Nissan Qashqai DIG-T 160 Acenta (2019)

autoreview

Nissan Qashqai DIG-T 160 Acenta (2019)

Signalement

UitvoeringQashqai DIG-T 160 Acenta
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is er af

  • 4.000 km

Eind april onze Nissan Qashqai Acenta gekregen. Het is de uitvoering met als opties de automaat, een trekhaak en het glazen panoramadak. Verder vonden wij de uitvoering compleet genoeg om aan onze eisen te voldoen. De auto bevalt uitstekend. Hij heeft ons naar de Alpen gebracht met volle bepakking, 3 personen en twee fietsen achterop. Voortdurend heb je het gevoel veel power te hebben. Cruisen op de cruisecontrol op 145 km/h en op ECOstand leverde een gemiddeld verbruik op van 1 op 14,5. Dat vonden wij zeer netjes, omdat er ook 160 km/h mee is gereden en hij tot vier keer toe de Alpe d'Huez opgereden is. De automaat bevalt uitstekend. Hij schakelt zijdezacht. Het enige wat ons tot op heden een klein beetje tegenvalt is dat het start-stop-systeem af en toe gewoon niet werkt, ondanks dat de motor warm is en er gene onnodige stroomverbruikers aanstaan.

Weer 2500 km verder

  • 6.500 km

Bij de eerste review gaf ik aan dat het start-stop systeem af en toe kuren vertoont. Dit is echter als sneeuw voor de zon verdwenen en werkt gewoon goed. Het verbruik van de grote Qashqai blijft binnen de perken. De afgelopen 2500 km is er meerendeelks in de stadgereden en aarbij komen wij uit op 1 op 13,5 km. Dat vinden wij erg netjes voor auto van dit formaat en met automaat.
De auto is nog steeds zeer comfortabel en wij vinden het een feest om erin te rijden.

temperatuur climate control

  • 11.000 km

Inmiddels staat onze Qashqai op 11000 km. Probleemloze kilometers voor wat betreftrijden en verbruik. Eind november heb ik een tweedehands setje winterbanden onder de Qashqai gezet. Een set zonder bandenspanningscontrole. De hele winter heeft er een geel lampje gebrand in het dashboard, maar wij vonden dit niet hinderlijk. Inmiddels zitten de zomerbanden er weer onder en binnen 500 meter pakte het systeem de spanning van de banden weerop. Wat ons inmiddels wel ergert is de temperagtuur van de climate control. Het is bij voortduring veel warmer dan je instelt. Nu hebben we niet echt een winter gehad, maar de Qashqai krijgt het niet voor elkaar om het interieur constant op 19 of 19,5 graden te houden. Het wordt veel warmer. Zelfs als je de climate control op minimum zet, dan wordt het maar mondjesmaat koeler. Dit ergert ons en ik heb een klein beetje ge"informeerd, maar het schijnt een kwaal te zijn van Nissan. Onze auto is een privatlease auto. Ik ben voornemens om daar het leasebedrijf op aan te schrijven om te zien wat er aan te doen is.

Eerste probleem

  • 15.000 km

Inmiddels de Qashqai iets meer dan een jaar in het bezit. I.v.m. één jaar afspraak gemaakt bij een garage voor beurtje. Auto is geleased, dus welke garage het is maakt mij niet uit. Echter een week voor de afspraak gaf de radio aan dat er een softwareupdate beschikbaar was. Die werd netjes gedownload, maar bij de installatie ging het mis. Het lukte de radio niet om de update te installeren en ook de dealer lukte het niet. Conclusie, nieuwe radio. Alleen duurt het ruim twee maanden alvorens die er is. Radio komt uit Coronagebied (dat is de hele wereld toch?) Blijkt dat de radio geproduceerd wordt in Noord-Italië en dat daar de fabriek nog niet draaide. Medio augustus wordt de radio vervangen. Verder blijft het opvallend dat de auto slecht koelt bij hitte. Bij hoge temperaturen (30+) staat de airco continu op LO en dan koelt ie mondjesmaat.
Ik zal dit binnenkort (weer) eens aankaarten.
Verder blijft de auto heerlijk rijden en vooral op lange afstanden op ECOstand rijdt ie gewoon 1 op 15,5 tot 1 op 16,5 met een snelheid van 130.
Aangezien de Qashqai dezelfde motor heeft als de Mercedes B-klasse heb ik beiden eens vergeleken. Het valt op dat Mercedes er kennelijk een andere automatische bak aan heeft gekoppeld. Bij de Mercedes gaat het schakelen beduidend soepeler, vooral vanuit stilstand gaat het bij de Mercedes soepeler dan bij de Qashqai. Bij de Qashqai gaat het wegrijden vaak wat abrupt en niet smooth....

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.