Nissan Primera 1.6 LX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera 1.6 LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 93.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
Nissan Primera 1.6 LX hb
- 206.000 km
We rijden 7 jaar in deze Primera 1.6 LX van augustus 1995 en dit tot tevredenheid. Tijd om een review te typen. De auto hebben we destijds aangeschaft omdat hij de goedkoopste occasion was die airco bezat. Maar nu we het ruime interieur gewend zijn en de grote kofferbak, zal de volgende auto weer zo'n middenklasser zijn.
De auto sprak ons erg aan door de airco en destijds hadden lang niet alle occasions dat. De motorisering van een 1.6 is voor een rustige rijder als ik goed te doen en het verbruik jaarrond 1:14 is heel keurig te noemen! De kilometerstand was 93.000 bij aanschaf; inmiddels 206.000.
Juni 2010 kwam de auto weer probleemloos door de APK. Inclusief de jaarlijks terugkomende reparaties (remmen en het vullen van de airco) en arbeid was ik EUR 270 kwijt.
De onderhoudskosten zijn eigenlijk alle jaren zo laag geweest. Maar op enig moment begon de rechter homokineet zich te melden bij uitparkeren (scherpe bochten dus). Gedurende anderhalf jaar heb ik dit af en toe onder de aandacht van de reparateur (over wie ik per saldo tevreden ben) gebracht, maar deze bleef vertrouwen op een automatisch goede afloop. Het zou geen kwaad kunnen. Totdat ik op een landweg eens de berm instuurde om een tractor te laten passeren. Mijn Primera bleef daar verlamd staan. De Wegenwacht constateerde een gebroken aandrijfas en zei dat ik al langere tijd getik gehoord moest hebben. Dat klopt – de homokineet! Een defect aan dat onderdeel zorgt voor trilling op de aandrijfas en als dat vele maanden doorgaat, kan hij knappen. Misschien is dat een twijfelachtige verklaring. Want ik sprak zojuist iemand die al 5 jaar met een defecte homokineet rijdt (wat oudere VW Transporter). Kosten EUR 800 voor homokineet en aandrijfas. De linkerhomokineet is toen meteen vervangen, kosten EUR 400. Dit uit de hand gelopen evenement drukt het overigens zonnige kostenplaatje.
Twee opeenvolgende jaren was de dynamo versleten, beide keren twee weken na de APK met beurt! Veel heeft mij dat niet gekost, omdat de tweede keer op kosten van de reparateur werd uitgevoerd.
Hoewel ik hier reviews zie van Primera's met meer dan 3 ton op de teller, heb ik het gevoel dat mijn Primera mij het laatste jaar vervoert. Volgend jaar verwacht ik vervanging van het achterste deel van de uitlaat, nieuwe banden en wellicht een lager. Er klinkt nl. meer geruis van de voorwielen dan dat het al wat minder wordende profiel zou moeten veroorzaken. Daarbij ontstaat er roest onder de deuren bij beide achterspatborden. Wie een wat oudere auto als deze rijdt, gaat niet voor een auto met een flitsend uiterlijk, maar met grotere roestplekken rondrijden is toch niet prettig. Ik heb in februari één plek laten opknappen voor EUR 130, maar momenteel groeit de andere toch ook door. Verder zit er een doorgeroest gaatje onder het raampje van een zijdeur. Voor groot comfort ga je ook niet in een auto als deze, maar de schokdempers worden nu toch ook wel zoekerig.
Toch aarzel ik om deze Primera in te ruilen. Het is een fijne auto en wat haal je aan problemen binnen met een andere auto van pakweg 8 jaar oud? Maar als ik een prognose maak voor schokdempers, uitlaat, banden en roest dan kon dat wel eens over de EUR 1.000 gaan en dat moet je denk ik niet doen voor een auto die dan 16 jaar oud is bij een verwacht kilometerstand van 218.000... Toch?
De Primera (16) ingeruild voor Zafira (7)
- 213.000 km
Na 8 jaar trouwe dienst overgegaan tot inruil. De handelaar vond een Zafira, zie evt. andere review. Voornaamste reden van inruil is dat er zo'n 1.000 onderhoud zat aan te komen, en dan zou de versleten demping nog niet eens vervangen zijn (#comfort). Verder zou de roest ook doorgaan, wat ik dan jammer vind van die uitgaaf.
Niet getreurd: de Primera met airco ging naar Afrika en ik kreeg er nog 300 euro voor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.