Nissan Navara King Cab 2.5 dCi SE (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Navara King Cab 2.5 dCi SE |
---|---|
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eigenlijk niet van plan zijnde een nieuwe auto te kopen, werd ik hier wel toe genoodzaakt, omdat ik mijn vorige auto (vorige model Nissan Navara) total-loss heb gereden. Heb niet hoeven na te denken over merk en model. Temeer omdat Nissan inmiddels een vervanger had gepresenteerd met veel meer uitstraling dan het vorige model.
De keuze is gevallen op de Nissan Navara 2.5 DCi SE Comfort C-channel in de kleur Hypo Grey (antraciet). Ik moet er wel bij vertellen dat deze auto in Portugal gekocht is (aangezien ik daar woon en werk). Uitvoering en specificaties zijn hier wel gelijk als in Nederland. Het enige verschil met Nederland is de prijs: € 38.995 in Nederland, € 29.700 in Portugal...
Uiteraard rij ik deze auto nog te kort om er een reeel oordeel over te geven, maar de eerste indrukken zijn veelbelovend. T.o.v. de vorige Navara zitten hier veel meer extra´s op en aan. Om te beginnen natuurlijk een 175 PK sterke motor (vorige was 133 PK). 6 Versnellingen. Links/rechts gescheiden airco. Boordcomputer. Radio/CD-wisselaar voor 6 CD´s. Radiobediening op het stuur. Cruise-control. En natuurlijk de onopvallende (suicide) achterdeuren om de (wel krappe) achterstoeltjes te bereiken.
Een aardigheidje van Nissan vind ik wel dat de achterklep nu op slot kan. Geen overbodige luxe met een open laadbak... Maar er wordt nog een zgn. X-box op gemonteerd. Geen originele Nissan (€ 2500) maar een van een auto-onderdelen fabrikant (€ 1300).
Het verbruik op dit moment is gemiddeld 1:10,8 wat me 100% meevalt voor een auto met een eigen gewicht van meer dan 2000 kg. Dit zal naarmate de motor verder ingelopen is nog wel iets gunstiger worden. Verder rijdt ik veel met een zware aanhanger, maar het verbruik met aanhanger weet ik op dit moment nog niet te vertellen.
Wat me tot nu toe verbaasd is het gemak en de snelheid waarmee deze auto optrekt. Ook de zgn. tussensprintjes bij bijvoorbeeld inhalen zijn een aardigheid om te doen.
Het comfort is voor dit soort auto opmerkelijk goed. Het is natuurlijk geen luxewagen vanwege de bladvering achter. Maar de weg moet wel heel slecht zijn wil het echt hinderlijk worden.
PROBLEMEN
Tot nu toe (uiteraard) nog geen problemen. Het enige wat me niet aanstaat zijn de banden: Bridgestone Dueler H/T. Heb hier slechte ervaringen mee. Deze lagen ook onder de vorige Navara en de Mitsubishi L200 die ik daarvoor had. Met droog wegdek geen probleem, maar een nachtmerrie bij regen. Absoluut geen grip met stevig remmen en ook niet bij te snel optrekken. Ben benieuwd wat de autoweek testredactie voor ervaring hier mee heeft.
Wordt vervolgd.
UPDATE 29-07-2006
Inmiddels alweer 17.000 probleemloze kilometers gemaakt.
De enige aantekening die ik kan maken, ia dat af en toe de board-computer blijft hangen, en dan niet meer het juiste verbruik aangeeft. Kwestie van even re-setten en het geeft weer een tijdje het juiste verbruik aan. Het verbruik ligt gemiddeld tussen de 8,5 en 9,5 liter/100 km. Wanneer het allemaal wat harder gaat, wil het oplopen naar bijna 13 liter/100 km.
Bij 15000 km eerste beurt laten geven. Kosten: 160 euro. Zelf heb ik het idee dat de kleppen wat al te enthousiast ratelen, maar volgens de dealer was dit normaal en verder geen probleem.
En waar ik al bang voor was: de Bridgestones. Bij nat wegdek niet prettig mee te rijden. Dus de volgende banden worden van een ander merk. Als iemand een goede suggestie heeft, hoor ik dat graag.
Wordt vervolgd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.