Nissan Sunny 2.0 D LX (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sunny 2.0 D LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 240.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na mijn Golf 1.6 Turbo Diesel uit 1989 (zie betreff. review) liep ik tegen deze Nissan aan. Eigenlijk zweer ik bij Duitse auto’s maar ik was positief verrast door de prestaties en bedieningsgemak van deze auto (sterke stuurbekrachtiging, lichte bediening). De auto heeft een prima wegligging, hij laat zich (mede door de brede banden) makkelijk door snelle bochten jagen. Bovendien schakelt en koppelt het op zijn Japans: licht en trefzeker. Ook remt de auto uitstekend: licht en direct. Daarnaast vind ik dat de auto voor z’n leeftijd er nog redelijk modern uitziet vanbinnen en -buiten. Hierbij moet ik wel vermelden dat mijn auto twee jaar geleden van gebroken wit is overgespoten naar ’M3-blauw’ incl. spiegels en bumpers, en er leuke velgen en uitlaat bij horen.
Gemengd voel ik mij over de lage zitpositie: wel sportief maar je ziet weinig om je heen en erg veilig voel ik me ook niet. Wat me iets tegenvalt is het doordringende geluid van de dieselmotor bij bepaalde toerentallen. Zo kan het dat de auto bij 100-115 km/u meer geluid maakt dan bij 120. De waarschuwing m.b.t. de beperkte ruimte van Sunny’s achterin die ik voor de aanschaf in andere MyReview’s las klopt helemaal: kleine kofferruimte en vooral weinig beenruimte op de achterbank.
Over het algemeen vind ik dat de auto een redelijke vooruitgang is op de vorige auto.
UPDATE
Het vervolg van dit Sunny hoofdstuk is minder fraai. Tijdens een nachtelijke vakantierit naar Italie (september 2005) krijgen we in een Zwitserse tunnel een kokende Nissan motor. Zonder dat we de auto echt zwaar hadden belast i.o.d. De oorzaak is tot op heden niet geheel duidelijk. De gevolgen wel: een kapotte koppakking en een kromme kop. Helaas helaas. Auto terug laten brengen en gelijk van de hand gedaan. Mijn vertrouwen in de Japanse betrouwbaarheid heeft een flinke deuk opgelopen. Op zich kan dit met elke auto gebeuren maar ik hoorde (achteraf) meer spookverhalen over de Sunny 2.0 diesel. Ik zou er nooit meer aan beginnen in ieder geval.
En wat nu? We waren er snel uit: iets nieuwer, iets mooier en ietser Duitser. Dus gingen we naar een Golf IV op zoek, en we kwamen uit bij een Audi A3 1.9 TDI 110PK / 81 KW uit 1998 (zie dat review!).
PROBLEMEN
Het volgende heb ik gelijk na aankoop uit laten voeren:
- grote beurt (sjonge wat zijn die Nissan onderdelen prijzig!)
- distributieriem vervangen (geen km-stand van laatste vervanging bekend)
- soort arm van stabilisatorstang lv. vervangen
- rondom nieuwe banden
Verder laat de motor soms een druppel olie vallen. Tot nu toe zijn er geen onverwachte voorvallen te melden sinds aankoop.
September 2005:
- kapotte koppakking en kop (zie update hierboven)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren