Opel Ascona 1.6 S LS (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ascona 1.6 S LS |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Ondanks zijn Leeftijd een fijne reisgenoot.
- 135.000 km
Heerlijk voelt dat.
Lekker karren in de auto's waarmee het voor mij begonnen is (Corsa-A / Kadett-E / Ascona-C).
De Rede om eens een oud bakkie te kopen, en er met VEEL plezier in te gaan rijden.
Het is helemaal geen schoonheidswonder, Het tegenovergestelde zelfs.
Maar wel een waarvan de technische staat en staat van het chassis beter is dan de meeste (veel) mooiere exemplaren..
Daarbij komt dat deze Ascona echt fijn rijd.
hij is Bijzonder Comfortabel, relatief zuinig, en vooral erg stil in het interieur (mijn Vectra Caravan V6 van 1999 is niet veel stiller).
De Auto:
De auto is optisch gezien een barrel, deuken krassen, motorkap in de primer
Deze schade heeft de auto volgens de eigenaar opgelopen door een voorschade (budget reparatie), en tijdens de 13jaar die hij na deze reparatie opgeslagen heeft gestaan.
mij maakt het niet uit, velen mensen zeggen je bent knettergek dat je je daarmee durft te vertonen, om die mensen kan ik niets meer dan hard lachen, de meesten weten niet dat ik nog een pracht van een Opel Vectra in bezit heb.
zoalng ik er lol van hebt zal de auto blijven, en dat is voorlopig nog wel.
De uitrusting:
Deze Ascona is voor zijn tijd niet heel rijk uitgerust, maar zeker niet kaal, en bezit onder andere:
- Centrale portiervergrendeling incl kofferruimte
- Brons getint glas met zonneband in de voorruit
- Luxe stoelen
- Klok
- sigaretten aansteker
Zelf heb ik hier aan toegevoegd (originele opties)
- leeslampen voor (was reeds voorbekabeld)
- dashboard kast lampje (ook voorbekabeld)
- Motoruimte verlichting (ook voorbekabeld)
- Teller met Toerenteller (ook voorbekabeld)
al met al leuk karretje aan het worden.
Motor:
de motor betreft een 1.6S met 82pk (16SV voor de kenners)
Dit is een fijne motor, welke heel rustig zijn werk doet, in geen enkel toerental is deze motor erg onrustig, van de 750 stationair tot de 6600 toeren dat deze carburateurmotor is begrensd is deze motor gewoon lekker stil.
De motor doet mooi zijn werk zonder al te veel schokken en stoten.
De koude start, dat is sleutel in startstand en gelijk een klein tikje tegen heb gas, de motor slaat dan in een enkele slag aan en draait dan 1300 tot 1500 toeren op de automatische choke, dit houd deze vol tot hooguit het eind van de straar, (200meter), dan draait deze al weer 900 toeren stationair.
na hooguit een kilometer is de motor volledig van de choke af.
Rijden:
rijden gaat soepel, al voelt de bak wat krakerig aan, ook laat deze bak zicht zoals de kenners weten, zich moeilijk naar 1 terugschakelen als je nog rolt.
Gewoon in de stad lekker meerijden is geen probleem, daar hoef je niet eens je best voor doen, deze 1.6 8klepper heeft zijn koppel van 130Nm bij slechts 2600 toeren volledig tot zijn beschikking.
Op de snelweg draait de motor dankzij de optioneel gekozen 5bak een redelijk toerental (net geen 3500 toeren bij 120km/u), en is daarmee rustig en zuinig.
Verbruiks cijfers:
rijdt ik woonwerk, dan doet de auto zo'n 1op12 (6km heen en 6km terug).
Rijdt ik er lekker mee door de stad en stukjes 80 wegen is 1 op 15 goed te halen.
laatst een heel eind constant 100 gereden, dan is het resultaat 1 op 17,5.
gemiddeld per tank zit ik zo op de 1 op 14,5, en dat is zeker voor die tijd niet onzuinig..
Tot zover mijn eerste stuk over deze fijne reisauto.
De auto een tijdje verder.
- 150.000 km
Na een Tijd deze auto ook als dagelijks gebruikt te hebben, is ie nu enkel in gebruik voor de hobby, helaas slaapt ze nog wel buiten, maar met een beetje goede zorg moet dat geen probleem zijn, de eerste 27jaar heeft ze tenslotte goed doorstaan.
intussen is het moeilijk terugschakelen naar 1 al een stuk minder, door de bak gewoon eens te verversen, voorzien van verse Originele bij de Opel dealer gekochte Rode handgeschakelde transmissieolie.
ook is de motorkap gewisseld voor een met Verf erop, en heb ik een linker achterdeur aangeschaft, deze moet echter nog in de kleur gemaakt worden.
ook is de auto voorzien van Originele licht metalen velgen uit de tijd van de auto, namelijk de exemplaren welke voor de Kadett-D GT/E bedoeld zijn, deze staan haar goed.
Achter lichten vervangen voor nieuwe exemplaren, met links en rechts achterlicht, om de verlichting aan te passen naar mijn standaard stijl.
Ook heb ik een Hella gril gekregen, met lampen er in, ook echt een ding uit die tijd, deze zit overigens op de Originele manier aangesloten, op de daarvoor Origineel aanwezige bekabeling, plaatsen van origineel relais.
De Teller met toerenteller is vervangen voor een Origineel exemplaar voor de model '87 Ascona-C
We hebben een Projectje in aantocht, dat is de Injectie van een Kadett, proberen op deze motor te laten werken.
Waarom niet heel de motor omzetten zou je denken, nou gewoon omdat het kan, en omdat deze motor gewoon nog echt prima in orde is.
De 16SV is een hoog Compressie exemplaar, en de C16NZ waar de injectie van afkomt een laag Compressie exemplaar, en ik ben gewoon beniuwd wat het gaat doen, valt het tegen, klan je het zo weer terug bouwen naar origineel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.