Torque android app. Maar waarom duurt het dan zo lang voor ie overschakelt? In de winter kan het 12 km zijn. Verder zie ik dat ie bij vorst op de snelweg niet boven de 70 graden komt. Dat moet dan toch een kapotte thermostaat zijn? Ik heb 'm daarom online besteld (bedankt Autoweek voor de korting) en vervangen. Kostte een kwartier en een plasje koelvloeistof :) En voilá: 105 graden op de snelweg. En omschakelen aan het eind van de straat.

*Andere werklocatie (78.000 km)*
Ik ga minder rijden, omdat ik vanaf 1 januari 2017 met de trein naar het werk kan. De auto inruilen kost ook geld, en het omslagpunt voor deze auto is laag: ca. 20 euro per maand extra wegenbelasting heb je er snel uit.

*Maar... onderhoudskosten (80.000 km)*
Maar ik had niet gerekend met extra onderhoudskosten... de intervallen zijn dan wel hoog, 30.000 km (ik laat het 1x per jaar doen indien minder), maar de kosten ook! Elke keer bougies, maar belangrijker is dat twee verstuivers nu al versleten waren. Kosten inclusief montage en btw ca. 400 euro. Met nog wat andere dingetjes loopt het, zelfs met coulance, alsnog richting de 1000 euro. Dat vind ik best veel voor een jaarlijkse beurt voor een auto van nog geen 4 jaar oud en nog geen ton op de teller.

Ondertussen blijft de auto wel perfect rijden. Je merkt de toegenomen levenservaring aan niets, hij ruikt zelfs nog 'nieuw'! Hij spoort goed, weinig last van zijwind, comfortabel voor een b-segmenter. Wat beter zou kunnen is het zicht naar de hoeken, zowel voor als achter.

*Banden (90.000 km)*
Inmiddels rijdt mijn vriendin naar haar werk met deze auto, vandaar de weer toegenomen kilometrages. De auto rijdt nog steeds perfect. Wel lijkt het vermogen iets afgenomen te zijn, het is echt soms invoegen in de 3e versnelling...
De voorbanden zijn vervangen door nieuwe met een zo laag mogelijke snelheidsindex (T in dit geval). In theorie zouden de wangen zachter kunnen zijn bij lagere snelheidsindex, zodat het laagfrequente gerommel niet zo sterk wordt doorgegeven. Hij is nu inderdaad een stukje stiller bij slecht wegdek.

Best een goede auto eigenlijk

  • 128.000 km

Een tijd geleden alweer dat ik wat schreef over de Corsa. Belangrijkste is dat ie nog steeds goed gebruikt wordt: we rijden er 25-30.000 per jaar mee, naar tevredenheid.
Laatste onderhoudsbeurt zijn de andere twee gasinjectoren vervangen, na veel stennis opnieuw met coulance. Ik had namelijk vorig jaar al gevraagd of ze ze alle 4 wilden vervangen toen er 2 versleten waren; kans was groot dat de andere twee ook snel zouden komen, vond ik. De Opeldealer vond van niet destijds, maar ik had helaas wel gelijk.
Mijn verbazing was groot toen ik wegreed na de reparatie. Hij leek wel meer vermogen te hebben! Meteen gebeld of ze wat veranderd hadden, maar dat was niet zo. Het verschil is echter zo groot, dat hij aanvoelt als een compleet andere auto.
Tot dusver reageerde ie op gas met vertraging op het gaspedaal. Bij plotseling intrappen duurde de reactie ongeveer een seconde. Op benzine was er nauwelijks vertraging. Je kunt je voorstellen dat die seconde kostbare tijd is als je wilt invoegen bijvoorbeeld. Die vertraging is er nu ineens niet meer, en hij voelt veel vlotter aan.

Na 90.000 km is het me meegevallen dat de auto naast de LPG-installatie alleen regulier onderhoud nodig heeft; alleen slijtagedelen, verder niets. Hij verbruikt wel wat olie, het is (nog) niet duidelijk waarom, want er is geen lekkage zichtbaar; daarom is de motor geflusht met een soort reinigende olie.

Wat ook opvalt, is dat het interieur niet of nauwelijks slijtage vertoont. Hij ziet eruit als nieuw! (nu nog af en toe schoonhouden, maar dat is er een beetje bij ingeschoten...)

We tokkelen lekker door, qua kosten kan er weinig tegen deze Corsa bifuel op.

Verkocht

  • 148.000 km

We hebben de Corsa verkocht, omdat we wat nieuws wilden.
Eindoordeel na ruim 100.000 km:
Goede, stevige auto. Slijtvast interieur.
Vrijwel alleen regulier onderhoud nodig gehad.
Traag door weinig koppel, op gas nog iets erger dan op benzine. Dus doortrekken als je de snelweg opdraait. Het is een auto voor rustige rijders / je wordt er vanzelf rustig van :)
Erg goedkoop te rijden, 1:13-1:14 op LPG (meest snelweg), dus je bespaart bijna 5 euro per 100 km ten opzichte van benzine (1:17). Wegenbelasting +20 euro per maand t.o.v. benzine.
Stuurgedrag is prettig, ook op de snelweg.
Geluidsniveau net acceptabel. Veel bandengeluid, vrijwel geen motorgeluid. Kies dus geluidsarme banden. Dit is met de 16 inch lichtmetalen wielen.
Prettig grote stoelen die hun vorm behouden hebben.
Achterbank moeilijk te bereiken bij deze driedeurs, en geeft opgesloten gevoel. Kofferruimte is vrij groot, 2 koffers + 2 handbagagetrolleys, als je de dubbele bodem verwijdert.
LPG-systeem vergt verhoudingsgewijs veel onderhoud/vervangende onderdelen. Uiteindelijk is de besparing van het rijden op gas nog steeds wel veel groter dan de extra onderhoudskosten, zeker als je 25.000 per jaar rijdt.

Let op bij proefrit:
- Of de auto op LPG direct op het gas reageert als je het pedaal intrapt. Zo niet, is er iets met de (niet erg slijtvaste) injectoren.
- Tikken van de motor hoort erbij. Dat zijn de Landi Renzo gasinjectoren. Binnen hoor je het nauwelijks.
- Als je twee keer kort achter elkaar start, schakelt-ie niet meer automatisch op lpg. Dat kun je zien aan het (niet branden of knipperen van het) oranje lampje in de 'LPG' knop in het midden van het dashboard. Druk dan de knop in.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.