Opel Astra Stationwagon 2.0 Di-16V GL (2000)

autoreview

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra - interieurOpel Astra - interieur

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 2.0 Di-16V GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf157.000 km
KM-stand laatst283.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Aan de buitenkant is de Opel Astra een tijdloze auto, vol compromissen. Dit heeft een gunstig effect want hierdoor kunnen alle minpunten ook als pluspunten beschouwd worden.
Kwa design moet ik zeggen dat men bij Opel goed werk heeft afgeleverd, zeker ten opzichte van het model hiervoor, de Astra F. Let wel, deze Astra-lichting gaat al sinds 1998 mee!

Het interieur is strak en zakelijk. De middenconsole bestaat uit het bekende opel-plastic, wat al sinds eind jaren 80 toegepast werd in o.a. de vectra.
Knoppen, hendels en pook zijn multi-inzetbaar in alle Opels, je staat dus voor geen verrassingen.
De stoelen zitten wat mij betreft goed, maar de zitting van de voorstoelen is mijns inziens te kort. Op de achterbank is voldoende plaats kinderen, maar volwassenen zitten er niet fijn. De beenruimte is te krap, en de zijdelingse steun van de achterbank is geen groot pluspunt. Duidelijk geen directieauto.
Deze GL uitvoering heeft een enorme optielijst: er zullen allemaal zaken op staan die er niet zijn.
Zo moeten de ramen nog gezwengeld worden, ontbreekt een airco, is het stuur maar in 1 hoogte te besturen, ontbreekt een boordcomputer en ook de spiegels moeten met pookjes versteld worden.
Wat er wel op zit: 2 airbags, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling mét afstandsbediening en regelbare drukvering achter.

De motor is voor mij onderbemeten, met 82 pk en 185 nm komt de auto wat tekort. Deze 82 pk moeten 1250 kg meesleuren, en dat merk je goed in acceleratie en op topsnelheid. Daar moet je gewoon wat tijd voor nemen.
Daar staat wel tegenover dat het verbruik ongeveer 1 op 16,5 zal zijn.
Rijden op hoge(re) snelheid, bijvoorbeeld 150 km/h in Duitsland, gaat heel goed. Het verbruik wordt dan wel iets minder mooi: 1 op 13,5, maar het lijkt alsof de auto dan op z’n best is.
Toch zou ik een aantal pk’s en Nm’s erbij willen, wat weer heel goed kan door middel van chiptuning.
Voor zo’n 450 euro kan de auto gechipt worden naar 110 pk en 235 nm. Ik had dit eigenlijk moeten doen bij aanschaf van deze auto, nu is het voor mij te laat.

Nog een pluspunt van de motor: Er is geen distributieriem aanwezig.
De distributie geschiedt door middel van een ketting, die zo goed als onderhoudsvrij is.

PROBLEMEN

bijna geen.
Ik kan me geen grote problemen bedenken.

Om de 2000 km moet er een halve liter olie bij,
Elke 15000 km wissel ik de beurten af met klein en groot,
Zo heel af en toe een remblokje, en verder heb ik er nog niets mee gehad.

** major update juni 2007 / 238.000 km **
De brandstofpomp is kapot gegaan. Zo ineens.
Normaal startte de auto meteen binnen 1 seconde na het omdraaien van de sleutel, nu ineens niet meer.
De rekening is nog niet binnen, maar ik verwacht dat het zo’n 1400 euro gaat kosten.
Ik zal na ontvangst van de nota het bedrag hier neerzetten. edit: het was 1250 euro inclusief 5 dagen leenauto á 10 euro.
Nu de auto gemaakt is lijkt het alsof de motor eerder oppakt.
Het verbruik heb ik nog niet kunnen meten, de diesel is nog te vers om een meting te kunnen doen. edit: alsvanouds! 1 op plm 16 km

update 26 november 2007:
de pneumatische schokdemping was lek.
Door zelf wat te knutselen heeft me dit maar 60 euro gekost.
Zie de reacties voor een uitgebreider verhaal.

Einde

  • 283.000 km

Daar is de tijd gekomen. We hebben afscheid genomen van de Astra. 5 Jaar en 125.000 km na aanschaf heeft de het veld moeten ruimen voor een superdeluxe Opel Signum.
In die 125.000 km heeft de astra zijn kracht bewezen. Diverse aanhangwagens zijn getrokken, diverse bergen zijn overwonnen, veel autobahnkilometers zijn gereden en bovenal, mijn kinderen zijn veilig en wagenziek-vrij vervoerd.
De Astra heeft ons probleemvrij altijd naar de bestemming gebracht (muv die ene keer dat de brandstofpomp het begaf).
Nog een puntje van lof: sinds mijn aanschaf van de Astra zaten er Michelin Energy banden op de achteras, met nog redelijk profiel. Bij verkoop van de astra (Let op! 5 jaar en 125.000 km later) zaten dezelfde banden er nog onder, met nog 2,5mm profiel.
Moet wel erbij zeggen dat ik 2 winters op winterbanden heb gereden, dus haal er 20.000 km af..

Nogmaals, hulde voor Opel dat ze zo'n fijne auto hebben bedacht!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 675
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens