Opel Astra 1.7 D GL (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.7 D GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
ERVARINGEN
- 180.000 km
Dit was de wagen waarin ik leren rijden heb. Na enkele wagens te gaan bekijken (een Astra 1.4i die totaal afgeragd bleek en een leuke Volvo 850 met open dak) werd het toch deze Astra 1.7D. Hij leek best wel in goede staat, carrosserie in orde, motor startte goed en het rijden ging goed. Een goede wagen om mee te leren rijden dus, zo leek het.
In eerste instantie bleek dat ook zo te zijn. Afgezien van een klein beetje olieverlies (dat we konden verhelpen) weinig problemen mee. Wegligging viel wel mee en de wagen was best comfortabel en gerieflijk genoeg.
Qua verbruik draaide hij rond de 1 op 13 (7.5l/100km), al moet ik toegeven dat mijn rijstijl toen nog wat minder rustig was en na een eerste verkeersboete bleek het verbruik goed rond de 1 op 15 (6.5l/100km) te houden.
De motor dan. Laat ons zeggen dat dat niet veel soeps was. Het ding was niet vooruit te branden en invoegen op de snelweg was nie altijd evident. Uiteindelijk bracht hij me wel overal waar ik wou, als hij het tenminste niet begaf.
Helaas had de motor zijn beste tijd wel gehad en na een reeks kosten die uitsluitend aan de motor te wijten waren, hebben we de wagen weggedaan in 2004. Met veel spijt in het hart, want we houden er wel een aantal zeer mooie herinneringen aan over (in de vorm van mooie autovakanties).
Als je het lijstje problemen bekijkt denk je \\\"wat een rampenwagen\\\", maar al bij al hou ik er niet zo\\\'n enorm slecht gevoel aan over, al moet ik hem wel slecht beoordelen qua prestaties/betrouwbaarheid/gebruikskosten.
PROBLEMEN
- 180.000 km
De reeks problemen was toch redelijk lang. De wagen zelf was in orde, de motor was rot. Een lijstje, waarbij ik me niet meer alles kan herinneren:
- Olieverlies dat we in eerste instantie konden verhelpen, maar het bleek terug te komen.
- Enorm veel roetuitstoot. Bij optrekken met iemand achter mij (die zijn lichten aan had) zag ik steevast roetwolken.
- Darm in het koelcircuit die het begaf tijdens rijden op de snelweg. De rook kwam ineens van onder de motorkap.
- Kapotte join de culasse, die me handenvol geld gekost heeft. Ik wist waarom ik een vakantiejob gedaan had, dat jaar...
- Ratel in de versnellingsbak, diagnose van de garagist: kon niet meer gerepareerd worden, er moest een nieuwe (of tweedehands) in. Dit was de druppel die de emmer liet overlopen en op dit ogenblik beslisten we dan ook de wagen te verkopen.
- Kapotte noodlichtknop (voor de vier pinkers aan te leggen) die toch wel erg duur bleek te zijn.
- Op het ogenblik dat we de wagen verkochten, bleek de join de culasse het alweer begeven te hebben.
Een heel lijstje dus, en achteraf gezien hadden we de wagen veel eerder moeten vervangen. Je kan echter niet weten hoeveel problemen er nog zullen volgen, en de wagen op zich was het best nog waard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.