Opel Astra 1.7 TD Edition (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.7 TD Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 131.287 km |
- 94.000 km
Ik ben persoonlijk tevreden over mijn Opel Astra. Vooral het comfort van de wagen heeft mij aangenaam verrast. De zetels zitten zeer goed en alle knoppen en schakelaars zijn overzichtelijk en binnen bereik geplaatst.
Motorisch gezien is de 1700 DTL met 68 pk nogal aan de zwakke kant. Vooral bergop kan het soms spannend worden om in te voegen op de snelweg. Maar zelfs met bagage en passagiers kan je op redelijke wijze accelereren. Het voordeel is dat hij soepel is in stadsverkeer en dat de motor zuinig is voor zijn leeftijd. Ik haal steevast tussen de 5 en 5,6 l/100km. Zelfs bij vlotte rijstijl. Ook het onderhoud is relatief eenvoudig uit te voeren.
Qua betrouwbaarheid heb ik wel een ernstig probleem meegemaakt. Ongeveer 3 weken na aanschaf wou hij niet meer starten. Oorzaak: een distributieriem die gewoon was doorgescheurd! Gelukkig is dit blijkbaar gebeurd tijdens het starten en moest enkel een kleppenhefboom worden vervangen. Toch is dit iets wat nooit had mogen gebeuren. De riem was slechts 2 jaar ervoor vervangen en de wagen had slechts 2000 (!) km gereden. De Opel-garage was echter helemaal niet behulpzaam en ik heb de kosten zelf moeten dragen voor iets wat duidelijk voortijdig stuk is gegaan.
De uitrusting is zeer volledig. Alles werkt nog na 17 jaar, dat is niet vanzelfsprekend. Vooral de radio-cd heeft een zeer goede geluidskwaliteit, geen geruis of gekraak, vlot CD's afspelen en RDS voor een goede ontvangst.
In tegenstelling tot de horrorverhalen heb ik tot op heden slechts 1 roestplek gevonden waar de vorige eigenaar een bluts had gemaakt. Verder geen spoor van roest.
Een jaar later
- 103.000 km
Na ondertussen een jaar met dit voertuig te hebben gereden kan ik het volgende toevoegen:
De gebruikskosten vallen goed mee, doordat de wagen zo'n relatief eenvoudige techniek heeft én zo veelvuldig werd verkocht zijn wisselstukken gemakkelijk en goedkoop verkrijgbaar. Ondertussen heb ik het volgende aan werkzaamheden verricht:
1. Trekhaak geplaatst (€30 van de sloop), dit is een relatief eenvoudig werkje, kijk wel welke soort trekhaak je meekrijgt. De mijne is geen origineel ontwerp waarbij je een verstevigingsstaaf in de kofferbak moet monteren en een stuk buiten de koffer moet monteren. De mijne is gewoon een model dat je onder de koffer monteert. Werkt evengoed maar verlaagt de ruimte onder de auto wel enigszins. Het voordeel van dit systeem is dat het extra verstevigd in geval van een staartaanrijding. De stekker aansluiten is een kwestie van de juiste draadjes door te knippen, te solderen en te isoleren met krimpfolie. Je kan adhv de lampendrager snel het juiste draadje vinden.
2. Kopsteunen achter gemonteerd. Hiervoor moet je 4 hulzen kopen bij de dealer, deze zijn in de sloop bijna niet te verkrijgen omdat ze zo vast zitten in de zetels. De hoofdsteunen hebben mij €30 voor het paar gekost.
3. Schokdempers voor/achter. Omdat de oude versleten waren heb ik deze vervangen, de Astra's vanaf '94 hebben gasdrukschokdempers, daarvoor oliedruk. Kosten weinig ivm recente modellen plus je hebt een ruime keuze van verschillende leveranciers (KYB, Monroe, GM, Sachs, witte producten,...) Dit kostte mij ongeveer €90 voor alle vier (KYB) exclusief het materiaal dat ik gebruikt heb. (slagschroevendraaier)
4. 2 lampjes in het dashboard vervangen @ €0,80/stuk
5. koplamphoogte afstellen (€58) en radio-ontvangst laten nakijken bij de dealer (€0). De antennestekker zat gewoon niet meer zo goed op de radio nadat ik die had verwijderd om aan de dashboardlampjes te kunnen.
Eerlijk gezegd is het comfort wel verminderd met de nieuwe schokdempers :p Wat mij verder nog zorgen baart is de blauwe rookpluim bij het starten 's morgens. Vermoedelijk de klepzegels die aan het opdrogen zijn. Ik durf er niets aan te doen want dan zal het gegarandeerd erger zijn dan tevoren. Ik rij gewoon niet achteruit vlak na het starten zodat ik niet in de rook rij, na 40 sec is het opgelost. Verder werkt alles nog zeer goed. In november een nieuwe APK gekregen.
3 weken geleden merkte ik een roestplekje op aan de onderkant van de wielkast rechtsachter. Afgeschuurd en roeststop op gesmeerd en daarna een beetje verf opgespoten. Het zit gelukkig vanonder dus niet zichtbaar. Ik hoop toch dat er zich geen roestprobleem ontwikkeld. Dat zou jammer zijn want ik rijd eigenlijk wel nog graag met deze wagen. De trekhaak heb ik ondertussen al enkele keren gebruikt en hij trekt verrassend goed vergeleken met het algemene prestatieniveau. Geen schokken bij het aanzetten en de wegligging is goed, wellicht geholpen door de nieuwe schokdempers.
Ik wou enkele nieuwe foto's toevoegen maar dan moet ik er enkele andere uitzwieren.
Poltergeist
- 114.000 km
Inmiddels 18 jaar en bolt nog altijd. In oktober APK/keuring gekregen en meteen een groene kaart. Voor de keuring tracht ik altijd een onderhoud uit te voeren, ttz. lucht, brandstof- en oliefilter vervangen. Een motorspoeling en verse olie om niet afgekeurd te worden op de roettest. Geen sjoemelsoftware maar een zwarte wolk op aanvraag was wel een feature bij diesels uit die periode :-).
Ondertussen volg ik ook een cursus automechanica in de avondschool uit interesse. Dit is meteen een mooie gelegenheid om de Astra wat op punt te zetten. De strijd tegen de 'Poltergeist' is volop aan de gang. Poltergeist (klopgeest) omvat alle kraakjes en piepjes en klopjes in de wagen tijdens het rijden of stilstaan. Dit is wat er aan gebeurd is :
-Nieuwe Silent Blocks: De oude waren min of meer versleten dus de draagarmen zelf gedemonteerd en afgelegd bij een Opel dealer die nieuwe rubbers in de draagarmen heeft ingeperst. Kwam op € 102 maar zelf te monteren. Op het internet kan je voor die prijs wellicht gewoon 2 volledig nieuwe draagarmen op de kop tikken maar was snel gepiept en ben tenminste zeker van de kwaliteit.
Het resultaat is voelbaar: de motor 'kantelt' niet meer bij gas lossen of intrappen en voor mijn gevoel ook wat minder trillingen bij koud starten.
-De passagierszetel piepte enorm tijdens het rijden. Bovendien stond hij niet goed vast dus heb de zetel gedemonteerd en bekeken wat het probleem was. De 2 haakjes die onderaan in de schuifrails inhaken om de stoel vast te zetten waren blijkbaar een beetje te breed. Ik vond het een zeer vreemde vaststelling want het leek nog fabrieksorigineel en dus zou dit nooit goed gefunctioneerd hebben?! In alle geval, de haakjes zijn bijgevijld geweest en het mechanisme is gesmeerd met een beetje oude motorolie.
Resultaat: de passagierszetel zet zich weer goed vast en geen gepiep meer tijdens het rijden.
-De schokdempers zijn vorig jaar vervangen maar bij putten maakte de veerpoot linksvoor een kloppend geluid. Dit is natuurlijk ergerlijk. Deze week de veerpoot gedemonteerd en blijkbaar was de schokdemper niet hard genoeg aangedraaid waardoor hij uit de uitsparing in de veerpoot lager geschoten was en zich een eigen plaatsje had gemaakt. Het gevolg was een kloppend geluid bij putten in de weg. Het originele gat een beetje teruggeklopt en de schokbreker terug goedgestoken en stevig vastgedraaid.
Resultaat: geen verveldende ophangingsgeluiden meer.
Al bij al een aantal prutswerkjes maar zeker de moeite waard want nu rijdt ie weer geruisloos.... Nee hij rijdt helemaal niet geruisloos, de motor kan je duidelijk horen :p Maar hij rijdt zoals hij ontworpen is om te rijden.
Astra basta?
- 130.000 km
Beste Autoweek bezoekers,
Voor diegenen die het zou benieuwen, de Astra rijdt nog steeds dagelijks heen en weer. De ene keer naar Antwerpen, de andere keer naar het station. Vermoedelijk heeft het correcte onderhoud wel goed gedaan want de Opel start nog elke morgen zonder problemen. De gloeikaarsen tonen hun nut zeker wel want starten zonder voorgloeien zit er niet in zelfs bij de hogere temperaturen die we de laatste maand hebben gezien. Eens de motor wat heeft gedraaid is het geen probleem meer en start je zonder voorgloeien (het lampje brandt ook enkel in geval van koude motor)
De bestuurdersstoel oogt niet zo fraai meer, de leeftijd begint zijn tol te eisen op het interieur met een hemelbekleding die aan de voorruit begint te lossen hetgeen gelukkig nog niet merkbaar is aangezien het enkel over het voorste lipje gaat. De passagierszetels zijn wel nog in hele goede staat en zitten nog altijd comfortabel.
Dit weekend heb ik bij een grondige schoonmaakbeurt toch een aantal beginnende roestplekjes opgemerkt, vooral aan de randen van de deur en aan de hoeken van de wielkasten achteraan. Het lijkt mij best om zo snel mogelijk in te grijpen voordat het ernstig wordt.
Het vele rijden van autostradestukken loopt nog altijd comfortabel op het toerental van 2800 tr/min na dan. Langere oneffenheden worden goed weggewerkt terwijl korte oneffenheden nadrukkelijker doorkomen in het interieur maar de wegligging is verbazend goed voor de leeftijd van de wagen en de leeftijd van het ontwerp. Ik heb nog niet vaak het gevoel gehad dat mijn auto in de bochten achterbleef bij modernere wagens. Het is niet mijn bedoeling om mij te meten met sportievere merken maar met het alledaagse verkeer kom ik eigenlijk nog altijd niets tekort.
Spijtig genoeg komt er mogelijk een eind aan de Astra. Volgend jaar komt er immers een lage-emissiezone van kracht in Antwerpen waardoor mijn auto (Euro 2 diesel met katalysator en EGR) niet meer binnen zo mogen. Ik twijfel aan het nut van het houden van de auto en het betalen van wegenbelasting en verzekering zonder hem te kunnen gebruiken bij het dagelijks pendelen naar Antwerpen (voor het station is er geen probleem). Langs de andere kant is er eigenlijk geen mechanische reden om de Astra weg te doen. Hij rijdt nog goed, ziet er nog goed uit (als je van het ontwerp houdt natuurlijk) en met zo'n kilometerstand is het bijna zonde. Vandaar mijn twijfels.
Is het mogelijk om wat advies te krijgen van jullie lezers?
Technische keuring
- 131.287 km
De Astra is vandaag geslaagd voor de technische keuring zonder problemen. Enkel de banden vooraan zijn bijna versleten.
Het is ferm gemakkelijk om gewoon naar de keuring te kunnen gaan zonder speciaal onderhoud te moeten doen. Het blijkt dat het onderhoud toch wel zijn vruchten heeft afgeworpen.
Ik merk wel op dat het verbruik tegenwoordig steeds boven de 5,5 liter is. Hoewel dit minder is dan de fabrieksopgave is het toch wel meer dan wat een moderne auto zou verbruiken. Een moderne diesel dan toch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.