Opel Astra Stationwagon 1.6i-16V CDX (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.6i-16V CDX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
- 187.000 km
Benzine, 1.6 16V. (Motor Z16XE)
In 2001 was ik woonachtig in Italië en heb daar toen een nieuwe Opel Astra stationwagon gekocht, uitvoering CDX. In 2001 was die daar nog op de markt, dus bouwjaar is ook 2001 i.p.v. 2000 zoals hier ingegeven. In Nederland kwam in 2001 de Elegance uitvoering op de markt. Om onbegrijpelijke redenen bestaat er in Nederland BPM, in de meeste Europese landen bestaat zoiets niet. Gelukkig ook niet in Italië en ook niet in Zwitserland waar ik inmiddels woon. Zonder BPM (en afleveringskosten, een ander Nederlands verschijnsel) was de auto zo‘n 6000 euro goedkoper dan hij in Nederland geweest zou zijn. Destijds waren er in Italië drie uitvoeringen van de Astra: De Club (basisuitvoering), de CDX en de Sport. De Club was zeer kaal, CDX en Sport kostten hetzelfde en waren/zijn beiden behoorlijk compleet, met wat detailverschillen.
De CDX uitvoering heeft o.a als extra t.o.v. de Club: Airconditioning, lichtmetalen velgen, mistlampen, elektrisch verstelbare en verwarmde zijspiegels, zijairbags, drie hoofdsteunen achter, stuurwiel in hoogte en lengte verstelbaar, radio met stuurwielbediening en nephout op de middenconsole (ziet er desondanks redelijk uit). Die radio had van mij niet gehoeven want die heb ik al snel vervangen door een prima Philips DCC822 (wie kent het DCC systeem nog?) met CD wisselaar. Met behulp van een zelf gebouwde adapter ook de stuurwielbediening kunnen behouden en tevens een hoofdtelefoonuitgang ingebouwd. De luidsprekers in de Astra zijn redelijk, maar in het donker met een goede hoofdtelefoon klinkt het toch veel beter.
Bovenop de CDX uitrusting nog wat opties gekozen zoals lederen bekleding. In dit geval grijs. Zwart maakt de meeste auto’s wat donker en triest vind ik. Als bijkomend voordeel is ook het dashboard niet zwart, maar grijs, met wat zwarte inlegstukken. Een heel groot voordeel van de keuze voor leer is dat ook de stoelen niet langer de standaardstoelen zijn, maar de sportstoelen die veel beter zitten, instelbare zitvlaklengte hebben en stoelverwarming. Verdere opties waren metallic lak (grijsblauw), alarmsysteem en aktieve hoofdsteunen. Gelukkig zijn de hoofdsteunen bij Opel ook hoog genoeg.
Op het dashboard vinden we de standaard set klokjes: Toerenteller en snelheidsmeter in combinatie met meters voor de temperatuur van de koelvloeistof en de brandstofvoorraad. Het info-display in het midden van het dashboard is voor het digitale klokje met datum en wordt ook gebruikt voor de originele Opel-radio. Alles bij elkaar best een mooi dashboard. Wellicht wat fantasieloos maar het is overzichtelijk en de ergonomie is prima voor elkaar. Ook fijne grote buitenspiegels.
De redenen destijds om voor deze auto te gaan en niet voor vergelijkbare modellen als Ford Focus, VW Golf en Skoda Octavia lagen vooral in het zitcomfort. Ik ben 1m97 en zit prima in de Astra. Dit is vooral een gevolg van de stoelen en beenruimte. Zoals reeds beschreven, met het leerpakket kwamen ook de sportstoelen en die zijn duidelijk beter dan de standaard stoelen met ook genoeg zijdelingse steun. De stoelen kunnen laag staan, en als ze laag staan heeft het zitvlak ook een duidelijke helling in plaats van dat het horizontaal is. Hierdoor worden ook de bovenbenen prima ondersteund. Goed zitten had wellicht in de Golf ook gekund, maar die van 2001 vond ik niet mooi en bovendien heeft hij een duidelijke tildrempel bij het laadruim. Dat doen Ford en Opel beter. Als je bij de Astra de achterbank plat legt krijg je een volledig vlakke laadvloer. Zo hoort het. In de Ford zat ik echter niet goed en op grond daarvan viel hij al af. Zal verder best een prima auto zijn. Ook nog getwijfeld tussen benzine en diesel. In het geval van VW of Skoda zou het wellicht een diesel geworden zijn, Opel heeft daar niet zo’n goede reputatie. In de latere Astra H hebben ze Fiatmotoren gebruikt, een hele vooruitgang. Verder vond ik de Astra ook de mooiste van deze vier.
De ervaringen met de auto dan: Ik realiseer me heel goed dat er veel mooiere en comfortabelere auto’s zijn. Maar met in het achterhoofd het segment en wat hij gekost heeft ben ik tevreden over de auto. Toen ik voor het eerst wegreed bij de dealer vond ik de motor wat rumoerig, een wat donkere brom. Je went er aan. Gelukkig zitten er nergens resonanties in de aandrijflijn en ook als je 120 rijdt is hij voldoende stil, Ik heb er ook vaak genoeg 140 of 160 mee gereden maar dan laat de motor zich nadrukkelijk horen. Bij 120 staat de toerenteller op 3500, bij 140 op 4000 dus dat is niet verwonderlijk. Bandengeluid is erg afhankelijk van de banden. Met Michelin XH, Pirelli P6 en winterbanden Vredestein Snowtrac 2 valt dat bandengeluid erg mee. Met Firestones was hij rumoerig. Ik heb goed bijgehouden wat ik verbruik, en dat is eigenlijk best zuinig, na 180.000 km exact 1:14 gemiddeld.
Veercomfort en ruimte zijn ook goed. De auto is regelmatig gebruikt als pakezel en dat ging ook goed. Lang met één kind gereisd en dan kan een stuk van de achterbank plat, zodat er nog bagageruimte genoeg is. Nu met twee kinderen gaat dat niet meer en wordt de ruimte voor vakanties e.d. toch wat beperkt. Het veercomfort is goed. Niet te hard, oneffenheden worden goed verwerkt. Hij stuurt wat minder strak dan een Focus, maar dat z.g. sportieve rijden is toch alleen maar leuk als je alleen in de auto zit. Passagiers ziek maken heeft weinig zin.
Wat vanaf het begin wat geirriteerd heeft is dat de auto niet rammel- en kraakvrij is. Vanuit het dashboard kwamen er allerlei geluiden. Hier en daar wat kunnen oplossen met vilt en tochtstrip maar het is nooit helemaal weggegaan. Het is ook niet altijd gemakkelijk te traceren. De opvolger, Astra H, gebruikt veel mooiere materialen voor het dashboard, dat ook uit één stuk is vervaardigd. Ik verwacht dat het rammelen daarbij een stuk minder is. Zowiezo is die Astra H een stuk fraaier dan de Astra G, naar mijn mening. Behalve rammeltjes uit het dashboard heb ik ook regelmatig andere geluiden gehoord. Portierrubber, achterklep. Vaak moeilijk te zeggen wat het nou precies is.
De auto is ook behoorlijk betrouwbaar gebleken. Lang bijna geen uitgaven gehad, buiten het normale onderhoud om en wel regelmatig nieuwe H7 koplampen. Inmiddels negen nieuwe lampen erin. Dat is wat veel. Zo’n lamp kost ongeveer een tientje (Philips of Osram) maar het is irritant. Gelukkig is het verwisselen een eenvoudig klusje dat je in twee minuten doet.
Sinds februari 2009 (bij 144.000 km) echter toch wat serieuzere reparaties gehad. Zie opsomming beneden:
* Augustus 2003, 31.000 km en de auto net twee jaar oud, net enige dagen na verstrijken van de garantietermijn. De cylinder van het contactslot wil niet meer draaien. Het was erg warm weer, en bij navraag bij Opel dealers, ANWB en internet bleek dit vaker voor te komen. Bij warm weer dus. Contactslotcylinder vervangen, kosten 86 euro. De komende 4.5 jaar geen verdere (abnormale) problemen gehad.
* November 2008, 136.000 km. In de zomer al gemerkt dat de accu wat problemen kreeg om de auto te starten dus voor het begin van de winter er een andere accu (Bosch) ingezet. Kosten, 100 euro. Niks van te zeggen, dik zes jaar met de oorspronkelijke accu gereden.
* Februari 2009, 144.000 km. De auto loopt opeens erg vreemd. Als je normaal met constante snelheid rijdt lijkt alles normaal. Bij gas geven gebeurt er echter weinig. Soms na enige seconden vertraging een versnelling, soms wat geschok. Aanvankelijk verdacht ik de benzine (toevallig net toen een ander merk getankt) maar de volgende tank gaf geen verbetering. Daarna ging zelfs een geel lampje op het dashboard aan en ik ben naar de dealer gegaan. Toen is de elektronische ontstekingsunit vervangen (zichtbaar als je de plastic afdekkap verwijdert). Kosten, 240 euro.
* Februari 2010, 173.000 km: De motortemperatuur is niet stabiel en gaat soms richting de 100 graden. Ook draait de koelventilator veel meer dan normaal. Bij controle gezien dat er geen koelvloeistof zichtbaar was. Zelf eerst 1.5 liter water bijgevuld maar zelfs dat was niet voldoende. Blijkbaar zat er ergens een lek. Dus de volgende dag meteen naar de dealer. De kachelradiateur achter de middenconsole bleek lek te zijn. Middenconsole moest er uit. Deze reparatie was vooral duur vanwege arbeidsloon (en inmiddels in Zwitserland): 475 euro.
Ook de airconditioning werkt intussen niet meer goed. Opnieuw bijvullen werkte maar een maand. Daarna i.p.v. de dealer een airco-specialist opgezocht die al snel een lekkende condensor en lekkende slang vond. Beiden zijn vervangen en het systeem is opnieuw gevuld. Kosten, 760 euro. Werkt nu weer prima en er op een lange rit naar Zuid-Italië al veel plezier van gehad.
* Juli 2010, de motor doet weer wat raar bij lage snelheden in zijn 1 of 2. De auto houdt in en rijden gaat soms schokkerig. Een bevriende monteur vond middels de uitlezing via OBD dat de uitlaatgasrecirculatieklep niet goed werkte. Hij heeft hem toen eruit gehaald, schoon gemaakt en teruggezet. Alles bij elkaar een minuut of 20 werk en nu lijkt het probleem opgelost. Andere reviews nalezend vind ik dit EGR probleem regelmatig bij de Opel Astra.
De eerste uitlaat zit er nog onder, maar die begint inmiddels ook aardig te roesten dus dat is een kwestie van tijd. Langzaam maar zeker begin ik rond te kijken naar een opvolger zoals b.v. een Ford Mondeo, Skoda Superb, Opel Insignia, Toyota Avensis, Subaru Legacy, Volvo V70 of een Audi A4. Die laatste heeft nog genoeg plaats, de premiumauto’s zoals BMW 3 of Mercedes C zijn gewoon te klein en dat geldt ook voor de Alfa 159, een mooie auto met onverwacht tevreden gebruikers. Ondanks de bewezen betrouwbaarheid koop ik liever geen Japanse auto, ook al wordt hij dan tegenwoordig vaak in Europa gemaakt. Liever een echte Europeaan. Zou toch best een nieuwe A4 kunnen worden. Niettemin zal ik de Astra best even missen want hij heeft me nog nooit laten staan en in bijna 200.000 km heb ik er weinig problemen mee gehad. Ik vrees echter dat er de komende tijd meer reparaties zullen komen en dan kun je je afvragen of je niet beter een nieuwe auto kunt kopen. Het proces van het uitzoeken van een nieuwe auto is natuurlijk altijd leuk. (En waarschijnlijk nog meer als je het niet zelf hoeft te betalen. Erg veel reviewers op deze site hebben blijkbaar een leaseauto.)
Update by 222.157 km.
De auto is inmiddels vervangen door een Audi A4 Avant 2.0TDI. Sinds de vorige bijdrage zijn er nog wat kleine reparaties geweest:
In oktober 2011 werd bij de APK geconstateerd dat er teveel speling zat op de wielophanging rechts voor. Dit is opgelost door het "Domlager" of "Federbeinlager" te vervangen. Dit kostte 170 euro en viel dus mee.
De compressor van de airco deed al langere tijd niet meer wat hij moest doen, maar reparatie is gewoon te duur voor zo'n oude auto. Op een gegeven moment ging hij wel veel bijgeluiden maken en de V-snaar ging zelfs stinken. Gelukkig is het mogelijk om de compressor uit bedrijf te nemen. Hiertoe een andere V-snaar erop laten leggen, korter, zodat de compressor niet meer meeloopt. Nog eens 50 euro.
Al met al niet teveel reparaties gehad in deze dik 200.000 km. Maar, het kan natuurlijk altijd beter.
19 jaar
- 238.000 km
Deze auto wordt de laatste jaren erg weinig gebruikt, en wordt er daarom maar bijgehouden. Afschrijving is nihil. De achterschokdempers zijn vervangen en hij heeft rondom nieuwe banden gehad. Behoudens de olie- en filterwissel wordt er verder niets aan gedaan, en hij start nog altijd en komt ook gewoon door de APK.
Wel een teken van ouderdom: De binnenbekleding van het dak laat los.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.