Opel Ascona 1.6 S (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ascona 1.6 S |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
- 92.000 km
sinds eind december rijdt ik met deze Ascona en tot dusver bevalt ie goed.
ik heb er al meerdere gehad,de laatste was een hele nette 87er,maar omdat ik er toch wat meer mee reed als ik verwacht had,dit exemplaar op LPG gekocht.
Ik heb ook nog een Astra G coupe op G3 maar omdat we nogal eens naar de camping gaan is de Ascona beter vanwege de ruime kofferbak,en het is een 4 deurs,das handig want er gaat nog wel eens iemand mee.
goed,de Ascona!
Hij is in maart 2009 naar nederland gekomen en er is een nieuwe LPG installatie ingebouwd van AG autogas.In december kocht ik hem (vorige eigenaar rijdt nu Ascona automaat op LPG)
Het is een auto die je tot een aantal jaren geleden erg veel zag,maar in een paar jaar tijd bijna uitgestorven is.
Het rijden is ook voor deze tijd prima te doen,de stoelen zitten prima,hoofd en beenruimte,ook achterin is voldoende,het dashboard is sober (ik heb een basisuitvoering) maar alles wat je nodig hebt zit erop,mistachterlicht en van binnenuit verstelbare speigels waren destijds extra's,hij heeft ook brons getint glas met zo'n blauwe baan in het voorruit,taat wel chique.
Het zicht rondom is uitstekend,veel beter als in de meeste moderne auto's.De besturing is door het ontbreken van een bekrachtiging bij lage snelheden wel wat zwaar maar gewoon rijdend gaat het prima,je hebt ook goed feeling met de weg.
Omdat dit exemplaar is voorzien van een 5 bak met vrij lange overbrengingen is het tamelijk rustig in de auto,je kan makkelijk 140 rijden zonder te hoeven schreeuwen,wel geeft ie wat meer onderstelgeluiden door als bijvoorbeeld mijn Astra G,maar dat zal komen doordat de ophanging voor direct aan de bodemplaat zit en iet in een subframe,wat dus dempend zal werken.
brandstofverbruik is prima,ik draai makkelijk 1 op 12 tot 1 op 13 op LPG.
de kofferruimte is ondanks de gastank nog ruim genoeg,er kan erg veel in,zonder gastank is de koffer echt reusachtig (zie mijn andere Ascona),helaas is de tildrempel wel wat hoog.
storingen nog niet gehad,heb toch in vrij korte tijd ruim 5000 km gereden,als het koud is moet je wel wat langer doorstarten (de auto start ook op lpg),verder doet ie alleen maar wat ie moet doen en dat is rijden.
roest heeft ie ook nagenoeg niet,paar oppervlakkige vlekjes onder de voorbumper,maar dat laat ik van de zomer aanpakken,dan is ie weer als nieuw
Het is in elk geval begrijpelijk dat dit model destijds zo'n succes is geweest,hij is ruim,practisch,degelijk en betrouwbaar,en t rijdt ook nog eens prima!
update 20/10/2010
- 105.000 km
Weer even een update van de Ascona.
helaas een aantal schadetjes gehad door anderen en uiteraard geen briefjes onder de wisser dus ik draai zelf voor de kosten op.
Nederland wordt steeds asocialer klopt dus wel aardig.
Iemand is met blijbaar een fiets tegen te betuurdersdeur aangevallen,dus lakschade en een deuk,en een paar weken later iemand tegen de voorzijde aangezeten,bumper scheef,keienvanger kreukel in en hoekje van de grille gebroken.
Anngezien er dus toch spuitwerk aan de auto zat meteen maar een kleine facelift gegeven.
grille en kunststog voorspoiler van een model 1988 gemonteerd,witte knipperlichten voor,evenals de roostertjes bij de achterramen in kleur laten spuiten evenals de deur en de voorschermen. De auto is nu rondom weer helemaal gaaf.
Hij vertoont nog steeds nergens roest,hij start nog steeds elke dag,verbruik op LPG ligt steeds tussen de 1 op 11 en 1 op 13 dus ook geen klagen.
Elke 2500 km een half litertje olie bijvullen en rijden maar...
in januari moet ie voor de APK,voor de winter moet ie een beurtje hebben en waarschijnlijk moeten dan de voorremblokjes vervangen worden.
tevens heb ik het gevoel dat de achterschokbrekers wat minder worden,die hebben het toch al zwaarder met de gastank achterin dus die ook maar vernieuwen.
Verder niks,nada,noppes.
en we gaan gewoon door!
- 138.000 km
inmiddels zijn we weer wat kilometertjes verder met de ascona.En er zijn wel wat dingen gebeurd.
Het olieverbruik werd rond de 120.000 km toch wel wat hoger,hij walmde ook behoorlijk,een litertje olie was met 800 km weg,dus daar moest wat aan gebeuren.
Dus de cilinderkop eraf gehaald (heerlijk dat oude spul wat je nog allemaal zelf kan doen) en weggebracht om na te laten kijken.
Een dag later weer opgehaald met nieuwe klepseals en gevlakt,verder was er niks mee (het was vroeger een kwaal van deze auto's en na 28 jaar heb ik er vrede mee,kop is er nog nooit afgeweest in die tijd) en met een nieuwe distributieriem de boel weer gemonteerd en ziedaar,geen rook meer,ook na zo'n 10.000 km geen olie meer bij hoeven vullen dus dat was weer dat.
Ondertussen ben ik wel even aan de gang geweest met de deuren,met name aan de onderzijde beginnen ze nu wat roest te vertonen,aan de binnenkant onder de kitrand uit,dus kaalgemaakt,ingespoten met zinkspray,strijkkit eroverheen en overspuitbare tectyl,daarna een spuitje wit en hopla,het is weer knap.
Vervolgens de stoelen,in de reacties zag je het al,sommige mensen hadden minder goede ervaringen met de zit in een Ascona,ikzelf daarentegen zat er nog best goed in,maar toch merkte ik wel dat de stoelen nu toch wel wat in begonnen te zakken,je zag het ook (tsja,toch alweer die leeftijd) dus op gaan bedenken hoe en wat.
Op marktplaats tegen 2 Recaro stoelen van een Manta GSI aangelopen,die maar opgehaald en met behulp van speciale frames van een Ascona SR deze in mijn auto gezet,en dat zit toch wel eventjes anders,hou het er weer uren in uit,later nog de rest van het interieur vervangen door dat van een latere Ascona GLS zodat alles weer mooi in 1 kleur grijs velours is.
Voor de rest eigenlijk geen gekke dingen op een onwillige achterrem met de APK na,hij doet gewoon wat ie moet doen en blijt netjes rond de 1 op 11 á 12 op LPG verbruiken.Geen rammels,geen lekkages,niks.
Kortom,we rijden nog lekker door.
Totaal nu na 50.000 km gereden te hebben bedragen de onderhoudskosten al met al een kleine 400 euro,met de kopreparatie en al het onderhoud mee. niet gek voor een bijna 30 jaar oude Opel vindt ik.
maar weer eens een update
- 150.000 km
Na een tijdje maar weer een update van de Ascona.
Inmiddels al weer ruim 3 jaar in bezit en nog altijd dik tevreden met de auto.
Het olieverbruik blijft nog altijd nihil,tussen de beurten (elke 10.000 km) hoef ik niks bij te vullen,koelwater blijft netjes op peil.
De APK viel ook erg mee,2 afkeur puntjes,te weten:
-een hoesje van de rechter fuseekogel was stuk,kogel zelf was nog prima dus dat was met een los hoesje van 2 euro en een half uurtje werk opgelost.
-er was een motorsteun losgescheurd,linksvoor,die lag helemaal los in het kommetje te jutteren,dus maar een nieuwe besteld,maar helaas,nergens meer leverbaar (dat is dan wel weer een nadeel van zo'n oude auto),op de sloop in mijn regio nergens meer een Ascona te vinden,dus maar een stukje gereden en daar bij een sloop die 3 Ascona's had staan bij alle 3 die betreffende steun erafgehaald,je weet maar nooit.
Wel moet ik van de zomer even onder de auto aan de gang om sommige delen van de bodemplaat te behandelen,tevens de onderzijde van de deuren,bij de felsrand want inmiddels begint de roest wat agressiever te worden,nog nergens door gelukkig,verder blijft ie roestvrij/arm,maar ja,29 jaar oud...........
Het wordt nu ook even spannend hoe en wat qua vrijstelling van de wegenbelasting voor oldtimers.Ik rij inmiddels niet zoveel kilometers meer aangezien ik als slachtoffer van de crisis ook thuis zit,maar als er de volle mep aan wegenbelasting betaald moet worden ga ik dat niet doen,dat zou op LPG 265 euro per kwartaal worden,dat komt dan niet meer uit.
Wellicht dat ik dan het gas eruit haal en op benzine verder rij,of de auto helemaal wegdoe en wat kleins ervoor in de plaats.
We hebben als gezinsauto immers nog een Zafira op LPG en voor de hobby heb ik nog 2 andere Ascona's,die blijven sowieso.
Maar als ie weg zou gaan,dan is het zeker niet om de auto,die bevalt uitstekend en blijkt ondanks de leeftijd gewoon erg betrouwbaar,hij doet het altijd.
Het verbruik op lpg zit nog steeds rond de 1 op 12,keurig dus!
voorlopig blijft ie nog
- 162.000 km
Na alle commotie rond de vrijstelling van de wegenbelasting voor oldtimers is het nu even afwachten wat het gaat worden.
Inmiddels tot volle tevredenheid weer een jaartje met de Ascona getuft,nu zo'n 80.000 km gereden en eigenlijk weinig gekke dingen meegemaakt.
Qua carrosserie de onderkanten van de deuren aan de binnenzijde weer even kaal gemaakt en behandeld,is niet veel roest,en als ik het bijhoudt blijft het te overzien.
Een kennis van mij heeft een Ford Focus van 2001 en daar zit veel meer roest aan.
Onder het linker achterlicht blijkt een roestgaatje te zitten,die heb ik voorlopig even dichtgeplamuurd en wit gespoten.
Technisch merk ik dat ie nu aan een grote beurt toe is,dus maar een keetje weer verwennen,starten doet ie daarentegen altijd.geen koelwater of olieverbruik. LPG verbruik ligt rond de 1 op 12.
Het hangt er nu even vanf wat de overheid gaat doen of de auto gaat blijven,waarom?
Omdat ik nóg 2 Ascona's heb en we ook nog een Zafira op LPG G3 hebben.
Op LPG zou ik de volle mep aan MRB moeten betalen en dat heeft geen zin,naar benzine terugbouwen kan,maar dan rij ik er niet meer mee dan 3 keer in de week woon/werk,zo'n 40 km per week.De lange stukken doe je dan alleen met de Zafira op gas of 1 van de andere ( hobby) Ascona's.
En om daarvoor zo'n toch wat grotere auto bij te houden,terwijl ik er nog 2 van dat type heb.....
Blijft ie dan laat ik volgend voorjaar de kont spuiten en dat gaatje dichtlassen zodat ie er weer fris uitziet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.