Nissan Primera Estate 1.8 Visia (2003)

autoreview

Nissan Primera Estate 1.8 Visia (2003)

Signalement

UitvoeringPrimera Estate 1.8 Visia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een erg mooie strakke verschijning. Als je plaats neemt valt meteen het mooi formgegeven N-form paneel op met alle benodigde functietoetsen t.b.v. het LCD schermpje. Ook de meters zijn gepositioneerd in het midden van het dashboard.
Iets wat ik niet gewend was van mijn vorige Honda’s. Maar ik moet zeggen, na twee ritjes wist ik niet beter. Het N-form paneel zelf vraagt wat behendigheid qua bediening. Maar na een tijdje gaat ook dit blindelings. De automatische climatecontrol doet zijn werk uitstekend. Nu de winter is ingevallen kon ik meteen mooi de ontdooi knop testen. Ook dat werkt ideaal. Ruit schoon? Knop uit en het systeem staat direct weer in de ’oude’ stand. Ook de verwarmde spiegels zijn natuurlijk erg makkelij kin de winter. Bij de Primera worden deze tegelijkertijd geschakeld onder 1 knop met de achterruitverwarming. Iets wat ik liever gescheiden had gezien, maar dit terzijde. De rij-eigenschappen vind ik persoonlijk erg prettig. Ik heb qua vermogen wel het nodige in moeten leveren: Van 120Pk 1075Kg naar 116Pk 1300Kg, dat merk je. Toch kan de 1.8 goed meekomen in het verkeer en zal hij een trap op zijn staart met terugschakelen gretig beantwoorden. Het verbruik valt me wel iets tegen. Op mijn ritje naar Zeeland van 250Km met Cruise control 75% van de tijd aan kwam ik toch niet lager dan gemiddeld 1:12.6 .
Verder een erg makkelijke auto, zeker in vergelijking met mijn vorige coupe. Een zee van ruimte achter in de kofferbak. Ook de beenruimte achterin is ruim voldoende. Verder straalt de auto aan de binnenkant kwaliteit uit en zo klinkt alles ook. Degelijk en niet blikkig. Als leuk extraatje zit er ook nog standaard een achteruitrij camera in gemonteerd. Erg makkelijk voor de parkerende vrouwen.
Al met al een erg complete nette gezinsbak met standaard veel extra’s.

PROBLEMEN

Piepende remmen na de afleverbeurt. Opnieuw afgesteld / schoon gemaakt, einde probleem.

Update 29-01-2008
Met de auto naar de wintersport geweest.... drama.
Na 600Km ging het motormanagement lampje branden, schrikken dus. Daar sta je dan midden in Frankrijk met de mededeling in beeld: ’Er kan een storing opgetreden zijn in het motormanagement. Hoewel het niet waarschijnlijk is dat u meteen stil zal komen te staan dient u hoge snelheden (wat is hoog?) te vermijden’. Maar rustig (max 120Km/h)verder gereden met nog 1600Km voor de boeg (incl. terugreis).
Na nog 200Km gereden te hebben begon in de bochten het olielampje te branden. De eerste de beste mogelijkheid om olie te kopen maar aangegrepen. Dit was een citroen dealer. De monteur heeft er 2 liter bij moeten gooien. Meteen even laten checken of de aftapplug niet lekte (hij had immers nog geen 1500Km eerder een grote beurt gehad incl. olie verversen), dit was niet het geval. Voor de zekerheid maar een reserve 2 liter meegenomen voor het vervolg van de reis. Van deze 2 liter is op de terugreis nog eens 1 liter op gegaan. Geen slechte score qua olieverbruik: 3liter op 2200Km. Echt niet ok dus. Het wegrijden bij ons appartement verliep ook niet geheel vlekkeloos. 10 minuten nodig gehad voordat de auto weer aansloeg, een geluk dat de accu dit volhield. Als toetje op het feest begon de auto ook steeds duurder te lopen met aan het einde een gemiddeld verbruik van 100km/12.5ltr oftewel 1 op 8.
Ok voor een dikke V8, maar niet voor een 1.8 benzine motor.
Volgend weekend gaat hij dus weer naar de garage. Gelukkig de auto met garantie gekocht...

Update 23-02-2008
Na heel wat onderhandelingen en potentiele vervangers verder is vandaag het doek voor mijn probleem Primera definitief gevallen. Er kon mij niet gegarandeerd worden dat het eventueel te plaatsen nieuwe onderblok niet dezelfde problemen zou kunnen gaan geven.
Er schijnt een bij de dealer bekende constructiefout in het onderblok van de Nissan Primera 1.8 (P12) te zitten. De 2.0 liter versie zou dit probleem niet hebben.
Maandag wordt de Primera op transport gezet en als ’schadeauto’ verkocht of opgelapt en doorverkocht. Ik heb in ieder geval het gehele aankoopbedrag terug ontvangen, klasse.
De nieuwe bolide moest dus nog betrouwbaarder zijn als de Nissan. ;)
Het is geworden de......
Toyota Avensis 2.0 16v VVT-i D4 Wagon Luna Business (08-2003)
Vandaag een proefrit gemaakt, we waren meteen verkocht.
Zodra ik wat meer rij-ervaringen in de Avensis heb opgedaan zal ik deze uiteraard in een nieuwe MyReview samenvatten.

Eindelijk, het hoofdstuk Nissan Primera is voor mij gesloten.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.