Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Bi-Fuel Design Edition (2014)

autoreview

Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Bi-Fuel Design Edition (2014)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo 140pk Bi-Fuel Design Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 5000 kilomters voorbij

  • 5.000 km

Na 1 jaar en 2 maanden rijden in onze vorige auto een Opel Corsa 1.2 Bi-Fuel, hebben wij op 28-06-2014 onze nieuwe Astra J 1.4 turbo Design Editon in ontvangst kunnen nemen. Van de Corsa heb ik ook een review geschreven die op Autoweek staat. Reden dat wij binnen een jaar al onze Corsa hebben ingeleverd, is de ongelofelijk lange lijst met problemen en klachten die we met die auto hebben gehad. Ik zal er hier verder niet over uitwijden, maar mocht u het willen lezen dan kan dat.

Goed, de corsa ging eruit en er moest een nieuwe auto komen. Eerst nog een tijdje rondgekeken bij andere merken zoals: Volvo v40/s60, Toyota Auris en nieuwe Peugeot 308. Helaas viel de restwaarde die we zouden krijgen voor de corsa erg laag uit bij de andere merken, zo dat we toch weer voor een Opel hebben gekozen.

Zoals gezegd op 28-06-2014 hebben we de Astra s’ ochtends opgehaald. Een kleine greep uit de opties die we besteld hebben:
Opel Astra 1.4 Turbo 140 pk Bi-Fuel Design Edition
AGR Comfort stoelen
Navigatiepakket met parkeersensoren voor en achter en camera achter
Automatische verlichting, ruitenwissers en dimmende binnenspiegel
Elektrische handrem

Nadat we de auto hadden opgehaald viel direct op hoe mooi en rustig de motor liep. Vele malen rustiger dan de Corsa, die toch wel behoorlijk rauw klonk wanneer die op LPG liep. Verder is het natuurlijk heerlijk om van 83 naar 140 pk te gaan. Eerst was het uitkiezen waarachter we gingen invoegen, nu kunnen we weer gewoon normaal ergens vóór invoegen. Het is gewoon weer wennen om met ‘zoveel’ pk onderweg te zijn. Je rijdt al snel 140, 150 zonder het door te hebben.

De AGR comfortstoelen vind ik zelf heerlijk zitten, mijn vader vindt ze iets te hard en mijn moeder vindt ze ook prima zitten.

De Astra rijdt verder heerlijk. Trekt vlot op en ook valt op dat de versnellingsbak een stuk minder ‘hakerig’ is dan die van de Corsa. Hij schakelt verder erg snel over op LPG. Soms al voordat iedereen is ingestapt en anders zodra er van 1 naar twee wordt geschakeld. Echt véél eerder dan de Corsa. Daarentegen was het verbruik wel iets waar onze wenkbrauwen in het begin van gingen fronsen. In het begin reden we rond de 1 op 9,5 met hem! Ja, u leest het goed 1 op 9,5 met een 1.4 turbo 4 cilinder. Gelukkig is het verbruik nu al een heel stuk beter, met normaal rijden, op tijd uit laten rollen, op tijd opschakelen en af en toe wat sneller optrekken rijden we nu gemiddeld ongeveer 1 op 13 met hem op LPG. Dat vinden we al een stuk aanvaardbaarder.

Helaas zijn er nog wel drie kleine puntjes van kritiek die als het goed is binnenkort opgelost gaan worden.

- De kaarten van de navigatie zijn niet up to date. Sommige rotondes hier die er al bijna twee jaar zijn, staan niet op de kaart.
- EGR comfortstoel lijkt soms wat speling te hebben in de bochten. (gelezen dat meer mensen met de EGR stoelen hier last van hebben)
- Ruitensproeier staat niet goed afgesteld, spuit voor een deel over het dak i.p.v. op de ruit.

Buiten deze puntjes zijn we uitermate tevreden over de auto. Ik zal de review net zoals bij de Corsa eens in de zoveel tijd bijwerken.

Ingereden

  • 12.000 km

Ondertussen zijn sinds de zomer de nodige kilometers verstreken met de Opel Astra en we kunnen niet anders zeggen dan dat dit erg prettige kilometers waren. De Astra rijdt echt fantastisch. Ook langere stukken zijn ook geen enkel probleem.

Verbruik op LPG ligt nu in de winter zo rond de 1 op 12, wat wij zeker niet slecht vinden voor een auto van ruim 1400kg.

Ondertussen is de Astra twee keer terug geweest bij de dealer voor twee wat kleinere, maar wel irritante dingetjes.

Zo bewoog de speciale EGR comfort stoel een beetje mee als we de bocht door gingen. Voor een stoel van 1500 euro kan dat niet de bedoeling zijn. Op internet zijn meerdere verhalen te lezen van mensen die daar ook last van hebben. De eerste keer is er een nieuw frame in de stoel gezet, dit heeft een week geholpen en toen kwam de beweging helaas toch weer terug. De laatste keer zijn ze er nog maar eens naar gaan kijken. Een andere dealer, Broekhuis Harderwijk, zou er namelijk een oplossing voor gevonden hebben. Van de week de auto weer opgehaald bij onze dealer en we voelen nu inderdaad geen speling meer. Hopen dat dit daadwerkelijk de oplossing was.

Ander dingetje wat irritant is, is dat de tank nooit helemaal vol lijkt te gaan. Als we hem helemaal vol gooien met LPG totdat de pomp stopt en we starten de auto, geeft de meter gelijk al een kwart onder helemaal vol aan. In principe is dat niet zo’n heel groot probleem want we weten dat we ongeveer 400 kilometer kunnen rijden voor hij leeg is. Echter denkt de boordcomputer na krap 250 kilometer al dat hij helemaal leeg is. De eerste keer kan de melding weggedrukt worden, de tweede keer als er ongeveer 300 kilometer is verstreken niet meer. In de boordcomputer staat dan groot een melding, nu tanken. Die melding blokkeert helaas wel onze dagteller, waardoor we dus niet meer weten hoe lang we nog kunnen rijden.
Hiervoor is nu een software update uitgevoerd en in de tank iets vervangen. We gaan zien of dat geholpen heeft.

Verder zijn we nog steeds zeer tevreden met onze keuze voor de Astra. Bij 20.000 kilometer zal ik de review weer updaten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.