Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 80pk Enjoy (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.7 CDTi 80pk Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 320.000 km |
10 maanden in bezit
- 165.000 km
De auto is nu 10 maanden in bezit. Ik heb er nu ongeveer 47.000 km mee gereden. Meest allemaal prettige kilometers. Voor dagelijks gebruik vind ik de 1.7 CDTI voldoende. Het is geen beest dat in het vooronder verborgen zit, maar wanneer ben je echt veel vermogen nodig. Sprinten bij de verkeerslichten doe ik niet meer, dan blijft alleen het inhalen over. Dan kan een beetje extra power handig zijn, maar als het moet gaat het in 3 of 4 ook prima.
In de zomer zijn we met een caravan achter de auto naar Kroatië geweest. Onderweg kom je dan het een en ander aan heuvels en bergen tegen. Daar zou 20 pk extra wel fijn zijn geweest. Maar de stijlste bergen heb ik in z'n 3 toch met zo'n 85 km/h kunnen beklimmen. Dat valt op zich mee. Verder vooral veel op de cruisecontrol kunnen rijden met een gang van ± 95 km/h.
Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1:19. Toch had de tankinhoud iets groter mogen zijn. De 52 liter inhoud rijd je niet helemaal op en dus sta je na een goede 800 km weer bij de pomp.
Onkosten heb ik nog niet gehad aan de wagen, behoudens 1 grote beurt en 1 parkeerlampje vervangen.
De auto is ruim, betrouwbaar en ik vind hem er mooi uit zien.
Tot dusver van mij uit een aanrader. (ik heb geen ervaring met de 100 pk versie, wellicht dat mijn mening over 'aanrader' dan nog iets aangepast zou worden)
Toen stond ik stil
- 172.000 km
Op een woensdagmorgen, 05.30 uur. 130 km/h op de A28 op de cruise control. Ik ga nog een vrachtwagen voorbij en dan branden daar plots de lampjes op het dashboard, als staat de auto alleen op contact. Diesel op, nee, dat kan nog niet. Ik zal niemand vervelen met de navolgende 4,5 uur. Maar uiteindelijk staat de wagen bij de dealer die me de volgende dag belt en vrolijk maakt met de diagnose. De hogedruk brandstofpomp is stuk. Vervangen van deze pomp kost inclusief werkplaatstarief 1700 euro. Balen! Het geeft me wel een ander gevoel als 7000 km geleden. Toen nog zeer tevreden. Nu hoop ik dat de wagen mij dat gevoel nog terug kan geven..
Update met een drupje olie
- 254.855 km
Ja ja, Inmiddels bijna drie jaar eigenaar. Dat betekent dat er van 118dkm naar 255dkm is gereden. Na de defecte brandstofpomp geen problemen meer gehad. Alleen wat olielekkage. Ik zal blijven informeren wat de oorzaak is. Gisteren de O-ring bij het oliefilter vervangen, daar leek het weg te komen. Zien of dit enig soelaas biedt.
Het verbruik van de wagen is wel wat toegenomen naar ongeveer 1 op 17,8. Was voorheen toch rond de 1 op 18,5 en bij goede dagen boven de 1 op 19. Een retourtje Oostenrijk met een snelheid grotendeels en waar mogelijk tussen de 150 en 160 km/h lag op 1 op 16,1 en dat viel me niet tegen. Technische staat van de auto is nog goed, al is de airco definitief uitgevallen. Heb hem een maand geleden laten vullen, maar inmiddels doet hij het wederom niet meer. Probeer zonder onkosten de winter door te komen, wat wel moet lukken naar verwachting. Dan staat er zo'n 275.000 op de teller en gaan we afscheid nemen. Nieuwe wagen zoals ik er nu tegenaan kijk: VW Golf.. Waarom? Gevoelskwestie.
Update
- 307.000 km
Airco afgelopen zomer voor de vakantie laten repareren. Voor 400 euro weer klaar. Kost wat, maar met de zomervakantie voor de deur en aardig wat kilometers met het hele gezin erin is het toch prettig dat de airco werkt. De dynamo is inmiddels ook vervangen, stopte er mee en daarmee stopte de rest van de auto ook. Vond ik behoorlijk aan de prijs, zo'n dynamo inclusief montage, maar zonder doet hij het niet.. Ondanks deze kosten, die je wel een keer kunt verwachten, bevalt de wagen nog steeds. Inmiddels de aanschaf van een andere auto uitgesteld tot na de winter. Ik denk er aan om toch maar weer zo'n Astra te kopen. Alles bezien is hij goed bevallen en heb ik niet duur gereden. En 320.000 is volgens mij een heel aantrekkelijke stand om de auto in te ruilen...
Afscheid genomen
- 320.000 km
In de afgelopen 4 jaar heb ik 202.000 kilometer met deze auto gereden. Onkosten:
- Hogedruk brandstofpomp incl apk (€ 1900)
- Turbodruk sensor (€ 300)
- Airco reparatie (€ 400)
- Dynamo (€ 400)
Verder twee keer de distributie, 1x alleen de riem, de tweede keer inclusief waterpomp en rollen. Ik vind het overall gezien meevallen, al vergeet ik een setje voorbanden en een complete winterwielenset. Maar daar is het bij gebleven. Gebrek aan pk's heb ik enkel een keer met de caravan in de bergen vernomen, maar hinderlijk was het niet. Het is geen racemonster maar kan prima meekomen. Het gemiddelde verbruik heb ik op ongeveer 1 op 18 gekregen, ook dat vind ik netjes. Ik hoop met mijn nieuwe (gebruikte) auto net zoveel geluk te hebben. Het is geen Astra geworden, maar een Seat Leon 1.9 TDI. Heel wat anders. Dag Opeltje, bedankt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.