Opel Calibra 2.0i (1994)

Fraai gelijnde, intrigerende trendsetter

Opel Calibra 2.0i (1994)
De Opel Calibra is een van de weinige Europese antwoorden op de invasie van sportcoupés waarop het Verre Oosten ons de laatste jaren tracteert. Een trendsettende coupé.

Ruim vier jaar is de Opel Calibra nu op de markt. In die tijd is hij op onze wegen weliswaar geen razend populaire verschijning geworden, maar je ziet hem toch vaak genoeg om te beseffen dat het consumentenmerk Opel met zijn opvallende sportcoupé heel aardig scoort. De verkoopcijfers bewijzen dat dan ook. Best opvallend als we in aanmerking nemen dat de goedkoopste Calibra circa 60.000 gulden moet kosten en dat je voor de turbo bijna 87 mille moet neertellen.
Omdat we bij tests het liefst over betaalbare auto's praten (uiteraard enigszins afhankelijk van de categorie), kozen we voor de 2.0i met conventionele 8-kleppenmotor, die het solide vermogen van 115 pk ontwikkelt en volgens het boekje in exact 10 seconden van 0 naar 100 km/h moet snellen. Dat laatste klopt akelig precies, want ook de AutoWeek-stopwatch hield steeds keurig stil bij dit ronde getal als we de testwagen (met de voorgeschreven halve tank benzine en een passagier op de rechter voorstoel) met licht spinnende voorwielen van stilstand naar de 100 lanceerden. Ook de topsnelheid kwam heel dicht in de buurt van de opgegeven 205 km/h, zodat we over de prestaties van de basis-Calibra geen klagen hadden.
En toch was er met het voortschrijden van de kennismaking een knagend gevoel van lichte spijt dat er geen zestienklepper voor de deur stond. Want gezien de prima ervaringen met het weggedrag van de 'tamme' uitvoering, groeide gaandeweg het verlangen om de grenzen wat verder te verkennen.
Ondanks de beperking tot het relatief bescheiden vermogen van 115 pk was het echter geen straf om met de testwagen te gaan stoeien. De auto laat maar heel bescheiden merken dat zijn voorwielen met de aandrijving zijn belast. Onder normale omstandigheden gaat hij netjes neutraal door de bochten en met de juiste gaspedaal- en stuurtechniek kan je dat héél lang zo houden. In laatste instantie komt natuurlijk toch het onderstuur om de hoek kijken, maar dat gaat zó geleidelijk dat je er niet gauw door in moeilijkheden zult raken.

Standaard ABS

Wat bij zo'n ietwat geforceerde rit ook opvalt, is de kwaliteit van de remmen: duidelijk afgestemd op hoge belastingen en zó soepeltjes doseerbaar, dat je alleen bij onverantwoord hard op het middelste pedaal stampen tot de ontdekking komt dat er als onderdeel van de standaarduitrusting ABS aan boord is. Zo hoort het ook: van een antiblokkeersysteem mag je pas iets merken als alle andere mogelijkheden uitgeput zijn. Overigens zal dat laatste bij een verantwoorde rijstijl maar weinig voorkomen, want de vrij forse Calibra is met zijn iets te lichte, maar toch voldoende gevoelige stuurbekrachtiging erg makkelijk te controleren. Dat heeft trouwens ook te maken met de goede zit achter het stuur: een comfortabele, redelijk vasthoudende stoel en een in hoogte verstelbaar stuurwiel zorgen voor een prettige, ontspannen rijpositie.

Geen sportwagen

Op de keper beschouwd is de Calibra, zeker in zijn standaard-uitvoering, geen echte sportwagen. Daarvoor staat hij qua comfort te dicht bij de overigens uitstekende gebruiksauto's die Opel vervaardigt, daarvoor is het karakter van zijn motor wat te gelijkmoedig en daarvoor is ook zijn cockpit niet spannend genoeg. Een keurig, strak dashboard, daar niet van, maar wat extra metertjes, een écht sportstuur en iets meer individualisme zouden het interieur van deze sportief getoonzette coupé geen kwaad doen.
Het uitrustingsniveau van de eenvoudigste Calibra is ten- slotte goed in overeenstemming met de pittige prijs: naast het al eerder genoemde ABS, de veelvuldig verstelbare stoel en de hoogteregeling van het stuurwiel biedt het paradepaardje van Opel een stel mooie lichtmetalen sportvelgen, centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare buitenspiegels en zijruiten. Bij de installatie van dit laatste onderdeel hebben de ontwerpers van de Calibra overigens iets te veel op hun routine gedreven: de schakelaars voor die zijruiten zitten midden in de auto naast de handrem gemonteerd. De meeste autofabrikanten hebben al lang ontdekt dat de portieren ideaal zijn om die schakelaars onder te brengen.
Zo'n enkel detail doet uiteraard geen afbreuk aan de prima totaalindruk die de Calibra maakt: een opvallend, evenwichtig ontwerp met een verzorgde afwerking, een betrouwbare, moderne techniek, prima rij-eigenschappen en ondanks het sportieve imago tóch een goed comfort en verrassend veel binnenruimte. Ook in dát opzicht mag de Calibra worden beschouwd als trendsetter voor een sportwagencultuur, die niet alleen steunt op prestaties en wegligging, maar ook veel aandacht schenkt aan elegantie en comfort.

Signalement

Merk Opel
Model Calibra 2.0i
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.799

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.600 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.492 mm / 1.688 mm / 1.320 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 415 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.195 kg / 500 kg
Banden195/60HR14Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s