Opel Corsa 1.2-16V Enjoy (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2-16V Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 48.187 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Een 5-deurs Corsa
- 49.000 km
Omdat aan onze Corsa 1.2-16V Enjoy Easytronic hoge onderhoudskosten en een nieuwe APK keuring aan zaten te komen en we bovendien graag een 5-deurs Corsa wilden hebben we besloten om onze Corsa Easytronic in te ruilen op deze Corsa met handgeschakelde bak, 5-deuren en een kilometerstand die 50.000km lager was dan de vorige Corsa.
We hebben de auto nu zo'n drie weken in bezit en we zijn erg tevreden. De Corsa rijdt als nieuw en zo ziet hij er ook uit. Met een kilometrage van slechts 5.000km per jaar en elk jaar een beurt met APK en een uitgebreide inspectie (ook voor optische schades zoals steenslag en krassen) bij de erkende Opel dealer mag je de auto op z'n minst zeer goed onderhouden noemen.
We hopen van deze auto lang plezier te hebben en ik zal de ervaringen hier posten.
Het enige wat mij opvalt is dat er iets klappert bij het rechter voorwiel. Ik denk zelf aan een aandrijfasrubber maar het kan ook een wiellager of iets anders met de ophanging zijn. Binnenkort maar even langs de garage.
APK + onderhoudsbeurt
- 60.000 km
20 november j.l. was het zo ver; de Opel moest voor de APK keuring en had zijn eerste beurtje nodig. Niet omdat we aan de gestelde kilometers zaten, maar omdat hij elk jaar een beurtje nodig heeft.
Geen probleem. Dacht ik althans...
Omdat ik geen problemen voorzag en de auto elk jaar keurig een onderhoudsbeurt bij de Opel dealer heeft gehad besloot ik hem ook de onderhoudsbeurt en verplichte APK bij de plaatselijke Opel dealer te geven.
Na een paar uur belde de monteur op:
Ik heb een aantal mankementen aan de Corsa gevonden. Te weten; waterpomp lekt, radiateur lekt, remblokken voorzijde versleten, ruitenwisserbladen gescheurd (APK afkeurpunt), midden en achterdemper van de uitlaat verroest, remvloeistof verversen, remmen achter reinigen en smeren, kilometerteller verlichting defect, schokbrekers achterklep lekken, remleidingen moeten ontroest en getectyleerd worden en een klem op de homokineethoes mist.
Al met al zou het zo'n € 1650,- euro gaan kosten.
Aangezien de Corsa nog een dagwaarde heeft van ongeveer € 3000.- euro heb ik besloten de auto alleen APK te laten keuren en de afkeurpunten te laten repareren.
Een handige vriend met technische kennis heeft mij toen geholpen om deze punten te laten herstellen en hem een kleine onderhoudsbeurt gegeven. Al met al was ik hiermee bijna € 900.- euro goedkoper uit.
Hopelijk is de Corsa nu weer helemaal goed en kunnen we er nog jaren mee vooruit. Gezien de staat van onderhoud, de uiterlijke staat en de kilometerstand moet dit geen probleem zijn. Wel heb ik nu besloten het onderhoud niet meer door de Opel dealer te laten uitvoeren. De auto is dit gewoonweg niet meer waard.
Verder bevalt de Corsa ons nog steeds erg goed. Het is een hele fijne en betrouwbare auto met lage kosten. Wanneer ik wel eens in een nieuwe A-segment auto rijdt zoals een Peugeot 106/Citroen C1, merk ik toch wel dat de Corsa wel degelijk comfortabeler is en fijner op langere afstanden.
Het gemiddelde brandstofverbruik is 1l op 15km. Dat lijkt mij al met al netjes. Uiteraard wordt er voor 90% korte afstanden mee gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.