Opel Calibra 2.0i (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Calibra 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat gelijk opvalt is het tijdloos design wat mij gelijk aansprak. Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar aan deze auto moet je niet te veel veranderen bovenop een kofferspoiler en paar mooie velgen. De auto heeft een goede combinatie van sportive/comfortabele wegligging.
Het is de langszaamste Calibra, maar toch wil het redelijk vlotten. Verwacht er echter geen super sportive prestaties van. Het blok is oerdegelijk en ook nog wel zuinig voor een 2 liter en een auto van meer dan 1200 kilo. 1 op 11 rij ik bij gewoon rijden.
Het blok staat bekend als zeer betrouwbaar (t.o.v. de 16V’s) en het verbruik valt mee. Onderdelen kun je goed vinden omdat de motor ook in een Astra GSI, Omega, Kadett GSI, Ascona, en Vectra zit. Er is er dus genoeg te vinden op de 2e hands markt. Daarom heb ik besloten voor een 8V te gaan.
Van binnen valt het gelijk op dat het dashboard zo uit de Vectra is gekomen wat een beetje tegenvalt, maar met het dashboard opzich is niet veel mis mee. De stoelen (stof) zitten echt heerlijk, alleen jammer dat in mijn calibra het stuur niet in hoogte te verstellen is, dat mag naar mijn mening wel iets lager. Mijn Calibra is o.a. voorzien van electrische ramen, airco, elektrisch schuif/kanteldak ect. wat voor die tijd best bijzonder was! En alle elektronica werkt ook gewoon goed, behalve de centrale vergrendeling heeft nog wel eens z’n eigen gang af en toe.
Achterin kun je voor een sportauto best ruim zitten! Het blijf natuurlijk wel een sportauto, maar je hebt best redelijk beenruimte. Alleen als je beetje lang bent heb je iets te weinig hoofdruimte. Ook de toegang is wat minder, maar als je zit heb je eigelijk niks te klagen.
Ook de bagageruim is lekker groot door het grote kofferruim, je moet alleen wel zware dingen hoog tillen om het in de kofferruimte te krijgen.
Verder is deze auto erg roestgevoellig, das niet zo erg, als je het maar regelmatig eventjes bij houdt en niet te lang mee wacht tot het te laat is en je voor hoge kosten komt te staan.
Een Calibra is echt een perfecte auto als je iets sportiefs wilt maar niet alleen maar wilt inleveren voor ruimte. Maar eventjes goed kijken naar roest, en neem bij voorkeur een model van na de facelift, die schijnen minder gevoellig te zijn voor roest.
Ik ben er afgelopen zomer mee naar Italië geweest, zelfs met 38 graden deed de Calibra het perfect, al mis je mét airco aan met een helling van 12% of meer behoorlijk wat vermogen. Maar op de autobaan was het heerlijk cruisen.
PROBLEMEN
- centrale vergrendeling soms zijn eigen gang
- barst in voorruit
- kachelverlichting kapot
- lekke uitlaat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.