Opel Astra Stationwagon 1.7 DTi Pearl (2001)

autoreview

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra - interieurOpel Astra - interieur

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.7 DTi Pearl
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat ik een aantal jaar op Lpg G3 heb gereden in zowel een Alfa Romeo als een Hyundai, een merk waar ik qua betrouwbaarheid goede ervaringen mee had, heb ik na talloze lpg problemen bij beide auto’s de hoop in gas opgegeven en besloten een diesel te gaan rijden.

Zo kwam het dat ik deze uit de lease afkomstige Opel Astra op diesel tegenkwam bij een merkloze Bovagdealer bij mij in de buurt voor een uiterst scherpe prijs. Hij stond er een beetje gehavend bij, paar krasjes hier en daar, niet gepoetst en achteraf in een hoekje weggestopt. Bovendien hadden de banden nog maar weinig profiel. Maar daar was de prijs dan ook naar.

Het betrof een Opel Astra station 1.7 Dti met 75 pk in de zgn ’Pearl’ uitvoering. Dit wilt zeggen dat deze is voorzien van een leren stuurwiel, en elektrische en verwarmbare buitenspiegels, naast de opties die op mijn uitvoering al aanwezig waren zoals airco en elektrische ramen, 2 airbags en abs, en uiteraard centrale deurvergrendeling. Zaken die tegenwoordig toch onontbeerlijk zijn naar mijn mening.

Een proefrit gemaakt en ik was verkocht. Goed het is absoluut geen strepentrekker (van 0 naar 100 in 15 seconden), het gewicht van de Isuzu-dieselmotor voel je op de vooras drukken dus onderstuur is de auto absoluut niet vreemd, maar al snel ken je de auto door en door, een echte allemansvriend. Mede door de overzichtelijke carossorie.

Nadat ik had afgesproken dat er een setje nieuwe banden onder kwamen en dat ik 6 maanden garantie kreeg durfde ik de aankoop aan. Hij had dan al wel 142.000 km op de teller staan, maar voor een diesel moet dat pas het begin van de levenscyclus zijn toch? In ieder geval, nu 6 maanden later heb ik absoluut geen spijt van deze aankoop.

Goed, de dieselprijs is de afgelopen tijd ongeveer 20 cent duurder geworden, maar dat ik duurder zou rijden dan op lpg dat had ik al voorzien. Bovendien ligt het omslagpunt van mijn Astra diesel tov een benzine-uitvoering toch al op zo’n 19.000 km per jaar.

Maar ik rij veel meer dan dat, zo’n 40.000 per jaar, en derhalve tijd om na een half jaar en 21.000 km de balans op te maken.

De auto bevalt uitstekend, zeker in vergelijking met de Hyundai Accent die ik hiervoor had, die was weliswaar sneller, maar de Opel voelt een stuk stabieler aan qua wegligging, minder nerveus en vaster op de weg. Natuurlijk speelt het gewicht hierbij vast ook een rol. De Astra weegt 1225 kg.

Ook het trage karakter van de auto is heerlijk onthaastend, al had ik het toch fijn gevonden als de motor iets eerder zou oppakken. Onder de 1800 toeren is die bijna niet vooruit te branden. Wel is het koppel van 165 nm bij 1800 tpm erg prettig, je kunt hierdoor toch best schakellui rijden. Als je de auto op toeren houdt kom je best goed mee met het verkeer, zeker op de snelweg. Even inhalen is dankzij dat koppel zo gepiept. Vooral een reisgezel dus voor lange afstanden op de snelweg deze auto.

Lange afstanden zijn dan ook helemaal geen straf in deze auto. Ik stap na lange ritten nooit vermoeid uit, ondanks dat ik de (in hoogte verstelbare) stoelen in de Astra in eerste instantie nogal vlak vond ondervind ik daar geen hinder van. Ze zitten eigenlijk best goed, en lekker stevig. Iets meer zijdelingse steun zou ideaal geweest zijn, maar goed ik heb nu eenmaal geen sportstoelen.

Achterin zit je heel wat minder comfortabel. Als de voorstoelen in de achterste stand staan kan er alleen iemand op de achterbank zitten indien deze geen benen meer heeft want je houdt geen beenruimte over. Dat valt me toch tegen van een auto met een wielbasis van ongeveer 2.70m.

Gelukkig is de bagageruimte een stuk forser, 480 liter gaat erin en is voorzien van een vlakke laadvloer met handige rubber strips om het schuiven van spullen enigzins tegen te gaan. Wel is het rolmechanisme van het afdekzeil nogal onhandig.

Maar terug naar het onderdeel rijden; de auto heeft dus een heerlijk rustig karakter, je moet geen haast hebben, en de auto maakt op kruissnelheid op de snelweg niet zoveel herrie zoals ik gewend was in de Hyundai, dat werd op den duur ook vermoeiend. Het stuur ligt aangenaam in de hand (is ook in diepte verstelbaar), en de auto is zeer koersvast. Ook in bochten, ondanks het onderstuur heb ik gemerkt dat je toch nog vrij snel de bochten kunt ronden.

Het schakelen gaat minder hakerig dan in de Koreaan die ik hiervoor reed maar desondanks moet ik soms de versnelling er echt goed induwen. Verder best een nauwkeurig en stevig schakelgedrag. Geen zwabber pook zoals bij Peugeot veelal gebruikelijk is bijvoorbeeld.

Hij is ook lekker stevig geveerd, zonder dat het stuiterig wordt. Maar de Astra gaat dus niet slap in z’n veren hangen. Dat geeft toch een betrouwbaar gevoel.

Wat me wel opvalt is dat je zo stevig moet doortrappen bij het remmen. De auto remt wel goed, maar de remmen reageren niet zo bijterig zoals je veelal bij de Zuid-Europese merken ziet. Ik hoor hier iedereen over die ik weleens in mijn auto laat rijden, terwijl er met mijn remmen toch echt niets mis is.

Verder doet alles een stuk degelijker aan dan bij de vorige auto’s die ik heb gehad. Het dashboard ziet er zeer strak en netjes uit, en is nog altijd kraakvrij. Op een klein rammeltje links bij mijn deur na dat af en toe weleens opspeelt, maar dat vind ik niet hinderlijk.

Alles zit daar waar je verwacht, al heb ik even moeten zoeken naar het knopje voor de binnenverlichting. Opel-rijders weten waar ik op doel. Ook mis ik een armsteun en radiobediening op het stuur. Dat is toch jammer.

Verder heb ik weinig reden tot klagen, mijn verbruik bijvoorbeeld ligt tussen de 1 op 18 en de 1 op 19, maar daar moet ik bij vermelden dat ik vaak met de airco aan rij, en dat ik niet mijn best doe om zuinig te rijden. Ik ben dus ook zeer te spreken over het gemiddeld verbruik, niet onbelangrijk voor een diesel. Het is immers een belangrijk aankoopargument voor een diesel.

Mijn actieradius bedraagt zo’n 850 km met 46 liter diesel, dus ik kan lekker lang doorrijden. Wel gaat het lampje om te tanken altijd al snel branden. Meestal heb ik dan nog tussen de 8 en de 10 liter in de tank. Maar beter te vroeg tanken dan dat je komt stil te staan.

Deze auto heeft me overigens nog niet laten stilstaan, goed ik heb ’m pas een half jaar, maar ik heb er toch al 21.000 km mee gereden en hij heeft mij en een vriend al helemaal over de Alpen heen en terug naar Kroatië vervoerd. Zonder een centje pijn! Hij hield zich uitstekend en zonder morren. Totaal zo’n 3800 km gereden op die vakantie. Kruissnelheden van 150 km/u in Duitsland waren geen probleem, zelfs dan voelde de auto nog solide aan, terwijl dat toch niet zo ver onder de topsnelheid van deze Astra ligt.

Wel heb ik vlak voor de vakantie de airco laten bijvullen voor zo’n 70 euro, en de airco heeft zijn werk goed gedaan. Verder alleen een lampje laten vervangen en dat is alle onvolkomenheden die ik ben tegengekomen bij deze auto.

Als dit een voorbode is van de maamden en jaren die nog gaan komen dan wordt dit mijn meest probleemloze auto tot nu toe! Dat terwijl ik toch nog enkele twijfels had voordat ik tot aanschaf overging vanwege de reputatie van Opel op het gebied van kwaliteit (je hoort toch regelmatig wat mindere verhalen over Opel). Maar een diesel met deze kilometerstand is natuurlijk nog maar net ingereden, ik ben dan ook vast van plan deze auto naar de 300.000 te sturen.

Deze Astra heeft dus eigenlijk alles wat ik me kan wensen, hij is flexibel als het op bagageruimte aankomt (ideaal voor vakantie), hij heeft voldoende comfortabele opties, hij rijdt compromisloos, en hij geeft je meteen een vertrouwd gevoel, is handzaam en overzichtelijk in het verkeer, ondanks de nogal dikke A-stijlen.

De plus en minpunten van deze auto:
+ Uitrusting
+ Wegligging
+ (Bagage)Ruimte
+ Comfort
+ Verbruik
+ Onderhoudsgevoeligheid (tot nu toe)

- Beenruimte achterin (echt erg slecht naar mijn mening)
- Geen spannend uiterlijk (desondanks nog zeker netjes en tijdloos)
- Trage motor
- Remmen reageren niet echt bijterig

Concluderend is het dus zeker niet een hoogvlieger, het is geen sport-auto met dito rij-eigenschappen, maar het is zeker een interessante aanbieding voor iedereen die in deze klasse op zoek is naar een niet al te duur alternatief. Astra’s zijn met bosjes te vinden.

Het is een comfortabele pakezel of trouwe hond die in alle rust doet wat je hem opdraagt, daarnaast kan z’n uiterlijk er ook nog alleszins mee door. Dit type Astra (G) heeft nog alleszins een net voorkomen en je hoeft dus niet in te boeten aan uitstraling als je toch goedkoop wilt rijden en het biedt meer auto dan de gemiddelde Koreaan moet ik toegeven, en voor mijn gevoel doet de kwaliteit absoluut niet onder voor een Volkswagen, wat toch vaak als het referentiepunt wordt gezien.

Ik zal deze review regelmatig updaten om je op de hoogte te houden van nieuwe ervaringen.

PROBLEMEN

Tot nu toe nog geen enkel probleem behalve regulier onderhoud, daar reken ik ook het bijvullen van de airco en het vervangen van een lampje bij.

Toch geef ik hem maar 4 sterren voor betrouwbaarheid en gebruikskosten omdat ik het na 21.000 km nog te vroeg vindt om de betrouwbaarheid en gebruikskosten als uitstekend te bestempelen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.