Nissan Micra 1.6 160SR (2006)

autoreview

Nissan Micra 1.6 160SR (2006)

Signalement

UitvoeringMicra 1.6 160SR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf250 km
KM-stand laatst12.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 12.500 km

Doordat ik van een ingehuurde kracht naar een vaste kracht ben gegaan mocht deze jongen een auto uitzoeken. Gezien mijn bestelde SEAT Ibiza een levertijd had van 2 maanden moest ik in een voorloop auto bivakeren.

De leasemaatschappij had er nog maar één op voorraad, een spik splinter nieuwe Nissa Micra 160SR. Aangezien deze auto niet meer gemaakt wordt maar vast nog wel 2e hands aan te komen is maak ik toch deze review.


Exterieur:
Het uiterlijk blijft een persoonlijke kwestie uiterraard maar ik geef toch even mijn mening. Kort gezegd vind ik de Micra net een bolhoed met wielen. Totaal niet mijn smaak, maar mensen zullen er wel voor vallen.

De 160SR (in mijn geval) is van buiten opgeleukt met twee zilver-grijze strepen over de gehele carosserie wat hem de nodige sportiviteit geeft. Een bodykit zit er rondom en de inmense (voor zo’n kleine auto) 17inch lichtmetale velgen in de zelfde zilver-grijze kleur als de strepen. Een uitlaatsierstuk mag natuurlijk niet ontbreken tesamen met de mistlampen voor. Al met al voor zo’n auto dus een behoorlijk sportief uiterlijk.

Moet ook zeggen dat je op de weg niet onopgemerkt blijft, rijden als een grijze muis in het verkeer is er niet bij. Het uiterlijk krijgt de nodige aandacht, mensen kijken je snel na, zeker als je ook nog redelijk doorrijdt!


Interieur:
Voor een ‘stadsauto’ is het interieur erg volwassen. In de 160SR is er aan luxe geen gebrek. Radio/cd-wisselaar, climatronic, steurwielbediening voor de audio, Regen- en lichtsensor, boordcomputer en een hoop opbergvakken. Mijn versie heeft dan ook nog als optie erbij half leder bekleding i.s.m. stoelverwarming.

Kan niet anders zeggen dan dat het interieur er erg verzorgd uitziet, alles zit op logische plaatsen en werkt zeer zeker naar behoren. Alleen de climatronic is kwa temperatuur niet echt nauwkeurig, met maar één sensor in de auto is de temperatuur niet zoals aangegeven op het display.

Door de Key-less entry en start van de auto hoef je de sleutel nooit meer uit je zak te halen. Ideaal als je het mij vraag, al zijn de knopjes voor de ontgrendeling wel erg gevoelig en gaat soms de deur toch open en/of dicht op een ongewenst moment.


Prestaties:
Over de prestaties kan ik kort zijn; niets dan lof! Wat een GEWELDIGE motor licht er in die wagen, onwijs scheuren is een eitje in deze wagen.

Stoplichtsprintjes? Je hoeft niet bang te zijn dat je snel verliest, dit kanon gaat in 9,7 naar de 100 en zelfs daarna blijft het karretje gewoon doortrekken! Kom zelden auto’s tegen die sneller weg zijn bij het stoplicht. Een hoog ‘fun’ gehalte dus!

Echter voor lange ritten op de snelweg is deze wagen geen pretje, daarover bij comfort nog wat meer. Omdat deze auto zo’n pittige motor heeft die pas zijn werk echt goed gaat doen boven de 4000 toeren is het een toerenvreter. Rond de 120km/h zit je al gauw op de 4000toeren wat dus kwa lawaai niet al te prettig meer is. Hou je van een beetje doorrijden op de snelweg dan zul je de radio wat harder moeten zetten om niet gek te worden van het motor lawaai.

Comfort:
Comfort is in één woordt goed te omschrijven; Nauwelijks. Door het steenharde onderstel voel je werkelijk waar elk steentje, hobbeltje, takje en zelfs een vlieg op de weg duidelijk in je stoel trillen. Voor mensen met een slechte rug is dit dus geen geschikte wagen.

De stoelen zijn ook wat aan de korte kant, dus tijdens lange rittel mis je gewoon steun onder je knieën. Gemiste kans als je het mij vraagt want verder is het een leuk wagentje.
Ik snap dat deze wagen bedoelt is als ‘scheurijzer’ van de micra famillie maar een iets minder hard onderstel had al een hoop goed gemaakt met deze auto.

Kortom:
Een leuk scheurijzer, maar veel meer dan dat zou ik hem niet willen geven.


//Update 24 september 2008:

Inmiddels bijna 5000km op de teller en nogsteeds redelijk te spreken over deze auto. Voor een reisauto is deze wagen absoluut niet geschikt maar als fun en/of stads auto is het een belevenis!

-puntje; De bediening van de audio op het stuurwiel is niet verlicht, in het donker heb je dus geen enkel idee op welk knopje je precies drukt!

//Update 7 november 2008:

Inmiddels de micra ingeleverd voor mijn huidige lease wagen, review daarvan volgt snel.

Kan niet anders concluderen dat ik de afgelopen 2,5 maand en 12.500km erg genoten heb van deze bolide. De -punten wegen bij lange na niet op tegen het genot en plezier wat je in dit race monster hebt.
Mocht je zo\'n auto voor een \'prikkie\' ergens vandaan weten te toveren ... DOEN!


Ik zal je missen racemonster :)

PROBLEMEN

  • 12.500 km

Zo nu en dan weigert de cd-wisselaar dienst, enig remedie is het uitschakelen van de auto en deze weer opnieuw starten.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.