Opel Corsa 1.5 Diesel Edition (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.5 Diesel Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 5.200 km |
Keuze + eerste ervaringen
- 5.200 km
Oktober 2019 mocht ik, na een aantal shortlease auto’s te hebben gereden, mijn eerste leaseauto zelf uitzoeken. Hierbij zal ik eerst even toelichten hoe ik tot de Corsa ben gekomen.
Vanuit de werkgever een aantal verplichtingen, zo moet het verplicht een diesel zijn, ja echt, in 2020 nog steeds! Daarnaast hangt er nog een wat vage constructie aan met een leaseprijs, cataloguswaarde en wie weet wat nog meer. Feitelijk was de enige manier om er inzicht in te krijgen de leaseconfigurator van een van de grote leasemaatschappijen van Nederland.
Afijn, de keuze was niet reuze. Citroën C3, Ford Fiësta, Peugeot 208 (nieuwe model) en de Opel Corsa. Allen zaten in basisuitvoering al nagenoeg aan het plafondbedrag. De C3 is niet echt mijn auto, dus bleven er nog drie kandidaten over. De servers van de configurator hebben overuren gedraaid, maar doordat ook de Fiësta al bijna aan het maximale bedrag zat kon ik daar met de gewenste opties enkel de standaard non-metallic blauwe lak op krijgen en daarnaast met de 85PK en 215NM ‘sterke’ diesel flink minder krachtig dan de andere opties. Uiteindelijk is deze met name door de kleur afgevallen.
Dan bleven over, de Peugeot 208 Active en de Opel Corsa Edition. Ten tijde van het bestellen waren ze beiden enkel te bezichtigen op de website en de lokale Opel Dealer kwam niet verder dan een zelf geprinte brochure. Voordeel van deze twee nieuwkomers is dat ze beide ‘gratis’ is een leuk (metallic) kleurtje worden gespoten, dus bleef er iets meer over om andere zaken aan te kunnen vinken. Inmiddels was al wel bekend dat in de nieuwe 208 alles achter het touchscreen zou worden geplaatst. Als ik ergens een enorme hekel aan heb is het een touchscreen bedienen tijdens het rijden, tel daar nog eens bij dat beide opties binnen mijn budget niet met automatische airco beschikbaar waren. Bij de 208 zit ook de kachelbediening achter het touchscreen, daarmee is deze direct van de keuzelijst gestuurd en bleef eigenlijk enkel de Corsa, met de meer traditionele bediening, over.
Na wat verschillende configuraties te hebben gemaakt ben ik eruit gekomen met de volgende extra’s; LED koplampen (incl. mistlampen, regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel), parkeersensoren achter en het radio multimedia systeem met Apple Carplay en Android Auto. Fabrieksnavigatie heb ik achterwege gelaten, wegens ‘fantastische’ ervaringen met PSA systemen. In de voorloper, een 208 1.6 BlueHDI 2018 gebruikte ik ook nooit in ingebouwde navi, maar altijd Android Auto. Het Edition+ systeem met lederen stuurwiel en middenarmsteun paste helaas niet meer binnen budget, echter wilde ik de LED koplampen er niet voor inruilen, deze maken het front gewoon veel fraaier en moderner.
Begin maart werd de Corsa dan eindelijk geleverd, toch best spannend gezien deze ongezien besteld is. Aflevering en uitleg was verder niet heel boeiend, daarbij ontdek ik alles liever zelf. Eerste indruk is goed, de oranje kleur icm LED koplampen maakt dat het voor de instapuitvoering er best heel prima uit ziet. De zit is, in tegenstelling tot de 208 die ik hiervoor reed, lekker stevig. Wat wel opvalt is dat de zithouding heel anders is, ik merk dat ik veel lager en verder naar achteren zit voor de fijnste houding.
Inmiddels heb ik ruim 5000km afgelegd dus kan ik inmiddels wel wat over mijn bevindingen uiteen zetten. Overall bevalt de Corsa behoorlijk goed, al zijn er ook zeker wel wat mindere punten.
Aandrijflijn
Zoals gezegd is dit de diesel, de 1.5 CDTI met 100PK en 250NM, welke middels een zesbak naar de voorwielen stuurt. Tegenover de vorige 208 (met vijfbak) is de versnellingsbak echt een stuk fijner, zowel de slag van de pook als bakverhouding zijn flink korter. Al gaat het geheel wel wat licht en gevoelloos, hij haalt het bij lange na niet bij de bak van bijvoorbeeld een Fiësta, maar ook bijvoorbeeld een Polo schakelt toch wel fijner.
De motor is de opvolger van de 1.6 uit de 208 die ik eerder reed. De 1.5 lijkt een wat kortere powerband te hebben. Hij pakt keurig op vanaf 1000 toeren, maar als het wat vlotter moet dien je tussen de 1800 en 3000 toeren te blijven, daarboven is eigenlijk alle gang er uit. Daarnaast heeft de 1.5 stationair wat minder kracht dan de 1.6, maar de koppeling werkt wel veel prettiger/geleidelijker. Bij een koude start heeft de motor best wel last van een ochtendhumeur en echt heel stil wordt hij nooit. Maar samenvattend is deze aandrijflijn in de dagelijkse praktijk best wel fijn.
Opvallend is wel dat het ellenlang duurt voordat de motor, en dus het interieur, op temperatuur komt. Zo lang dat ik zelfs heb getwijfeld of de thermostaat wel goed functioneert. Gelukkig is het deze winter niet echt koud geweest. Zelfs bij een buitentemperatuur van 13 graden, met de kachel uit, duurt het bijna 20km voordat de meter op 90 graden staat, waarbij de cruise control bijna de hele rit op 80km/u heeft gestaan. Zeker bij temperaturen net boven 0, waarbij de airco niet mee doet, kan dit qua ontwaseming bij vochtig weer wel eens een issue worden.. Maar mochten er nog mensen een diesel Corsa aanschaffen, ga absoluut voor stoelverwarming!
Verbruik is tot nu toe ongeveer 1 op 24. Dit is grotendeels aan 110/u op de snelweg, waarbij het anno april 2020 flink rustiger is dan normaliter. Wellicht neemt het verbruik na wat meer kilometers nog wat af. Ook bij deze Corsa, is geheel volgens de huidige trend, de brandstoftank kleiner geworden. Als je hem tot de allerlaatste druppel leegrijdt gaat er 41 liter in, ik mis mijn vroegere Ibiza waar met een truckje meer dan 55 liter in ging.
Rijden en weggedrag
Het is natuurlijk geen geheim dat deze generatie Corsa de genen van PSA heeft. Desondanks rijdt deze Corsa behoorlijk anders dan de nieuwe 208. Hij is behoorlijk stevig geveerd en ik durf zelfs te stellen dat hij wat stug gedempt is. Persoonlijk vind ik dit wel prettig, al kan ik me voorstellen dat het icm een grotere velgmaat wel iets te veel kan worden (deze staat op 16 inch). Resultaat is wel dat de koets nauwelijks overhelt en bochtsnelheden, die ik met de vorige 208 niet aandurfde, goed mogelijk zijn. De besturing is eigenlijk vlees noch vis, de auto reageert vlot op de stuurinput, maar biedt daarbij weinig gevoel. Daarmee maakt dat de auto behoorlijk dynamisch te rijden is, maar mede door het stuur en schakelgedrag je nooit echt uitdaagt.
Standaard zitten er op de Corsa al een aantal veiligheidssystemen, lane keeping, noodremsysteem en verkeersbordherkenning. Al mag die laatste die naam eigenlijk niet dragen, het herkent enkel borden met een snelheidsindicatie. Daarnaast worden de borden met variabele snelheden met tijdvak, zoals ze recent veel geplaatst zijn, eigenlijk nooit herkend. Dit zal wel met de vorm te maken hebben.
Met de lanekeeping hik ik een beetje op twee gedachten, op brede snelwegbanen gaat het meestal prima, al ziet het systeem heel incidenteel sommige schades/spoorvorming aan het wegdek ook aan voor strepen. Maar op smalle spitsstroken, zoals bijvoorbeeld op de A28 bij Zwolle, blijft het systeem je continu corrigeren met kleine stuuringrepen, niet heel fijn als je tussen een inhalende vrachtwagen en de vangrail rijdt. Daarnaast is het systeem ook onbruikbaar op landelijke (veelal 60km/u) wegen met aan beide zijden onderbroken kantmarkering, het systeem staat enkel toe dat je in het midden rijdt. Al met al resulteert het er in dat het systeem momenteel staat uitgeschakeld, wat resulteert in een oranje symbool in de klokkenwinkel. Gelukkig blijft het na een herstart wel gewoon uitgeschakeld.
Een optie waar ik echt heel blij mee ben is de LED-verlichting aan de voorzijde (overigens standaard op duurdere uitvoeringen). Betreft overigens het basissysteem met reflectors, op duurdere uitvoeringen is als optie adaptieve LED beschikbaar. Persoonlijk zou ik de LED-verlichting al kiezen voor alleen het uiterlijk, maar de lichtopbrengst is ook erg goed, waardoor het rijden in het donker minder vermoeiend is. Automatisch groot licht heb ik nog maar weinig kunnen gebruiken, maar heb het idee dat dit goed werkt, het is in ieder geval nog niet op onverwachte momenten ingeschakeld. Nadeel is wel dat hier geen keuzeknop voor is, maar dat dit via het instellingenmenu in het infotainment verloopt, dus snel uitschakelen is er niet bij.
Nu zijn er, verplicht via werkgever, vier-seizoenen banden gemonteerd, in dit geval Vredestein Quatrac 5. Hoewel deze duidelijk meer grip hebben dan Goodyear Vector’s waar ik eerdere ervaringen mee heb, maakt dat ik de auto ronduit rumoerig vindt. Hij is zeker niet stiller dan de 208 waarin ik hiervoor reed. De gemonteerde banden zullen daar zeker aan bijdragen, maar geeft mi wel aan dat het bandengeluid wel erg makkelijk in het interieur terecht komt.
Interieur
De keuze voor de Corsa boven de 208 is grotendeels bepaald door het interieur. De Corsa heeft een wat meer traditioneel interieur met praktische draaiknoppen. Daarnaast heeft de hele I-cockpit opzet mij nooit echt kunnen bekoren. Echter is het wel het interieur waarin duidelijk wordt dat dit eigenlijk een Peugeot Corsa is.
Zo is het interieur niet helemaal vrij van kraakjes (al ben wel die zeurpiet die letterlijk alles voelt en hoort..). En zitten er in de bediening meerdere, in mijn ogen, niet zo logische zaken die ik niet herken van Opel maar wel van Peugeot.
Kleine ergernissen zijn bijvoorbeeld de airco die na elke herstart weer staat ingeschakeld. Wel fijn is de knop voor de ontwaseming, ondanks handmatige airco is er een knop voor de ontwaseming die alle instellingen overruled en zsm de ruiten probeert te ontwasemen.
Ook de bediening van de cruise control is weinig intuïtief, zo dient de knop met het ‘pauze’ logo enkel voor de onderbreking, maar niet weer voor het opnieuw inschakelen van de bekende snelheid, dit dient gedaan te worden via de ‘speed-up’ knop. Hierdoor bedien ik het systeem na 5.000km nog niet altijd feilloos.
De stoelen zitten behoorlijk stevig, al is het zitvlak aan de korte kant. De zijdelingse steun is voor mij erg goed, maar ik heb totaal geen breed postuur. Als je wat breder bent kan ik me voorstellen dat je geen fijne zit kunt vinden doordat je dan op ipv tussen de wangen van de stoel zit. Overigens is dat iets wat voor de gehele binnenruimte van toepassing is, hij is echt niet ruim, Nu heb ik gelukkig bijna nooit meer dan 1 passagier, maar met mijn 1,80m kan ik nauwelijks achter mijzelf zitten vanwege zeer beperkte been- en hoofdruimte. Het dashboardkastje is daarentegen echt ontzettend groot!
De geluidskwaliteit van de audio is boven verwachting, echter heb ik het idee dat het volume niet even consistent is maar dit doet zich alleen voor na de start. De algehele bediening van het infotainment is mi niet heel logisch, al is het beter dan in vroegere PSA systemen. Tot nu toe één keer meegemaakt dat het scherm niet aan sprong, terwijl de radio wel gewoon actief was en ik ook een oproep kon aannemen. Na een herstart van de auto was dit gelukkig wel weer opgelost.
Samenvattend
Ondanks dat Opel nu onderdeel is van het PSA concern gaat voor deze Corsa nog steeds op wat eigenlijk altijd op Opel van toepassing is geweest. Het blinkt bijna nergens in uit, maar stoot ook niemand tegen het hoofd. Daarbij is de bediening van alle instrumenten nog behoorlijk analoog, wat voor mij al reden genoeg is om de Corsa te verkiezen boven de nieuwe 208. Waar de Corsa voor mij persoonlijk echt punten laat vallen is de binnenruimte en het bandenlawaai in het interieur.
Later meer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.