Opel Astra Stationwagon 1.6 Edition (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.6 Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 170.509 km |
KM-stand laatst | 371.500 km |
Onze nieuwe Astra
- 170.950 km
( 12-07-2010) Hier mijn review voor onze nieuwe Astra H station.
We waren op zoek naar een "nieuwe Astra" om de oude Astra F station uit 1997 met 352.000 kilometer te gaan vervangen. Rijtechnisch en motortechnisch was er nog niets aan de hand met de oude, maar het roestduiveltje had een gat in het dak gevreten en dit bracht binnen een vochtprobleem waar je U tegen zegt. Daarnaast begon de electronica (de blower) franse kuren te vertonen en een combinatie van een vochtige auto en een blower die niet werkt is geen goede combinatie.
Via internet op zoek naar een vervanger, ben zeker al jaren zeer tevreden met Opel, maar het was niet bij voorbaat de enige kandidaat. Budget max 8.000 euro en minimaal een 2003 model en niet meer dan 200.000 op de teller.
Kandidaten moesten in mijn ogen wel europees zijn en mijn vriendin, met een redelijk versleten rug, moest ook lekker in deze auto kunnen rijden. Aanbod van Franse auto's was er genoeg, maar Renault was mij afgeraden i.v.m. vage electronische problemen en zachte stoelen, Peugeot ook minder goede stoelen en viel dus ook af. Bleven in de prijsklasse over; de Skoda Octavia combi 1,6 en Astra station.
Proefgereden in de Skoda( bij Kelder auto's in Nijverdal, prima bedrijf, goede service en geen gepush) en dat beviel zeer goed, stoelen goed, reed lekker en deze auto had vele optie's zoals inparkeersensoren in de achterbumper, mistlampen, electrische ramen en climate control. Prijs was ook netjes, alleen vind ik het wel een beetje jammer dat de auto er nogal gedateerd uitziet. Bouwjaar 2006 en +/- 164.000 op de teller.( achterklep weigerde dienst, maar zou uiteraard opgelost worden). Was dus een goede kandidaat.
Daarna ook nog proefgereden in een Astra Staion 1,4 16V met 90 PK. Auto ook voorzien van alle opties met ECC, mistlampen lichtmetalen wielen e.d. hardstikke mooi, maar ik merkte wel dat een 1,4 niet echt geschikt is om deze auto aan te drijven. Vermogen is er wel, maar je moet hem daarvoor wel op zijn staart trappen en dat gaat weer ten koste van je brandstofverbruik ( las op de BC dat de vorige eigenaar gemiddeld 9,7l/100km reed en dat is een heel verschil met de opgegeven EEC waarde van 6,1 l/100km). ( nu ben ik er ook achter dat de BC een benzine waarde aangeeft als je op gas rijdt en dat de die waarde met 29% moet verhogen om het werkelijke verbruik te halen. ( dit is bij de Astra die we gekocht hebben en aangezien het verbruik op de BC vrijwel gelijk was tijdens de testrit bij 80 constant, denk ik dat het een algemeen iets is).
Daarna zijn we naar Odiliapeel gereden ( HURO auto's) want daar stond een Astra station met 1,6 16V motor. Wel iets ouder dan de 1.4, maar zag er in het algemeen iets netter uit. Ook hier een proefrit gemaakt en dat beviel ons zeer goed. Die 25 PK meer vermogen en een hoger koppel zorgde voor een veel rustigere auto waarmee we vele ontspannende kilometers konden gaan afleggen.
Prijs was gelijk, kilometerstand scheelde ook niet veel, de Skoda was vollediger uitgerust, maar een model uit 1998 vergelijken met een model wat nu ook nog als nieuw verkocht wordt liet het voordeel naar de Astra uitgaan. Deal rond ( standaard geeft HURO 3 maanden garantie) en de volgende week kon hij met een nieuwe APK opgehaald worden. We kregen nog een uitdraai van de leasemaatschappij met de onderhoudshistorie en daarop was te zien dat bij 140.000 een nieuwe kop geplaatst is en alle injectoren vervangen zijn. Nu kan je daar zenuwachtig van worden, maar mijn oude Astra had bij 126.000 km een revisiemotor gekregen en die ging ook fluitend naar de 352.000.
Ik weet dat dit soort auto's van de leaserijder nogal eens afgebeuld worden ( bijvoorbeeld door Duitsland met 170km/uur en dan lekker op LPG blijven rijden is niet bevorderlijk voor de kleppen en klepzittingen. ( ik schakel in Duitsland boven de 140 ook altijd over naar benzine)). Zeker met een nieuwe kop ( met waarschijnlijk hardere klepzittingen) durf ik het wel aan. Ben ook een redelijk behouden rijder en dat scheelt natuurlijk ook.
De specs van de auto:
bouwjaar mei 2005
170.000 km op de teller.
1,6 liter twinport( bij deellast kan 1 inlaatkanaal per cilinder afgesloten worden, dit geeft volgens de fabrikant een brandstofbesparing vergelijkbaar met een FSI motor, zonder een dure NOx-kat nodig te hebben)
Ultrablue metallic lak,
Airco,
Electr. ramen voor,
Electrische spiegels
Cruise-Control,
Trekhaak,
LPG-G3,
Stalen velgen met voor uniroyal 195/65-15 en achter Zeetec 195/65-15.
Op 9 juli 2010
Wij naar Odiliapeel om de auto op te halen. Ik had nog gevraagd om naar de spiegels te kijken, want deze haperden tijdens het verstellen. Nu blijken er nieuwe geplaatst te zijn omdat reparatie niet mogelijk was. (viel me bij de 1.4 ook al op dat de spiegels niet goed functioneerden, dus voor iedereen die gaat proefrijden, check ze even)
De auto was niet voorzien van een radio, dus vanuit Odiliapeel naar Spijkenisse zonder afleidende muziek en je kon daarom goed horen hoe de motor loopt en of er gekke geluidjes inzitten.
Op de autosnelweg pakt de auto goed op en kan prima meekomen met het overige verkeer, de auto is lekker stil en geen windruis te horen. Alleen hoorde je een variërend gezoem uit de richting van de motorruimte wat leek op het geluid van de EGR-klep. Het was weer een warme dag zo begin juli en we hebben dus goed gebruik gemaakt van de airco.
een minnetje heb ik ook:
Er is in de auto een groot gebrek aan aflegruimte, wat een drama is dat zeg. maar goed dat er een grote kofferbak is ;)
na 3 weken
- 173.000 km
Zo na drie weken mijn volgende verslag:
(15-07-2010)
We hebben ondertussen al een paar keer getankt en hier bleek dat de boordcomputer ongeveer 29% te weinig aangeeft m.b.t. de verbruikte liters. Hoogstwaarschijnlijk komt dit omdat de auto een verbruik aangeeft alsof hij op benzine rijdt en de computer voor het LPG regelt aan de hand van die waarden de hoeveelheid autogas. Nu weet ik dat lpg een mindere energieke inhoud heeft als je het per liter vergelijkt, maar dat is volgens mij iets van 20%, de resterende verschillen zouden dan in de BC zelf kunnen zitten. Verder valt het ij wel tegen dat er tot nu toe niet veel meer dan gemiddeld 1 op 10 is te halen. Een enkele rit kan wel zuiniger, maar gecombineerd met stadsverkeer en gebruik van Airco is het slechter dan mijn oude Astra.
Okee, een stuk hoger gewicht en de banden zullen hier ook wel toe bijdragen
Probleempje ( 171.500km )
Als je een dag alleen maar in de stad rijdt ontstaat er een uitlaatgasprobleem ( volgens het lampje in het dashboard). Het lampje gaat branden en wil eigenlijk niet snel weer uit. Stukje op benzine rijden en dan vollediug af laten koelen werkt wel, maar na een paar dagen weer hetzelfde probleem. Op benzine merk je dat hij in zijn noodloop zit, op LPG blijft hij het echter prima doen. Na wat rondspeuren op internet kwam ik erachter dat het waarschijnlijk aan een gasverdamper ligt die schoongemaakt moet worden. ( vaak zijn er dan al injectoren e.d. Vervangen) en blijkt volgens een gasspecialist uit Limburg alleen sprake te zijn van vervuiling. Nu vind ik het wel toevallig dat bij deze auto in het verleden ook al injectoren zijn vervangen, dus het kan heel goed mogelijk zijn dat dit een terugkerend euvel is. Via een kennis aan Ignishion gekomen, een biologisch produkt dat je aan je brandstof moet toevoegen en dat zorgt voor o.a. Reiniging van je brandstofsysteem. Via een extra nozzle 5 cc toegevoegd bij het tanken en sindsdien is het probleem niet meer terug gekomen. We keep you informed.
(31-07-2010)
We hebben andere banden gemonteerd! Het profiel van de banden die er op zaten hadden was nog ruim voldoende, maar de Zeetec banden zijn een hopeloos zooitje. Als het droog is zijn ze prima, maar als de weg nat is, gaat de achterkant al schuiven als je met 40 kilometer per uur de bocht doorgaat. LEVENSGEVAARLIJK en ik begrijp niet dat dit soort banden niet verboden worden op de europese wegen. Koop deze banden nooit, tenzij je graag in de vangrail wil belanden. Ik was door allelei verhalen over dit soort aziatische banden al een beetje gewaarschuwd en kon het glijden dus makkelijk opvangen
Van mijn vorige auto had ik nog Michelin energy banden over, wel een maatje minder hoog, maar das een % of 6 verschil, dus te overzien. Ook heb ik uit het verleden ervaring met Uniroyal dat ze prima grip hebben, maar niet al te zuinig zijn met brandstof, daarnaast was er een hoogteverschil in de banden voor en achter en heb dus alles maar om laten zetten.
De auto was na montage van de Michelins een stuk stiller, duidelijk minder afrolgeluid.
Het verbruik tussen de twee setjes is ook redelijk te noemen.
oude set bij 80/100/120 gemiddeld 4,9/5,2/6,6
en met de michelin energybanden 85/105/130 gemiddeld 4,6/4,8/5,9
(vanwege het omtrekverschil heb ik ook harder gereden om het verschil te compenseren) zoals je kunt zien een aanzienlijk verschil.
Er zit nog 4mm en 5mm profiel op en dat moet genoeg zijn om een 30.000km te kunnen rijden. ( ja, rij wel vlot, maar ook veel lange stukken, dus niet al te zwaar voor mijn banden.)
Binnenkort bij verder nieuws meldt ik mij wel weer.
weekje Duitsland
- 174.972 km
Zo, weer terug van een midweek Berlijn. Auto heeft het prima gedaan, gemiddeld 98km/uur gereden over bijna 1900 kilometer. Geen problemen gehad met aangaan van motorlampje, misschien dat éénmalig toevoegen van het product zijn werk heeft gedaan en de verdamper weer schoon is. Grootste gedeelte op gas en ongeveer een kwart tank op benzine. Hij rijdt prima op de autobahn, maar dat had ik wel verwacht.
een nieuw torretje
- 192.000 km
Daar ben ik weer
De Astra heeft het moeilijk gehad de afgelopen tojd.
net voor het aflopen van de garantie ging het motorlampje weer branden en knipperen.
ik de verkoper opgebeld en op afspraak daar naartoe gereden. 5 minuten later weer weg, zou volgens de handelaar aan het feit liggen dat ik de gastank een keer heb leeggereden...
In overleg naar de garage in eindhoven waar ze hun lpg auto's laten repareren.
Daar aangekomen de boel uitgelezen en weer op naar huis. Onderweg bij een bekende gestopt en na een uur weer weggereden. Binnen drie minuten weer motorlampje knipperen en ik weer naar Eindhoven.
Daar hebben ze van alles aangepast en afgeregeld en de storingen waren er uit.
Naar huis gereden snel gegeten en weer op pad.... motorlapje bleef uit. ( zou het dan.....) 's-avonds laat weer naar huis en ja hoor, na 3 km weer lampje aan.
In overleg in waardenburg een gebruikt bobineblok opgehaald en gemonteerd.
Dat deed het ook enkele uren, daarna weer knipperende motorlampje.
Uiteindelijk ben ik hier naar de garage geweest om uit te lezen en een waslijst aan storingen
-overslag op alle vier de cilinders
-solenoids die niet functioneren
Maar na resetten kwam de storing niet direct terug. ( de auto was ook bij de opeldealer bij mij in de buurt bekend... ook uitlezen en vergelijkbare storingen( in 2007 al).)
Echter iedere keer als de auto afgekoeld is en weer gestart wordt is het na enkele minuten weer raak.
Afspraak gemaakt voor een bezoek aan de handelaar en die moest enkele keren van hun kant verzet worden omdat de leenauto niet beschikbaar was.
Probleem nam ondertussen vervelende vormen aan:
op de snelweg lampje gaat knipperen en vermogen valt weg. contact af en weer aan en lampje gaat uit. Dit ritueel ging zich steeds sneller herhalen en uiteindelijk de auto op de laatste benen naar de handelaar kunnen brengen.
De volgende week antwoord.... ja er is echt iets mis, waarschijnlijk de kop eraf en klepzetels vervangen.
Weer een week gewacht ( moest iedere keer zelf bellen) en toen bleek de hele motor stuk te zijn ( zuigerveren waren zelfs verbrandt)
andere motor erin van de sloop ( 135.000 op de teller) en deze moest super goed zijn en hier moet ik 90K mee kunnen rijden)
Na enig aandringen van mijn kant is alles wel onder garantie vervangen, dus heeft het niets gekost.( behalve tijd en brandstof om overal naartoe te rijden)
We zullen zien
update
- 198.500 km
Zo, weer ruim 6000km verder en motor heeft het aardig goed gedaan. Moest wel twee keer olie verversen om de olie weer een beetje helder te krijgen.oliefilter is moeilijk bereikbaar en die zat er volgens mij ook al even op. Toch niet zo goed afgewerkt van de ocassiondealer.
Bij 196000 waarschuwing op de boardcomputer dat koelvloeistof te laag is. half litertje erbij.
Bij 197500 gaat ineens het motorlampje weer branden en die wide niet meer uit gaan. ook niet na afkoppelen accupolen. Uitlezen en de lambda was buiten zijn waarde terecht gekomen.
Daarna maar even gas en benzine tanken..... gaat de tankklep van de benzinetank niet meer open. Dit wordt m.b.v. c.d.v. afgesloten en wilde i.t.t. de deuren niet meer open.
Veel klooien in de kleine ruimte en de vergrendelaar gedemonteerd.... hij wil nog wel afsluiten, maar openen heeft hij geen zin meer in. Binnenkort op de sloop maar een nieuwe halen.
Door deze problemen toch maar eens gaan kijken voor aan andere auto...... nou inruilen is niet echt een optie, want de afschrijving van nog geen jaar is niet misselijk.
Als je de afschrijving gebruikt voor eventuele reparaties kunnen we nog wel twee motoren van de sloop halen en als we iedere keer een jaar kunnen rijden zouden we nog geld overhouden.
We houden hem dus nog maar een tijdje. Misschien over enkele tienduizenden kilometers de kop laten reviseren.
Het flashlubesysteem maar ruim ingesteld, 25 euro per 10.000 km is goedkoper dan een nieuwe kop.
Verder voldoet de Astra prima, heerlijke reisauto en nog steeds goedkoop per kilometer.
afscheid nemen na jaren van trouwe dienst
- 371.500 km
Eens komt er een moment dat je ergens afscheid van moet nemen. Naar onze begrippen was de Astra op. Het olieverbruik werd steeds meer ( soms zette je ineens de straat helemaal blauw en dan weer weken van "normaal verbruik", de EGR was al eens buiten werking gezet, maar naar verloop van tijd resulteerde dit in een startprobleem. ongeveer 5 seconden na de start met koude motor viel het toerental terug om daarna weer op te pikken na een paar seconden gevolgd door een nog diepere dip en als hij dan nog niet uitvel een derde dip die onder het minimale toerental kwam waardoor de motor stilvalt. De enige oplossing die ik kon bedenken was na het starten gas geven tot net boven de 2000 toeren en daarmee kon je de drie dipjes opvangen. Na de derde dip ging het weer als normaal en bleef hij prima lopen.
Ik heb er lang over nagedacht waar dit vandaan kon komen en door uiteindelijk de EGR stekker weer aan te sluiten hield het probleem op. Maarja, de EGR stekker zat niet voor niets los en het koud starten probleem werd ingeruild voor een warm uitvallen probleem ;) Zou eigenlijk een schakelaartje tussen moeten zitten die je om kan zetten ;)
De thermostaat in het blok hield er ook mee op en dat betekende regelmatig koelvloeistof bijvullen, maar ook dit toch ruim een jaar volgehouden, blokje kan dus heel veel hebben voor het echt de geest geeft.
Ook de distributieriem moest een keer vervangen worden, maar aangezien de motor al zo ver heen was dat iedere keer maar uitgesteld. ander blokje inbouwen was uiteindelijk minder duur dan het vervangen van de riem en uiteindelijk heeft de riem het ruim 170.000 km volgehouden.
De multiriem is er diverse keren afgelopen. Één keer door de ANWB vervangen en één keer door mijzelf. Ook de waterpomp een keer vernieuwd ( bij 340.000km)
Flashlube ben ik trouw blijven gebruiken en of het alleen de flashlube was of dat er ook hardere zittingen in de kop zitten weet ik niet, maar zoals je kon lezen was bij 140K de kop vervangen en bij 195K kwam het huidige blok er in. Daarna heeft hij ruim 170K rondgerden en hij liep aan het eind nog steeds als een zonnetje op LPG. Zonder onderhoud zoals disttributie of kleppen stellen ( ja, want Opel stapt ineens af van de hydraulische klepstoters en dan moet je na 50K eigenlijk kleppen stellen) dit is dus 170.000 kilometer niet gedaan en op LPG deed hij het beter dan op benzine.
De schokbrekers waren ook op na 370K, dus ook dat zat er aan te komen.
De redding:
Waarom dan afscheid nemen? Daar hadden we een beetje hulp bij nodig. Op een middag wilde ik de Botlektunnel inrijden en door de drukte moesten er nogal wat mensen remmen, zo moest ik uiteindelijk ook fors remmen om de auto voor mij niet te raken en gelukkig de vrouw achter mij remde ook op tijd........ alleen daarachter was iemand flink te laat. Ik hoorde eerst de klap op de auto achter mij en die schoof daarna vol op mijn trekhaak. Resultaat... een trekhaak in mijn bumper.
De verzekering kwam met een mooi schadebedrag op de proppen en via een inkoper kon de Astra ook nog weg voor een redelijk bedrag. De Asra is nu naar Oost-Europa en wij hebben een wat oudere, maar met minder kilometers, Skoda Octavia gekocht. En zo is het cirkeltje eigenlijk min of meer rond, want het merk en model die we eerst lieten staan voor deze Astra is nu toch de nieuwe aanwinst geworden.
Eindresultaat:
Ga ik nu na een paar weken de Astra vergelijken met de Skoda dan zijn dit toch echt de pluspunten van de Astra
- betere bekleding ( na 371K nog prima en de skoda na
214K al kapot)
- betere wegligging, de Astra is echt een reisauto, niet snel
maar rijdt als een veel grotere auto.
- uiterlijk is hij veel mooier, maar dat is logisch vanwege
ontwerptijdsverschil van beide auto's.
Waarom niet opnieuw een Astra?
Omdat we nu twee auto's hebben is er minder budget voor de vervanger en in de prijsklasse van de Octavia was niet echt veel te vinden. Dus de Skoda kwam precies op het goed moment, ook al hebben we daar ook een paar kleine dingetjes die opgelost moeten worden, maar daarvoor is het ook een oude auto.
overzicht:
aanschafwaarde 7450 - restwaarde 500 = 6950 euro.
kmstand gekocht 170000km, verkoop 371.000km = 201000km
prijs per kilometer = 3,3cent
onderhoud in 6 jaar: € 500,00
olie in 6 jaar € 750 euro ( Action vol syntheet)
banden € 650,00
totaal € 1900,00 ( 0,9 cent per kilometer)
brandstof benzine 1 op 14 LPG 1 op 11
190000/11 € 12.444.85 (95% LPG en 5% Benzine) 6,2 cent per kilometer
totaal kosten per kilometer 0.0619+.0094+0.033 = € 0,104
kortom, lekker goedkoop gereden.( kosten verzekering 1,3 cent per kilometer)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.