Opel Astra Stationwagon 1.6i-16V CDX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.6i-16V CDX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto heb ik van 1999 tot en met 2003 gehad. De opel Astra is een praktische auto, ziet er misschien een beetje saai uit en wordt ook vaak saai door anderen gevonden. Zelf vind ik de 5 deurs en de 4 deurs uitvoering ook saai, maar de stationwagon, ziet er strak en compact uit en is een van de ruimste in z’n klasse.
Echter bevalt mij de auto prima; de cdx uitvoering die ik heb is zeer luxe: met o.a airco, 4 electrisch bedienbare ramen, mistlampen, lichtmetalen velgen, goede radio/cd speler met perfecte bediening aan het stuur, boordcomputer. Als extra heb ik een cruisecontrol laten monteren die simpel en perfect werkt. In mijn geval gaat het om een leaseauto die in vergelijking met de concurrenten een gunstig leasebedrag heeft (waarschijnlijk door z’n lage afschrijving).
Af en toe vind ik het motorvermogen beperkt bij lage toeren. Dit is vooral het geval bij optrekken en versnellen. Wil je opschieten dan moet je toch boven de 3000 toeren gaan rijden en dan vind ik de motor wel wat rauw doorklinken. Dit kan ook komen dat ik op LPG rijd en er daardoor natuurlijk iets vermogenverlies is en je meer gewicht meesleept. Trouwens de auto is niet overmatig zuinig. Op LPG rijd ik ca 1 op 10 a 11. M’n vorige wagen, een toyota Carina met grotere en sterkere 1.8 motor haalde 1 op 11 a 12 op LPG. Door de LPG onderbouw, heb je wel continue het onhandige reservewiel in je koffer liggen. Er zijn natuurlijk van die reparatiesetjes en dan kun je je reservewiel thuis laten, maar die heb ik niet aangeschaft.
Verder valt op dat bij 120 km/h er ca 3750 toeren worden gemaakt, dit vind ik aan de hoge kant, maar toch blijft het geluidsniveau beperkt, op hogere snelheden kun je nog steeds een goed gesprek voeren. Wat ik zelf heel plezierig vind is de uitstekende muziekinstallatie die ook harder/zachter gaat als je harder/zachter gaat rijden.
Na bijna 4 jaar met plezier in deze auto te hebben rondgereden, ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe leaseauto. Ik vind het jammer dat er nog geen nieuw model Astra of Vectra stationwagen is, dus mijn keus wordt nu een Renault Laguna 19dci grandtour, dit is ook geen straf verwacht ik. Trouwens m’n opel Astra wordt overgekocht door mijn broer.
M’n broer heeft na 2 jaar de auto weer verkocht (2005). Hij heeft er nog meer dan 70.000 km bij gereden, dus in totaal 160.000km. In deze periode zijn er toch wat problemen opgetreden met olieverbruik, stuurhuis en airco. Hierdoor heeft hij toch besloten de auto maar weg te doen, want de kosten werden steeds hoger.
PROBLEMEN
tot 90.000 km.
Ik heb al wel wat kleine probleempjes gehad die reeds zijn verholpen:
- spontaan opengaan van rechterachterportierraam; dit heeft de dealer wel wat inspanning gekost om op te lossen, wat voor mij dus wel lastig was.
- vreemd geluid bij aandoen van verwarming
- niet functioneren van de airco
Tevens verbruikt de auto ook wat olie, ca 2 a 3 liter per 15.000 kilometer. De boordcomputer waarschuwt als het oliepeil te laag dreigt te komen, wat dus dan wel handig is.
Van 90.000 tot 160.000km.
De auto ging steeds meer olie verbruiken op gegeven moment 1 liter per 2000 kilometer.
De airco is er mee opgehouden. Reparatie van meer dan 600 euro.
Stuurbekrachtiging was niet meer in orde. Soms deed ie het wel en andere keren weer niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren