Nissan Micra 1.2 SLX (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Micra 1.2 SLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 109.000 km |
KM-stand laatst | 119.000 km |
Aangeschaft
- 110.000 km
In juli van 2008 heb ik deze auto voor een leuk bedrag op de kop getikt. Het was mijn eerste auto dus het moest niet teveel maandelijkse kosten met zich mee brengen, degelijk zijn en het liefst ook nog een beetje zuinig. Met maar 109.000 kilometers op de teller (na ruim 19 jaar!) leek het mij een prima keuze. De schokdempers achter geven hier en daar een dof geluid, waarschijnlijk zijn deze aan vervanging toe, je merkt dit ook in de wegligging.
Deze auto is absoluut geschikt als eerste auto. Op het moment van aanschaf had ik net 2 weken mijn rijbewijs en had dus nu een leuke auto om rijervaring in op te doen. De 155/70/13 bandjes zorgen nou niet direct voor een geweldig wegligging maar geven wel genoeg comfort tijdens het rond tuffen.
Het schakelen gaat licht, de motor prutteld en zoemt goed, de achterruitverwarming doet het echter niet helemaal, alleen het bovenste 'streepje' werkt.
Qua prestaties houd ik het er maar op dat de auto niet voor mij als 'sportieve' rijder niet erg geschikt is. In de stad en buiten de bebouwde kom is de Micra absoluut koning van de weg, met het verkeer meekomen is absoluut geen probleem. 80 of 100 in de 5e versnelling is echt heerlijk tuffen met een gebruik van ongeveer 1 op 17.
Op de snelweg is de Micra echter niet echt thuis, met tegenwind is het flink doortrappen geblazen om lekker met het verkeer mee te komen: plankgas in de 5e versnelling met 120 km/h is niet echt een pretje, helemaal omdat het boven de 120 qua acceleratie niet erg snel gaat.. Echter, heb je wind mee, dan geeft de Micra absoluut mee en ga je binnen no-time richting de 140-150 km/h (maar dan houd het ook wel op). Het verbruik op de snelweg ben ik niet erg over te spreken, je merkt dat de Micra voor snelweggebruik erg underpowered is: 1 op 12.
Qua rijcomfort is het een fijne auto, echter niet voor de lange afstanden, daar geven de stoelen te weinig steun voor. Tevens geven de stoelen weinig steun in de zij waardoor je in scherpe bochten (waarbij de Micra soms flink overhelt) even flink naar links of rechts moet leunen.
Versnellingsbak vervangen
- 115.000 km
In oktober van 2008 werd er een steeds duidelijker ratelend geluid hoorbaar. Het geluid leek linksvoor bij de auto vandaan te komen. Mijn eerste gedachte was dat de aandrijfas niet goed was of dat de motorsteun het had begeven waardoor de trillingen van de motor via het onderstel hoorbaar werden, echter, na inspectie van een familielid leek het geluid uit de versnellingsbak vandaan te komem, waarschijnlijk een lager.
Na een tweedehands koppeling van een zelfde type Micra van de sloop gehaald te hebben en deze zelf gemonteerd te hebben was het geluid weg en het beestje schakelde weer als een koning. Achteraf de motorsteun ook vervangen; de rubbers waren compleet kapot getrild.
Achteraf blijkt dat de 5-bakjes van deze Micra-serie niet erg betrouwbaar te zijn omdat dit de eerste lichting Micra's was met 5-bak. Ik ben benieuwd hoelang deze 'nieuwe' koppeling het houd. Tot nu toe gaat alles goed.
Tevens heb ik hier en daar wat schroeven aan moeten draaien, blijkbaar heeft de vorige eigenaar hier en daar eens wat los gehaald en niet goed vastgezet.
Nieuwe velgen + banden
- 117.000 km
Ik heb de Micra voorzien van een tweedehands setje 14" lichtmetalen velgen. Nieuwe (onbekend chinees merk) bandjes eromheen gezet, maat 165/60. Iets breder dus.
De wegligging is absoluut beter geworden, minder last van schommelingen in het stuur, de rechtuitstabiliteit is een stuk beter geworden.
De koppeling doet het 2000 kilometer verder nog steeds prima.
Kilometer vreter
- 118.000 km
Op dit moment maakt vooral mijn vriendin veel (snelweg)kilometers met de Micra en dan kom je er toch achter dat het voor ons niet de meest zuinige auto is die er is.
Ik ben inmiddels rustig aan op zoek naar een kleine en zuinig diesel die wat eerder geschikt is voor snelwegkilometers. Voor de stad-en-plattelands rijder is de Micra echter nog steeds het perfecte brik op wielen: zuinig, pittig en goedkoop in de vaste lasten (13 euro wegenbelasting per maand, +/- 20 euro verzekering).
Na de bijna 20 jaar dat deze Micra op de weg rijd kan ik niet anders zeggen dat ik versteld sta van de kwaliteit van de auto. De motor zoemt nog als de beste, de lak zit er nog perfect op (hier en daar wat kleine plekjes rond de wielkasten), maar dat is het dan ook. Sinds juli 2008 heeft de Micra altijd gestart en gereden, zelf in de vreselijk koude periode van januari 2009 (-15 graden) gaf de Micra geen kik: gewoon starten en rijden (het ontwasemen van de ruiten duurde echter wat langer).
Nieuwe APK & afscheid
- 119.000 km
Het is definitief: de Micra gaat weg, niet omdat het geen fijne auto is, integendeel, maar hij past niet meer bij het aantal km's dat we per jaar rijden.
Begin februari is de Micra voor de APK gegaan, eerste keer afgekeurd op een lekkende remcilinder en kapotte schokdemper, beide linksachter. Deze (met hulp) zelf vervangen waarna de Micra feilloos door de herkeuring kwam, geweldig voor deze bijna 20 jaar oude auto!
Inmiddels ben ik eigenaar van een Seat Ibiza 1.6i "S" met LPG G3 installatie. De Micra gaat z.s.m. in de verkoop!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.