Opel Astra 1.3 CDTi 90pk Cosmo (2007)

autoreview

Opel Astra 1.3 CDTi 90pk Cosmo (2007)

Signalement

UitvoeringAstra 1.3 CDTi 90pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf169.402 km
KM-stand laatst238.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto, lage kosten, lage snelheid

  • 238.000 km

Na het lezen van vele recensies op Autoweek, dan toch maar besloten zelf een recensie te schrijven over mijn tweedehands Opel Astra H. Deze auto heeft de oude Opel Astra G (2000) opgevolgd nadat deze een ongeluk heeft gehad in December 2015 met ~235.000 km op de teller.

Start Astra H (169.000 km)
Wat een verademing! De vorige Astra G was vrij kaal uitgerust, en had als enige optie alleen airconditioning. Elektrische ramen, cruise control, en boardcomputer waren allen afwezig, maar nu wel. Deze standaard opties maken de auto veel fijner om dagelijks mee op pad te zijn. Een opgeruimder dashbord, en beter gebruik van materialen verhogen het comfort eveneens! Hier ga ik lang van genieten met het forensen tussen Gorinchem en Nijmegen.

Update en wintersport (180.000 km)
Na een kleine 10.000 km gereden te hebben kan ik meer zeggen over de Opel, en zal ik hem ook veel vergelijken met zijn voorganger. Het verschil is enorm; 7 jaar in techniek vooruit merk je aan vrijwel alles. De manier hoe de Astra H wegrijd gaat soepeler, schakelen gaat beter (komt tevens door 6 bak vs 5 bak), en de geluidsisolatie is er waanzinnig op vooruit gegaan. De cruise controle maakt de dagelijkse woon-werk ritten van 150 km een stuk draaglijker, en zorgen er ook voor dat ik rustiger rijd, derhalve ontspannen aankom thuis/ op werk. Dit heeft uiteraard veel effect op het verbruik waardoor ik bijna altijd 950 km haal met één tank! Waanzinnig zuinig wondertje die ook nog eens stil is.

Kleine klachten:
- 1.3 CDTi motor heeft weinig pit in vergelijking met de oude 2.0 DTi (90 pk vs 100 pk). Snel optrekken en enthousiaste manoeuvres op de snelweg zitten er niet in. Jammer, de vorige motor gaf iets meer rijplezier.
- Cruise control sprong eenmaal niet aan, na het activeren. Blijkt soms nog eens voor te komen bij deze auto's!
- Bestuurdersstoel kraakt nogal. De vorige bezitter is waarschijnlijk niet heel voorzichtig om gegaan met de stoel. Het vervangen is gelukkig nog niet nodig, want hij zit prima en geeft goede ondersteuning!
- Boardcomputer heeft een flinke afwijking; hij geeft aan minder diesel te drinken dan daadwerkelijk gebeurt. (voorbeeld: gem. 4.5 L /100 km op B.C. terwijl het echte verbruik op 5 L / 100 km is)

Daarnaast ben ik recentelijk op wintersport vakantie geweest, een ware vuurdoop voor een nieuwe tweedehands auto. Zoals hierboven vermeld staat is de motor vrij klein en niet heel sterk, daarom was ik benieuwd hoe hij zich zou houden in de zuid-Duitse snelwegen. Snelheden van 140 en 150 bleken totaal geen probleem te zijn en de motor draaide zo'n 2700 toeren (netjes voor een auto met bepakking en twee personen!). Heuvelop ging zoals verwacht wat moeilijker; terugschakelen naar 5e versnelling en een snelheid van 110 kmh bleek altijd te handhaven. Sneller zou ook nog wel mogelijk zijn, maar dan zou ik toch wel het hele gaspedaal moeten indrukken. Toch niet niet gedaan, omdat de auto ook al 9 jaar oud is en veel kilometers gehad heeft.
De korte stukken rijden van vakantiehuisje naar de skilift hebben uiteraard invloed op verbruik, maar bleken niet funest te zijn voor de auto! Zeker in lagere versnellingen 2 of 3 heb je veel kracht voor handen, en kun je nog eenvoudig accelereren! Achteraf bleek het verbruik nauwelijks af te wijken van normaal-Nederland gebruik (1:20 !). Het verbruik is trouwens beter dan de fabrieksopgave, wat ik vrij uitzonderlijk vind in gezien "echtheid" van opgegeven verbruikscijfers.

Probleemloos, waanzinnig! 193.500 km
Bijna 9 maanden in bezit van deze Opel Astra H, en nog steeds laaiend enthousiast over deze auto. Sinds de vorige update heeft de auto zich zonder problemen weten te houden, en dat mag wel zo blijven :). De afgelopen maanden is de temperatuur omhoog gegaan en het gebruik van de airco dus ook. Voor het verbruik maakt het vrij weinig uit, echter het kleine vermogen nekt dan de auto. Simpel wegrijden op de koppeling zit er dan niet meer bij en vereist een extra dosis gas. Met dit in het achterhoofd gaat het verder wel prima, dus ook hier weinig beklag. De krakende bestuurdersstoel blijft zich voordoen, jammer genoeg. Ik ben benieuwd hoe de eerste beurt eruit zal zien in December of 200.000 km :)


Pro's:
+ Lage gebruikskosten
+ Tijdloos design
+ Stille reis compagnon
+ Ruimte

Con's:
- Laag vermogen
- Vrij saai/burgerlijk (mede door velgen en 50 tinten leasegrijs)
- Airco nekt de auto
- Krakende bestuurdersstoel

De "eerste" grote beurt 198.000 km
Omdat de Opel nu 1 jaar in bezit is, en vele kilometers heeft gelopen, kon het geen kwaad om een grote beurt te doen om mee te beginnen. Dat bleek maar goed ook, want er waren wel enkele onderdelen versleten. De remschijven achter bijvoorbeeld; die hebben/hadden geen 5.000km kunnen hebben. Enkele kleine rubbertjes vervangen, en de olie in het motorblok ververst. De monteur vertelde mij namelijk dat de 1.3 CDTi uit de Fiat-stallen kwam, en vrij zwaar beschadigd kan raken als er onzuivere olie in het systeem zit. Derhalve raadde hij mij aan om iedere 20.000 - 30.000 km de motorolie te laten verversen. Dat gaan we in het vervolg maar doen, anders is deze auto ongetwijfeld verzekeringstechnisch total-loss. Kosten voor deze grote beurt: €675. Dat viel mee :-)

Ai, eerste problemen... 210800 km
Aan een bijna smetteloze periode van zo'n 40.000 km, zijn toch de eerste problemen de kop op gestoken. In het begin van de zomer werd de airco niet meer koud, dus moest daar een beurt voor worden gedaan. Gelukkig bleek het systeem netjes vacuum te trekken (wat duidt op géén lekkages), en kon eenvoudig worden aangevuld. Kleine reparatie van zo'n €75.

Jammer genoeg is er ook iets anders vervelenders: de waarschuwing voor koelvloeistof. De auto geeft een waarschuwing bij lange, snelle bochten (afritten en fly-overs op snelwegen) "Koelvloeistof pijlen". Echter, wanneer ik kijk naar mijn koelvloeistof niveau, blijkt deze nog zeker goed te zijn! Wellicht dat er een sensor stuk is. Binnenkort even langs gaan om te controleren.

Ik begin mijzelf echter wel te ergeren aan het omhooglopende verbruik (1:20 haal ik regelmatig niet meer), maar bovenal de prestaties. Voorheen had ik geen problemen op de snelweg, maar tegenwoordig heb ik een iets vlottere rijstijl. Daar ontleent deze auto zich niet voor, wat eerlijk gezegd spijtig is. Binnenkort chiptunen wellicht? Aan de andere kant: een eend kan nooit een zwaan worden, dus wellicht op zoek naar iets nieuws! Mede omdat ik een beetje uitgekeken ben op deze trouwe ros :-)

Weinig problemen gehad 238000 km
Moedertje Karma heeft na enkele maanden ingegrepen na de vorige update. De airco was niet alleen leeg, maar die bleek ook nog eens lek te zijn! Dat werd pas te laat duidelijk, omdat een heel kleine koelvin van de radiator stuk was. Ik viel weer eens in de prijzen á €450! Maar hee, dat is autorijden :-)

Het ouwe beessie kan op zijn oude dag nog 180 op de teller halen in Duitsland, maar kost hem wel meerdere kilometers. Zoals u begrijpt, de Chiptuning is dus (nog) steeds niet gedaan. Wellicht moet ik dat toch maar overwegen. Ik ben echter benieuwd hoeveel je er écht van merkt bij zo'n uitgeknepen 1.3 CDTI...

Aankomende maand wederom op wintersport, en ik heb zelfs dakdragers gekocht(!). Bleek nog een karwei te zijn om die tweedehands te verkrijgen; een fixing point op het dak is niet gebruikelijk, en dus ook bijzonder lastig te vinden. Desalniettemin is het gelukt, dus weldra wordt er een skikoffer op het dak geplaatst. Ik ben benieuwd hoe de prestaties met 4 mensen, bepakking en skikoffer eronder gaan lijden. In Oostenrijk. Met slecht weer. Ik begin mezelf spontaan zorgen te maken!

Desalniettemin; het gaat een lachen reis worden met een auto zo traag als een slak (140 zal ik niet halen, verwacht ik haast ;-) ). Maar dat maakt niet uit! zolang het veilig blijft, en ik gewoon door kan rijden op fatsoenlijke snelheden van 120, ben ik alleszins tevreden. En dan nemen we het verbruik van 1-op-slurp maar tegoed ;-).

Voorlopig blijf ik dit mooie wagentje met veel liefde gebruiken, en verwacht niet dat hij snel de geest gaat geven. Wat hem uiteindelijk écht de kop gaat kosten zullen de milieuzones zijn. EURO4 norm, en inmiddels 12 jaar oud begint wel nijpend te worden. Stiekem verder kijken naar mooie benzine auto's van eenzelfde grootte. In de hoop dat ik in de toekomst ook wat meer te besteden heb voor wat écht moois! :-)

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.