Opel Astra 2.0 Di-16V Sport (1998)

autoreview

Opel Astra
Opel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra - interieurOpel Astra - interieur

Signalement

UitvoeringAstra 2.0 Di-16V Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf107.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen ik een jaar in mijn Nissan Almera rondreed was ik toch toe aan een diesel, voor mijn werk maak ik nl. redelijk wat kilometers dus dat was wel zo handig. Na wat zoeken kwam ik terecht bij deze 3 drs. Astra Sport met een 2.0 di-16v blok.
Wat mij goed bevalt is de sportieve uitstraling van de auto, door bijv. de mistlampen, de standaard 16’ lmv. en de door mijzelf aangebrachte opc-spoiler. Ook de wegligging van de auto bevalt mij prima, voor een diesel is hij niet overdreven onderstuurd en verder stuurt en remt hij naar behoren.
Omdat dit de Sport-uitvoering is, wordt je binnenin getrakteerd op sportstoelen met een redelijke zijdelingse steun, die Duits hard zijn maar wel goed zitten. De stoelen zijn goed verstelbaar en hebben zelfs lendesteun verstelling en een te vergroten zitting (handig voor lange mensen).
De zitpositie is verder te perfectioneren door het in hoogte en diepte te verstellen stuur die in deze uitvoering met leer bekleed is. Dat is tevens het geval bij de pookknop waarmee de versnellingen trefzeker en met een beetje weerstand zijn in te leggen. Verder is de auto uitgerust met elektrische ramen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, 2 airbags, gordelspanners en cruise controll (ideaal!). Tevens kijk je uit op sportieve witte wijzerplaten die duidelijk afleesbaar zijn.
Ondergetekende heeft met z"n 1.85 mtr. ruimte zat achter het stuur en ook achterin is het goed uit te houden, dit komt mede door de middenarmsteun, waar achter ook nog een heel handig ski-luik verborgen zit.

Wat mij een beetje tegenvalt aan deze auto is dat er op de mijne geen airco zit... maarja je kan niet alles hebben zullen we maar zeggen, en het feit dat deze motoren nogal olieverbruikers zijn (wat trouwens niet even werd gemeld door de dealer die hem aan mij verkocht). Dit betekent dus regelmatig oliepeilen! Ik peil iedere week, wat neer komt op iedere 700 km. Dit heeft mij geleerd dat het olieverbruik bij mijn auto nog wel meevalt 1:15000, dat is voor deze auto"s echt netjes! Wat ook wel tegenvalt is de levensduur van de best prijzige H7 lampen, die sneuvelen nl. best snel.

Al met al ben ik dus best wel te spreken over deze auto, kleinigheidjes houd je altijd natuurlijk, maar verder werkt alles naar behoren. Over de motorprestaties ben ik redelijk te spreken ookal houdt het natuurlijk niet over met 82 pk. Maar ik moet zeggen in het dagelijks verkeer kun je er heel goed mee meekomen. Het verbruik ligt rond de 1:17 / 1: 18 en dat is bij een tempo van 140 - 150 op de snelweg en redelijk doortrekken in de versnellingen (wanneer de motor op bedrijfstemp. is natuurlijk) binnen de bebouwde kom. Dat zijn dus helemaal geen slechte cijfers. Doordat dit een wat ouder direct ingespoten diesel blok is klinkt hij bij de koude start nog redelijk als een tractor, maar zodra hij op bedrijfstemp. is valt er prima mee te leven. Natuurlijk hoor je hem nog wel, vooral bij het optrekken, maar het geluid verdwijnt dan aardig op de achtergrond, helemaal als je een vast tempo rijdt.

PROBLEMEN

Ik heb de auto nu goed twee en een half jaar. Tot nu toe heeft de auto 2 kleine beurten gehad en 1 grote, de volgende grote beurt zit er trouwens aan te komen. Verder zijn sinds ik de auto heb de volgende onderdelen vervangen:
-accu
-alle 4 de banden
-multi v-riem
-uitlaat demper
Niet zo heel lang geleden heb ik de remschijven en blokken voor vervangen, tot nu toe dus allemaal slijtage onderdelen, geen probleem toch? verder is nog de laaddruk regelklep (of zoiets) van de turbo vervangen, en heb ik nog 4 uitlaatkleppen (van de 8) kapot gehad, dit was een prijzige reparatie, en over de oorzaak ervan zijn de dealer en ik het nog steeds niet eens (ik ben zelf nl. monteur). Feit is wel dat hun diagnose in ieder geval niet klopte en dat ik ondanks dat ik net uit de garantie van een jaar was ik niet op enige vorm van coulantie kon rekenen. Nadat er nog meer fout ging bij de betreffende opel-dealer heb ik besloten daar nooit meer naartoe te gaan!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.