Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Sport (2005)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Sport (2005)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst109.870 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds begin 2006 rij ik deze Opel Astra Sport. Daarvoor 4 jaar in een Vectra Stationwagon Sport gereden en probeerde dan ook weer voor een Vectra te gaan. Alleen kwam het lease-bedrag hoger uit dan was toegestaan. Dan hebben we het niet eens over de bijtelling. Ik wilde alle opties die ik in mijn vorige auto had weer hebben en dan schieten de prijzen omhoog. Dan maar een Astra met bijna alle mogelijke opties.

DVD Navigatie (DVD90 inclusief kleurenscherm)
Comfort pakket (cruise control, MP3 speler, midden-arm steun voor)
Luxe pakket (climate control, ramen achter electrisch, mist-lampen, 40/40/20 achterbank)
Wagon beauty pakket (donker glas achter, zilveren dakreling, zilveren strip onder ramen)
Blue Tooth telefoon voorbereiding met stem-controle

Tevens heb ik de 3e hoofdsteun achter besteld. Vreemd dat je daar 100 Euro voor neer moet tellen en niet standaard is. Ook stootstrips in de kleur van de auto genomen. Ook weer 100 Euro en de strips op de bumpers blijven bij de Sport Edition gewoon grijs. Er is ook geen mogelijkheid dit aan te passen. Gelukkig is mijn auto Black Sapphire, dus valt het niet zo op.

Eerst wilde ik voor de 120 PK versie gaan, maar deze was 2.000 Euro duurder dan de 100 PK versie. Ik vond dit wel erg veel. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over de prestaties. Iets minder vermogen en koppel dan mijn Vectra, maar door de nieuwere techniek en de 6-bak wel een stuk soepeler. En met de sport-knop reageert de auto ook nog een beter op het gas-pedaal en dan is het gewoon een vlotte auto.
Ik ben ook zeer te spreken over het onderstel van deze auto. Hij ligt goed op de weg en gaat goed door de bochten. Op de Sport Edition is het onderstel nog iets verlaagd wat het weg-gedrag alleen maar beter maakt. Een heerlijke stuurmans auto.

Zoals de optie-lijst al aangeeft, heb ik het prima naar mijn zin in deze auto en is het geen straf lange ritten te maken. Er is voldoende ruimte. Op dat gebied doet hij niet veel onder van het vorige model Vectra. Uiteraard zitten er sport-stoelen in deze auto waar je lekker stevig in zit en een goede zijdelingse steun hebt. Het lekkere dikke (leren) sport-stuur en de aluminium pedalen maken het af. Wat ik in deze auto wel mis is een temperatuur-meter voor de motor en een beker-houder. Ook kan ik het start-volume van mijn carkit niet instellen. De start-volumes van de radio, verkeers-info en navigatie kan ik instellen. Maar als mijn telefoon gaat moet ik het volume altijd hoger zetten. Ook de dealer kan dit niet aanpassen.

Mijn vorige Vectra had een 60 liter tank en daarme kon ik ruim 900 kilometer rijden. Deze Astra heeft een 52 liter tank en ik kom met moeite aan de 700 kilometer. Ik dacht met de nieuwere techniek (DTI vs CDTI), kleinere moter (2.2 vs 1.9) en de 6-bak zuiniger te gaan rijden. Volgens de systemen rijd ik 6.2 liter op 100 kilometer, wat volgens fabrieks opgave is. Toch heb ik het gevoel dat hij minder zuidig is. Nu geven de systemen al snel aan dat de tank leeg begint te raken, dus misschien moet ik eens wat langer doorrijden.

PROBLEMEN

Bij aflevering zaten de standaard velgen onder de auto. Ik had bij de bestelling andere velgen gekozen tegen 0 Euro extra. Dealer heeft bij bestelling van een andere auto deze velgen alsnog besteld en onder mijn auto geplaats. Uiteraard kosteloos.

Midden arm-steun voor zat er bij de aflevering ook niet in. Deze is vier weken later alsnog (zonder kosten) geplaatst.

Plastic glas van mijn wijzerplaten lagen deels los in het dashboard. Dat rammelt erg irritant, maar wel verholpen. Moest er wel twee keer voor terug komen.

Diverse keren een verschrikkelijk krakend stuur gehad. Stuurlint is 3 keer vervangen zonder resultaat. Later bleek er een memo vanuit de fabriek te zijn gekomen over dit probleem. Meer Astra’s en Zafira’s hadden hier last van. Dealer heeft de aangeboden oplossing uitgevoerd en sindsdien geen probleem meer.

Tankdop kapot. Erg lastig als je tank bijna leeg is. Wederom naar de dealer geweest en heeft dit vervangen.

Bovenstaande zijn allemaal kleine zaken en worden netjes binnen garantie verholpen. Nadeel is wel dat je telkens een uurtje van de dag kwijt bent om op deze reparaties te wachten.

Zie update van 21-12-2006. CIM preventief binnen garantie vervangen. Omdat deze niet binnen was tijdens de normale onderhouds-beurt moest ik een week later mijn auto weer een halve dag inleveren bij de dealer.

Update 21 December 2006

  • 23.832 km

In het verleden moest mijn Opel altijd na 30.000 kilometer een onderhouds beurt hebben. Nu gaf de boordcomputer al na 23.000 kilometer aan dat een onderhouds beurt nodig was. Ik vond dat wel erg vroeg. Ik rij vlot met mijn auto maar niet agressief. Ook rij ik de motor altijd rustig warm voordat ik vlotter ga rijden.
Tijdens de onderhouds-beurt kwam men er achter dat de zogenaamde CIM vervangen moest worden. CIM staat volgens mij voor Computer Intergrated Module en regelt alle systemen van de auto, zoals starten, start-onderbreker en motor management. Tenminste, dat heb ik me laten vertellen. De CIM is dus niet de board-computer. Bij veel Astra’s geeft de CIM problemen en worden preventief vervangen. Misschien is het wijsheid achteraf, maar ik heb het gevoel dat de auto beter start sinds de CIM vervangen is.

Update 27 Januari 2008

  • 53.469 km

Er staan nu ruim 53.000 kilometers op de teller van de Astra en heb het afgelopen jaar geen grote problemen met de auto gehad. Af en toe rammelen de glaasjes van de tellers nog wel, maar minder dan vroeger. De monteur gaf eigenlijk al aan dat je daar bijna niet aan ontkomt.
Het navigatie-systeem is van een nieuwe software update voorzien en het is nu mogelijk het volume van je telefoon in te stellen. Het start volume van een gesprek is nu gelijk goed.
De auto is voorzien van twee board-computers. De 1e reset ik elke week en de 2e laat ik gewoon doorlopen. Volgens de 2e board-computer heb ik een verbruik van 6.1 liter op 100 kilometer wat 1 op 16,4 is. Afgelopen week heb ik met veel snelweg en rustig rijden een verbruik kunnen realiseren van 1 op 17,2. Ben benieuwd naar de bevindingen van andere Astra rijders.
Vorig jaar met de auto naar Munchen geweest en de hoogste snelheid die ik heb kunnen bereiken is 205 kph op de teller. In de sport-stand lag de auto goed op de weg en bleef heel stabiel aanvoelen.

Update 11 Mei 2008

  • 67.133 km

Vorige week had ik veel snelweg kilometers te gaan, en het leek me wel eens leuk om te kijken hoe zuinig je met deze auto nu kunt rijden. Heb een week lang bij 2000 toeren geschakeld, op de snelweg rond de 110 op de teller gereden met cruise control aan (rustige snelheid en ontspannen op bestemming aankomen) en climate control uitgeschakeld als dit niet nodig was. Kan melden dat de auto in die 5 werkdagen ruim 1 op 20 heeft gelopen. Met een volle tank diesel heb ik 951,1 kilometer gereden. Dat is een verbruik van 1 op 18,6. Verder verbruikt de motor nauwelijks olie. Ik controleer het regelmatig, maar alleen tijdens beurten wordt er olie bijgevuld. Moest ik bij mijn vorige Vectra diesel toch wat vaker doen.

Update 7 Januari 2009

  • 83.077 km

Vandaag een grote onderhouds-beurt op de auto laten uitvoeren. Tevens is de auto opnieuw APK gekeurd. Volgens de dealer waren er geen grote problemen aan de auto geconstateerd. Hierin kon ik me wel vinden want de auto heeft afgelopen jaar geen problemen gehad. Het verbruik is gemiddeld 5,9 liter op 100 kilometer wat 1 opp 16,9 is. Maar als je echt je best doet kan je dat omlaag krijgen naar 1 op 18 of beter. Zoals ik al eerder gemeld heb, heb ik nog nooit olie moeten bijvullen en dat is nog steeds het geval.

Het laatste jaar van deze Astra is voor mij ingegaan en ik moet zeggen dat ondanks de opstart problemen, dit een betrouwbare auto voor mij is gebleken. Ik heb nooit langs de kant van de weg gestaan en ook met de kou deze dagen, start de auto zonder problemen. En in de drie jaar dat ik hem nu heb, is er maar 1 keer een lampje kapot gegaan.

Ik heb er vertrouwen in dat dit laatste jaar ook zonder grote problemen voorbij zal gaan.

Update 5 Juli 2009

  • 97.467 km

Afgelopen week is het voor de tweede keer voorgekomen dat er een lampje defect was. 2 lapmjes in 3,5 jaar is een mooie score. Opel dealer heeft hem netjes vervangen, want zelf lukt je dat niet. Je moet er namelijk via de wielkasten bij en dat is niet te doen als de auto niet op een brug staat.

Met het warme weer van de afgelopen dagen, merk ik dat de climate control er moeite mee heeft de auto koel te krijgen. Gelukkig kan ik met de afstand bediening alle ramen in een keer openen zodat de warmte er alvast uit kan voordat ik instap. Ook merk ik dat ik de laatste tijd handmatig de airco moet instellen (temperatuur en ventilator) om dat hij bij de automatische stand net niet werkt zoals ik zou willen.

Verder geen grote problemen met de auto. De voorste veerpoten kraken als ik over een drempel rij, maar met een beetje smering is dat wel te verhelpen.

Update 5 januari 2010

  • 109.870 km

Vandaag de Astra na 4 jaar ingeleverd en mijn nieuwe auto op gehaald. Tijd voor de laatste update en de eind-conclusie.

Ondanks de kleine aanloop problemen de eerste maanden, is de Astra voor mij een betrouwbare auto geweest. Zoals ik eerder gemeld heb, heeft hij me nooit in de steek gelaten en ook de afgelopen maanden was dat het geval. De auto was voorzien van veel luxe en ook deze techniek is netjes blijven werken. In de 4 jaar tijd zijn er maar twee lampjes kapot gegaan en heb ik nooit olie bijgevuld. De olie tijdens de onderhouds-beurten was voldoende.

Dan het verbruik. Ik denk dat je met deze auto redelijk zuinig kan rijden als je eenmaal doorhebt hoe je deze auto moet berijden. Schakelen bij 2000 toeren, airco uitzetten als je die niet nodig hebt en normaal optrekken helpen al veel. Daarna boven de 80 km/h al de 6e versnelling inschakelen (60 km/h in de 5) en veel op de cruise-control zorgen voor nog zuiniger rijden. Met goed opgepompte banden rol je redelijk ver door zodat je op afritten en bij verkeers-lichten al vroeg van het gas af kan (wel zorgen dat je het verkeer niet ophoudt). Ook dit zorgt voor een zuinige werking van deze Astra. De tweede board-computer heb ik nooit gereset (alleen toe de stroom er een keer afging) en daar staat de teller op 4339,7 liter diesel voor 74743,5 kilometer. Dat is 5,8 liter op 100 kilometer. Ofwel 1 op 17.24. Dit is wel het verbruik volgens de board-computer en Opel geeft een gemiddeld verbuik op van 6,1 liter op 100 kilometer. Laten we aannemen dat de board-computer te optimistisch is, dan heb ik toch redelijk volgens fabrieks-opgave gereden. Maar als ik eerder beschreven technieken eerder had toegepast, denk ik dat ik over die 4 jaar nog iets zuiniger was geweest.

Conclusie: Een betrouwbare, ruime en lekker rijdende auto. Met de juiste rij-stijl is deze auto ook zuining te rijden. Daar kwam bij dat deze uitvoering erg luxe was dus rijden was geen straf.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.